Wintec-sadel till bred häst

tictac

Trådstartare
Hej

Har provat en wintec-sadel (Wintec 500 allround cair) med svart järn i (medium). Den ligger för högt på min häst (får in fem fingrar mellan manke och framvalv). Hur mycket kan sadeln tänkas breddas om man sätter i det vidaste järnet? Kan den bli så bred att den passar min häst?

Jag skall försöka låna ett x-vid järn (det vita) men skulle gärna vilja ha lite synpunkter på hur mycket bredare sadeln kan tänkas bli.

Sv: Wintec-sadel till bred häst

Kan du inte prova med en storlek vidare järn först? Den blå blir det ju då alltså.

Hittade detta på en gammal tråd här på buke:

gul 70-75°
grön 75-81°
svart 81-88°
blå 88-94°
röd 94-100°
vit 100-105°

Kolla noga bara så att den passar ordentligt sen, för sadlen blir tyvärr också mera svängd i bommen när du sätter i ett vidare järn.

jag har vitt i min sadel, tycker att dom är ganska små i sina storlekar, så x-vid är inte så vid tycker jag.

jag tror att den kommer att passa med det vita. det svarta är så smalt, passar kompisens fullblod

Värt att testa med ett vidare järn.

Vill du ha en riktigt bred sadel så ska du testa wintec wide. Vid första synen ser den verkligen breeeed ut! :D Kanske tillomed förbred?

Mät din hästs vinkel i manken först så får du veta om den kommer upp i 100-105 grader. Det vita järnet var för litet för min c-ponny! Så de är inte så stora i sina storlekar.....

Det finns ju en "vinkelmätare" där man lätt kan se vilket järn hästen ska ha. Fungerade för mig när jag skulle testa (visade att även det vita var för smalt till min groteska häst:eek: ) Som sagt så finns ju även wintec wide, en i stallet har den till sin fjording. Jag tror att du kan låna "vinkelmätaren" i en affär som säljer wintec, gjorde jag iaf.

Ponnier brukar vara bredare än stora hästar, i och med att de brukar vara väldigt runda eller platta över ryggen. Så det är inte så konstigt att den var för smal ;)

*kl*

Svarar alla på en gång.

Tack för alla svar.

Det är en begagnad sadel jag provat, så det är inte från någon affär. Jag skall få låna ett vitt järn (det bredaste) så skall vi prova med det. Jag hoppas att det passar för sadeln kändes bra att rida i och trots att den var för trång så protesterade inte min häst - han har annars ganska bestämda åsikter om vilken sadel som passar.

Om man inte har den här "vinkelmätaren" kan man mäta vinkeln på annat sätt? Jag har för mig att jag försökt att göra det för många år sedan men fick lite konstiga resultat.

Vad jag förstått så blir sadeln (bommen) mer svängd med ett bredare järn - det talar tyvärr emot att den skall passa eftersom min häst (ett halvblod) är ganska rak i ryggen och inte så markerad manke. Sadeln jag har nu är lite för svängd tycker jag - den ligger hårt mot mitt under sadeln och släpper vid bossorna. Detta tolkar jag som att bommen är för svängd, men jag kan ha fel.

Om du nu vill ha syntet så kan du istället prova Griffin eller Wintec Isabell isf. De är rakare...

Om du inte har en vinkelmätare: forma en elkabel ståltråd runt hästen, ca 3 fingrar bakom bogbladet (där var sadelläget börjar, så det kan vara längre bak också), rita av på ett papper, ta en vanlig gradskiva och mät.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: Mogge
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 093
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Ace
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 884
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V