Wintec Wide

Mirre

Trådstartare
Var och kollade på sadlar idag och hittade en jättefin jätteskön wintec wide som jag tror kan passa pållen. Med utbytbara koppjärn.
Men funderar på lite saker. Hur vet jag om hästen behöver rak eller svängd bom? Har inte mätt honom men ska göra det.
Men som sagt det var utbytbara koppjärn på sadeln vilka gick och ändra från ca: 32" upp till ca 35" har jag för mig. Perfa för honom alltså. Men jag tycker bommen är ju mer än bara ett koppjärn så hur kan det ändra storleken så pass mycket? Sadlen var ritkgit bred så han borde kunna ha den.

Sv: Wintec Wide

Om han behöver en rak bom eller svängd bom beror ju på hur han ser ut när han arbetar. Men det finns ju olika raka och olika böjda bommar. Det finns bomamr med mer mankfrihet än andra osv.

Wintec ändras ju bara framtill, kanalen blir ju inte bredare, utan det är bara koppjärnet som blir bredare. Då blir bommen också mer svängd.

Zindy16 skrev:
Var och kollade på sadlar idag och hittade en jättefin jätteskön wintec wide som jag tror kan passa pållen. Med utbytbara koppjärn.
Men funderar på lite saker. Hur vet jag om hästen behöver rak eller svängd bom? Har inte mätt honom men ska göra det.
Men som sagt det var utbytbara koppjärn på sadeln vilka gick och ändra från ca: 32" upp till ca 35" har jag för mig. Perfa för honom alltså. Men jag tycker bommen är ju mer än bara ett koppjärn så hur kan det ändra storleken så pass mycket? Sadlen var ritkgit bred så han borde kunna ha den.

Den är som andra wintecsadlar, blir ngt. mer svängd ju bredare järn du sätter i.

Har köpt en WW med ullstoppning som breddmässigt passar hästen, men jag funderar fortfarande på om inte min häst har en rakare rygg en jag hittils trott så jag har inte bestämt om den blir tillräckligt bra eller inte.

Järnen mäter naket ~110, 115 och 125 grader. Man kan även ha rött och vitt järn i denna sadel.

Senast ändrad:

Nu hittade jag en gammal tråd som jag puttar upp.
Ni som har Wintec Wide, ligger de stilla på era tunnor till hästar eller glider de något?
Nyfiken! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Sebastian
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 066
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 226
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka