Wintecsadel, men mer?

Bukefalos 30 år!

Marty

Trådstartare
Hej! Jag tänkte kolla med er här på forumet om ni har koll på någonting kring den här, lite äldre wintecsadeln. Min mamma köpte den åt mig när jag var typ... 7 (dvs slutet av 90-talet)? Nu hade jag tänkt sälja den men jag har ingen koll på vad det är mer än en wintecsadel. Den är ju uppenbarligen av dressyrmodell men jag har försökt googla men jag får typ bara upp deras ponnyputa om jag försöker hitta sadlar i ponnystorlek. Jag tror att den är typ 15" kanske. Den går inte byta järn i. Någon som har någon tanke om sadeln eller vet hur jag kan ta reda på mer info?

Sv: Wintecsadel, men mer?

Tror den sadeln är från 80 talet/tidigt 90 tal, andra generationen Winter sadel kom 1988-89, De första har annat utseende på vulstrena osv, och de utbytbara järnet kom 1999.

Det ser ut som en Wintec sport :) googla på det så får du se om du hittar nån likadan, de har funnits i lite olika varianter och färger.

Edit: det kanske inte är just en Wintec sport, men den ser ut att komma från ungefär samma tidsspann som de tillverkades.

Det är en Wintec, men INTE en Sport, som var deras 1a modell som tillverkades från 1981 till 1988.
Årtalen är lite cirka då deras kontor brann ner 1990 och alla papper gick upp i rök. .

Den modell du har är en modell som heter 100.
Och den kom som en vidareutveckling av deras Sport.

Modell 100 finns bara i svart till skillnad mot Sporten som finns i massa roliga färger.

Den skulle ha tillverkats under största delen av 90 talet men tyvärr så försvann ritningar och materiella uppgifter i branden.

Då det fanns en massa tyger m.m. kvar efter branden och att efterfrågan i övriga världen inte var så stor på sadlar med singelkåpa började dom tillverka en färgglad sadel med dubbla kåpor.

Fast efterfrågan på svarta och bruna sadlar var dock störst och då kom nästa modell. ..

Det var modell 250.

Den såg ut som deras nästa storsäljare modell 500, fast man kunde inte byta koppjärn.

Modell 250 har jag sett säljas nya på nätet så det finns fortfarande folk som vill ha en sadel man inte kan byta vidd på ;)

Åh vad jag älskar kunskapen som bukefalos besitter. Du hade ju riktigt bra koll. Tack så mycket för det uttömmande svaret.

Liknande trådar

• Sadel till unghäst hjälp
  • Framtida hundras?
  • Livet och förändring
  • Hur sätter man gränser mot förälder som ställer upp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka