Wintecsadlar, vad tycker ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _felicia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 6 766
F

_felicia_

Har precis registrerat mej här så jag har inte riktigt lärt mej hur allt funkar...:) Men jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av Wintec sadlar, funderar på att skaffa en sådan.... Den jag funderar p åär WINTEC 500 CloseContact CAIR.... Väldigt tacksam för svar..:D

Sv: Wintecsadlar, vad tycker ni?

Jag har en allround som jag är jättenöjd med! Skön och lättskött.

Och bra att man kan ändra bomvidden utan att behöva byta sadel!

Förresten, på varje forum finns i högerkanten en knapp där det står "Sök i detta forum". Om du söker på Wintec där lär du hitta massor av trådar du kan kolla i.

Senast ändrad:

Trodde jag med... Men när jag ändrade bomvidden nu så blev det en helt annan sadel. Låg inte bra för fem öre!!!:eek:

Men i övrigt gillar jag själva sadeln!! Skön och lättskött!!

Ah, så det blev inte bra? Var det inte vi som pratade om det innan?

På min häst var det en bra kombination att sadeln först var något för rak + för trång, eftersom den böjs mer ju vidare järn man har i.

Synd!

Har precis beställt en Wintec Close contact cair... Hoppas verkligen att hästen kan ha den! Vill väldigt gärna ha en luftstoppad sadel...
Skön var den iaf! :smirk:

Jo, det var det nog.

Misstänkte att det inte skulle funka, för hon har rätt rak rygg. Nu red jag inte i den efter att jag bytt, för det såg för jäkligt ut på stallgången... Visst, det säger inte allt men det såg riktigt illa ut!! Ska analysera det hela lite mer ikväll!!

det som händer med wintec sadlarna när man byter järn är att bommen blir mer svängd..Med andra ord är det inte alls säkert att hästen kan ha den längre när man byter.

Passar den hästen och om du trivs i den så skulle jag slå till men precis som övriga skriver får du tänka dig lite för om det nu är så att du vill ha en för att kunna byta koppjärnen, det är ju ändå inte helt säkert att den passar hästen när hästen breddat sig och du byter till ett bredare koppjärn eftersom sadeln då blir mer svängd.

Trivs man i dom är det trevliga sadlar till bra priser som dessutom är väldigt lättskötta vilket ju bara är ett plus. Själv föredrar jag dock lädersadlar, men det är ju en smaksak! Se bara till att sadeln passar hästen och så du trivs bra i den, då är det bara att slå till... :)

Jag gillar INTE Wintec... Fast å andra sidan gillar jag inga syntetsadlar..:p Min förra foderhäst hade Wintec.. Den sprack mellan vulstret och sadelkåpan.. Typ bredvid sömmen...

Man kan ju lägga till lite pengar och köpa en begagnad märkes sadel i läder... Typ stübben eller hubertus eller nått liknande... Har fått för mig att de håller mycket längre!

qodrofenia skrev:
det som händer med wintec sadlarna när man byter järn är att bommen blir mer svängd..Med andra ord är det inte alls säkert att hästen kan ha den längre när man byter.

Nej, jag upptäckte det....:crazy: Men eftersom det är så fattar jag inte alls vitsen med att kunna ändra bomvidden!! Inte om man tänker sig att kunna ha sadeln på en häst som breddar sig alltså. Det är väl en sak att man kan ha kvar sin sadel och den kanske passar på nästa häst med vidare/smalare järn. Men så här är det ju helt värdelöst!!:mad:

Jag gillar inte dom för 5 öre. :crazy:
Först och främst så gillar jag inte syntetsadlar, sen tycker jag att dom är hårda och osköna.

Hatar allrounden om jag ska vara ärlig men älska hoppsadlarna :love:

dressyren är helt ok men inte min smak :p

jag vill köpa den för att jag kunna ändra den när hon breddar sej mera... men nu verkar det ju som det inte alltid går att göra så...? hhhmmmm..... inte lätt det här med sadlar.........

Jag har bara erfarenhet av Wintec Isabell (fast det är kankse samma??) och Griffin, som jag själv rider i, och jag har bara hört positiva reaktioner på dem!
Du kan ju alltid be att få låna hem en över en helg och prova!

Jag hade wintec hoppsadeln..Det gick att rida i den ett tag sen så bytte jag får jag har rätt långa ben så kom långt bak med skänklarna i min och kunde typ inte länga lädrena får då hade det sett dumt ut..Men annars var den ok..Jag personligen tycker inte om Wintec med köpte en för min häst var inte så musklad och ville ha en där jag kunde byta så jag fick en annan bom storlek..Men bytte senare tll en prestige i stället som jag är super nöjd med;)..Köpte även en Bates Caprill till min andra pålle i söndags också den super bra!

Kan tillägga med att den kändes lite lustig typ asså i sitsen..svårt att förklara;) Men Wintec är inte min typ av sadel som sagt den ända anledningen till att jag köpte den var för att jag kunde byta bommen i den. Ville ha en prestige i från början men just då kunde man bara bränna om bommen 3 gånger då tyckte jag att jag hellre kunde vänta men nu kan man bränna om de hur många gånger som helst!:p

Jag rekomenderar nog hellre någon annan sadel typ prestige eller bates de kan amn ju ochså byta till en anann bom vidd i..Men sen ligger dom ju på ett helt annat pris med..

Senast ändrad av en moderator:

funderar också på en sån
Wintec wide dressyr. Provsatt en sån förut och gud vad skön den var:love:

Har en Isabell sen 4-5 år tillbaka. Trots att den används flitigt ser den ut som ny. Ingen skötsel krävs alls o den är hur skön o lätt som helst.

Var också skeptisk till syntet innan, men ser nu faktiskt bara fördelar med Wintec. Vi jämförde med Isabellen i läder och trivdes klart bättre i syntet. Skulle jag byta ut min MN-hoppsadel skulle jag definitivt kunna köpa en Wintecsadel till.

Utbytbara järn är kanon tycker jag. Enkelt att ändra bomvidden så att den passar olika hästar.

De är ju vanliga. Känner du ingen du kan låna av o prova ordentligt?

_felicia_ skrev:
Har precis registrerat mej här så jag har inte riktigt lärt mej hur allt funkar...:) Men jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av Wintec sadlar, funderar på att skaffa en sådan.... Den jag funderar p åär WINTEC 500 CloseContact CAIR.... Väldigt tacksam för svar..:D

Har en Wintec till min ponny som inte har ngn manke, den är super och det känns skönt att ha hittat en sadel som äntligen passar!
Till min storhäst har jag en CloseContact (dock Zaldisadel) och det är en enorm skillnad att rida i en sådan sadel mot en vanlig, man kommer så nära hästen! Tycker det är en asbra sadel du valt! :banana:

det verkar ju faktiskt vara mest positivt om dom, vad ni skriver til lmej här iaf... Visst skull ejag kanske hellre vilja ha en lädersadel men fet blir ju som sagt en helt annan prisklass då, om man vill ha en ställbar bom också.. Å så gott om pengar har jag tyvärr inte.... Kanske vet en som jag kan låna av och prova... Är en kompis kompis :) så hon skull ekolla med sin kompis :)

Jag har en CAIR hoppsadel , den är SUPERbra !
är så nöjd med den . man kan ALDRIG tro att det
är en syntetsadel . En vän till mig har både en CAIR
och en Bates , samma modell fast skillnaden är ju att
Batesen är i läder . Hon själv erkänner motvilligt att
Synteten är skönare att rida i !

En supersadel enligt mig . !!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 824
Senast: Blyger
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 827
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur