Wintecsadlar, vad tycker ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _felicia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 6 766
Sv: Wintecsadlar, vad tycker ni?

Sommaren 2000 köpte jag en Wintecsadel, eftersom jag var i akut behov av en ny sadel då. Tanken var att spara pengar till en "riktig" sadel (läs: lädersadel) och göra mig av med Wintecen.
Men sparpengarna kunde jag använda till något annat, för Wintecen är kvar. Den är omstoppad ett par gånger (detta var före CAIRs tid, så min är ullstoppad), jag har två koppjärn som jag byter mellan vid behov och med lite avtorkning ser den som ny ut!
Jag trivs jättebra med min sadel, för min häst funkar det bra att variera mellan två koppjärn (normal och normal mot vid), den är lättskött, jag sitter bra i den och naturligtvis passar den hästen.
Så jag lyckades överbevisa mig själv, syntetsadlar är inte alltid likamed skitsadlar. Därmed inte sagt att alla syntetsadlar är bra heller, men just den jag har är helt :love:

Haha.. :D ja men va bra, då verkar de ju som dom håller ett bra tag då! :) Min häst ska nog också ha normal eller normal mot vid... kan ja tänak mej iaf.. Så då borde det ju funka å byta bomvidden... Och självklart, som "sprettan" skrev ovanför, ska jag ta hjälp att prova ut sadeln innan jag köper den... köper den inte om den inte passar! Nån som har bilder på hoppsadeln då? Förresten, vad säjer ni, kan man ha ljusbrun/newmarket/tabacco färg på en brun häst...? Eller passar det bättre med svart...? :)

Ja, jag har då inget att klaga på ang. hållbarheten. Alla sömmar på min är hela, sadelgjordsstropparna är fräscha (har hört att det kan vara ett problem med vissa Wintec, men inte på den modellen jag har som heter 2000 allround), materialet är inte slitet.
Detta trots att den har använts i alla väder, har lånats ut ett par gånger, har blivit utsatt för havsbad och dessutom blivit såpaskurad ett par gånger :angel: (regn + sandpaddock + fullt ös på hästen var orsaken)
Men, med tanke på att det är 10 års garanti på materialet och livstid på bommen så bör ju min ha i alla fall fyra år kvar att leva :)

*lånar knapp*

Jag har en Wintec dressyr (vanlig) från -00.
Den har använts flitigt och legat på supersmala, supertjocka/breda (ardenner) och "vanliga" hästar.
Jag har till och med, under en period utan egen häst, haft med den till ridskola på dressyrpass på div. olika hästar.
Den ligger nästan alltid (mycket få undantag) bra. Det är nog bara på hästar med "hängmage", som gör att sadeljorden och därmed också sadeln åker fram, som den inte passat på.
Jag älskar den!!!!! :love:
Den ser forfarande sprillans ny ut.
Den spricker INTE någonstans fast den hänger i fuktig sadelkammare som håller samma temp. som ute året runt.

Det man kan säga om formen på sadeln är att jag upplever att det tar ett några ridpass innan den anpassat sig till ändrad stl.

Jag är ingen sadelexpert, nej, men jag är inte heller helt rudis på området...;)

// M

Låter ju bara bättre å bättre de här.......:D

Låter ju bara bättre och bättre de här..... :D

_felicia_ skrev:
det verkar ju faktiskt vara mest positivt om dom, vad ni skriver til lmej här iaf... Visst skull ejag kanske hellre vilja ha en lädersadel men fet blir ju som sagt en helt annan prisklass då, om man vill ha en ställbar bom också.. Å så gott om pengar har jag tyvärr inte.... Kanske vet en som jag kan låna av och prova... Är en kompis kompis :) så hon skull ekolla med sin kompis :)

Det är verkligen ett alternativ, lädersadlar är dyra och speciellt om du vill ha en som är bra också. En syntetsadel är tålig och bekväm, extremt lättskött och väldigt mkt lättare än en lädersadel, som nästan väger det dubbla, liksom.
Wintecsadlarna är verkligen värda pengarna :bump:

Ja det får nog bli en sån för mej... Eller jag ska ju prova på hästen först också, å prova rida i en :D Inte nån som kan säja vad dom tycker om färgen? Kan man ha en ljusbrun / tabacco / newmarket färgad sadel på en brun häst...eller blir det bättre med svart...? Behöver lite smakråd....

_felicia_ skrev:
Ja det får nog bli en sån för mej... Eller jag ska ju prova på hästen först också, å prova rida i en :D Inte nån som kan säja vad dom tycker om färgen? Kan man ha en ljusbrun / tabacco / newmarket färgad sadel på en brun häst...eller blir det bättre med svart...? Behöver lite smakråd....

Jag tycker tabacco är snyggt på alla hästar utom väldigt mörkbruna eller svarta. Fuxar och "vanligt" bruna samt skimmlar gillar jag i tabacco, medans mörkbruna, palomino, svarta, skäckar osv osv är snygga i svart. Träns och sadlar samt alla andra tillbehör som martingalar eller förbyglar tycker jag självklart ska vara i samma färg (jävligt juste när det är samma märke och modell på sadel och träns, men det blir ruskigt dyrt!).

Vore kanske ngt att designa Wintec-träns också? Det kanske finns, jag har ingen aning! Men det blir säkert hur ballt som helst om några år att ha ett träns i syntet ^^

[KL]

Stämmer det att man ofta kan använda samma Wintecsadel på flera olika hästar ? (alltså att sadeln formar om sig direkt efter hästen)

Är den lämplig om man rider ett dräktigt sto ? (formar den sig efter dagsläget så att säga och återfår den ursprungsformen när stoet har fölat och magen försvunnit ;) ?

Sista frågan: Är den extra bra (bevisat skonsam) för hästar som är känsliga för tryck ?

Ja min häst är "vanligt" brun, så de kanska blir bra de då... :D får väl försöka hitta nån med en sån färg på sadeln å prova... Har lånat ett sånt träns å haft p åhenne när jag löshoppar å de såg bra ut :)

Jag har en wintec allroundsadel (ullstoppad). Jag hade den på min gamla ponny (arabkorsning) och den passade henne mycket bra, f ö den enda som passade henne då, efter att ha provat typ 15 sadlar. Jag hade tre järn och skiftade mellan efter hand som hon breddade sig eller "sjönk ihop" efter träning och hull. Hade inga problem med att den inte passade efter järn-byte pga mer svängd bom.
Har nu samma sadel på min fjording, med vidaste järnet och den passar, funkar jättebra.

När jag skulle skaffa dressyrsadel till ponnyn tänkte jag köpa wintec eftersom den ju passade ponnyn och jag var mycket nöjd med den, men dressyrsadeln passade henne dock inte alls, tyvärr.

hårda, obekväma, fula, lättskötta =)

fula tycker jag då inte att dom är! resten kan jag inte säja nåt om då jag inte ridit i någon....

Jag har en Wintec Cair Isabelle Werth o den e underbar. En "riktig" dressyrsadel till bra pris.
Stor fördel med syntet e den låga vikten o okänsligheten för väder o vind.
Har oxå en Wintec cair allround 2000. Den e bra men stor i sitsen tycker jag.

Ingen som har hoppsadeln som kan lägga ut en bild...?

Jag köpte en Wintec 500 allround för 4 år sen, gillade den jättemycket då.

Nu kan jag knappt bärga mig innan jag får ny sadel. AVSKYR skräpet.
Det enda positiva är att den är lättskött :smirk:

Jaha, vad är det du inte gillar med den då?

Vet inte, gillar den inte bara. Sitter inte bra, den känns hård osv osv.
Sen ligger den inte helt bra på hästen heller.

Hillabilly skrev:
För det första kan du INTE ha provat Wintec! Alla som provridit mina (jag har en Allround Cair och en Isabell Cair) säger att de är de skönaste sadlarna de har suttit i. Jag håller fullständigt med om det.

För det andra är jag trött på allt snobberi angående lädersadel versus syntet. :devil: Jag tycker inte det är roligt att putsa och älskar när sadeln endast tar fem minuter att få se ut som den är ny igen. Och Isabellen (dressyrsadel) har ett ytskikt som påminner om mocka vilket ger ett supergrepp, du sitter som gjuten istället för att glida omkring som man gör i en lädersadel.

Ursäkta om jag hoppar på någon, men det är alltid folk som påpekar att "jaha du har en syntetsadel". Men jag har köpt mina just för att jag vill ha det, inte för att jag inte har råd med nåt annat.
Ja om man nu gillar att sugas fast i sadeln och inte kunna röra sig det minsta då kan denna wintec vara nåt...Jag personligen hoppade av efter ett par minuter när jag hade hem en på prov...Men som sagt gillar man detta grepp så...varför inte! Kan tänkas att jag gillat bates mycket bättre..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 824
Senast: Blyger
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 827
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur