Wintecsadlar, vad tycker ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _felicia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 6 766
Sv: Wintecsadlar, vad tycker ni?

våra bommar har inte ädrats ett dugg när vi har ändrat. Om vi säger att du börjar på näst näst vidaste så går det bra att byta eftersom till större utan problem, det gjorde vi på stora hästens sadel.

Men jag kan tänka mig att det är lite för kraftigt att byta från smalt till mycket vid

Min ändrades massor när jag bytte från rött till vitt!! Det var liksom inte samma sadel längre... Låg helt annorlunda!!

Nu kom jag på en sak :idea:

vi har bara ändrat på våra Bates, inte på wintecen :D

Tänkte nästan det, för enligt alla här blir bommen mer svängd när man byter järn!!

på vissa hästar funkar det.. medans på andra gör det det inte...Tyvärr tror många att bara för att sadeln är luftstoppad och går att byta gärn på så kan hästen ha den hela livet.. men så är inte fallet..

Kan tillägga att den blir mer svängd ju mer vid sadeln blir..Och rakare om man gör den smalare..vilket är lite synd.. för många hästar som utvecklar sin överlinje positivt blir rakare.. inte mer svängda ju mer dom utvecklas...Och ofta byter man ju till ett vidare järn när hästen breddat sig..vilket då i många fall inte fungerar..

Typ nu när jag provade ut sadel till den ena när jag tog en bates så sa hon att kvaliten på bommen när man byter osv är högre än på wintecen..fats är ju förståligt eller nästan ett krav då man ger det dubbla för bates;)

då förstår jag :bow: :D det är ju ett väldigt bra läderkvalite på bates också

Japps:)..Skön är den med:D..Kan typ jämnföra den med min prestige:D..

Sipuli skrev:
Jag gillar inte dom för 5 öre. :crazy:
Först och främst så gillar jag inte syntetsadlar, sen tycker jag att dom är hårda och osköna.

För det första kan du INTE ha provat Wintec! Alla som provridit mina (jag har en Allround Cair och en Isabell Cair) säger att de är de skönaste sadlarna de har suttit i. Jag håller fullständigt med om det.

För det andra är jag trött på allt snobberi angående lädersadel versus syntet. :devil: Jag tycker inte det är roligt att putsa och älskar när sadeln endast tar fem minuter att få se ut som den är ny igen. Och Isabellen (dressyrsadel) har ett ytskikt som påminner om mocka vilket ger ett supergrepp, du sitter som gjuten istället för att glida omkring som man gör i en lädersadel.

Ursäkta om jag hoppar på någon, men det är alltid folk som påpekar att "jaha du har en syntetsadel". Men jag har köpt mina just för att jag vill ha det, inte för att jag inte har råd med nåt annat.

Hillabilly skrev:
Ursäkta om jag hoppar på någon, men det är alltid folk som påpekar att "jaha du har en syntetsadel". Men jag har köpt mina just för att jag vill ha det, inte för att jag inte har råd med nåt annat.

En Wintec Isabell faktiskt kostar runt 9000:-. Inte småpengar det heller (om inte pappa betalar förstås ;))

Vi satsar på det vi tycker är bäst. Hade Bates-sadeln passat bättre hade vi köpt en sådan.

Har aldrig hört ngn ge negativa kommentarer om vår Isabell. Bara positivt och flera som håller med oss om att Wintec Isabellen är skönare än Bates diton.

Jag lyssnar inte på snobbar öht, så jag kanske har missat ngn kommentar.

hannibal skrev:
En Wintec Isabell faktiskt kostar runt 9000:-. Inte småpengar det heller (om inte pappa betalar förstås ;))

Jag säger inte att de är gratis, men skulle du ha en likadan sadel i läder så skiljer det ju åtminstone 6000:-. Vilket tydligen en del uppfattar som en skillnad i klass/kvalitet vilket jag protesterar emot.

(vad vet jag, kanske jag är för gammal för denna sidan, alla har kanske en pappa som gärna betalar...:smirk: )

Jag har en wintec 500 Allround sedan 5 år tillbaka. Det som jag inte är nöjd med är att sadelgjords stropparna har spruckit rätt så mycket så jag måste byta dom och ersätta med läder.

Det går att byta koppjärn men den förblir samma baktill. Jag var tvungen att byta sadel då den var för smal baktill och den gick inte att stoppa om.

HHmmm.. Verkar ju som det är riktigt sköna och bra sadlar... Förutom enligt er som inte gillar syntetsadlar överhuvudtaget då. Men jag tycker dom verkar bra så antagligen blir det en sån för mej... Ska försöka få ihop pengarna fort nu bara... 5000 är mycket pengar för mej ....

Har en Wintec Cair Dressyr på unghästen och den är riktigt hyfsad att rida i. Har även en Wintec Wide till ponnyn med noll manke och rund som en tunna. Den är ok men det känns lite som att sitta i nedförsbacke, ska prova med smalare koppjärn. Helt ok sadlar men jag har lädersadlar på tävlingshästarna som har slutat att bredda sig och är färdigväxta.

*knapplån*

Jag gillar Wintec massor! Helt klart den bästa syntetsadeln. Tyvärr så är de för långa och raka till min islänning, men för mig som ryttare så finns många fördelar: Superbekväm, tål regn, kräver inte en massa skötsel, håller sig snygg i åratal...

Min är en Wintec 500 dressyr, ullstoppad, förresten. Ska sälja den nu när jag ordnat sadelfrågan på annat sätt.

Ja jag skaffar nog också en lädersadel när hon har musklat klart sej :) Men känns lite onödigt att lägga ut så mycke pengar på en bra sån nu när hon ändå inte kommer kunna ha den länge.... Ingen som har nå fina bilder på sina Wintec sadlar? Har bara sett bilder på sadeln där dom säljs... Skulle va roligt med lite andra bilder, yp när dom ligger på hästen eller nåt...? :D

_felicia_ skrev:
Ja jag skaffar nog också en lädersadel när hon har musklat klart sej :) Men känns lite onödigt att lägga ut så mycke pengar på en bra sån nu när hon ändå inte kommer kunna ha den länge.... Ingen som har nå fina bilder på sina Wintec sadlar? Har bara sett bilder på sadeln där dom säljs... Skulle va roligt med lite andra bilder, yp när dom ligger på hästen eller nåt...? :D

Jag kan bidra med några bilder. ;) Prövade igenom nästan alla wintec modeller när jag sökte sadel i höstas. Här är bilder från sadelprovningen på Wintec 500 dressyr och wintec pro dressyr. Båda var i 17-17,5 så de var alldeles för stora för ponnyn. Men man får ett hum om hur de ligger och ser ut iaf.

wintec_pro.jpg

Här är Wintec dressage pro. Gillar den jätte mycket. Bra kvalitet på materialt och väldigt skönt att sitta i. Gillar även utseendet.

wintec_500.jpg

Här är Wintec 500 dressyr. Gillar den inte riktigt lika mycket. Känns plastig i materialen. Som någon sade så håller inte stropparna i denna modell (är av hårdare plast). I de dyrare mpdellerna är stropparna gjorda av annat material. Bekväm att sitta i är dock den här också.

De olika märkerna varierar rätt mycket, iallafall på min ponny. Det är viktigt att du får sadeln utprovad så att den verkligen passar din häst och inte köper den bara därför för att det går att byta järn i sadeln!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 499
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 828
Senast: Blyger
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 829
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka