Working Equitation

Och jag ska på träning på söndag för första gången. Det verkar skoj! Vi hade en stallkompis som pysslade med western/trail och visade oss lite saker, t ex grind, förut, så vi har lekt lite på egen hand, men det blir första gången på "riktigt". Hästen är emellanåt lite tittig, så det här känns som utmärkt träning, plus att jag tänker att det blir lite roligare än vanlig dressyr för både honom och mig.
Vår ponny är oxå väldigt tittig, och arbetet med WE har fört ponnyn och dottern mycket närmare, hon vågar lita på honom och han henne, så allt lossnar och det märks framförallt i hoppningen!
 
Vår ponny är oxå väldigt tittig, och arbetet med WE har fört ponnyn och dottern mycket närmare, hon vågar lita på honom och han henne, så allt lossnar och det märks framförallt i hoppningen!
Det var lite så jag tänkte. Roligt att det funkar för er!
 
Och jag ska på träning på söndag för första gången. Det verkar skoj! Vi hade en stallkompis som pysslade med western/trail och visade oss lite saker, t ex grind, förut, så vi har lekt lite på egen hand, men det blir första gången på "riktigt". Hästen är emellanåt lite tittig, så det här känns som utmärkt träning, plus att jag tänker att det blir lite roligare än vanlig dressyr för både honom och mig.
Kul!
Ja det brukar vara lättare att motivera hästarna till dressyr på detta sett. Min islänning är inte överförtjust i dressyr men när vi båda kan koncentrera oss på slalom eller volter runt tunnorna blir det lättare för honom att fatta. Han gillar hindren mycket men tyvärr är det låångt tills han kan samla sin trav och hålla den genom alla hinder utan töltinslag. Så vi tränar bara hemma.
 
5cAQodP.jpg


Har filmat speeden, ska se om jag lyckas få hit den :D
 
Vad händer om man i en WE tävling rider förbi ett hinder i teknikdelen? T.ex. om man är rädd för att hoppa och därför väljer bort att hoppa hindret. Blir man utesluten eller bara nollad i poängen på det hindret?
 
Vad kul att ni håller liv i tråden!
Jag har siktat in mig på tävling i slutet av maj så nu får jag skärpa mig lite och faktiskt öva! Vet dock inte vilken klass jag ska rida. Förra tävlingen var han hur rädd som helst för allt, så vi kanske kör en bra bit under vår egentliga förmåga bara för att det ska kännas lätt och roligt.
 
Vad händer om man i en WE tävling rider förbi ett hinder i teknikdelen? T.ex. om man är rädd för att hoppa och därför väljer bort att hoppa hindret. Blir man utesluten eller bara nollad i poängen på det hindret?
Du får noll på hindret i tekniken och 30 sek tillägg i speeden.
 
Jag måste på 65års-kalas när nästa WE-tävling är :( Nästa som finns i TDB är i september, jättelänge ju:mad:
 
Jag har börjat lite smått med WE :-) Min medryttarhäst kan det. Så jag har en jättebra läromästare. Jag har provat på lansen (gick helt ok för att vara första gången). Skritt och trav fixar jag den men galopp är svårare. Tur att det inte ska vara galopp i de klasser som är aktuella för mig! Sen har jag testat repgrinden men den var svårare. Damen vet vad som ska hända och ligger ett steg före mig (som inte vet vad jag gör riktigt) vilket resulterar i att vi hamnar för långt från stolpen för att jag ska kunna sätta tillbaka repet igen. Men roligt är det!!

Vad har ni för hästar? "Min" är en D-ponny. Ridponny.
 
Ja, nu har jag bestämt mig! Imorgon (när pengarna kommit in på TDB) ska jag anmäla mig.
Har ni koll, om det står att det ska vara teknik/ speed, vilken av dem kommer man då utföra? Tror vi har bättre chans på speed än teknik :D
 
Ja, nu har jag bestämt mig! Imorgon (när pengarna kommit in på TDB) ska jag anmäla mig.
Har ni koll, om det står att det ska vara teknik/ speed, vilken av dem kommer man då utföra? Tror vi har bättre chans på speed än teknik :D
Bägge troligtvis om de tär en vanlig WE-tävling :)
 
Ja, nu har jag bestämt mig! Imorgon (när pengarna kommit in på TDB) ska jag anmäla mig.
Har ni koll, om det står att det ska vara teknik/ speed, vilken av dem kommer man då utföra? Tror vi har bättre chans på speed än teknik :D
Jag åker till KUSK. Det är en tävling med alla tre moment. Först rids dressyren. Sedan rider du tekniken, stannar kvar på banan och får ny startsignal för speeden.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 314
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp