WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tro det bli död störten för Western Sweden som vi känna det.
Bort sett fråm dom konstnad Eva har påpeket på, finns det vissa andra biter:
Green Card som namns, inte månge som har det;
SRSF inställning till reining och ko klasser och dess kostnad;
Start för unghäster (sätta det som ett +)

Att WRAS/SRSF kom ens på tal vissa att western sweden är långt nergången.
Det enda tävling som gå bra är Chappis och det tack vara att dom har hålt det enkel för dom tävlenda.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är ju det vi säger!
Kommer vi få en åldersgräns, i och med att många westerngrenar är i princip som dressyr eller hoppning (nåja, ni fattar väl hur jag menar? Mer gemensamt med dressyr än med körning)?
Det finns ingen sån indelning i westernridningen, så jag kan inte förstå om det skulle ha någon betydelse, men jag tänker ju inte skaffa en hög nya licenser bara för att min ponny är liten och jag gammal. Fast om det blir en uppätning kanske inte de gamla licenserna gäller (inte ens livstidarna?)..
Och ska man behöva ta grönt kort även om man tävlar mycket?

Eller kanske får vi behålla vårt eget reglemente och system, men få ett erkännande av SvRF (och kanske rent av en egen länk på hemsidan!)? Det skulle inte göra mig något. Men vette fasen om jag vill att det ska bli mer än så...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

I distansen har vi som sagt inga sådana restriktioner. Vilken häst som helst får tävla med vilken ryttare som helst. Oavsett ålder, storlek, ras eller vad ni nu kan tänkas komma på.

Så det behöver inte alls bli så.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nä, vi får väl hoppas.. Men misstänker att westerngrenarna kommer få samma typ av regler som dressyr, i och med att det är mer likt.. Nåja, har vi tur händer ingenting.
Sen får vi väl se om det blir alla westerngrenar som blir erkända, eller bara några (typ reining)..
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

*kl*

Nu är ju inget bestämt utan det ligger väl bara på förhandlingsstadiet än. Jag har svårt att tro att WRASfolket som fattar beslut gör det utan att noga överväga för och nackdelarna med en eventuell sammanslagning och OM det skulle bli så att det blir av får vi väl försöka göra det bästa av situationen. Gå in med ett öppet sinne och se det från den ljusa sidan (mer uppmärksamhet för westernridning, ekonomi, acceptans osv)
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är ju bra om "WRAS folket" har sina medlemmar med sig innan de sätter sig och förhandlar.

Det är väl inte meningen att några personer i förbundsstyrelsen skall köra ett eget race som medlemmarna sedan skall rätta sig efter. För en sak är säker, rätta oss får vi göra om vi klättrar in i den cirkusen.

mvh Eva
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag skiter väl i körningen.

Jag vill ju bara kunna hålla på med western. Men rent krasst så har vi åldersgränser på våra klasser med.
Skall en ungdomsryttare då inte få starta i ungdomsklass på sin mammas 152 cm stora häst?

Men snälla! Jag försökte bara förklara hur det ser ut på de andra grenarna som står under SvRF och att det inte alls behöver betyda det du tror. Tagga ner lite va! :mad:

Varför skulle en ungdom inte få tävla storhäst? Det finns väll inga restriktioner alls innom någon gren att barn inte får tävla storhäst? Även på storhäst så heter det Junior, Young Rider osv. Det som begränsar i dressyr och hoppning är om vuxna ska rida ponny eller om ponny ska upp i storhästklasserna.

Jag som bara tävlar dressyr i vanliga fall skulle tycka det var jättekul att tävla i western också. Men idag så tycker jag att det blir för dyrt med att lösa licenser i både SvRF och WRAS samt att jag i så fall måste lösa medlemsskap i en klubb som jag aldrig kommer ens att sätta min fot på eftersom det inte finns någon westernansluten klubb i närheten.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Ja givetvis, men jag vill gärna ge dom som bestämmer lite mer cred och tror inte att dom är så pass dumma så dom skulle gå med på vad som helst utan att kolla med sina medlemmar först...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

At diskussionen med SvRF hålls är ju helt utifrån önskemål fråm medlemmarna i WRAS! Det har efterfrågats under många år och samtal har även förts under en lång tid.
Som jag förstått handlar det om att samarbeta till en början, inte att WRAS helt plötsligt ska kastas in i ridsporten!

Reiningen ligger ju redan nu där (för att våra ryttare ska få tävla t ex VM), men då bara på papperet i princip...

Fördel, att vi kommer med i Riksidrottsförbundet, vilket genererar mer pengar och tillgång till en uppsjö utbildningar. Antagligen enklare att få in fler ryttare då western kan profileras mer på t ex ridskolor.

Nackdelar, licensavgifterna! Nu är det ju högst osäkert HUR det skulle bli OM vi kom med, och det är många aspekter som måste tas med. WRAS kommer knappast attt säga ja och amen till SvRF:s ev krav, det handlar om samtal och diskussioner....

Kul dock att WRAS-medlemmar talar om hur det ska vara, lite tråkigt dock att det bara hörs när saker och ting inte passar...:(
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

jag tror det skulle var väldigt positivt om wras gick med i SvRF då skulle western synnas mer och vi skulle få fler som får upp ögonen och verkligen ser att vi inte bara pangar och jagar kossor. det skulle bli en mer erkänd sport och inte bara rida runt och leka i skogen som det just nu är.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Antagligen för idrottsfolk i stort!

De sporter som ligger under RF har ett större anseende än de som inte gör det...

Många tror att det inte är en seriös sport om den inte kommit med där:p
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Kul dock att WRAS-medlemmar talar om hur det ska vara, lite tråkigt dock att det bara hörs när saker och ting inte passar...:(

Fast den kritiken borde väl snarare riktas mot WRAS än mot medlemmarna? Vad gör WRAS för att ta reda på vad deras medlemmar tycker? Vad får vi som WRAS-medlemmar ut av vårat medlemsskap? Efter att varit aktiv i "min" förening i 4 år har det knappt hörts något från WRAS... Och de gånger man tagit upp något man inte tycker fungerar har det bara sopats under mattan av distrikt- och/eller förbundsstyrelsen, och inget har hänt...

Enda anledningen till att jag fortfarande är med i WRAS är för att det finns så många goa människor i klubben som jag gillar att umgås med, men det är nog allt. Så vad är det som gör att vi som klubb ska stanna kvar i WRAS och inte starta en egen fristående förening? Att man har fritt inträde på High Chaparall bör inte vara den enda anledningen till att folk är medlemmar, vilket det tyvärr i många fall är...

Angående sammanslagning med SvRF vill jag inte uttala mig förrän jag hört vad det är WRAS vill ha ut av detta samarbete... Jag är i dagsläget medlem i både WRAS & SvRF och ser inget negativt i SvRF i sig, men har svårt att se att en övergång till SvRF utan att det behöver ske en del förändringar hos WRAS, både positiva och negativa... En positiv förändring skulle kanske kunna vara att det ställs lite högre utbildningskrav så att inte kreti och pleti utan kompetens och egna meriter kan bli domare...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det varierar nog från olika distrikt...

Är själv aktiv inom WRAS och försöker höra mig för av medlemmar angående åsikter, just för att kunna ta med vidare.

Tror att många medlemmar aldrig ens är in på hemsidan, där information läggs ut.:crazy:

Åsikter ska ju tas via klubb, distrikt och därifrån upp i FS. I mitt distrikt upplever jag att det fungerar bra!
Sen kan ju proppe sitta även hos klubbar....

Kan hålla med om att det ibland tar tid att få svar, och där kan ju ett samgående underlätta, SvRF har anställd personal som kan svara direkt, i WRAS arbetar alla ideellt.....


Det är viktigt med kritik men tyvärr ventilerar inte särskilt många medlemmar den direkt till WRAS, vilket gör det lite lurigt att ta till sig den!
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

.. En positiv förändring skulle kanske kunna vara att det ställs lite högre utbildningskrav så att inte kreti och pleti utan kompetens och egna meriter kan bli domare...

Fast domarna genomgår ju faktiskt en ordentlig utbildning och måste "skuggbedöma" där de ska godkännas i sina bedömningar av redan godkända domare, samt avlägga ett praktiskt prov.

Jag har dock ingen aning om hur domarutbildningen går till inom SvRF.

Jag är i övrigt inte så insatt i frågan att jag kan ha så stora åsikter.
Vad är det egentligen som skiljer mest=

Jag är medveten om reglerna med tränsad häst vid urlastning men erkänner att jag inte ser det stora problemet med just den regeln. Det är väl bara att lägga på tränset när man lastar ut, och sedan hantera hästen som vanligt när den väl är urlastad. Eller är det jag som är korkad?

Ålder och häststorlek har redan diskuterats och behöver uppenbarligen inte vara ett problem eftersom jag ridit mina D-ponnyer på "vuxendressyr" utan att få något surt för det inom SvRF, och det finns ungdomar som tävlar storhäst.
Jag tror inte att SvRF kommer att ha synpunkter på att vuxna och barn tävlar mot varandra i westerntävlingar.

Det jag kan se som en potentiell konflikthärd är väl snarast mellan de olika organisationerna för westernridning.
Om WRAS går med i SvRF torde det vara WRAS-tävlingarnas reining som är kvalande för svensk del för internationella FEI-organiserade reiningtävlingar, och det kan ju vara störande för en del quartermänniskor att de får "sänka sig" till de dåliga WRAS-tävlingarnas reining (vilket jag inte tycker är problematiskt eftersom standarden på ekipagen i så fall automatiskt skulle höjas - jag kan tycka att det är pinsamt att jag har lyckats komma femma i B-reining på min nordistravare som varken kan det ena eller det andra).

Men, vad är det egentligen som uppfattas som det stora hotet med en sammanslagning?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

För mig handlar det mycket om risken att vi westernfolk försvinner i RF, vi är trots allt en minoritet. Jag har svårt att se att vi skulle få speciellt mycket inflytande eller uppmärksamhet...
Men som sagt, det vet man ju inte förrän vi försökt. Min erfarenhet av RF är att det bara handlar om hopp och dressyr, alla andra grenar är i princip för de som misslyckats. Obs att det är min personliga erfarenhet av vissa representanter för RF (som kanske inte ens är kvar, har inte haft något att göra med dem på många många år), det finns säkert de som upplevt annat. Jag hoppas att mina upplevelser är ett undantag och att en ev sammanslagning gynnar sporten.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men, vad är det egentligen som uppfattas som det stora hotet med en sammanslagning?
För min del handlar det inte så mycket om ett fåtal specifika sakfrågor som licenskostnader eller tränsregler, även om de kan ses som symptom. Min skepsis bottnar i två bitar; dels mitt intryck av SvRF som toppstyrande och detaljreglerande, dels mitt antagande att westernverksamheten som utgör en marginell om inte försumbar minoritet jämfört med dressyr och hoppning kommer att få svårt att höras. Hellre stor i det lilla än liten i det stora, liksom.

När det handlar om acceptansen, eller medvetenheten, om westernridning hos den breda ickeridande allmänheten tror jag tyvärr att den har litet eller inget att göra med SvRF eller ej. En ryttare är en ryttare och en häst är en häst, ganska oavsett vilket förbund de är formellt anslutna till. Eventuella skillnader i acceptans och medvetenhet om olika discipliner tror jag främst kan ses inom helheten hästaktiva, med andra ord bland de redan frälsta.

Sedan är jag inte heller övertygad om att majoriteten av WRAS medlemmar faktiskt stödjer ett samgående; det finns nog olika uppfattningar om huruvida samgående och samarbete är samma sak.

Samtidigt litar jag på att förbundsstyrelsen gör en grundlig genomlysning och konsekvensbeskrivning som distrikt, klubbar och medlemmarna kan ta ställning till. Och ett eventuellt samgående kan ju ändå inte ske med mindre än att medlemmarna röstar fram det på förbundsstämma ( /-or).
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

*delvis knapp*

Jag är också övertygad om att det finns många fördelar med en sammanslagning, och som sagt tror jag att WRASstyrelsen kommer kolla upp intresset hos sina medlemmar innan något beslut fattas. Det hoppas jag i alla fall :)

Frågan är ju bara om fördelarna överväger nackdelarna. Men att döma ut saken det första man gör är ju lite tråkig inställning
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Min erfarenhet av RF är att det bara handlar om hopp och dressyr, alla andra grenar är i princip för de som misslyckats.

Håller helt med, precis så är det! Så att sporten skulle bli erkänd för att hamnar under SvRf kan ni nog glömma tyvärr!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 598
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 849
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 393
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 191
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp