WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Varför skulle det ske? Redan idag finns det hos många "vanliga" ridklubbar westernsektioner som driver träningar och tävlingar. Jag är på väg att bli medlem i en klubb som har regelbundna träningar för erkänd tränare i western så hur kommer det sig att ni tror att det ska försvinna? Klubbarna här i området försöker samarbeta och göra gemensamma satsningar så jag ser inte den risken..
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Varför skulle vad ske? Vad skulle försvinna?

Jag skrev bara att jag höll med om att för svenska ridsportsförbundet och dess anhängare så gäller bara dressyr och hoppning, det är det som räknas och även för folk överlag tyvärr.. Varför var det annars bara en handfull folk när den enda olympiska medaljören körde sin clinic nere på flyinge under breedersveckan? Alla hopp och dressyrfolk satt i partytältet och de flesta ft-folk var hemma i stugvärmen.

Fälttävlan "glöms bort" av förbundet i alla möjliga och omöjliga sammanhang, distans och körning har det ju ännu värre. Som ett år när ryttarna själva fick anordna Breeders i fälttävlan,annars hade det inte blivit något.. kan ni se det scenariot med hopp och dressyr? Nä skulle inte tro det..

Så att western skulle bli en "erkänd" sport bara för att den kommer under Svrf är nog bara att glömma.

Det skulle vara intressant att höra vad WRAS förväntar sig av samarbetet?
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Med tanke på att det idag inte finns någon representant centralt i SvRF för western så kan jag förstå tanken men om det nu blir en sammanslagning eller utökat samarbete så gäller det ju att engagera sig och föra talan för sin gren, tänker jag. Jag kan vara ute och cykla men jag tror inte att saker och ting sker automatiskt. Nu tror jag dessutom att det kommer att ske fler förändringar gällande fälttävlan just med tanke på att det gick så bra i OS. Har sett flera ridklubbar som annonserar efter intresse för just fälttävlan hos sina medlemmar så man håller på att jobba upp där med. Det går dock inte på en dag...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Så man ska i så fall behöva licens för att starta E-klass, det behöver man ju inte som det ser ut nu och i SvRF får du ju starta CR utan licenser.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Vad i hela friden har man att vinna på att alienera sig från hela övriga western Sverige och organisationer?

Om man är med i en WRAS klubb får man alltså inte tävla på AQHA, APHA, NSBA, NRHA, SCHA osv. Då har man ENBART WRAS/SvRF tävlingar att välja på och får inte lov att ens tävla de rastävlingar som anordnas av rasföreningen.

Detta är det mest korkade jag någonsin läst. Inte ens jag kunde drömma om ett sådan absurt förslag...

Har aldrig varit mer glad över att inte vara del av WRAS längre. Tyvärr.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag håller med Wrangler. För tillfället rider jag kallblod och påverkas inte men min nästa häst kommer bli quarter eller paint och då väljer jag antagligen rasklubbarna före WRAS. Jag ser detta som ett sätt att effektivt sortera bort de amerikanska raserna ur westerngrenarna. Varför vill man inte ha med dem?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Ja o inte bara dom, jag menar den som vill tävla reining med sin korsning i NRHA/SRHA får inte heller göra det.

Så urbota korkat att jag blir mörkrädd.

Sedan undrar jag varför WRAS ska diktera för mig hur jag ska föda upp, hålla och träna mina föl och unghästar?

Tror WRAS att dom är Gud plötsligt?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tror snarare att det är SvRF som tror att de är Gud och WRAS har inget annat val än att lyda om de vill vara med och leka. Vilket jag inte förstår att de vill baserat på det länkade materialet.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Om jag har fattat det hela rätt så är det förbundsstyrelsen som jobbar hårt för att detta ska hända, resten av förbundet fick denna info igår.

Så nu får vi väl se vad som händer. Om man ska följa diskussionerna på fb så har jag hitills inte sett någon som är för detta, förutom styrelsen då som är väldigt tysta...

Det som händer den närmaste tiden kommer att avslöja vilken typ av organsiation WRAS är och vill vara helt enkelt.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Kan tyvärr inte ladda ner då jag är på jobbet...men varför skulle man inte kunna tävla på rasklubbarna? Det hindrar väl inte idag ens för de som har t.ex. fjording, araber etc för att kunna tävla på deras rastävlingar samtidigt som de tävlar för SvRF? Däremot kan jag tänka mig att det gäller för grenföreningarna...Ska ladda hem när jag slutat ikväll...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej det gäller alla, det står klart och tydligt. Om du tävlar inom SvRF och WRAS (som kommer försvinna när/om det blir en sammanslagning) så blir du utesluten om du tävlar inom någon annan förening.

Detta gäller alla klasser som tillhandahålls av WRAS (eller då SvRF) så du kan tex inte tävla pleasure i AQHA eller APHA.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

*kl*

WRAS sätter härmed en spik i kistan för sig själva och säger adjö till alla seriösa tävlingsryttare. De som hänger med i övergången till SvRF kommer att "representera" westernridningen i sverige, och jag vågar inte tänka på vilken syn övriga ridsportsverige då kommer få av westernridning som en seriös gren...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej det gäller alla, det står klart och tydligt. Om du tävlar inom SvRF och WRAS (som kommer försvinna när/om det blir en sammanslagning) så blir du utesluten om du tävlar inom någon annan förening.

Detta gäller alla klasser som tillhandahålls av WRAS (eller då SvRF) så du kan tex inte tävla pleasure i AQHA eller APHA.

Så det kommer att bli särskilda regler för westernryttare då? Fasen att jag sitter här och och inte kan ta hem eländet :( ...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej detta är tydligen en regel SvRF har haft sedan länge. Bara det att dom inte har brytt sig/haft anledning att kolla upp sina tävlingsaktiva.

Dessutom bryter den mot Konkerrensverkets dom tydligen (logiskt).

Men ska man som förening gå upp i SvRF så får man ju kräva att den regeln tas bort INNAN. Med flera....

Enligt detta förslag får man inte heller tävla hästar under 4 år, vilket då betyder att klasser som Trail In Hand och Showmanship ryker.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Mycket av detta är ju så dumt så det är inte sant!

Har inte lyckats komma fram till varför man inte får vara medlem på olika ställen och tävla "över allt", både SvRF, AQHA, NSBA etc?
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

WRAS jobbar inte stenhårt för att driva igenom det här, däremot har de kontakt med SvRF och ser över frågeställningarna som finns för att de som är medlemmar i WRAS (är du ens det?) ska kunna ta ställning och rösta för eller emot.

Ingenting är alltså i dagsläget spikat utan det handlar om ett beslutsunderlag! FÖR medlemmarna!

Jag kan heller inte se något hinder för rasryttare att rida sina shower, det gör ju alla andra raser:confused:

Tror dock att just den bien att inte kunna rida t ex reining och cutting utanför WRAS är ett stort problem och det som gör mig tveksam.....
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Öh ursäkta, får jag inte diskutera saken och ha åsikter om jag inte är medlem?

Jag har i MÅNGA år varit medlem i WRAS, suttit i två styrelser till WRAS anslutna klubbar och varit med och starta upp en tredje. Så ja, jag anser nog att jag också har rätt att uttrycka en åsikt i detta!

Jag har inte varit aktiv på tävlingbanan på några år pga sjukdom, nästa år kanske, om jag har tur, jag kan ta med mig en av mina åringar ut igen. Därför har det inte funnits någon anledning för mig att vara med i någon WRAS klubb. Jag är medlem i den förening jag är styrelseaktiv i (NSBA Scandinavia) och i min rasförening (AQHA) -därav är jag i allra högsta grad drabbad om WRAS får igenom det här förslaget -eller vad det nu är! Pga av många saker, dels detta med exkludering av övriga ras/tävlingsföreningar vilket påverkar mig både som uppfödare och tävlingsaktiv. Detsamma med 4-årsregeln, som den ser ut nu -dvs inga fler unghästklasser där mina uppfödningar kan samla poäng och ranking till förmån för mig som uppfödare och mina avelshästar.

Jag hade dessutom absolut tänkt bli medlem i den närmaste WRAS klubben för att kunna lekar runt i Trail In Hand och Showmanship nästa år.
Inte aktuellt längre.


Du ser inga hinder för rasryttare att rida rasshower trots att dom tävlar för SvRF också? Nehej, men enligt dokumentet utlagd av WRAS så kommer det finnas ett ganska stort hinder -dvs man blir utesluten.
Det står ju där, svart på vitt.
Tom SvRF har medgett att dom har den här regeln! Det är verkligen inte för mycket begärt att de som nu förhandlar för "vår" räkning ser till att dessa saker rättas till INNAN de lägger ut ett dokument där de svarar på dessa frågor på de sättet de har gjort!

Ska medlemmarna gå med på detta för att "det kanske inte kollas" och att SvRF möjligtvis inte brytt sig om den regeln de senaste åren? Eller att dom kanske ändrar reglerna i efterhand.
Nä knappast va....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 599
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 849
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 396
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 192
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Betyg idrott högstadiet
  • Klimat tråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp