WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag säger tummen upp WRAS, bra försök. Men SvRF verkar inte vara så förstående. Om WRAS går med, går det inte gå ut igen om det blev pannkaka av alltihop?

10% tävlande. Inte konstigt att de enda tävlingarna jag vet blir av är showerna. Så vad förlorar man på att testa? Och kan inte SvRF erbjuda ett poängsystem som är sammanslaget med det redan existerande systemet (APHA, AQHA, osv med bokstavskombos, tänker jag fel?) så är det ju ingen konkurrens? Då är det ju fritt fram att tävla i båda.

Jag blir så arg, ni får ursäkta om jag drar i alla trådar jag kommer på och de är helt oanvändbara :angel:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Här uppe finns inga shower, däremot MÅNGA WRAS-tävlingar:laugh:

Ja frågan kom upp på höstmötet om vi skulle ha möjlighet att "ångra" oss, vet dock inte om det kommit något svar på det än.

Jag ser inte sammanslagningen som den optimala lösningen, utan det är väl enda möjligheten att komma in i RF, vilket skulle vara bra för klubbarna.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

OM det gick att få rasföreningspoäng på WRAS-tävlingar skulle problemet inte finnas. Idag är det inte möjligt, eftersom exempelvis AQHA endast godkänner poäng utifrån sin regelbok, APHA utifrån sin o s v och WRAS har en egen regelbok. Det blir som att försöka fälla en fartdåre i Norge eftersom det är olagligt att köra för fort i Sverige.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Fast en del kör ju rasklasser på sina tävlingar:idea:
WRAS regelbok är ju dessutom anpassad efter AQHA:s, bara en del små skillnader för att fungera i Sverige. Men vid varje regelboksarbete så checkas den av gentemot AQHA, för att det ska vara så lika som möjligt
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men godkänner AQHA tävlingar arrangerad av WRAS? Får AQHA-ryttare AQHA-poäng på WRAS-tävlingar?
Vilka är skillnaderna?
Vad säger de andra föreningarna?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Återgår till min grundfråga/fundereing. Om SvRF inte kan erbjuda dessa poäng, visst borde det gå att förtydliga skillnaderna mellan en WRAS-tävling och en show? (kortfattat) Så att dessa två olika evenemang inte konkurrerar (?) utan kompletterar varandra för att SvRF ska slippa vara SvRF/Amerikansk? :rofl: :rofl:

Och som jag frågade en annan idag på morgonen, vad är det mer som är så fasansfullt med en sammanslagning? Var finns det mer problem?

Jag kan tex inte se ett problem med hjälmkrav, unghäst ska va 4 år osv om det är fritt fram att göra som "amerika säger på showerna". Men jag bor ändå relativt lägligt med lika lååångt till Bökeberg som Grevagården. Mitt problem är att jag vill ut på WRAS-tävlingar och de bara ställs in! Så hur det än ser ut idag så kan jag bara välja showerna, för det finns inga WRAS-tävlingar inom 15 mil. Men jag vill kunna välja, inte tvingas till att avstå.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej inga AQHA-poäng på vanliga WRAS-tävlingar, däremot kan en arrangör lägga in AQHA-klasser på sin tävling. Det är förstås dyrt, men drar ju en del extra ekipage/starter;)
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men godkänner AQHA tävlingar arrangerad av WRAS? Får AQHA-ryttare AQHA-poäng på WRAS-tävlingar?
Vilka är skillnaderna?
Vad säger de andra föreningarna?

Vad jag fattade det som så kan wraskubben anordna en AQHA tävling/klasser. Men då krävs ju en AQHA domare och att allt pappersarbete sköts ordentligt, vilket ofta blir för dyrt för wras klubben, då de vid samma tävling vill ha sina klasser och då måste ha sin domare.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Inom tävlingsorganisationerna tävlar man om pengar och ranking (Sverige och USA). Och en hel del prestigefyllda awards.

Har mycket svårt att tänka mig att man kan ångra sig om WRAS går upp SvRF. Det är ju en sammanslagning, dvs det är inte så att WRAS blir ett medlemsförbund i SvRF utan WRAS kommer att upplösas helt och bli en sektion i SvRF. Ångrar man sig får man nog starta en helt ny förening isåfall.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

unghäst ska va 4 år osv om det är fritt fram att göra som "amerika säger på showerna".

Detta är ett tillräckligt stort problem, folk vill ut i sina unghästklasser! De har ofta många deltagare och är populära. Som uppfödare kräks jag om dom försvinner, eller om folk måste välja bort tex NSBA Showmanship och Longe Line för att dom inte får vara med för SvRF!

I övrigt är inte tanken på en sammanslagning i sig det som många hetsar upp sig över. Det är att de flesta vet att SvRF inte har någon som helst intresse av att ändra på sina idiotiska "krav" och att dessa krav innebär en katastrof för hela industrin. Att folk bråkar och skriker om det NU är ju för att det är NU det går att förhindra.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Helt klart är att ett samgående kommer att påverka HELA westernsverige och att det nu enbart handlar om WRAS medlemmar är skrämmande. Självklart måste alla föreningar/förbund både informeras samt få möjlighet att yttra sig.

Reining är redan ställt under SvRF och jag undrar hur man tänker om nu SvRf börjar anordna reiningtävlingar...då är det inte längre möjligt för dessa utövare att delta på andra föreningars tävlingar vars arrangör står utanför.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är väl bara sprida protestlistan ang denna regeln och se vad som händer? Tills dess rösta ner förslaget?

Både distans och WE har undantag angående leda i grimma, så den punkten tror jag inte blir ett problem. Är ju bara kräva samma ordning som distansen. "bara" :-S
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

I vilka sammanhang måste hästen vara tränsad?Svar: Varje gren ställer samman sina egna regler fr.o.m. 2012. Det är således den
blivande Westernkommittén (WRAS), som fastställer vad som skall gälla.


Saxat från dokumentet!:laugh:

Vad gäller påverkan på andra organisationer så har jag väldigt svårt att se att medlemmarna skulle rösta för en förändring som skulle slå så negativt mot sporten! Backar inte SvRF så ser jag inte att vi öht kan gå in där!
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Winn planerar ett extra medlemsmöte för ärendet. Jag är fullständigt emot att WRAS enskilt tagit rollen som representant för western och kommer att rösta ner detta. Räcker inte med att SvRf har regler som inte stämmer med vårt tänk utan jag tycker att det är en av de allvarligare delarna, ett svek mot WS som kommit långt med ett gemensamt SM m.m.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Fast det handalr ju i dagsläget bara om att undersöka möjligheter och se HUR det skulle påverka western om WRAS går med.....

Har lite svårt för alla upprörda reaktioner på att man för ett samtal:confused:

INGEN har påstått att vi ska gå med, det handlar om att ta fram ett underlag för att vi ska veta vad vi röstar för/emot!:idea:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Vad jag skulle vilja är att folk istället kommer med idéer, för såna finns det, på HUR vi inom western ska kunna komma vidare och växa.

Samarbeta med övriga WS och ta reda på vad era medlemmar vill! Ta reda på varför så många aktiva tävlingsryttare redan idag väljer bort WRAS! Var lite mer aktiva, så att medlemmarna vet att det faktiskt händer något inom förbundet! Höj statusen på tävlingarna! När medlemmar mailar frågor, rapporterar in oegentligheter från tävlingar, anmäler felaktigheter m.m. så svara på detta, skit inte bara i det! Stick inte ner huvudet i sanden så fort saker och ting börjar blir jobbiga!

Min fråga till WRAS förbundsstyrelse samt de som jobbar för att detta ska bli verklighet är: Hur många är aktiva tävlingsryttare på B-nivå eller högre? Hur många är uppfödare?

Redan innan detta med SvRF kom på tapeten var jag osäker på om det skulle bli ett år till med WRAS-tävlingar. Nu är jag stensäker att så blir det inte. Jag kommer hellre välja att skaffa ett stödmedlemskap i min klubb och satsa på SQHA/SPHA/NSBA och övriga fristående klubbar.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Fast det handalr ju i dagsläget bara om att undersöka möjligheter och se HUR det skulle påverka western om WRAS går med.....

Har lite svårt för alla upprörda reaktioner på att man för ett samtal:confused:

INGEN har påstått att vi ska gå med, det handlar om att ta fram ett underlag för att vi ska veta vad vi röstar för/emot!:idea:

Fast det har varit väldigt dåligt med den informationen. Många har fått besked från sina talespersoner att "räkna med ett samgående"...Det är inte att undersöka nåt. Likväl borde en konsekvensanalys gjorts FÖRE baserat på hela westernsverige gentemot SvRfs regler idag för att kunna starta upp med att klart ge besked om vad som krävs för ett ev. samarbete. Nu känns det som om man gjort helt tvärtom...börjat snacka och sen göra analysen. Det håller inte!:cool:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nej det verkar helt klart ha varit lite si och så med infon.... Att ens säga "räkna med" är ju helt klart inte förtroendeingivande, det är ju medlemmarna som ska ta beslutet!


Vad jag tycker känns märkligt är att många tycker att WRAS har gjort fel gentemot andra organisationer genom att prata med SvRF. Varför undrar jag?
Hade det varit lika fel om SvRF glatt sagt ja till att fortsätta tävla för andra?

Skulle t ex SQHA förhandla med WRAS om DE ville ansluta sig till en större organisation???
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Eftersom ett samgående absolut får konsekvenser på långt mycket bredare basis än inom WRAS väggar torde en analys vara steg 1 på HUR och i vilken omfattning dessa konsekvenser blir och får. I den analysen anser jag att ALLA i WS ska vara med. Där hade man kunna enats om vad som är acceptabelt och inte. Utifrån det hade WRAS sen kunnat börja förhandla...Nu kan vi ju konstatera att även WRAS lär känna av detta genom att de som har qh, ph o.s.v. lämnar WRAS. Det kommer att få genomslag på de stora mästerskapen och åter kommer vi hamna i ett läge där andra tävlingar blir mästerskapsliknande just för att man inte får tävla på lika villkor då man måste tillhöra en viss klubb samt aldrig tävla på någon annan klubb för att få bli uttagen o.s.v.

Jag säger inget om WRAS absolut vill med i SvRF men då ska man ta hänsyn för övriga och hur det påverkar och styra förhandlingarna för att minska skadeverkningarna...tänker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 598
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 849
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 393
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 190
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Pivo

Omröstningar

Tillbaka
Upp