WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men som jag fattat det hela så handlar ju det om att vi ska ställa frågor till SvRF för att kunna analysera vilka konsekvenser det kan få?

Kanske bara jag som fattat det fel? Om vi inte för en dialog med dem så kan vi ju heller inte få veta exakt vad vi ska ta ställning till?

Det jag undrar är alltså om en organisation måste ha de andra organisationernas tillåtelse för att ställa frågor????
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Om jag fattar det rätt nu (vilket inte är säkert) så är det i följande steg:

1. WRAS undersöker hur en sammanslagning skulle gå till och vad/hur detta skulle påverka.

2. Wrasklubbarna röstar och i April 2013 tas ett första beslut.

3. Oktober 2013 tas det slutgiltiga beslutet.

Fråga angående punkt 2. Om man inte är medlem i WRAS, kan man rösta på ett annat vis? Just för att det påverkar alla.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Kan väl vara rimligt när man först arbetar fram WS för ett gemensamt SM bl.a. att man även tar med dessa organisationer i samtalet kring de konsekvenser som kan bli av ett ev. samgående? Det gemensamma SM:et är ju det första som stupar som konsekvens liksom det sen vidare drabbar många både medlemmar och andra föreningar om t.ex. mom 130 får stå kvar o.s.v. Ja, i det här fallet borde man först ha enats kring vad som är acceptabelt och utifrån det sökt samgå med SvRf efter lättnader som behövs för just vår verksamhet...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det jag undrar är alltså om en organisation måste ha de andra organisationernas tillåtelse för att ställa frågor????

Det är det väl ingen som har sagt.

Men när WRAS sedan lägger ut dokument som dessa och med de få "svar" som framkommit så får nog WRAS ta att de andra organisationerna reagerar!

WRAS projektgrupp måste väl insett att detta påverkar alla (inte bara WRAS) och räknat med att det skulle bli reaktioner.
Om det är så kan man undra hur dom tänkte när dom lade ut detta? Hur trodde dom att det skulle hjälpa deras sak???
Om inte så måste denna projektgrupp ha ett väldigt skevt perspektiv och borde omedelbart ersättas av någon med medlemmarnas intressen i fokus!!!
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag kan hålla med om att det först skulle tagits upp med alla organisationer som har med Western i Sverige att göra innan det togs upp med SvRF...
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men frågan är fortfarande...


WRAS inleder samtal om ett ev samgående, ställer frågor och får svar.

Publicerar dessa och då bryter stormen ut!

Alltså, WRAS borde inte ens ha ställt frågorna, eller så skulle de mörkat svaren, eller?????

Nu väljer de/vi att köra med öppna kort och blir då totalsågade???????


Inga beslut tagna, allt är öppet, men ändå ska det skällas och gnällas... Jag är kanske dum, men jag fattar inte varför?


Får inte en organisation ställa frågor till en annan och därefter redovisa dem öppet????
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Problemet är att de har gjort allt fullständigt oklart och skapat full panik!

WRAS styrelse/projektgrupp genom att släppa ett dokument som gör att alla, inte MINST de egna medlemmarna, får panik och ingen riktigt förstår vad som händer och det enda som går att läsa är katastrofalt och ingen svarar ÖPPET på frågor och funderingar, ingen klarlägger vad det handlar om och vad detta dokument är och betyder - oron kvarstår och förvärras.
De ansvariga är tysta och går i princip under jorden medans folk försöker tolka och förstå vad dokumenten innebär.

INGEN från denna projektgrupp eller förbundsstyrelse har kommit ut och klarlagt vad det handlar om. Det är ingen som har klarlagt att det bara handlar om några oskyldiga frågor utan det enda som står att finna är att WRAS ska jobba för att bli upptagna i SvRF och att det ska beslutas på årsmötet.

Medlemmarna känner sig överkörda till höger och vänster - INTE de övriga organisationerna som du hävdar. Jag har inte sett ett enda officiellt uttalande från någon annan organisation, förutom när ordföranden för SRHA gick ut och var positiv för att genast radera sitt inlägg på fb när hon insåg att hon inte satt sig in i vad hon var positiv till och att det skulle kunna innebära katastrof för SRHA om WRAS gick upp i SvRF idag med deras nuvarande regler.

Medlemmarna vittnar om och om igen att dom inte blir hörda de "rätta" vägarna, att deras åsikter fastnar på vägen mellan medlem-klubb-distrikt-WRAS. Vad tycker du att dom ska göra istället, ställa sig och skrika på gårdsplanen?

Öppna kort???? Du skojar med mig???
Vart är dom med svaren???
Vart är dom för att stävja oron och lugna medlemmarna och alla andra drabbade???

Inget "skällande eller gnällande" eller för övrigt luftande av obesvarade frågor och uttryck av oro kommer sluta förrän de ansvariga kryper fram och ger sig in i diskussionen, så enkelt är det.

Detta hade inte behövt bli ett katastrofalt misslyckande för WRAS men nu har de ansvariga själva gjort det till precis det.
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Att det inte fungerar ute i distrikten är jag nog den första att beklaga! Tillhör ett distrikt med en enormt duktig sekreterare, och blir nog hemmablind!


Dessa distrikt bör nog fundera över vilka de väljer in i sin styrelse, snarare än att skrika högt när det inte fungerar...

Tyvärr står folk inte direkt i kö efter att jobba ideellt idag, sorgligt, eftersom det är kul!

Nåväl, det som lagts ut är ju svar på de frågor som distrikten lämnade in i samband med höstmötet. Kan nu förstå att det var väldigt luddigt efter all storm, det borde ha förtydligats att det enbart handlade om frågor/svar som skulle ligga till grund för ett ställningstagande senare i vår...

Kan då tillägga att även ytterligare frågor kan och SKA lämnas in fortlöpande då gruppen fortsätter träffas och att svaren ska ha kommit innan förbundsstämman i slutet av april:laugh:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men frågan är fortfarande...


WRAS inleder samtal om ett ev samgående, ställer frågor och får svar.

Publicerar dessa och då bryter stormen ut!

Alltså, WRAS borde inte ens ha ställt frågorna, eller så skulle de mörkat svaren, eller?????

Nu väljer de/vi att köra med öppna kort och blir då totalsågade???????


Inga beslut tagna, allt är öppet, men ändå ska det skällas och gnällas... Jag är kanske dum, men jag fattar inte varför?


Får inte en organisation ställa frågor till en annan och därefter redovisa dem öppet????

Återigen, de inledande samtalen borde ju ha varit med WS, SvRf:s regler är ju redan kända och utifrån dom har man kunnat börja med en konsekvensanalys som steg 1.

Det är publicerat som nåt som kommer att ske samt att vissa redan fått det beskedet, att det ska ske...

Frågorna skulle inte vara frågor. Med en konsekvensanalys från steg 1 hade man kunnat som steg 2 komma med klara besked till SvRf att ett antal punkter måste ändras, med motivering (typ för deltagande på annan icke ansluten förenings tävlingar etc) för att ett samgående ska kunna bli aktuellt från WRAS sida.

Ni får fråga hur mycket ni vill...problemet är ju hur det framlagts och att man kört någon baklängesvariant istället för att först utreda och göra klart vad som gynnar WS och WRAS medlemmar bäst innan man går in i förhandling.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Vad kan göras för att alla organisationer/klubbar mm ska känna sig delaktiga i det WRAS har dragit igång, utifrån dagens situation?

(delaktiga: ha möjlighet att föra diskussion och påverka)
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Backa bandet och ta om det från början. Med tanke på dagens situation kanske det inte ens är WRAS som ska agera utan SRHA...FEI kräver medlemskap i FEI-anslutet förbund om det ska bli nåt VM för svenska ryttare i Paris 2014. Kentucky var ett undantag...

...och för kännedom, jag fick beskedet från SvRf:s sportansvariga i styrelsen som även tillade att rasföreningar har antingen samkört tävlingar eller fått dispens.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Går det förmedla detta till SRHA och ansvariga inom wras på något vis? Starta någon form av röstning?

Menar du att alla olika förbund kan söka dispens? Så moment 130 inte blir ett problem?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Går det förmedla detta till SRHA och ansvariga inom wras på något vis? Starta någon form av röstning?

Menar du att alla olika förbund kan söka dispens? Så moment 130 inte blir ett problem?

Ja, i svaret jag fick från SvRf har det aldrig varit nåt problem och vad det gäller SRHA har de tydligen i många år sökt SvRf för att diskutera saken men dom har inte fått svar...men det kanske ändras nu...:cool:
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

NU är jag inte hundra procentigt insatt i all detta, jag ställer bara frågan om den information som har lagts ut är luddig eller om människor som läst den har tolkat den som att samgåendet så gott som redan är ett faktum?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Både och. Och att det kommit besked till medlemmar att de kan räkna med att det blir en sammanslagning.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Ja, i svaret jag fick från SvRf har det aldrig varit nåt problem och vad det gäller SRHA har de tydligen i många år sökt SvRf för att diskutera saken men dom har inte fått svar...men det kanske ändras nu...:cool:

Jag kanske är lite trött nu, men kan du ta om det där från början?
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Inga beslut tagna, allt är öppet, men ändå ska det skällas och gnällas... Jag är kanske dum, men jag fattar inte varför?
Det jag ser som kan uppfattas negativt eller stötande är ett par konkreta saker.

  • Initiativets ursprung är oklart. Enligt förbundsstyrelsens ordförande har projektet startats efter önskemål från medlemmar, men vilken omfattning sådana önskemål haft är oklart. Handlar det om en ensam förslagsställare, tio eller hundra?

  • Den föreslagna handlingsplanen - om den tillstyrks på förbundsårsmötet - och möjligen även projektarbetet hittills strider mot förbundsstadgarna. De stadgar att förbundet skall sträva efter att samarbeta med SvRF, inte efter att förbundet skall sträva efter att upplösa sig självt och istället arbeta inifrån SvRF. Det är och förblir två vitt väsensskilda linjer.

  • I de lägesrapporter som hittills publicerats omnämns enbart möjliga fördelar av ett genomförande, medan möjliga nackdelar helt förbises. Det ger intryck av att arbetet möjligen inte bedrivs helt förutsättningslöst och objektivt utan med en förutbestämd agenda.

  • De möjliga fördelar som redovisas handlar i huvudsak om två områden. Dels möjligheten att nå ut bredare, både inom och utanför SvRF, med information om westernrigning. Dels en ökad möjlighet till ekonomiska bidrag från offentliga medel. Mångas intryck, även mitt, är att de möjliga fördelarna inte uppväger de möjliga nackdelarna. De senare har ju diskuterats öppet ganska ingående både i den här tråden och på facebookgruppen "WRAS och SvRF", utöver de osynliga diskussioner som sker på klubb- och medlemsnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tycker att det är kul med utveckling. Men utvecklingen får inte rikta in sig på en viss målgrupp,och slopa en annan. Det finns faktiskt människor som endast tävlar på klubbtävlingar/små tävlingar 2-3 ggr per år och nöjer sig med det.

Att komma med i VM skulle vara jätte roligt men, hamnar inte de som just "tävlar för sig själva" i skymundan då om de inte får anordna sina mindre tävlingar själva? (då dom inte är anslutna till SvRf)

Att inte heller få ha hatt på mer är B och A tävlingar kanske är ett mindre problem, men jag tycker att det är väl ändå en del av western ridningen och tycker att vi ska bibehålla våran stil. Vi arbetar på ett helt annat sätt än den "engelska" ridningen och ska väl få fortsätta göra det även om ett sammarbete erfodras?

Jag håller med om att man inte ska tävla skiten ur sin unghäst under 4 år, pga benstrukturen och att ryggkotorna ej vuxit ihop fullt ut än, men det är ju då små träningstävlingar är så värdefulla, då man övar i någon gren och har med sig sin unghäst för att just vänja dem.



Kan man delta i tävlingar med andra westernföreningar, som ingår i
samarbetet WesternSverige, utan påföljd.
Svar: Nej. Våra klubbar kommer att vara anslutna till SvRF, vilket innebär att
medlemmarna inte kan delta i tävlingar som arrangeras av föreningar utanför
SvRF. Om så sker, blir medlemmen avstängd från att i fortsättningen tävla på
tävlingar som arrangeras av SvRF/Westernkommittén.
För en tävling med grenar som inte kan erbjudas av SvRF/Westernkommittén
gäller däremot inte denna begränsning.

Sedan kommer även det bli skillnad på kostnader

Fråga 01.a) Vad kommer ryttarlicensen att kosta?
b) Vad händer i de fall man löst livstidslicens för sin häst?
Svar: 01.a) En ryttarlicens för våra tävlingsryttare kommer att kosta 375 kr/kalenderår.
En ”engångslicens” kostar 75 kr/tävling. Efter att ha löst 5 st. ”engångslicenser”
registreras man för en helårslicens och kan därefter tävla fritt under året Detta
gäller för ”utbildningsnivån”, E-, D- och C-tävlingar. För ”tävlingsnivån”, B och A-tävlingar gäller detta under en övergångstid på 3 år, därefter sker
omprövning.

Fråga 18. Kostnad för medlemsavgifter?
Svar: Årsavgift för klubb kan beräknas enligt följande. Avgifter betalas både till
distrikt och förbund.
Till distriktet betalas en grundavgift, som är en fast avgift som varierar mellan
distrikten. Några distrikt tar ej ut grundavgift. Grundavgiften är en minimiavgift
som klubben skall betala oavsett antalet medlemmar.
Dessutom betalas en avgift per klubbmedlem, som varierar mellan distrikten.
Till förbundet betalas en avgift per klubbmedlem om 68: - kronor
Som underlag för klubbens årsavgift räknas samtliga medlemmar, även ungdom.
Exempel 1: Klubb X inom distrikt Y har 100 medlemmar Grundavgiften är
1000: - kronor och avgiften per klubbmedlem är 22: - kronor.
Summa avgifter som klubben skall betala till distriktet blir 100 x 22 = 2200: -
kronor. Grundavgiften (minimiavgift) ryms inom denna avgiftssumma.
Förbundsavgiften är 68: - kronor.
Årsavgiften för klubben blir då: 2200 + 100 x 68 = 9 000: - kronor


Jag är fortfarande väldigt osäker.
får vi inte behållas som vi är så blir de kanske mer ändringar framöver..?

Länk http://wras.se/filer/1_121215.d...pdf
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag kanske är lite trött nu, men kan du ta om det där från början?

SRHA har sökt SvRf för att diskutera reiningens framtid nu då FEI kräver att deltagare ska vara anslutna/medlemmar i ett FEI-anslutet förbund. I det här fallet är det alltså SvRf som är det anslutna förbundet. SRHA har inte fått svar så här långt men i mailet jag fick från Wiveka Lundh (SvRf sportsektion) gäller det alltså att antingen SRHA eller WRAS samgår med SvRf för att kunna ta ut ett reininglag inför VM 2014.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 598
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 849
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 393
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 190
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp