Ylletäcke under regntäcke?

ponnyryttarn96

Trådstartare
Hej!

Min ganska pälsiga arab går just nu med fodrat regntäcke, och det är plussgrader här i Halland så hon klarar sig finfint. Dock så hade jag tänkt klippa henne snart, och tänkte givetvis köpa termotäcke .. Men undrade om inte ylltäckte duger lika bra? Har nämligen kollat på den från Börjes, Deluxe tror jag modellen heter, och undrar om det egentligen inte skulle kunna funka lika bra under vintermånadern, om man har det under ett fodrat regntäcke givetvis? Något som har erfarenhet utav detta?

Sv: Ylletäcke under regntäcke?

Jag tycker att ylletäcken mest är bra som svettäcken. Om de inte har förstärkning runt bogpartiet är det lätt att de tappar formen och skaver eller hindrar rörelserna. Dessutom fastnar det våldsamma mängder hår i dem.

Då tycker jag att det är bättre med nylonfodrade termotäcken. De är lätta och smidiga, inget hår fastnar, de torkar fort och är skonsammare för tvättmaskinen (i och med att de inte är fulla med hår).

Jag tycker att ylletäcken mest är bra som svettäcken. Om de inte har förstärkning runt bogpartiet är det lätt att de tappar formen och skaver eller hindrar rörelserna. Dessutom fastnar det våldsamma mängder hår i dem.

Då tycker jag att det är bättre med nylonfodrade termotäcken. De är lätta och smidiga, inget hår fastnar, de torkar fort och är skonsammare för tvättmaskinen (i och med att de inte är fulla med hår).

Om du har problem att få bort hår från fleece/ylletäcken så brukar det fungera kanonbra att få bort dem med en sån gummiskrapa man använder när man tvättar fönstrena.
Så slipper du få tvättmaskinen igenkleggad hemma :)

Ah, låter mer effektivt och rationellt än vanlig gummiskrapa. :bow:

Men ännu enklare är att ha nylonfodrade täcken och bara ruska av dem lite! :D

Ingen bra ide, de skaver och glider bak. Lämpar sig bara för transport eller som svettäcke/skrittäcke. Dessutom brukar Börjes ulltäcken vara som kartong! Stela och tunna.

Satsta på ett thermotäcke istället, det är mycket skönare för hästen att ha på sig. :)

Jag tycker det låter som en bra idé, jag gör själv så ibland.
Börjes ulltäcken är jättebra, och högst prisvärda. De har bra passform (åtminstone för mina hästar), och håller formen och storleken även efter tvätt. Jag har fyra stycken, de två äldsta är hela sju år gamla nu och hur fina som helst.

Det ylletäcket du funderar på är suveränt på svettig och blöt häst eller som pyjamas inne på natten men under ett annat täcke så blir det bara knöligt och dumt.
Det övre täcket kommer haka i ylletäcket och dra ylletäcket bakåt och det kommer ligga stramt bakåt efter någon timme ute i hagen. Det kommer då hindra rörelse och ge tryck och ev. skav på bogen och på manken.
Jag har provat just den kombinationen när alla våra täcken har varit blöta och så blev tyvärr resultatet. Det ylletäcket är dessutom ganska stort i bogen så på våra hästar hamnade det bakom manken och gav trycket där när det drogs bakåt.
Köp gärna ylletäcket och använd inne men under ett annat täcke är det inget bra alternativ. Under ett utetäcke är ett vanligt termotäcke mycket bättre.

När köpte du ett ylletäcke ifrån Börjes senast? De jag har är tjocka och jättefina.

När köpte du ett ylletäcke ifrån Börjes senast? De jag har är tjocka och jättefina.

Mitt från Börjes är minst 10 år gammalt och det är tjockt och jättefint, minst i samma klass som mitt ylletäcke från Mias.

Men isomras när jag var förbi Börjes så blev jag otroligt besviken då alla ylletäcken de hade var supertunna och i jätteläskig kvalité :(
Bara för att jag behövde ett till den nya hästen...
När jag pratade med personalen så sa de att det var den kvalitén de hade haft senaste åren och trodde inte det skulle ändras tillbaka till den gamla bra :(

ylletäcke är innetäcke, gjort för att transportera bort fukt och behålla värmen när hästen är inne, det är inte gjort för att ligga på en häst i rörelse eftersom det är 'strävt' på insidan (det som gör att det transporterar fukt så bra). Ett riktigt utetäcke däremot är blankt på insidan och har skärning och spännen som klarar bus och spring (men är inte lika bra på att leda bort fukt). Stalltäcke i stallet och utetäcke ute ; )

Jag har sytt ett eget ulltäcke av tjocka gröna ullfiltar från militärt överskott. Sen ett regntäcke med fleecefoder som sitter riktigt bra. De hakar i varandra och sitter som jag lämnat det varje gång. Så det kan jag rekommendera till svettig häst som skall ut i vinterhagen. Jag byter efter ca 4-5 h till ett nylonfodrat, för det känns som att pälsen får lufta bättre under det.

kl

Jag gillar inte alls att ha dubbla täcken, tycker alltid det undre kanar iväg eller hamnar på sniskan. (Om man nu inte har speciella skaltäcken, det har jag inte provat)
Bättre med ett vintertäcke då istället, jag har Börjes vintertäcken til två av hästarna och tycker de är både prisvärda och jättebra. De har hållt i flera år och ser fortfarande ut som nya - trots ganska tufft liv på lösdriftshästar i norra norrland och nu ett hingstföl i hagen dessutom ;)

Mitt från Börjes är minst 10 år gammalt och det är tjockt och jättefint, minst i samma klass som mitt ylletäcke från Mias.

Men isomras när jag var förbi Börjes så blev jag otroligt besviken då alla ylletäcken de hade var supertunna och i jätteläskig kvalité :(
Bara för att jag behövde ett till den nya hästen...
När jag pratade med personalen så sa de att det var den kvalitén de hade haft senaste åren och trodde inte det skulle ändras tillbaka till den gamla bra :(

Vad märkligt :confused: Jag kollade hemsidan nu och nu är "Ylletäcke de luxe" borta :confused: Nu fanns det bara ett tunt ylletäcke med bara ett bogspänne och det är ju inte alls samma som de hade innan. Visserligen är det några år sedan jag köpte något senast, kanske 4-5 år sedan men jag tog förgivet att det var likadant som det jag har eftersom det ser likadant ut som det som har funnits på hemsidan tidigare. De som fanns innan, kanske för sju år sedan är tunnare men ändå mjukt och skönt och fullt användbart.

Börjes ylletäcken varierar väldigt i kvalité och passform, från år till år och modell till modell. Jag har både fyndat fantastiska ylletäcken och köpt rent skräp där... (älskar ulltäcken och köper direkt i butiken)

Ylle är det bästa material som finns. Skulle jag absolut välja. Det ventilerar bättre än nägot annat och anpassars sig efter temperatur. Det värmer ju även om det skulle bli blött. Oslagbart.

Vad märkligt :confused: Jag kollade hemsidan nu och nu är "Ylletäcke de luxe" borta :confused: Nu fanns det bara ett tunt ylletäcke med bara ett bogspänne och det är ju inte alls samma som de hade innan. Visserligen är det några år sedan jag köpte något senast, kanske 4-5 år sedan men jag tog förgivet att det var likadant som det jag har eftersom det ser likadant ut som det som har funnits på hemsidan tidigare. De som fanns innan, kanske för sju år sedan är tunnare men ändå mjukt och skönt och fullt användbart.

Kolla på "utegångstäcken"...där finns Ylletäcke delux för 379 spänn...

Ylle är det bästa material som finns. Det ventilerar bättre än nägot annat och anpassars sig efter temperatur. Det värmer ju även om det skulle bli blött. Oslagbart.

Jag instämmer.

Jag har ulltäcke ute i hagen utan något täcke över, just då hästen är svettig efter ridning men i övrigt inte behöver täcke. Jag undviker det i plusgrader, pga risken för regn. (Ull värmer även blött, men blir det dränkt i ett rejält regn så tar det ju tyvärr evigheters evighet att torka.) Vintertid i minusgrader är det outstanding.

Jag har ett ulltäcke från Domani och ett från Catago. Domanis är riktigt tjockt och fint, men saknar tyvärr helt gjordar. Lösa resårgjordar fungerar ju, men min förra häst rullade och "knäppte loss" sådana vid ett par tillfällen, vilket inte känns helt bra ute. Catagos är något tunnare, men i god kvalité, bra passform och med både kryssgjordar, bensnören och svansrem - vilket känns bättre i hagen. Dess nackdel är väl att de dubbla paspoalerna inte kommer att vara lika tjusiga efter ett tags uteanvändning (köptes i mellandagarna, så har bara hunnit prova det än).

Jag vill personligen inte använda dubbla täcken, om jag kan slippa. Jag upplever ofta att det undre täcket inte ligger helt still, samt att jag tycker att det blir så mycket spännen vid bogen.
Ligger täckena still och hästen är nöjd och skavfri, ser jag dock ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Jag skulle inte ha det. Även om hästen inte får skav är de tunga o inte gjorda för att sitta på när hästen rör sig.
Jag vill ha lätta täcken, designade för att ge hästen optimal rörlesefrihet under lek o bus i hagen.

Det kan funka tillfälligt, OM båda täckena har bra passform och ligger stilla och inte stramar över bogen.

Men ett termotäcke under eller ett ett riktigt utetäcke som går att ha ensamt är alltd det bästa.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 195
Senast: valpköpare
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker... 2
Svar
30
· Visningar
2 547
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är nyss hemkommen från en tur till Gekås Ullared, och siktade på att komma hem med ett ofodrat regntäcke. Det ofta ihållande regnet...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: dotzie
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa... 2
Svar
25
· Visningar
5 728
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka