Ytterbog på vift i galopp

Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ang plocka isär bit för bit, klurat ett tag, och det jag kan komma på mer jag kan göra i den vägen är att verkligen se till så att sidförande går igenom även när han är spänd/taggad. Dock blir ju det då lite samma sak, att ta itu med ett 'helt' problem och 'kräva' lösning på det, istället för att plocka isär det, och där ser jag inte hur man plockar isär?

Så nä, jag tänker endera knasigt, eller förstår inte..

blir förvirrad.
varför skulle sidförande vara en lösning i den volt problem du beskriver, att den skjuter ut ytterbog och vill dra? såvida du inte pratar om förvänd sidförande , dvs du parerar ytterbogen genom att "flytta" den inåt?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Men varför inte jobba med lydnaden då:confused: Bryt av och fatta om. Jobba med övergångarna, få den att lyssna. Det går i stort sett aldrig att komma till lydnad om man fortsätter i tex galopp när hästen vill en annan väg, du har för lite att sätta emot helt enkelt.

Galopp = den hästens starkaste gångart.:idea:

Jobba med övergångar öht. Strunta i bogen om det är bara där du har problem med den och arbeta med grunderna = lydnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag upplever liknande problem med "min" häst. Med tillägget att jag aldrig haft möjlighet att rida henne på inhägnat område, så jag vet inte om hon kan gå en hel volt. Och att hon lyckas skjuta ut bogen och dra iväg även i trav. :crazy:

Jag ber henne då att flytta in ytterbogen för min ytterskänkel, vilket hon oftast ignorerar. Bryter då av till skritt eller till och med gör halt och ber henne igen flytta in ytterbogen, ev med hjälp av spö-pet på ytterbogen. Hon flyttar - beröm och klapp. Sen gör vi om det. Igen och igen. Har ridit henne i ett år nu, för några veckor sedan lyckades vi för första gången gå på en åttvolt i trav... *argh*
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Men varför inte jobba med lydnaden då:confused: Bryt av och fatta om. Jobba med övergångarna, få den att lyssna. Det går i stort sett aldrig att komma till lydnad om man fortsätter i tex galopp när hästen vill en annan väg, du har för lite att sätta emot helt enkelt.

Galopp = den hästens starkaste gångart.:idea:

Jobba med övergångar öht. Strunta i bogen om det är bara där du har problem med den och arbeta med grunderna = lydnad.

Jag tycker ju jag gjort det, men.. :confused: Från början så var det likadant även i skritt. Så vi jobbade med 'bitarna' i skritten. Lyssna på sidförande, ställning/böjning, stöd på ytter etc. Utanför volt till en början, sen svaga bågar, inte volter men bågar. Sen halvvolter, dels 'ensamma' (dvs rakt, halvvolt, rakt) och dels som S-bågar eller vad man ska säga, en halv åt vänster - ställa om - en halv åt höger.
Sen hel volt. Och verkligen övertyga honom om att slira hemåt är inte ett alternativ.

Sen samma sak i trav, enligt samma 'steg för steg' sätt, och sen sätta ihop. Fick 'diskutera' lite där med på öppna sidan, men mindre än i skritten. Och sen nu då samma sak i galopp, och det fungerar fram till 'hopsättandet'. Det är inga problem rida 'övre' (längst bortifrån hem) i galopp, bryta av till trav, trava 'nedre' delen av volten, fatta igen och galoppera övre.

Men galoppera nedre, så han puttar mig som sagt effektivt 'ur vägen', jag kollapsar och så är vi på drift.

Och jo, galoppen är nog han starkaste gångart, han har iaf i särklass lättast i den att manövrera mig dit han vill. Han har dessutom redan från början haft lättast att hitta självbärigheten i galoppen.

Men möjligt det blir skillnad med med övergångar och trimning så. Om inte annat blir ju jag starkare för var dag som går, att vänta tills jag är stark nog att sitta kvar och stänga den vägen för honom.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

blir förvirrad.
varför skulle sidförande vara en lösning i den volt problem du beskriver, att den skjuter ut ytterbog och vill dra? såvida du inte pratar om förvänd sidförande , dvs du parerar ytterbogen genom att "flytta" den inåt?

Med sidförande menade jag sidförande hjälper övht, dvs icke framåtdrivande. Inte sidförande övning. Men att flytta bakdel resp bog undan för skänkeln helt enkelt. Så precis som du tänkte, ett peta in honom på plats igen.

Sen vad man flyttar spelar ingen större roll, om jag flyttar bakdelen kan han inte slira ut så heller, men nu i de där lägena så skiter han rätt hårt i dylika hjälper. Och det bättras ju inte på av att min hjälpgivning blir sämre iom att han flyttar över mig dit han vill ha mig.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

kl

Men om du bygger styrka genom övergånger, övergångar och åter övergångar med bara några steg så han inte hinner trilla isär och du orkar hålla ihop kroppen??

Vidareutveckla sen med liten "bogen in" i galopp för att hålla koll på bogarna - bara ngr steg innan du vänder över ridbanan?
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Med sidförande menade jag sidförande hjälper övht, dvs icke framåtdrivande. Inte sidförande övning. Men att flytta bakdel resp bog undan för skänkeln helt enkelt. Så precis som du tänkte, ett peta in honom på plats igen.

Sen vad man flyttar spelar ingen större roll, om jag flyttar bakdelen kan han inte slira ut så heller, men nu i de där lägena så skiter han rätt hårt i dylika hjälper. Och det bättras ju inte på av att min hjälpgivning blir sämre iom att han flyttar över mig dit han vill ha mig.

fast i just det problematiska scenariot du beskriver, dvs ytterbog på vift och dragandes utåt utan att ta ytter hjälp, så kan du inte korrigera problemet genom att flytta baken efter framdelen. så jo - det spelar stor roll vad du flyttar.

kan nog inte upprepa mig mer än att du måste ta ner det i beståndsdelar och go back to basics. oavsett vad din tränare tycker han "bör" kunna. Kvittot är ju som sagt inte vad han "bör" kunna i detta läget - utan vad han de facto "kan" när han utför det. oavsett om det är du eller han som orsakar det i grunden.

sen har du ju inte varit igång med honom så länge, du fick väl sadeln på plats runt jul? vi pratar en mycket kort period som han därmed "skall kunna" dessa saker.

tålamod och grundlighet är en dygd.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

fast i just det problematiska scenariot du beskriver, dvs ytterbog på vift och dragandes utåt utan att ta ytter hjälp, så kan du inte korrigera problemet genom att flytta baken efter framdelen. så jo - det spelar stor roll vad du flyttar.

kan nog inte upprepa mig mer än att du måste ta ner det i beståndsdelar och go back to basics. oavsett vad din tränare tycker han "bör" kunna. Kvittot är ju som sagt inte vad han "bör" kunna i detta läget - utan vad han de facto "kan" när han utför det. oavsett om det är du eller han som orsakar det i grunden.

sen har du ju inte varit igång med honom så länge, du fick väl sadeln på plats runt jul? vi pratar en mycket kort period som han därmed "skall kunna" dessa saker.

tålamod och grundlighet är en dygd.

Om jag flyttar bakdelen och han svarar, så går det inte att slira utåt så. Flyttar jag bogen så går det heller inte. Men om allt fungerade skulle jag ju helt enkelt flytta in bogen på voltspåret igen. Å andra sidan om allt fungerade skulle den aldrig avvika..

Alltså, kunna galoppera på en stor volt, det både ska och kan han. Det är inga omöjliga grejer som begärs, en normal fyraåring kan det. Och han har ju flera gånger 'bevisat' att han kan det alldeles utmärkt, om han har 'lust', dvs inte tycker att 'där är hemåt'.

Jag skulle inte kräva galopp på liten volt, och jag kräver inte perfektion. Men jag kräver (och misslyckas) att han ska utföra det även om han råkar ha koll på att 'ditåt ligger hemåt'.

Hade han haft problem 'alltid' hade jag inte ens funderat på att begära det, men när problemen bara är när han har pejl på 'ditåt är hemåt', då sitter det bara i lydnaden.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

.

Men möjligt det blir skillnad med med övergångar och trimning så. Om inte annat blir ju jag starkare för var dag som går, att vänta tills jag är stark nog att sitta kvar och stänga den vägen för honom.

Ja det blir skillnad. Du måste ha honom mellan hand och skänkel verkligen och kunna sätta dej tillbaka när han puttar över dej. Tro mej, jag vet:cool:

Det är troligen så att han har lättare att göra det i ena varvet, den sida där han kör ut bogen för att försvara sej, så att jobba med rakheten är ju helt rätt, men du kommer inte åt den direkt i galoppen, ännu, utan du måste ta det via lydnaden öht för dina hjälper, bland annat.
Den måste du jobba med varje pass! Hela tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

kl

Men om du bygger styrka genom övergånger, övergångar och åter övergångar med bara några steg så han inte hinner trilla isär och du orkar hålla ihop kroppen??

Vidareutveckla sen med liten "bogen in" i galopp för att hålla koll på bogarna - bara ngr steg innan du vänder över ridbanan?

Ska prova! Nu har jag ju ridit övergångarna mycket snällare, från början för att undvika överhettning (galopp = kul), men nu mest av gammal vana. Tror jag. Blir ju ett bra kvitto på om det fungerar så bra som jag tycker, om det går att göra 'snabba' övergångar, dvs bara några travsteg!
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ja det blir skillnad. Du måste ha honom mellan hand och skänkel verkligen och kunna sätta dej tillbaka när han puttar över dej. Tro mej, jag vet:cool:

Det är troligen så att han har lättare att göra det i ena varvet, den sida där han kör ut bogen för att försvara sej, så att jobba med rakheten är ju helt rätt, men du kommer inte åt den direkt i galoppen, ännu, utan du måste ta det via lydnaden öht för dina hjälper, bland annat.
Den måste du jobba med varje pass! Hela tiden.

Skriver under på varje ord, som sagt i teorin är det glasklart, sen ska det omsättas i praktiken och matte VET hur hon ska sitta men vips har han flyttat om mig. Men ska def jobba mer med 'snabbare' övergångar, och verkligen se till det fungerar. Och då kommer ju mattestyrka att sitta tillbaka med på köpet, för annars kommer han ju inte tillbaka tillräcklig fort för att det ska vara en fattningsbar trav.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

ja oavsett vad du definierar problemet att sitta i, så är ju symptomen och utkomsten av det hela densamma.

att flytta baken på framdelen är inte effektivt i detta fallet, precis som det i 90% av fallen är standard direktiv, att man rättar framdelen efter bakdelen, inte tvärtom. Du kan rent tekniskt flytta ifatt baken till hans framdel -visst. Men eftersom det är framdelen dvs i detta fallet ytter bog som skjuts ut, så flyttar du bara ut hela problemet ut till den "undkommande sidan". du måste därmed korrigera frampartiet efter bakpartiet. då får du tillbaks balansen och får fatt i honom, både balans och lydnadsmässigt.

vet inte vad som kan få dig att bli nöjd med svaren du får. du anser att du vet bäst om vad problemet är, och du verkar haka upp dig på vad jag anser grundorsaken är och att du avviker i din åsikt om detta. Jag har redan släppt vad exakta orsaken är och säger att det vet du bäst själv, men jag fortsätter påpeka att mina svar är baserade i vad symptomen är och hur du löser dessa, oavsett orsaken. Vad du anser är anledningen är orelvant för svaren på hur du löser det blir detsamma likväl.

Malinsky och Flashlight och Axel har gett dig precis samma svar som jag - dvs att inte envisas med att hålla gångarten på volt när du inte får fatt i honom, utan bryta ner det.


Om jag flyttar bakdelen och han svarar, så går det inte att slira utåt så. Flyttar jag bogen så går det heller inte. Men om allt fungerade skulle jag ju helt enkelt flytta in bogen på voltspåret igen. Å andra sidan om allt fungerade skulle den aldrig avvika..

Alltså, kunna galoppera på en stor volt, det både ska och kan han. Det är inga omöjliga grejer som begärs, en normal fyraåring kan det. Och han har ju flera gånger 'bevisat' att han kan det alldeles utmärkt, om han har 'lust', dvs inte tycker att 'där är hemåt'.

Jag skulle inte kräva galopp på liten volt, och jag kräver inte perfektion. Men jag kräver (och misslyckas) att han ska utföra det även om han råkar ha koll på att 'ditåt ligger hemåt'.

Hade han haft problem 'alltid' hade jag inte ens funderat på att begära det, men när problemen bara är när han har pejl på 'ditåt är hemåt', då sitter det bara i lydnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Skriver under på varje ord, som sagt i teorin är det glasklart, sen ska det omsättas i praktiken och matte VET hur hon ska sitta men vips har han flyttat om mig. Men ska def jobba mer med 'snabbare' övergångar, och verkligen se till det fungerar. Och då kommer ju mattestyrka att sitta tillbaka med på köpet, för annars kommer han ju inte tillbaka tillräcklig fort för att det ska vara en fattningsbar trav.

Gör övergångar mellan alla gångarter inte bara till galopp, utan variera så han inte vet vad som kommer. Blir han överhettad så gå tillbaka till skritt - trav halt - skritt osv, många såna ger lättare fokusering hos hästen, dvs koncentration. Var noggrann, lätta i handen direkt han går ner/stannar, men kräv svar. Fattningsbar trav är när han har alla delar på plats och går i balans, helt enkelt.

Lek med att flytta bogar och bakben på en volt i alla gångarter. Och övergångar ur det också är bra f ö. Känn att du har ett jämnt stöd i båda tyglarna och flytta inte mer än att hästen kan behålla takten i gångarten, det är jättebra för att känna vad som kärvar.

Sen när du jobbat så tror jag att du bara behöver flytta fram ena höften ur trav ELLER skritt så fattar han galopp (tappa inte utsidan bara....). Gör det ofta dvs lägg in fattningarna bland övergångarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

ja oavsett vad du definierar problemet att sitta i, så är ju symptomen och utkomsten av det hela densamma.

att flytta baken på framdelen är inte effektivt i detta fallet, precis som det i 90% av fallen är standard direktiv, att man rättar framdelen efter bakdelen, inte tvärtom. Du kan rent tekniskt flytta ifatt baken till hans framdel -visst. Men eftersom det är framdelen dvs i detta fallet ytter bog som skjuts ut, så flyttar du bara ut hela problemet ut till den "undkommande sidan". du måste därmed korrigera frampartiet efter bakpartiet. då får du tillbaks balansen och får fatt i honom, både balans och lydnadsmässigt.

vet inte vad som kan få dig att bli nöjd med svaren du får. du anser att du vet bäst om vad problemet är, så varför fråga?

Malinsky och Flashlight och Axel har gett dig precis samma svar som jag - dvs att inte envisas med att hålla gångarten på volt när du inte får fatt i honom, utan bryta ner det.


Nu menade jag inte att rätta bakdelen efter framdel, och jag skrev också att om allt fungerade skulle jag rätta in bogen på spåret, dvs rätta framdel på bakdel. Men han skulle inte kunna slira om jag kunde påverka bakdelen heller, i bakdelen sitter styrkan och motorn liksom. Därför jag tog upp det, att det skulle hjälpa om jag kunde flytta bak även om jag inte kunde flytta fram, men det är ett rent teoretiskt resonemang, eftersom jag inte kan flytta nåt nät han är på det 'humöret' i galoppen.

Axels svar ser jag inte, flashlight & malinsky gjorde det jag efterlyste - förtydligade vad/hur. Vilket jag bad dig om också, eftersom jag inte förstår hur/vad du menade jag skulle plocka isär. Jag tror alldeles säkert ni menar/far efter samma sak, men hon hade de konkreta förslagen, vilket gjorde det lättare för mig att se övningar att jobba med och stämma av med.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Gör övergångar mellan alla gångarter inte bara till galopp, utan variera så han inte vet vad som kommer. Blir han överhettad så gå tillbaka till skritt - trav halt - skritt osv, många såna ger lättare fokusering. Var noggrann, lätta i handen direkt han går ner/stannar, men kräv svar.

Lek med att flytta bogar och bakben på en volt i alla gångarter. Känn att du har ett jämnt stöd i båda tyglarna och flytta inte mer än att hästen kan behålla takten i gångarten, det är jättebra för att känna vad som kärvar.

Mellan skritt, trav och halt gör vi en hel del redan, men jag kan öka ett snäpp där, och göra trav - halt t ex, det har jag inte krävt än utan lagt in något skrittsteg emellan. Men har drillat sådana massor, för att få honom av handen, och tillbaka, speciellt hemåt. Men ska plocka upp det ett snäpp, och lägga in fler övergångar mellan galopp och trav också, i det.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

jamen dåså!
jag tyckte det var självklart att 1/3 volt eller 1/4 eller 1/2 volt i galopp innebar täta övergångar, men okej.

ang. att flytta så behöver du ju inte ens flytta i ordets rätta bemärkelse, för att den fortfarande skall ta skänkeln om det handlar om att parera ytter bog för ytter skänkel.
tar den inte såna hjälper så återigen, då är det back to basics och ner i en lägre gångart ngra steg (övergång) som hjälper en tillbaks att få koll och få hjälpen att gå igenom.

(det är inte bara fart som "dödar", som ordspråket lyder, utan även hjälpgivning som inte går igenom i ett visst läge, tas lättast igenom i ett sänkt tempo som sagt.

sen upprepar jag det jag sagt tidigare att din värsta fiende i vad jag sett ang. ditt resonemang om problemet, är din upphängning om vad hästen "bör" och "ska" klara i detta läge. Den inställningen per sådan må vara okej, men den blir din fiende om du inte anser att du behöver anpassa övningen som sådan eftersom den uppenbarligen inte fungerar. (hälsning till din tränare också ang. detta).
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

jamen dåså!
jag tyckte det var självklart att 1/3 volt eller 1/4 eller 1/2 volt i galopp innebar täta övergångar, men okej.

ang. att flytta så behöver du ju inte ens flytta i ordets rätta bemärkelse, för att den fortfarande skall ta skänkeln om det handlar om att parera ytter bog för ytter skänkel.
tar den inte såna hjälper så återigen, då är det back to basics och ner i en lägre gångart ngra steg (övergång) som hjälper en tillbaks att få koll och få hjälpen att gå igenom.

(det är inte bara fart som "dödar", som ordspråket lyder, utan även hjälpgivning som inte går igenom i ett visst läge, tas lättast igenom i ett sänkt tempo som sagt.


Fast 1/2 volt i galopp och ½ volt i trav är ju betydligt fler travsteg emellan, än malinskys 'bara några steg emellan'. Och där är just en sån där sak (tätare övergångar) som är så lätt att missa att tänka på när man blir hemmablind och kört fast.

Och det var därför jag bad dig utveckla, eftersom jag frustrerat kände att 'ja men en halv volt galopp fungerar ju' (om det är rätt halva då, eller snarare inte halvan som är hemåt, samma sak gäller för 1/4 etc.).

Och nu vet jag ju att du menar det annorlunda än du skriver (?), men ta igenom i sänkt tempo, det fungerar ju i trav. Det är där jag verkligen efterlyser förtydliganden/utvecklanden för annars så menar du en sak, jag tolkar det som en annan och tycker 'ja men det GÖR jag ju och det fungerar, vad hjälper det att fortsätta så, det är ju i galopp problemet kommer'. Och du tycker (antagligen) att 'men begriper du inte människa'. Och nä, det är just det jag inte gör i de lägena ,)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Men herregud människa :devil: Nä jag begriper verkligen inte hur en mening som säger : ta 1/4 volt, eller 1/3 volt, eller 1/2 volt - bryt ner till delar utefter vad som funkar" hur det kan misstolkas.
vad är 1/4 volt om inte en ganska tät övergång.

vi behöver inte käfta mer om detta, jag anser att jag uttryckt mig tydligt men tydligen inte. nu verkar du ha förstått vad jag menar iallafall och det är väl huvudsaken, vare sig du håller med eller ej eller vilken lösning du anser lämplig att angripa problemet på.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag tror du har en bild av en betydligt mindre volt än den är, det blir rätt många steg runt om, milt sagt. Diametern kanske är 40 meter liksom. (jag har ju sagt det är stooor volt, och att en fyraåring skulle klara det som begärs utan problem)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Mellan skritt, trav och halt gör vi en hel del redan, men jag kan öka ett snäpp där, och göra trav - halt t ex, det har jag inte krävt än utan lagt in något skrittsteg emellan. Men har drillat sådana massor, för att få honom av handen, och tillbaka, speciellt hemåt. Men ska plocka upp det ett snäpp, och lägga in fler övergångar mellan galopp och trav också, i det.

En viktig del i det är att få honom fokuserad, förutom alert och lydig,
och då kommer han inte helller att vara så inriktad på att driva iväg utan på vad du begär härnäst.
Tror inte du behöver öka svårighetsgraden i sej, det viktiga är att få riktigt bra kvalité i de du gör, samt snabba svar från hästen, hela tiden. Övergång NU inte om 20 meter:cool: Det är vktigast.

Samt att du även jobbar med att få honom rak och få koll på alla delar genom voltarbetet jag beskrev tex (som kan göras på åttvolt också:idea:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 062
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp