Ytterligare en ny funktion på forumet

Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Du skall inte använda taggar till att själv hitta alla dina trådar exempelvis genom att tagga alla med Luff. Tagga tråden med ord som är relevanta för den. Detta hjälper dig och andra att snabbare hitta trådar om liknande ämnen, sådana som har fått samma taggar.

Jag funderar på om jag skall döpa om taggar till sökord, etiketter är också ett ord som används för taggar.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Men du kan inte ta bort andras taggar eller? Jag har ite hunnit testa detta ännu.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Nej, jag ser är de är ibockade men rutorna är gråa/icke aktiva. Bara den tagg jag själv lagt till har en svart bock/är aktiv. Gå in under Ändra taggar till höger så ser du.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Detta gör att jag slipper skriva något i en tråd (jag prenumenerar automatiskt på dom trådar jag skriver i) bara för att ha koll på var tråden är.
Du kan lägga till en prenumeration även utan att skriva i den.... ;) ;) ;)
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Jo jag vet att den funktionen finns men taggningen kan man ju göra på aktuell sida så att säga - och då slipper jag få den i prenumerationslistan - min brukar vara lååååång.

Gunnar - jo, jag förstår att jag ska tagga den med ett allmängiltigt sökord, jag har alltså förstått det här med taggar - yipee - först fattade jag inget.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

ahhh jo det brukar jag också ha särskillt när jag kommer hem från jobbet... ;) ;) ;)
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Du skall inte använda taggar till att själv hitta alla dina trådar exempelvis genom att tagga alla med Luff. Tagga tråden med ord som är relevanta för den. Detta hjälper dig och andra att snabbare hitta trådar om liknande ämnen, sådana som har fått samma taggar.

Jag funderar på om jag skall döpa om taggar till sökord, etiketter är också ett ord som används för taggar.

Jag känner mig som ngn som fattar otroligt trögt, Men vad är det för skillnad mella taggar och den gamla sökfunktionen? jag kan tänka mig vilken lång lista det kommer att bli på taggar så småningom. Hur ska man hitta i den?
Tycker (som vanligt?) att det var bättre innan.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Men är det inte lite kul att se vad andra sökt på? (är det så det fungerar? Sökningarna lagras som taggar?)

Jag är urkorkad med datorer och har antagligen missat finnessen med denna nya funktion. ;)
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Men är det inte lite kul att se vad andra sökt på? (är det så det fungerar? Sökningarna lagras som taggar?)

Jag är urkorkad med datorer och har antagligen missat finnessen med denna nya funktion. ;)

Jag måste vara ännu mer dum. Vad menar du? kan jag se vad andra söker på?
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Nej det är jag som är mest korkad. Jag testade att söka på några ord och dom kom inte upp som taggar på förstasidan.

*spånkorkad*
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Nej man får lägga till en tagg i tråden, vad den handlar om... ;) ;)



*saknar* :D :D
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Ska jag som också är ganska blond när det gäller nymodigheter förklara hur jag tänkt använda funktionen.
Om jag läser en tråd jag vill följa men inte skriva i så kan jag "märka" den genom att längst ner till vänster trycka på
"Ändra taggar" - där skriver jag i ett ord som härleder till något i texten - tex tråden om att inte använda hårschampo - den heter no poo så den taggade jag "no poo".
När jag i fortsättningen vill kolla i den tråden vilket jag gör då o då så skriver jag i taggsökningen på första sidan no poo - och vips så kommer bara den tråden upp.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Om ni scrollar lite lite nedanför sista inlägget i alla trådar så hittar ni en ny ruta som heter Taggar. Där finns en länk som heter Ändra taggar. Via den länken så lägger man till taggar på en tråd.

På förstasidan ska de vanligaste taggarna synas. Om det kanske är en slumpgenerator inblandad också är jag osäker på.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Jo jag har fattat hur det fungerar nu *brunett ju!*;) Men vete tusan om jag kommer att använda det.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Ja, ända tills någon annan lägger till samma tagg på nån annan tråd, eller nån tar bort den taggen för att den anser att taggen är irrelevant. Och egentligen kan endast moderator och admin radera taggar, vanliga användare kan bara ta bort sina egna taggar.

Vitsen med taggar är att kunna ämnesleta - jag tycker ämnesord är en bra synonym till taggar. Vanligt sök kan ta fram väldigt många irrelevanta träffar. Ta t ex en sökning på ordet "man". Det kommer att ge träff på nästan varenda tråd i forumet. Om man istället taggsöker på ordet "man" så kommer man troligen endast att få de trådar som handlar om hästhår, karlar samt bröllop.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Ska jag som också är ganska blond när det gäller nymodigheter förklara hur jag tänkt använda funktionen.
Om jag läser en tråd jag vill följa men inte skriva i så kan jag "märka" den genom att längst ner till vänster trycka på
"Ändra taggar" - där skriver jag i ett ord som härleder till något i texten - tex tråden om att inte använda hårschampo - den heter no poo så den taggade jag "no poo".
När jag i fortsättningen vill kolla i den tråden vilket jag gör då o då så skriver jag i taggsökningen på första sidan no poo - och vips så kommer bara den tråden upp.

Fast det är liksom inte tänkt så utan typ som ämnesord.

Alltså, du vill t.ex. kolla trådar om bilar eller mobiltelefoner. Då kan du söka på taggen istället för att behöva söka på olika modellnamn.
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Fast det är liksom inte tänkt så utan typ som ämnesord.

Alltså, du vill t.ex. kolla trådar om bilar eller mobiltelefoner. Då kan du söka på taggen istället för att behöva söka på olika modellnamn.

Nu kanske jag förstår. Man kanske kan skriva vilka ord som helst? taggarna behöver kanske inte finnas i texten eller mer vara en "sammanfattning" av texten eller liknande?
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Exakt. Det är ju bara att kolla på vilka taggar som för tillfället finns på den här tråden: "forum, funktion, förklaringar, gunnarhumor, nytt, onödig, tagg, taggar". Ordet "gunnarhumor" dök nog upp först i och med att jag nu la in det i ett inlägg.

Ämnesord. Vad handlar tråden om? Vad sammanfattas tråden till att handla om?
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Nu är jag kanske pessimistisk, men för att detta ska funka måste ju de flesta trådar taggas, och vem orkar göra det? Det är ju inte till så mycket nytta att få upp en eller två trådar när man klickar på en tagg...
 
Sv: Ytterligare en ny funktion på forumet

Det kommer att dröja ett tag innan det blir ordning på det hela just för att det tar tid innan trådarna börjar bli upptaggade i tillräcklig omfattning. Men jag tror att det så småningom blir väldigt bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: Nordthor
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Entourage
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 412
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var inne på FK's sida... än så länge är det enbart pensionen som kommer på måndag... 5784, räcker till hyran och nästan... halva...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp