05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Longera innan du sitter upp i alla gångarter så hon får rusa av sig o busa lite innan :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Överskottsenergin skulle jag försöka få bort i hagen eller ridbana/hus genom att släppa henne lös och driva på henne så hon får springa av sig. Sen skulle jag som Anni skriver longera inna uppsittning men innan jag skulle börja rida henne skulle jag nog ta lite promenader för hand bara för att hon ska få se nåt annat än hagen och stallet.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kul att vi kommer med så olika tips!

Jag har faktiskt aldrig lyckats få en häst att springa så långt att den blir trött, inte om hästen har "en sån dag".
Mina får alltid mer energi ju mer man driver, ber man om full fräs tex så får man inte ett enda skrittsteg på vägen hem!

Pselma har jag aldrig provat att fräsa på, hoppas så att jag hittar en sadel som passar snart så att vi kan intervallträna!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

31679361.jpg


Här är min 05:a fullständigt i oform :p efter att ha varit mammaledig nu i vår/sommar. På ryggen sitter min lille gosse på 4 år. Hästen är en ängel så därför vågar jag (skulle aldrig sätta upp honom på någon häst jag inte litar på såklart).

Vi har börjat så smått med lätta dressyrpass varannan dag ca 20 min. Vi brukar avsluta med en galopp på stubbfälten.

Angående busiga hästar med överskottsenergi så funkar vissa saker på en del hästar och andra metoder på andra hästar.

Kimmis har en poäng i att skritta bort energin, risken med att longera en pigg/busig häst är att den tror det är ok att stimma och busa på ridbanan. Men som sagt, olika metoder till olika hästar!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

När min är pigg och "hoppig" så rider jag en rejäl runda i skogen, i aktivt tempo!!
Mycket galopp, men inte "fräsa" på utan i kontrollerad form, dock kan han få för sig att göra jämnfota hopp :devil: Men det är bara att hålla om med knäna och driva på!!

Vissa dagar kan jag göra så, andra inte! Då gäller det att ta det lugnt inte ens galopp utan skritta och trava en sväng om han är sådär extremt övertaggad!!
Det bästa är ju självklart att hålla igång, står min häst 3dagar så vill man inte gärna rida :crazy:
Men ibland som efter sommar bete/ vila så är ju inte det möjligt.

Jag får varje gång känna hur min häst är för dagen. När jag hoppat upp och ridit de första 100 metrarna, då bestämmer jag vart vi ska rida/ vad vi ska göra den dagen!
Vissa dagar är han stencool och inte rädd alls, kan liksom gå genom eld och vatten, andra dagar ser han tomtar överallt och hittar på farligheter!! Så på min häst måste man känna från dag till dag.

Som i sommras, då han var ledig i 3 veckor, och första dagen tänkte jag skritta ut en sväng och tänkte att nu får jag hålla mig i! Men han var så lugn och snäll!!
Så känn av vad din häst är på för humör.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL
Tänk också på att det inte bir en vana att tex longera varje dag innan man ska sitta upp (som många gör med yngre hästar). Hästen får bättre och bättre kondition blir piggare och piggare. Vilket ju gör att det blir svårare och svårare att sitta upp och rida, om man nu tycker problemet är att hästen är för pigg, om ni hänger med hur jag tänker;)

Att någon gång ibland låta den yngre hästen busa av sig lite i lina kan fungera bra, men jag gör oftast hellre som Kimmis, ut i skogen! Är det jättepigga hoppar jag bara upp och börjar trava direkt (om det är explotions risk:p) då brukar de oftast tagga ner efter några minuter sen bli det mycket skritt! Gärna där det finns saker att titta på så att hjärnan får arbeta! Eller så får man hitta på uppgifter åt dem.

Men sen är det väldigt olika från häst till häst såklart!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL
Idag har Kimbi fått en ny sadel, och jag är jättenöjd. Har velat vänta så länge som möjligt eftersom hon inte är färdig i bakkärran än, men nu gick det inte vänta längre, och jag trivdes inte i vår förra heller. Kimbi tyckte det var jättekonstigt att prova sadlar och förstod inte alls varför jag bara hoppade upp och ned, bytte sadlar hur som helst och bara travade några varv varje gång jag var uppe. Ändå så skötte hon sig väldigt bra, och vi fick beröm för att hon var så snäll och lätthanterlig.

Till sist blidde det en svart Crown Impala hoppsadel, som både jag och hästen trivdes jättebra med. Nu kommer det vara jättekul att rida ett tag framöver när jag kan njuta av en väldigt skön sadel. Hoppas på att få bättre stöd i hoppningen nu, och att det blir lättare att sitta ned i traven. Provade att sitta lite när jag provred sadeln, och det kändes som om jag satt mycket stadigare : ).
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Trevligt! Jag ska jaga sadel jag med, men gamla sadeln ligger hyfsat, så då har jag använt den så länge.

Idag red jag ut Igloo alldeles ensam för första gången en hel tur. Han skötte sig bra, även om han var en smula stressad över bristen på hästkompisar. Men vi skrittade, och travade en del på stubbåkern - mycket volter blev det för att han skulle hålla sig i trav, och inte fatta galopp. Men det ska nog bli bättre efterhand-
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

fast ingen av oss har ju skrivit att hästen ska springa sig trött innan man sitter upp.
Jag skulle heller inte låta den springa okontrollerat lös då det snarare taggar upp än taggar av, men att longera på en volt kan räcka för att adrenalinet ska dämpas lite.
Men elins tips är ju oxå bra, att helt enkelt börja passet med att trava och aktivera hästens hjärna. Så gjorde jag på träningar med Ambrosius då han kunde bli lite överladdad av de andra hästarna - ingen ide att kräva skritt liksom, bara att tigga om bråk, bättre att börja trava så han fick jobba lite på en gång.

Att rida ut i skogen kan ju lösa saker o ting om hästen inte totalexploderar när den får mer yta att röra sig på (har suttit på många galningar genom åren där man bad till gud under varje uteritt, samma häst kunde vara en ängel på banan men väl ute så gick de knappt att kontrollera :D )

men är man på en hoppträning så kan man ju inte ändra sig o ge sig ut i skogen, då gäller det ju att kunna dämpa hästen på plats o då skulle jag endera longera lite innan eller börja trava o jobba direkt men utan för höga krav på form osv (som sagt, det är bara att tigga om bråk om man börjar tvinga en överladdad häst att "göra för mycket" mycket volter o svängar för att koncentrera sig)

Sen tycker jag man alltid kan se över foderstaten. Kanske finns bättre kraftfoder att ge som inte taggar upp hästen så mkt.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nej jag har inte skrivit nåt om att springa lös, det är något som jag väldigt sällan gör med mina hästar faktiskt.


KL

Min motivation har flugit sin väg.
Jag är så :devil::devil::devil::devil: trött på sadlar så det finns inte! Jag hittar inget som fungerar.
Ska prova en sadel som jag tror på, ev nästa vecka. Problemet där är att det dels är en mkt ovanlig sadel, och prislappen på den ligger på 19 000...
Köper jag den så kommer jag med andra ord knappast kunna sälja den sen.

Jag blir bara så trött på det!
Den sadeln jag köpte sist som oxå hade ett nypris på 19 000 fungerade ju i ungefär 2 månader eller nåt, och jag blir inte av med den! Jätte fin dressyrsadel som verkligen är superbra! Bara inte till min häst, eftersom allt åker fram på henne.

Så nu har jag inte ridit på 5 dagar. För det känns bara så ovärt. Antingen får jag sitta på bogarna på hästen, och hur jävla lätt är det att få hästen att jobba korrekt då?! Eller så får jag rida barbacka, och visst, då kan jag rida, men det sticks i rumpan/låren och hästen får ju trots allt tryck på tornutskotten då, vilket knappast är nyttigt i längden.

blä så tråkigt livet är nu!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

kl

Här är det kaos. Mina ögon vill ut och mysa i skogen, min motivation vill ligga inne i sängen och dra täcket över huvudet. Det hjälper inte direkt att Wille dragit på sig en spark, sedan en tappsko så han blev super öm fram och nu ytterligare en tappsko så jag fått fara runt halva stan för att hitta en barfotaboot att ha på honom tills min hovslagare kommer hem om en vecka.. såklart är han bortrest.. och inga hovslagare vill ta sig an andra hovslagares tappskor ens när man förklarar att det är panik för att hästen sabbar sina fötter såpass att han måste stå på box tills han får skor på fötterna.. :grin:

Så här har det inte vart många knop på senaste tiden... Sånt här är det mesta vi åstadkommer just nu... :angel:

40128_438370011460_627071460_5683260_5601621_n.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kul att så många kommer med tips!

Jag svarar lite till alla så blir det inte så rörigt i tråden. Pållan lösgalopperades två dagar innan jag satt upp första gången. Nu har jag lösgalopperat två dagar till innan jag satt upp igen, idag.
Hon tar i som attan när man lösgalopperar så det har väldigt bra effekt på henne. (= hon blir trött och gör av med mkt energi.)

Longering är i särklass det tråkigaste pållan vet men det är en nödlösning. Jag upplever dock att det inte hjälper så mkt på henne. Den andra hästen däremot funkar det fint på om han är lite laddad innan uppsittning.

Ett stort problem med min häst är att man inte gärna lämnar inhägnat område med henne om hon inte är 100% lugn. Hon är inte särskilt rolig att rida ut på ens då. Så varken skrittrundor eller galoppträning ute är ett alternativ just nu. Hon blir helt enkelt skogstokig. Bockar och gör luftsprång och galopperar på stället och det eskalerar snarare än tvärtom.

Tyvärr är det många gånger bara att bita i det sura äpplet, hålla i sig och hoppas på det bästa. Absolut kan jag börja trava direkt, jag har inte skrittat fram mer än något varv de här två passen som jag har ridit hittills. Problemet är att när hon exploderar så gör hon det oavsett gångart. Min häst kan bocka och jag HOPPAS att jag är bra på att hålla i mig :crazy:

Ang. kraftfoder så får hon inget kraftfoder att tala om. ¼ kg betfor och ¼ kg lusern för att få i henne mineraler och tillskott. Känns inte som att det går att ge så mkt mindre. Vilat har hon gjort eftersom hon har varit skadad, hade jag fått välja så hade hon INTE fått vila :)


Hur som helst så gick det mkt bättre idag. Lika trevlig och framåt som sist men utan spänningarna som alltså är psykiska och ingenting annat. Fysiskt känns hon riktigt lösgjord och fin, ganska liksidig. Dock har hon tappat mkt muskler vilket känns himla trist. Men vi är snart fit for fight igen :) Nu ska jag bara se till att klättra upp på henne en stund varje dag så att inte busnerven kryper fram igen :D
För övrigt måste jag bara få delge att det är så roligt att rida nu! Jag har tre ridbara hästar och alla känns fina, om än lite väl taggat på den ena då!

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Testat tömkörning? :D Ifall den inte ska ridas varje dag tänkte jag men verkar som att den verkligen behöver aktiveras varje dag!

O jag vet precis hur du känner om uteritter. En del hästar rider man inte ut på helt enkelt :( Folk kan säga vad de vill om att man isf ska träna mer lydnad etc, så säger man så länge man inte suttit på en galning som -just precis- inte går att rida ut på!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

jag tror nog som anni att tömkörning kan vara en bra ide.. se bara till att vara ensam på banan om hon brallar loss och du tappar henne...
hästarna jobbar ju oftast väldigt mycket bättre på töm = trött = lugn.
på töm kan du ju dessutom arbeta henne mer genom att aktivera hjärnan bättre än lös = trött = lugn.

när wille vilat under sommaren av diverse orsaker så var han väääääldigt pigg och jag kunde inte skritta honom på långa tyglar (eller korta) utan att han satte av i trav och det var GAS i traven och tillslut gick det så fort att det blev galopp och jag fick inte stopp på honom.. han har ju alltid vart snäll och alltid hållt sig på backen.. men när vi satte igång och tömköra så kom det OTROLIGA förändringar på väldigt kort tid! på två veckor var det en helt ny häst, både i huvudet och i ridningen! jag tömkörde kanske 5dagar i veckan men efter ett par tre veckor kände jag att jag kunde rida mer och helt plötsligt dessutom rida ut eftersom han höll sig i gångarterna jag bad om!

om du behöver lite tips och råd, eller bara lite tömkörningspepp så kan du ju alltid haka på oss i tömkörningstråden (ligger under ridning)... i början handlar den om tömsättningar bara men den har utvecklats till en mer generell tömkörningstråd och är jätte inspirerande :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Oj, tack för komplimangerna.
Ja stammen.. hehe.. det var ju något med den också.

Demon Sid och Zheera ;) måste vi prata härstamning, jag vill gärna glömma att det är en travare jag sitter på ;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Överskottsenergin skulle jag försöka få bort i hagen eller ridbana/hus genom att släppa henne lös och driva på henne så hon får springa av sig. Sen skulle jag som Anni skriver longera inna uppsittning men innan jag skulle börja rida henne skulle jag nog ta lite promenader för hand bara för att hon ska få se nåt annat än hagen och stallet.

Jag slår också ett slag för att släppa lös i ridhus innan passen. Det gjorde underverk på min 3-åring som hade stått i en hage i ja.. 3 år.. när jag fick hem honom. Med fri tillgång till ensilage och fått ungefär 2 kg havre per dag.. :P suck.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

*kl*

Hej på er!
Snart är det dags att bege sig neröver landet och det lixom smyger sig lite på... Men jag känner mig förberedd och lugn faktiskt, mest packningen som jag känner lite panik över (hur ska allt få plats?) Åker på lördag, mellanlandar i Linköping och sedan vidare mot Skåneland på söndag där vi mellanlandar hos uppfödaren. :)

Har haft min tränare uppe i 3 dagar nu över helgen och det har varit superskönt. Hon kan konsten att tagga igång utan att man blir helt stirrig. För just nu har jag faktiskt kommit till en punkt känner jag att "det vi kan nu, det kan vi..." Alltså att visst finns det saker jag skulle kunna ha snäppat upp mer men, var sak har sin tid och vi kan programmet och delarna i det jag känner mig lixom trygg och vill helst av allt bara få åka ner någongång. "Få det gjort". ;) Huvudsaken är att Ove känns glad och fin...
Film från igår...

Kram på er!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kan du lägga upp filmen på youtube istället?
Min data craschar när jag försöker kolla :(
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 186
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 834
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 631
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp