Årets köpa transport-tråd

Vad är det Cheval tummat på i och med att de kan hålla så lågt pris?
Vad jag har hört, kan vara fel förstås, är att man blivit så stor på marknaden att man fått underleverantörer att ge bra priser.

Massproduktion har mao drivit med priserna.

Jag har flera bekanta som är väldigt nöjda med sina släp.
 
Vi har haft ett Cheval med fronturlastning i 9 år, nu när ändå min Pappa var till återförsäljaren för att köpa en nya skiva till rampen bak så bestämde han sig för att beställa en ny Gold 3 med sadelkammare. Så han är nöjd med Cheval med andra ord, och med tanke på att vi har travhästar så rullar transporten många mil om året.
 
Vad jag har hört, kan vara fel förstås, är att man blivit så stor på marknaden att man fått underleverantörer att ge bra priser.

Massproduktion har mao drivit med priserna.

Jag har flera bekanta som är väldigt nöjda med sina släp.
Jag har varit ute och tittat på diagonalsläp, då har ju Cheval också en modell. Som jag jämförde med betydligt dyrare Fautras Oblic. Det är containerlås på Oblicen, skivorna som gör mellanvägg är tjockare. Enligt test är Oblicen tystare enligt återförsäljare på att det inte är ett alu-släp. Livstids garanti på golvet på Oblic, fem år (har jag för mig) på Chevalen. Handtaget till skötardörren på Chevalsläpet gick att rubba i sidled på ett nytt släp. Så visst skiljer det i materialval, men också i priset.
 
Fönstershoppar transporter för att motivera mig till att ta tag i det där E-kortet. Forzab Classic:love:

Jag har bara en häst, och nuvarande bilen får dra max 2 ton, men ska man köpa snordyrt släp som ska hålla en livstid är det ju praktiskt att i alla fall ha möjligheten att köra två storhästar. Tyvärr blir det rätt tungt om man ska ha sadelkammare också. Är det smartast att köpa släp registrerat på 19xx när man mestadels kör en häst? Eller kan/bör man köpa ett registrerat på typ 2400 och låna monsterbil om man skulle vilja stoppa in en extrahäst?
 
Fönstershoppar transporter för att motivera mig till att ta tag i det där E-kortet. Forzab Classic:love:

Jag har bara en häst, och nuvarande bilen får dra max 2 ton, men ska man köpa snordyrt släp som ska hålla en livstid är det ju praktiskt att i alla fall ha möjligheten att köra två storhästar. Tyvärr blir det rätt tungt om man ska ha sadelkammare också. Är det smartast att köpa släp registrerat på 19xx när man mestadels kör en häst? Eller kan/bör man köpa ett registrerat på typ 2400 och låna monsterbil om man skulle vilja stoppa in en extrahäst?
Jag har en ifor med hög totalvikt så med min bil kan jag bara köra en häst. Behöver jag köra två så lånar jag min sambos Amarok (har BE). Detta funkar för mig så jag röstar på alternativ 2. 😄
 
Fönstershoppar transporter för att motivera mig till att ta tag i det där E-kortet. Forzab Classic:love:

Jag har bara en häst, och nuvarande bilen får dra max 2 ton, men ska man köpa snordyrt släp som ska hålla en livstid är det ju praktiskt att i alla fall ha möjligheten att köra två storhästar. Tyvärr blir det rätt tungt om man ska ha sadelkammare också. Är det smartast att köpa släp registrerat på 19xx när man mestadels kör en häst? Eller kan/bör man köpa ett registrerat på typ 2400 och låna monsterbil om man skulle vilja stoppa in en extrahäst?
Om du vill kunna köra lagligt med två stora hästar måste du nästan typa det på 2400.. vet inte vad det skiljer i pris på skatten så ska inte säga nått ifall det är motiverat eller inte. Kanske byter du bil till en bättre i framtiden och då kan de ju va bra med 2400, du får ju ändå dra det med din 2t bil idag. Men har man bara en häst kanske det inte är så ofta man behöver dra två.
jag typade mitt på 1990 😆 om jag får behov av att dra två stora i framtiden så får jag nog byta transport också 👍🏻
 
Fönstershoppar transporter för att motivera mig till att ta tag i det där E-kortet. Forzab Classic:love:

Jag har bara en häst, och nuvarande bilen får dra max 2 ton, men ska man köpa snordyrt släp som ska hålla en livstid är det ju praktiskt att i alla fall ha möjligheten att köra två storhästar. Tyvärr blir det rätt tungt om man ska ha sadelkammare också. Är det smartast att köpa släp registrerat på 19xx när man mestadels kör en häst? Eller kan/bör man köpa ett registrerat på typ 2400 och låna monsterbil om man skulle vilja stoppa in en extrahäst?

Jag har ett 2400 kg släp. Lätt värt det, lastvikt 1470 kg, skatt 508 kr/år. Två stora hästar med packning för tävlingshelg får du aldrig med dig på 1990 kg är min erfarenhet. Med BE ska man alltid sträva efter högsta möjliga vikt på släpet, av praktiska skäl, enligt mig.
Numera kör jag oftast en liten häst men jag hade två hästar 5-600 kg styck när jag köpte släpet. Med mina två hästar då vägde släpet utan övrig packning runt 2 ton, uppskattningsvis 2100 kg. Så om din bil drar 2 ton är det ju enkelt att låna en större bil om du nu behöver lasta upp släpet till maxvikt? Men du kan iaf få med dig två hästar och packning, om du skulle vilja. Det kan du inte få i ett 1990-släp. Det är ju det fina med BE, att man kör på bruttovikt istället för totalvikt :)

PS jag har ingen monsterbil, en Tiguan som drar 2500 på BE. Ett tips om du behöver byta bil i framtiden :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 336
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 746
Senast: Novalisa
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 575
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp