05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Meningen med att släppa lös i ridhus är inte att hästen ska springa sig trött utan mer få bocka av sig lite spänningar. Man kan gärna göra det kanske 45 minuter innan man ska rida för då hinner den återhämta sig lite också. Hinner man mocka och fixa allt annat under tiden ;) Har funkat klockrent för mig iaf :laugh:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Aha! Jag masserar alltid hästen om den är spänd, och är det riktigt illa så går vi en promenad i 20 min och stretchar ordenkligt efter det. Och sen kanske jag lägger på sadel.
Eller i regel masserar jag alltid ryggen och rumpan om jag ska vara ärlig, då känner jag snabbt om nåt inte är som det ska!

Pselma blir lätt spänd i överlinjen nu när det är så kallt, men jag ville att hon skulle ha lite mer vinterpäls i år (ifall det blir -30 igen :eek: ) så att hon slipper frysa när det blir som kallast. Hon har aldrig direkt svettats när vi har tränat så jag hoppas att det håller i sig!

Sedan kanske det är en stor skillnad att mina hästar går ute minst 16h/dygn, jag upplever att de inte lagar lika mkt "läskig" energi då. Sedan får de heller inget kraftfoder med massor energi i. Nu på hösten får de lite soja för att kompensera mot det förmodade proteinfattiga betet.

Nu hade vi dock frost i natt, så jag måste nog ta hem ett lass hö så de kan äta det istället. Trisst för jag har hur mkt gräs som helst kvar i hagarna.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nu hade vi dock frost i natt, så jag måste nog ta hem ett lass hö så de kan äta det istället. Trisst för jag har hur mkt gräs som helst kvar i hagarna.

Herrejesus! Vart bor du? Gräs kvar i hagarna? Här uppe hade vi senast inatt 5 minusgrader och frost har det nog varit i lite mer än en månad :O
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag har 3 hagar, sammanlagt på ca 7-8 hektar och till det bara 2 hästar ;)
De hinner liksom inte riktigt med :p

Bara vinterhagen är på 2 hektar lite drygt, den brukar växa ifrån dem på vårkanten.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Det är nog inte bara spänningar egentligen som sitter i kroppen utan också i knoppen :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Och oj vad ja ligger efter känner jag nu :o

Jag får skylla på föl och div skador på vårkanten, och att jag inte har nån sadel som passar :angel:

Tycker det ser jätte trevligt ut!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jo det har min med i början när jag rider, synns jätte tydligt på pulsen!
Hon ligger mellan 80-110 när jag skrittar fram! Vid vanlig skritt ligger vi på mellan 50-70 slag/minut. Så det är rätt stor skillnad!

Hon brukar hålla det inom sig dock!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Måste bara flika in ett annat videoklipp från i somras då Oanki hjälpte mig att hoppa. :D
Vet inte om jag visat det förut men nu har jag laddat upp det på Youtube. Måste ju visa att vi gör andra saker än att dressyra oxå...

Have fun! ;) http://www.youtube.com/watch?v=3yR_lfgrH4w

kimmis87: Tack så mycket! Han är fin min lille raggsocka ;)
Kram
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ni är så otroligt snygga : ). Blir lite avis faktiskt. Jag kan ju knappt sitta ned i traven på min plutt, och sen ser allt superlätt ut på er film. Det är fusk ^^.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

vad duktiga ni är! vad roligt att se!!


kl

våran svacka tillika Willes dryga två veckors vila har gjort att poletten trillat ner och nu helt plötslit kan wille rygga utan att resa sig eller hoppa jämfota bakåt :D tänk att lite vila kan va så bra :bow:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hihi va duktiga ni är! Ove ser ju ut att tycka det är superkul iaf;) Nyttigt för dressyrhästarna (och ryttarna!) att skutta lite ibland:D

Ja nu är det ju inte långt kvar till Flyinge!
Coracon kom hit till mig nu i helgen så vi får lite tid att trimma ihop oss igen.

Vilka dagar rider ni? Vi har kval på onsdag och torsdag. Med över 170 starter i 5års hoppningen känns finalen på lördagen rätt långt borta:angel:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Herregud Magda!! Han blir bara finare och finare!! Det kommer gå kanon för er, lycka till!! :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ni är SÅ bra!!!! Jag ska hålla alla tummar o tår o hovar jag har o äger!
Det är så inspirerande att se er två och roligt att få följa.. jag minns fortfarande första filmen från er första tävling där det var vingligt o flaxigt men jättefina ändå - och så på två år - detta! Häftigt!!
Och vad som oxå inspirerar minst lika mkt som din fina ridning o fina häst är att du rider under fur o gran, med ett skjul i bakgrunden, i regnrusk, med röda ridbrallor, benskydd o en tränare i vinterjacka :love:
För så ser ju min egen verklighet ut!

Man ser många fina hästar på buke, men de känns så långt ifrån mig själv så det känns SÅÅÅ ouppnåligt! De rider i flotta ridhus, med vita ridbyxor, vita lindor, vita vojlockar, utan hjälm etc etc.

Inget ont om välmatchade blanka fina ekipage men min verklighet ser mer ut som en regnruskig utebana än ett välputsat ridhus med vita detaljer ;)

Det känns otroligt inspirerande att fler där ute faktiskt harvar sig fram på utebanorna i ur och skur och LYCKAS :bow: Även om jag själv kanske inte ens kommer i närheten av din ridning så finns ju hoppet iaf :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

+ alla andra: Hihi. Det är faktiskt höjdhoppning om ni inte ser det ;)
Vad glad jag blir av er peppning! Verkligen varm i hjärtat, hoppas att vi får visa upp oss från en riktigt bra sida där nere, vore så otroligt roligt! Men man känner att man har visst underläge i form av amatörstatus och så... Men jag har iaf som mål att göra ritter jag är nöjd med, dvs få till en sådan ritt som vi hade när vi kvalade. Då var jag superglad och nöjd när jag ridit för det var verkligen vårt bästa!
Hehe, ja anni, min värld är verkligen inte mer glamourös än sådär. Romance har under alla år fått finna sig i staketlösa ridbanor UTE, ink då jag red in honom. Men jag tror jag har en fördel där ändå, han är inte så tittig av sig eftersom han fått gå mycket över "stock och sten" och framförallt är han grymt säker på foten. Tror det är mycket bra för leder/ben och sånt eftersom det blir alla typer av underlag. Sedan har jag abbonemang i ridhus också, men jag måste ju åka transport så det brukar bli max 1 gång i veckan. Har abbonemang i ett kallt litet ridhus (vidrigt när det är svinkallt) och ett varmt (men det ligger rätt långt bort 1½ mil typ). Jag brukar trösta mig med att 1. Han blir van att åka transport. 2. Han älskar att gå i ridhus eftersom det inte är vardagsmat för honom.... ;)

Imorgon går iaf lasset! Jag försöker uppdatera er så mycket jag kan! :)
Kram på er allihopa!!!
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 185
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 834
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 631
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp