Årets köpa transport-tråd

Jag är rädd för vissa konstruktioner, jag har haft släp som haft en konstruktion som leder ner vattnet från taket i väggarna och vidare ner i golvet. Det var bara färgen som höll ihop väggarna.

Forzab är tidigare Boj, och det släpet har rullat på vägarna sedan Jesus gick i kortbyxor. Om de inte ändrat sin konstruktion hade jag inte haft några funderingar på dessa. Om väggarna skulle bli dåliga (t ex kass förvaring) kan du dessutom byta dem eller lämna in för att få bytt. Men kolla med tillverkaren och titta på det aktuella släpet.

Jag tänker att det är billigare att byta väggar om 10(?) år än att lägga typ 70’ mer för att få det släp jag vill ha i aluminium. Detta har rätt extrautrustning och verkar sparsamt använt till ett överkomligt pris.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att förvara släpet under tak, men så länge man ser till att det inte läcker in vatten? Mitt Boj -02 behövde byta väggar när jag sålde det. Ändå en livslängd på ca 18 år och då läckte släpet in vatten och aldrig stått under tak.
 
Jag har tänkt köpa transport. Det kommer bli ett äldre begagnat transport, någon som har koll på vilka transporter som är svåra att byta plyfaväggarna på? Vet att tex cheval kräver att taket tas bort. Är det något mer märke som kräver det?
 
Jag skulle också vilja byta släp i år. Vi uppgraderade oss från ett klassiskt grönt värmlandssläp till en humbaur för 2 år sen. Släpet köptes begagnat men var i nyskick. Jag har varit och är jättenöjd med det men skulle vilja ha ett släp helt i aluminium vi inte har någon möjlighet att ha det under tak. Även om vi åker minst 1 gång per vecka blir jag snål... Kan tänka mig att lägga runt 100.000:- för ett släp, men kommer gärna ner under. Vill dock ha med sadelkammare och inget cheval (ingen egen erfarenhet av dem, men hört mycket dåligt).
Ifors nya pansarvagn har jag kikat på, men gillar inte alla dessa sprintar...

Nytt är bra för då vet man vad man får, men snål-Lisa i mig gillar att göra bra affärer....
 
Jag skulle också vilja byta släp i år. Vi uppgraderade oss från ett klassiskt grönt värmlandssläp till en humbaur för 2 år sen. Släpet köptes begagnat men var i nyskick. Jag har varit och är jättenöjd med det men skulle vilja ha ett släp helt i aluminium vi inte har någon möjlighet att ha det under tak. Även om vi åker minst 1 gång per vecka blir jag snål... Kan tänka mig att lägga runt 100.000:- för ett släp, men kommer gärna ner under. Vill dock ha med sadelkammare och inget cheval (ingen egen erfarenhet av dem, men hört mycket dåligt).
Ifors nya pansarvagn har jag kikat på, men gillar inte alla dessa sprintar...

Nytt är bra för då vet man vad man får, men snål-Lisa i mig gillar att göra bra affärer....
Har du testat ifor? Det kanske är smaksak men jag tycker inte sprintarna stör alls. De är enkla och snabba att både sätta i och lossa 😊

Så många sprintar är det ju inte heller. Två bak, två på fronten (om man har det, du ska ju ha sadelkammare) och på bommarna.
 
Jag skulle också vilja byta släp i år. Vi uppgraderade oss från ett klassiskt grönt värmlandssläp till en humbaur för 2 år sen. Släpet köptes begagnat men var i nyskick. Jag har varit och är jättenöjd med det men skulle vilja ha ett släp helt i aluminium vi inte har någon möjlighet att ha det under tak. Även om vi åker minst 1 gång per vecka blir jag snål... Kan tänka mig att lägga runt 100.000:- för ett släp, men kommer gärna ner under. Vill dock ha med sadelkammare och inget cheval (ingen egen erfarenhet av dem, men hört mycket dåligt).
Ifors nya pansarvagn har jag kikat på, men gillar inte alla dessa sprintar...

Nytt är bra för då vet man vad man får, men snål-Lisa i mig gillar att göra bra affärer....
Böckmann Champion?
Jag har ett R och är jättenöjd!
 
Okej. Jag kan verkligen inte se hur några få sprintar gör skillnad men vi är ju olika 😊

Jag vill att släpet ska vara enkelt, funktionellt och hållbart.
Nej, några sprintar är inte det som avgör om jag köper ett ifor eller inte. Men behöver jag alla funktioner som dessa sprintar innebär? Tex att öppna halva bakluckan osv. OM jag köper ifor vill jag ha pansarvagnen. 140.000:- det är mycket pengar och egentligen är det väl mest priset som avgör att jag förmodligen inte kommer köpa det, inte sprintarna :)

Kollat lite på ett Böckmann portax med. Men är lite fundersam kring ventilationen. Någon som har erfarenhet av ventilationen i dessa släp?
 
Jag vill att släpet ska vara enkelt, funktionellt och hållbart.
Nej, några sprintar är inte det som avgör om jag köper ett ifor eller inte. Men behöver jag alla funktioner som dessa sprintar innebär? Tex att öppna halva bakluckan osv. OM jag köper ifor vill jag ha pansarvagnen. 140.000:- det är mycket pengar och egentligen är det väl mest priset som avgör att jag förmodligen inte kommer köpa det, inte sprintarna :)

Kollat lite på ett Böckmann portax med. Men är lite fundersam kring ventilationen. Någon som har erfarenhet av ventilationen i dessa släp?
Öppna halva bakluckan? Menar du kombirampen? Den har jag aldrig testat, kanske är krånglig?

Ja det är mycket pengar!
 
Jag tycker det ser ut på bilder som att Ifor gjort om låskonstruktionerna till HBX. Svårt att se tydligt men verkar inte vara samma modell som vanliga HB har, kanske tagit bort sprintarna?
 
Jag öppnar fönster/fönstren under färd beroende på värme och hur många hästar jag har med mig (har även en hård baklucka som är tillval) och upplever ventilationen som bra.
Jag köpte det nytt 2015.
Böckmann är väldigt likt det humbaur vi har idag. I princip identiskt bortsett från att den modellen du har är i aluminium. Jag är i stort nöjd med min humbaur och det är ett lyxsläp om man jämför med min gamla värmlandsvagn. Men ventilationen har sina brister tycker jag.
Men jag är inne på en champion esprit ändå. Så stor som portaxen behöver vi eg inte i och med att vi har hästar i c ponny storlek.
Svårt det här med transport tycker jag. Mycket pengar. Kanske behåller jag humbauern tills den är ”slut” sas.

Cheval gör snygga transporter, men har hört för mycket ris om dem. Vissa är ju nöjda också... svårt.
 
2017 köpte jag ett nytt budgetBöckmann för 60.600 kr. Aluminiumgolv och sadelkammare men inte så mycket mer . Plyfaväggar, fyrkantiga fönster istället för fräsiga formanpassade. Passar min snälla, lättlastade men rejäla 700 kg bruksnordsvensk bra, han är den enda häst som åkt i det öht. Jag hade kanske valt ett annat släp om jag skulle köra många olika hästar.

En 11 år gammal Ume kostade mer än mitt släp nytt, Fautras likaså. Jag hade hängt på begagnatmarknaden länge, och började verkligen behöva få byta ut mitt trettioåriga Ume.
 
Har du testat ifor? Det kanske är smaksak men jag tycker inte sprintarna stör alls. De är enkla och snabba att både sätta i och lossa 😊

Så många sprintar är det ju inte heller. Två bak, två på fronten (om man har det, du ska ju ha sadelkammare) och på bommarna.
Sålde ganska nyligen mitt Ifor 506, inte för sprintarna utan för att detaljer hade börjat rosta. Nu är jag också i träsket, skulle vara Ifors pansarvagn då...eller en Fautras.
 
Vad är det Cheval tummat på i och med att de kan hålla så lågt pris?
Typ allt. Man använder material som inte är kompatibla vilket ger galvaniska celler. Man fuskar med vattentätning, man har riktigt provisoriska lösningar som standard osv osv.
Jag köpte ett -15 efter att vänner varit nöjda men är inte nöjd alls. Min gamla skrammel VV kändes som bättre kvalitet
 
Jag vill att släpet ska vara enkelt, funktionellt och hållbart.
Nej, några sprintar är inte det som avgör om jag köper ett ifor eller inte. Men behöver jag alla funktioner som dessa sprintar innebär? Tex att öppna halva bakluckan osv. OM jag köper ifor vill jag ha pansarvagnen. 140.000:- det är mycket pengar och egentligen är det väl mest priset som avgör att jag förmodligen inte kommer köpa det, inte sprintarna :)

Kollat lite på ett Böckmann portax med. Men är lite fundersam kring ventilationen. Någon som har erfarenhet av ventilationen i dessa släp?
Pansarvagnen kan jag inget om, men jag har precis sålt en sju år gammal 506:a. Det som inte var aluminium hade börjat rosta, som spärren på bakluckan och fästena till låsen bak. Sen lossnade de små kedjorna som sprintarna satt fast i. Visseligen skruvmejsel och lite fix så fäster man dem igen, men då är det ändå risk för "jag skruvar fast den sen" sen är en sån sprint på rymmen. Glömmer man sprinten på bakbommen och hästen hänger på bommen är det lätt att den hakas av. Sen är det rejäla delarna många gånger väl rejäla, du får inte fast en vanlig karbinhake i godset framtill, det är för tjockt. Ligger dock som ett kassaskåp på vägen och alla mina hästar har föredragit step-upen.
 
Vet att tråden är gammal men funderar på detta med ”Ifors Pansarvagn”. Är verkligen
helaluminium mer hållfast än aluminiumkompositen som HB- serien har i väggarna? Min häst har lyckats sparka bucklor inifrån på baklämmen (gummimatta på aluminiumlucka) på mitt Cheval…
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 463
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 320
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 740
Senast: Novalisa
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 574
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp