Årets köpa transport-tråd

Ketrawzc

Trådstartare
Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men.

Vad är era bästa tips för att lyckas med köpet och få ett släp med lång livslängd och så få bekymmer som möjligt såklart?
Privat eller firma? Nytt eller begagnat? Nyare budgetmodell eller äldre kvalite? Plyfa eller aleminumväggar? De firmor jag kikat på ger 6månaders garanti och det är ju inte länge. Om man köper ett nybesiktad släp privat så borde det vara ungefär samma säkerhet? Jag kan ingenting om bromsar och vad man kan kolla själv när man kikar på grejerna så förlitar mig helt på det som finns på papper.

Min budget är runt 100.000kr, upp till kanske 120-130 om jag måste. Men kommer gärna ner runt 80-90’.

Jag kikade på begagnade forzab cavallo för runt 100’ men det är väl plyfaväggar? Hur lång är livslängden? Jag har inte möjlighet att förvara det under tak. Så jag tänker att det kanske är värt att kosta på ett futuro, men det är över min budget.
Kikade också på ett helt nytt böckmann man dom är så tunga och jag är rädd att det blir osmidigt med den integrerade sadelkammaren. Vill ha skötardörr och sadelkammare på samma sida samt kunna lasta 2 hästar vid behov utan att det känns supertrångt.
Cheval och andra budget går bort.
Ume? men de är från runt 08-10 i min prisklass och jag vill inte börja med att byta en massa eller hoppas på tur. Jag kan inte göra något själv utan det är verkstad som gäller.

Vad skulle ni aldrig göra om för misstag när ni köper transport? Vad skulle ni aldrig köpa igen? Har fått för många skräckhistorier från bekanta i närheten nu de senaste och vill veta om det går att undvika från början.

Jag letar efter ett släp med relativt låg tjänstervikt, runt 850kg. Men den ska ha sadelkammare. Jag hoppas kunna köpa ett släp att hålla efter väl och ha i många år framöver. Men det är massor med pengar och ibland ångrar jag att jag inte behöll mitt Boj Bravo från -02 och lät renovera upp det...
 
Åh det är så mycket tycke och smak kring detta🙈. Jag valde att köpa nytt budgetsläp 2018 (Cheval Liberte Gold First med alugolv) för 54'. Har använts medelmycket, bor utomhus och mitt största problem är att bromsarna sätter sig om det står för länge i fuktigt och kallt väder. Annars har det *peppar peppar* rullat problemfritt. Jag gillar att det är ett enkelt släp, luftigt, ljust, rullar bra bakom bilen och hästarna står fint. Har kört allt från ponny till min stora på 177cm.

Jag kommer definitivt göra samma när jag byter detta släpet.
 
I våras köpte vi en 6 månader gammal, inte mycket använd forzab futuro med en hel del extrautrustning för 120 000. Mycket nöjd än så länge!! Jag fick leta ett tag, det kommer inte ut så många till salu, men det går att hitta med lite tålamod!
 
I våras köpte vi en 6 månader gammal, inte mycket använd forzab futuro med en hel del extrautrustning för 120 000. Mycket nöjd än så länge!! Jag fick leta ett tag, det kommer inte ut så många till salu, men det går att hitta med lite tålamod!

Men det vore ju fantastiskt. Dom tappar ju så mycket i värde bara av att rulla ut från garaget första gången. Kanske ska ha lite is i magen. Köpte du från firma eller privatperson?
 
Kompisen köpte ett nytt Forzab Futuro och är jättenöjd. Hon kör väldigt mkt med 2 hästar. Hon säger att det är rymligt, går bra bakom bilen och än har jag inte hört nåt negativt alls.

Jag köpte för några år sedan ett mkt sparsamt använd Ume b50. Det är -09 och jag tycker det är mkt rejälare än de nya Ume jag sett. Har inte behövt byta en enda pinal och jag har väl kört ca 1000 mil med det sedan jag köpte det för 4 år sedan, jag gav 80k och det var ett rejält fynd. Jag älskar baklängesåkningen och att kunna packa mkt utrustning, inga bekymmer med meeting för 2 hästar. Jag har fått offra sadelkammare men klarar mig bra med sadelskåp.
Mkt mer för pengarna än nya budgetsläp tänker jag. Jag tänker att det finns en orsak till att travfolk ofta har Umesläp, de kör väääldigt många mil per år.
 
Men det vore ju fantastiskt. Dom tappar ju så mycket i värde bara av att rulla ut från garaget första gången. Kanske ska ha lite is i magen. Köpte du från firma eller privatperson?
Jag köpte ett Demo-släp från firma. Det var som nytt invändigt och med massor extrautrustning. Mitt var ett Böckmann Comfort. Kan vara lite bra att kika på om man inte vill lägga ut pengarna på ett helt nytt, just eftersom de tappar en del i värde i början. :)
 
Jag köpte mitt Mustangsläp nytt 2006, det var egentligen alldeles för mycket över budget men när jag kollade runt på släp då så tyckte jag att det var så mycket skit på marknaden och det var det enda som uppfyllde mina krav då. Jag ville ha ett släp utan trä då mitt föregående Ifor hade ruttnat i väggarna och så ville jag ha sadelkammare utan att inkräkta på hästarnas utrymme framtill.

När jag kollade runt på glasfibersläp så var alla i sk sandwich konstruktion, vilket innebar att det var plyfa ingjutet i glasfibern som stabilisering. Problemet med det är ju att om det kommer in fukt och det gör det för eller senare så ruttnar släpet inifrån utan att det märks förrän det är för sent.

Mustangen har inget trä någonstans och golvet är i glasfiber. Baklämmen har fjädrar istället för gasdämpare som behöver bytas med jämna mellanrum och är så lätt att den fäller upp sig själv.

Släpet är nu femton år gammalt och jag har servat det två gånger på alla år. Det gick nyligen igenom besiktningen utan en enda anmärkning utan snarare beröm för att bromsarna tog så jämt och det var tydligen ovanligt på släp. Så jag är super nöjd och kommer köra vidare med mitt släp många år till.
 
Jag valde begagnat släp av bättre kvalitet i stället för nytt budget. Bytte i somras mitt Umeå från -98 till ett Boj från -06. Har inte haft några problem med det gamla, men tyckte det var dags att byta upp mig. Har alltid varit för Umeläpen men tycker som någon innan att de nyare är lite sämre i kvalitet. Bojen ligger bättre efter vägen tycker jag efter det lilla jag kört med det.
Kollade runt en del på budgetsläpen men efter att fått en hel del dåliga recensioner valde jag som sagt var ett begagnat.
 
Kompisen köpte ett nytt Forzab Futuro och är jättenöjd. Hon kör väldigt mkt med 2 hästar. Hon säger att det är rymligt, går bra bakom bilen och än har jag inte hört nåt negativt alls.

Jag köpte för några år sedan ett mkt sparsamt använd Ume b50. Det är -09 och jag tycker det är mkt rejälare än de nya Ume jag sett. Har inte behövt byta en enda pinal och jag har väl kört ca 1000 mil med det sedan jag köpte det för 4 år sedan, jag gav 80k och det var ett rejält fynd. Jag älskar baklängesåkningen och att kunna packa mkt utrustning, inga bekymmer med meeting för 2 hästar. Jag har fått offra sadelkammare men klarar mig bra med sadelskåp.
Mkt mer för pengarna än nya budgetsläp tänker jag. Jag tänker att det finns en orsak till att travfolk ofta har Umesläp, de kör väääldigt många mil per år.
Angående baklängesåkning, när man lastar, är det trångt för den hästen 'längst bort' att ta sej in i släpet?
Hur hamnar man i vinkel mot bilen när man lastar? (Om du förstår hur jag menar. )
Säg att hästen slänger sej eller liknande vid lastning, är det risk att hästen liksom hamnar i bilen?

Jag är jättenyfiken på ett sånt 😃
 
Angående baklängesåkning, när man lastar, är det trångt för den hästen 'längst bort' att ta sej in i släpet?
Hur hamnar man i vinkel mot bilen när man lastar? (Om du förstår hur jag menar. )
Säg att hästen slänger sej eller liknande vid lastning, är det risk att hästen liksom hamnar i bilen?

Jag är jättenyfiken på ett sånt 😃
Blir mest trångt för den hästen som står närmast. Du flyttar mellanväggen för den längst in så den kan gå hyfsat rak, men nr två måste vara smidig för att kunna svänga runt.
 
Angående baklängesåkning, när man lastar, är det trångt för den hästen 'längst bort' att ta sej in i släpet?
Hur hamnar man i vinkel mot bilen när man lastar? (Om du förstår hur jag menar. )
Säg att hästen slänger sej eller liknande vid lastning, är det risk att hästen liksom hamnar i bilen?

Jag är jättenyfiken på ett sånt 😃

Inne i släpet är det jättegott om plats, hur luftigt och stort som helst. När man lastar ställer man den inre hästen först, så den andra hästen passerar ju inte den utan ställs ju i det närmaste facket. Det är klart att det kan bli trångt att gå in om man har två stora och breda hästar men normala halvblod upp till 170 har jag tyckt gått bra. Kan även bli lite lågt i inlastningen om man har jättehästar som håller huvudet högt vid lastning, men jag har inte tänkt på det annat än när vi hade en elefanthäst på 176 och den inte höll huvudet nere just vid passerandet av inlastningen. Då på min äldre modell alltså, tror den nyare modellen har en annan lösning just i taket där.

Jag ställer bilen i vinkel från släpet så att bilen inte kommer i skottlinjen så att säga. Sen har jag inga svårlastade hästar och har aldrig haft. Jag tränar dem med öppet släp och det är mer inbjudande för dem att gå igenom b50 än en vanlig transport utan frontlast att kunna fälla ner, det blir aldrig som att gå in i ett mörkt hål. Ffa säkerhetsmässigt är det skönt tycker jag, att hästen aldrig behöver backa ut ur släpet. I b50 går man in framåt och ut framåt, så hästen börjar aldrig tänka bakåt öht när den är van. Men såklart är det lite ovant i början för de flesta hästar är ju vana vid vanliga släp, de kan tycka det är en smal ramp att gå in på men det har tagit mig max 2 tillfällen så har alla vant sig vid det. Är de inte svårlastade är det såklart inte ett bekymmer. Jag har haft gröna unghästar och de har varit mkt lätta att lasta med denna lösning just för att den aldrig inbjuder till att tänka bakåt. Äldre hästar har som sagt knatat rakt in efter max 2 varv.

Det svåra är hästar som redan har ett beteende att krångla vid lastning, dvs backar, kastar sig, vrida ut baken osv. Dels för att bilen står där även om den är i vinkel så om hästen väljer att slänga sig åt det hållet så är ju bilen i riskzon. Men ett större problem är hästar som går in och sedan börjar gå bakåt inne i släpet, eftersom inlastningen är i vinkel innebär det ofta att de backar in i fönstret som sitter i fronten och knäcker rutan. Har hänt många ggr för andra, ej för mig för mina hästar backar inte ;) Men det fönstret finns ej på nya b50 och det är nog en orsak till det ;)
 
Jag funderar på en Forzab från 2015. Den är nybesiktad ua. Men det är plyfaväggar, men jag kanske inte borde vara så rädd för det?
 
Jag funderar på en Forzab från 2015. Den är nybesiktad ua. Men det är plyfaväggar, men jag kanske inte borde vara så rädd för det?

Jag är rädd för vissa konstruktioner, jag har haft släp som haft en konstruktion som leder ner vattnet från taket i väggarna och vidare ner i golvet. Det var bara färgen som höll ihop väggarna.

Forzab är tidigare Boj, och det släpet har rullat på vägarna sedan Jesus gick i kortbyxor. Om de inte ändrat sin konstruktion hade jag inte haft några funderingar på dessa. Om väggarna skulle bli dåliga (t ex kass förvaring) kan du dessutom byta dem eller lämna in för att få bytt. Men kolla med tillverkaren och titta på det aktuella släpet.
 
Jag har ett umesläp från -09 tror jag? Jag har renoverat bromsarna. Skulle behöva byta matta på rampen, det har blivit något hål i den. Jag bor bara ett par mil från fabriken som tillverkar umesläp, det finns alltså många umesläp i trakten. Jag har sällan/aldrig hört någon som är missnöjd. Det har varit att bromsarna har tagit lite ojämnt vid besiktningen, men jag hade samma problem med min cheval (haft två cheval). Kommer mest troligt inte ha något annat släp än Ume igen.
 
Jag har ett umesläp från -09 tror jag? Jag har renoverat bromsarna. Skulle behöva byta matta på rampen, det har blivit något hål i den. Jag bor bara ett par mil från fabriken som tillverkar umesläp, det finns alltså många umesläp i trakten. Jag har sällan/aldrig hört någon som är missnöjd. Det har varit att bromsarna har tagit lite ojämnt vid besiktningen, men jag hade samma problem med min cheval (haft två cheval). Kommer mest troligt inte ha något annat släp än Ume igen.

Jag har faktiskt bara hört folk som är missnöjda med nya umesläpen, när jag tänker efter. Alltså modeller med den nya karossen som är helt olik de vi har... det har varit problem med att de läcker in vatten, ligger dåligt efter bilen, bromsar hackar och krånglar under körning och sånt.
 
Jag är rädd för vissa konstruktioner, jag har haft släp som haft en konstruktion som leder ner vattnet från taket i väggarna och vidare ner i golvet. Det var bara färgen som höll ihop väggarna.

Forzab är tidigare Boj, och det släpet har rullat på vägarna sedan Jesus gick i kortbyxor. Om de inte ändrat sin konstruktion hade jag inte haft några funderingar på dessa. Om väggarna skulle bli dåliga (t ex kass förvaring) kan du dessutom byta dem eller lämna in för att få bytt. Men kolla med tillverkaren och titta på det aktuella släpet.

Ja, de enda släp jag kan tänka mig är faktiskt Ume (ej de nya) samt Forzab. Forzab/Boj hade dock inget baklängssläp eller fronturlastning och jag vill inte ha det otrevliga backningsmomentet då jag alltid åker ensam och ofta med två hästar. Jag hoppas att mitt Ume -09 lever så länge jag har häst :angel:
 
Ja, de enda släp jag kan tänka mig är faktiskt Ume (ej de nya) samt Forzab. Forzab hade dock inget baklängssläp eller fronturlastning och jag vill inte ha det otrevliga backningsmomentet då jag alltid åker ensam och ofta med två hästar.

Jag åkte alltid ensam och ibland med två hästar, jag fick helt enkelt uppfostra dem. Jag valde dörrar bak istället för bom, och det gör ju att ingen går vid sidan av lämmen när en öppnar (dörren är där). Det är givetvis en smaksak, men mycket av mina val var gjorda utifrån hur jag själv behöver ha det för att kunna komma iväg på ett säkert sätt.

Jag ville t ex ha rejält med plats framför bommen fram till sadelkammare, och dubbla skötardörrar (en på varje sida).
 
Jag åkte alltid ensam och ibland med två hästar, jag fick helt enkelt uppfostra dem. Jag valde dörrar bak istället för bom, och det gör ju att ingen går vid sidan av lämmen när en öppnar (dörren är där). Det är givetvis en smaksak, men mycket av mina val var gjorda utifrån hur jag själv behöver ha det för att kunna komma iväg på ett säkert sätt.

Jag ville t ex ha rejält med plats framför bommen fram till sadelkammare, och dubbla skötardörrar (en på varje sida).

Ja de egna hästarna har jag alltid tränat. Men nya och andras känner jag mig inte så säker på just vid backandet. Nu slipper jag ju det helt och såklart blir det att då nojjar jag mig för det momentet :o
Får ett par år sedan tog jag ofta med andras hästar och åkte själv. Numera är det inte lika vanligt.
 
Ja de egna hästarna har jag alltid tränat. Men nya och andras känner jag mig inte så säker på just vid backandet. Nu slipper jag ju det helt och såklart blir det att då nojjar jag mig för det momentet :o
Får ett par år sedan tog jag ofta med andras hästar och åkte själv. Numera är det inte lika vanligt.

Mmm, då är det ju absolut en vettig investering med antingen fronturlastning eller baklängesåkande.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 335
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 746
Senast: Novalisa
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 575
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp