07:or del 23

Amanda_F

Trådstartare
Det känns som om inläggen blir färre och färre, men visst kan vi ha en 23:e tråd också?

Har inget vettigt att berätta om mer än att Casp är så söt just nu. Och att den här bilden är så mkt han:love:

E46F463E-8CCA-4AE1-A0CD-9D9ED5EEB689.jpeg


Han fick en reflexgrimma för att ha in och ut ur hagen. Lite lagom snygg :D
 
Söt @Amanda_F ! :love:

Jag fick precis en bild på ett blodigt framben av stallägaren. C avskyr en ponny i stallet som behöver passera hennes box flera gånger varje dag.
Boxdörren med övre galler hålls stängt när det är rörelse i stallet, och hon visar tydligt misstycke genom att dra tänderna mot gallret eller slänga sig och hugga i luften när en häst passerar då hon har mat. Men med just denna kritvita dröm-ponnyn beter hon sig lika illa varje gång oavsett mat eller ej. Hon ser på riktigt ut att vilja mörda!

Idag slängde hon sig så illa mot honom och den stängda boxdörren så att hon gick omkull och skadade ett ben. Det verkar ytligt men blöder rejält.. insida framben. :banghead: Stallägaren hann aldrig fatta vad som hände.

Oavsett vart hon står kommer ponnyn behöva passera henne.
Vad gör man?
 
@spinxx vet inte vad jag ska säga mer än att jag fattar inte att du orkar med allt 😓

Många klär in boxarna med brädor och boxgardiner osv när deras hästar ”stör sig” . I min erf mår hästarna inte bättre ett dugg av det utan snarare tvärtom.

Trivs din häst verkligen i stallet ? Jobbig fråga jag vet .
 
@spinxx Det låter inte alls så bra att hon är så extremt hetsig mot den där ponnyn. Ni kanske skulle haft ett draperi att dra för boxen när den ska passera?

Barb är fortsatt på halvfart, mycket för att jag inte varit supermotiverad samt att mitt sadelletande verkligen gått åt skogen. Emporion är väl smal nu men har bestämt mig för att få den breddad. Det görs genom att byta koppjärn och inte med värme vilket jag fått berättat för mig tidigare. Så ska skicka iväg den efter helgerna. Så tills dess blir det barbacka i ridhuset och så får hon gå lite med sadeln när jag rider ut. För nu har det äntligen kommit snö så vi kan börja rida riktigt längs vägarna :).
48370749_10215810160478863_3389045546655154176_n.jpg
 
@spinxx vet inte vad jag ska säga mer än att jag fattar inte att du orkar med allt .
Alternativet är ju att ta bort henne. Och jag är inte där. Jag tänker att jag kommer att hamna där mentalt till slut. Men inte ännu.
Hon trivs i övrigt, är lugn och harmonisk och har inga problem att ta en powernap eller bara stå och chilla i både hage och box. Aggressiviteten kommer fram när hon antingen har mat i boxen, eller när den vita ponnyn passerar.

@Fiorano Det är tyvärr att kräva för mycket att de inför varje passering skall dra för ett draperi, för att min häst inte skall skada sig själv inne i boxen. (De påverkas inte eftersom gallret är stängt).

Update: Har pratat med en av de andra hästägarna som har ett sto i en hörnbox och som inte verkar trivas där, utan det stot verkar vilja stå mer centralt i gången. Vi gör ett boxbyte. Det innebär att ingen behöver passera C. Det innebär också att vi får en gallergranne vilket vi inte haft tidigare. Så det är verkligen ett wildcard.
Vi har tomma boxar i stallet som vi fått flytta till, men ingen av de har känts tilltalande. Att byta till just denna box är det enda jag kan tänka mig fungerar.
Hon har inget behov att vara i centrum eller "hålla koll". Hon visar tydligt att hon är fine med att vara i fred. Så om jag någonsin skall ha lite tur i detta hästliv så kommer hon att gilla denna boxen bättre.
 
@spinxx min första häst var en riktig surgubbe vid fordringar. Kastade sig i väggar och sparkade om någon kom nära. Satte upp en playwoodskiva mot grannen, bara vid krubbdelen och då blev han mkt mer tillfreds.

Harry har gått väldigt bra sista tiden. Bestämde igår att han får en lite kortare vila nu. Har inte vilat något sen i juli. Vi har sjukt dåligt underlag i ridhuset just nu, men det kommer nytt efter nyår. Så tanken är promenader/skritturer och ev någon tömkörning fram till nyår. Jag åker själv bort den 28:e och känns skönt att inte behöva stressa med ridning under julhelgen.
342A9244-5318-4D78-A976-DE2C71A7784E.jpeg
 
Hittade nyss tråden! Kanske @LenaH skulle kunna lägga en länk från den gamla så flera hittar hit? :)

@spinxx jag håller tummarna att det funkar i nya boxen! Är hon aggresiv när hon har hö med, eller endast kraftfoder? Du kanske skulle kunna testa att ge enbart fri tillgång på grovfoder om ni har tillräckligt mycket?

Har f.ö. precis bytt box på Skrullan med, hon stod direkt inför stalldörren men hon blev så stressad av att "vakta flocken från faror" (dörrarna står alltid öppna) så vi ska försöka om hon blir lugnare i en annan box.
Hon har vilat lite väl mycket på sistonde pga dåligt väder samt att jag varit sjuk, men var faktiskt förvånansvärd fin i går kväll då jag körde ett tömkörningspass i mörkret och blåsten. :up:

Den andra 07-an har stått ännu mer då han även blivit vaccinerat, men jag planerar att komma igång med honom med nu under julhelgen.
 
Hittade nyss tråden! Kanske @LenaH skulle kunna lägga en länk från den gamla så flera hittar hit? :)

@spinxx jag håller tummarna att det funkar i nya boxen! Är hon aggresiv när hon har hö med, eller endast kraftfoder? Du kanske skulle kunna testa att ge enbart fri tillgång på grovfoder om ni har tillräckligt mycket?

De får hö först, så hon blir aggressiv redan då.
Har tyvärr ingen möjlighet till fri tillgång pga begränsat med foder.

Nu står hon ju bredvid en C-ponny med extremt humör istället. Han stegrar mot hennes box och håller låda. Hon svarar med att sparka i väggen. Vi får se om det fortsätter eller om det lägger sig om någon dag.
Han är en liten djävul, men förhoppningsvis låter hon inte honom påverka henne för mycket.
 
God jul på er hela högen!! :love:

Nyheten från Chatsi är att DNA-testet på fölet är klart och pappan är den vi misstänkte, en numera 3-årig, snart 4-årig valack e Armani Code - Cardento.

Rut är under igångsättning efter 3 veckors vila och lilla Rödluvan dräller omkring i lösdriften.
 
God jul på er hela högen!! :love:

Nyheten från Chatsi är att DNA-testet på fölet är klart och pappan är den vi misstänkte, en numera 3-årig, snart 4-årig valack e Armani Code - Cardento.

Rut är under igångsättning efter 3 veckors vila och lilla Rödluvan dräller omkring i lösdriften.

Det kunde varit värre mao
 
God jul på er hela högen!! :love:

Nyheten från Chatsi är att DNA-testet på fölet är klart och pappan är den vi misstänkte, en numera 3-årig, snart 4-årig valack e Armani Code - Cardento.

Rut är under igångsättning efter 3 veckors vila och lilla Rödluvan dräller omkring i lösdriften.
”Lustigt”att 2 hästar i denna tråd blivit tjuvbetäckta. Tur allt gått bra och pappan låter ju bra. Hälsade på Elle i veckan och hon mådde så bra i sin flock med 4:e bebisen i magen.

God Jul alla!
 
Jag borde kanske inte skriva om det men eftersom jag lovat mig själv att inte sälja Casp så kan jag ju ändå göra det. Han är så jäkla knäpp ibland att jag tappar hoppet om att han kommer bli normal någonsin. Vi red ut för fjärde dagen i rad igår och han kändes lugn och pigg samtidigt. På ett sätt som han brukar kännas ute och då brukar vi rulla på 20-25 min i trav och galopp i snö efter 15 min framskrittning. Men igår hann jag bara börja traven och red kanske 400 m i trav innan jag kände att han breddade bak och sköt iväg som ut en kanon. Är han rädd drar han in bakdelen så det var inte samma känsla. Sen studsade han från sida till sida och drog rakt fram i säkert 150 m mot ett krondike. Hann precis tänka att nu är det köööört, så stannade han. Sen fortsatte han krumbukta medan vi ”skrittade” mot ridhuset. Så ångrade jag mig och ville visa att jag inte var rädd och vände tillbaka. Då börjar han igen, försöker dra i sidled och halkar runt som Bambi. Jag satt av då och tänkte att nu går jag så jag slipper fallhöjden i alla fall. Så fort jag stod på marken var han ganska lugn och lydig så jag bestämde mig för att gå tillbaka och sitta upp om han kändes lugn. Det var inga problem, men sen satte han iväg igen och kastar sig som om han vill ha av mig. Så till sist fick jag stopp och kunde sitta av. Det är ett stort fält tack och lov för jag är rädd för diken och han har ingen respekt för dem, alls. Satt av och gick upp till vår utebana, och där var det spänt men ridbart. Så då fick han galoppera av sig.

Kände igenom honom när vi kom in men hittade inget konstigt och idag hade vi Equiterapeut ute och hon hittade inget direkt heller. Tror inte att det är ngt fel på kroppen men vad gör jag när han är så här? Nu är det visserligen inte direkt möjligt för dem att röra sig bra i hagen pga knöggel men han har ju varit supersnäll på samma äng senaste gångerna.

Känner mig så ledsen, allt jag vill är att vi ska kunna rida ute utan att någon av oss dör. Jag är trött på att alltid vara på min vakt och inte kunna lita på honom. Trodde vi kommit dit, men troligen inte. Vi har silence-luva, för annars går det inte alls, och jag försöker bara rida i lång och låg form. Skulle han vilja bocka och sparka bakut så är det ok, men när han kastar sig från sida till sida och drar iväg utan att det går att styra är det inte uppskattat direkt.

Suddig bild som jag tog innan han drog iväg. Han stod typ mitt på ängen när jag tog bilden..
03FADDE4-7BAD-4E59-BA3E-545ED21133F2.jpeg
 
@Amanda_F tråkigt Amanda. Förstår din frustration. Inte för att det är en tröst för dig men många hästar blir ju spattiga nu. Troligen pga knöliga hagar, kortare tid i hagen och mindre stimulans. Jag rider inte ut Harry just nu. Han är svinpigg, underlaget ute är katastrof(ingen snö, bara knöglig is) och jag vill inte åka av. Men jag promenerar honom mkt ute och får då motion själv. Hoppas på mkt snö snart.
 
@Amanda_F Usch vad tråkig han är som gör så! Känner igen känslan alldeles för väl att vara otrygg på sin häst :(. Just den känslan hade nog kunnat få mig att sälja, för den äter så mycket på en. Samtidigt så känns det ju som han ändå är lite bättre vid uteritt? Det funkar inte att ha graman eller betsla upp?

Tömkörde Barb igår och jäklarns vad hon trampade! Så himla fin och kunde göra övergångar från trav ner i trampet. Fick även ett par steg ur trampet med kadens så om ett år eller så kanske vi har några steg ponnypassage :D.
 
Blä för att känna sig otrygg på ryggen @Amanda_F :(..
Säger som Fiorano, det går inte att betsla upp? Jag som rider på vanligt tvådelat eller tredelat i normalfall rider alltid ut på pelham när jag vet att det finns risk för spunk. I ditt fall blir ju det typ varje uteritt. :angel: Men då får du kanske stopp på honom tidigare iallafall.

Har du möjlighet att få filmat när du rider på fältet? På samma sätt som när man tävlar/tränar är det bra att få se hur det ser ut även när man rider ut. Kanske är rörelserna han gör inte så stora eller snabba som de känns, och kanske kan du se att han gör något som du enklare vet hur du reder ut. Kanske sitter du inte alls så löst som du tror. :) Är det skillnad när du rider med sällskap eller själv? Vad händer om du driver framåt när han spunkar? (obs, kräver fungerande broms, eller lång bromssträcka).
 
Jag borde kanske inte skriva om det men eftersom jag lovat mig själv att inte sälja Casp så kan jag ju ändå göra det. Han är så jäkla knäpp ibland att jag tappar hoppet om att han kommer bli normal någonsin. Vi red ut för fjärde dagen i rad igår och han kändes lugn och pigg samtidigt. På ett sätt som han brukar kännas ute och då brukar vi rulla på 20-25 min i trav och galopp i snö efter 15 min framskrittning. Men igår hann jag bara börja traven och red kanske 400 m i trav innan jag kände att han breddade bak och sköt iväg som ut en kanon. Är han rädd drar han in bakdelen så det var inte samma känsla. Sen studsade han från sida till sida och drog rakt fram i säkert 150 m mot ett krondike. Hann precis tänka att nu är det köööört, så stannade han. Sen fortsatte han krumbukta medan vi ”skrittade” mot ridhuset. Så ångrade jag mig och ville visa att jag inte var rädd och vände tillbaka. Då börjar han igen, försöker dra i sidled och halkar runt som Bambi. Jag satt av då och tänkte att nu går jag så jag slipper fallhöjden i alla fall. Så fort jag stod på marken var han ganska lugn och lydig så jag bestämde mig för att gå tillbaka och sitta upp om han kändes lugn. Det var inga problem, men sen satte han iväg igen och kastar sig som om han vill ha av mig. Så till sist fick jag stopp och kunde sitta av. Det är ett stort fält tack och lov för jag är rädd för diken och han har ingen respekt för dem, alls. Satt av och gick upp till vår utebana, och där var det spänt men ridbart. Så då fick han galoppera av sig.

Kände igenom honom när vi kom in men hittade inget konstigt och idag hade vi Equiterapeut ute och hon hittade inget direkt heller. Tror inte att det är ngt fel på kroppen men vad gör jag när han är så här? Nu är det visserligen inte direkt möjligt för dem att röra sig bra i hagen pga knöggel men han har ju varit supersnäll på samma äng senaste gångerna.

Känner mig så ledsen, allt jag vill är att vi ska kunna rida ute utan att någon av oss dör. Jag är trött på att alltid vara på min vakt och inte kunna lita på honom. Trodde vi kommit dit, men troligen inte. Vi har silence-luva, för annars går det inte alls, och jag försöker bara rida i lång och låg form. Skulle han vilja bocka och sparka bakut så är det ok, men när han kastar sig från sida till sida och drar iväg utan att det går att styra är det inte uppskattat direkt.

Suddig bild som jag tog innan han drog iväg. Han stod typ mitt på ängen när jag tog bilden..
Visa bifogad fil 23178
Hoppas att du får kontakt med mitt tips. ✊🏻
Själv har jag köpt en graman till min unghäst som jag kommer ha när jag rider ut nästa gång. Sist stack hon som en liten avlöning i galoppen. 👀 Behövs inte på ridbanan men kommer ha den ute ett tag nu.
 
Tack alla för pepp! Han är tyvärr inte en häst som funkat bra när jag betslat upp, och det här var faktiskt första gången han stack på det här sättet med mig så jag tror jag får försöka hålla honom bättre rastad när det inte går att röra sig i hagarna. Samt att jag nog kan korta martingalen lite så den har mer effekt.

Idag släpptes de ut på sommardelen av hagen för vi har haft snö och minusgrader ett tag. Tog inte så lång tid så hade han trampat av sig en sko och var rejält halt. Det hade varit bra om de hade sagt till mig att det fanns planer på det här så jag hade kunnat lägga fram bootsen. Nu sitter jag i Skåne (hos Fölis) och fick ägna halva dagen åt att ringa hovslagare. Tack och lov att jag fick tag i en ängel för min egen hovis är i Argentina i två veckor till. Sen var mina stallkompisar gulliga och passade honom så hovslagaren fick hjälp. Och vid fyratiden i em hade han både sko och sula på igen. Väldigt skönt för risken att han skulle belasta det andra frambenet mer gav mig lite ångest då det är det dåliga och inte bör belastas mer än nödvändigt...

I alla fall hade både han och treåringen som han går med sprungit som galningar. Treåringen vilar nu och hade knappt slutat springa... Så vi hoppas att de gör av med så mkt energi så de inte behöver få ryck med oss på ryggen.
 
Red i ridhuset igårkväll på Barb och hon var bara så fin! Det är så löjligt lätt att rida henne och jag älskar att alla skulle få uppleva den känslan! Hon har vilat/gått på halvfart i drygt två månader och hon må tycka det är tråkigt men likt en unghäst är det som om hon lärt sig mer under vilan. Hon har hittat läget i en bra samlad galopp där hon inte behöver anstränga sig så mycket. I det läget är hon så lätt att ffa göra enkla byten på men även slutorna funkar så bra. Tror faktiskt att hon i slutet av detta året kommer göra riktigt fina halvpiruetter! Älskar lilla brunbönan :heart
FB_IMG_1546891309825.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 035
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 564
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp