07:or del 23

Idag är det 5 år sedan vi fick ta bort Amazing ❤️och det känns både som längesen men samtidigt som igår, tror aldrig det försvinner ❤️

Och tänk, era hästar blir 12 år i år! :love:

Så himla roligt att följa er andra, minns det som igår när vi pratade om inridning & den där första galoppen :love:
 
Vi hade veterinär ute igår för att vaccinera och kolla lite tänder.
C, som gått lite på halvfart sedan hon gick omkull i boxen och fick en sårskada fick även det kollat.

Jag lindade med zinkband i 10 dagar och höll igång henne lätt under tiden.
Vet tyckte att såret nu såg så fint läkt och väl placerat ut, och eftersom benet inte svullnar längre oavsett belastning och hon rör sig som vanligt så kunde jag också fortsätta som vanligt med ridningen.
Jag säger som bästa stallkompisen ”Ja, men även C kanske kan få helt vanliga sårskador. Även om man knappt kan tro det.”
Så jag valde faktiskt att inte gräva djupare i det, och anmäla oss till ett träningsläger om 3v.

Gällande boxbytet var det en vinstlott.
Hon är mycket lugnare och står ofta och sover med huvudet längst in i hörnet. Precis som jag trodde med 0 behov av att hålla koll i stallet. Hon är inte ens mat-aggressiv mot ponnyn, som ofta står och surar och slickar gallret precis ovanför hennes krubba, när hon äter. Hon behandlar honom som luft när hon har mat, helt enkelt.

Stot som fick flytta in i C’s box har slutat väva och börjat slappna av. Hon behöver helt enkelt stå mer centralt för att kunna slappna av. Och har därav heller inget intresse i att försöka ta livet av oss som passerar hennes box.

Försöker njuta av nuläget, men det är läskigt att få upp hoppet. Så vi tar en dag i taget och är försiktigt positiva till 2019.
FF555AD8-D298-4D83-B242-70D85300752C.jpeg
 
Eftersom min häst fick skit när han var dum så kan jag berätta att han blivit snällare igen. Igår skrittade vi runt lite på våra fält och sen stod han i hagen och tittade nyfiket när min kompis trimmade sin häst där. Idag red vi i alla gångarter och han var nöjd och glad. Bockade lite men inget farligt, mer av sorten: ”åh det här var kul” än tvära kast från sida till sida. Han verkar rätt nöjd nu, vilket är bra men tyvärr ska hans hagkompis opereras på torsdag och blir borta en månad. Vi får se om han får en ny kompis eller om jag får snäppa upp underhållningen lite...

Har bokat en programträning nästa helg och planerar första tävlingarna i feb. Det är bara att hoppas att vi håller ihop.
 
Gårdagens snöstorm + ösregn + 4 minus var en perfekt kombination för att få våra skogsvägar ridbara! Så jag och syrran var ute och fräste i morse. 😍 C med syrran i täten, jag på behagligt säkerhetsavstånd, eftersom rumpan har en tendens att lätta med jämna mellanrum. Älskar livet dagar som denna! Är verkligen försiktigt positiv till 2019! Hade varit nice att kunna fortsätta att njuta ett tag nu
E6C41562-1809-474A-BC98-728B96CF4D9A.jpeg
 
Igår var det dags för dressyrträning igen efter juluppehållet.
Det var så himla kul och kändes så himla bra!!
Sånt som var svårt innan jul kändes nästan enkelt nu. Nova jobbade på så himla fint hela passet och tränaren sa att det var ett " Halleluja moment"! Var så himla nöjd så jag nästan grät när jag åkte hem. Synd bara att ingen kunde filma!;)
Idag fick det bli en runda i skogen där Nova fick bestämma, red med bettlöst och utan några krav. Skönt med såna turer ibland!
1548264898550.png
 
Nu har vi äntligen *peppar peppar* lyckats hitta en box som Skrullan verkar trivas med i nya stallet! :love: Efter att hon sparkat sönder 3 olika hörnboxar(!) vågade vi inte testa mera på ett tag.... Men nu i helgen så gjorde vi en chansning på att placera henne mitt i stallet, samtidigt som vi flyttade rundt lite på de andra hästarna så hon fick stå mellan två hellugna supersnälla ston. Och hittils verkar det funka kanon, hon är såååå mycket mera avslappnad och bryr sig inte att bästisen står en bit undan. :heart) (Bästis är dräktig och ska flytta över i en annan del av stallet om en månad, så det var nödvändigt att få lite avstånd mellan dem).

Jag håller tummarna att hon kommer bli lite mera avslappnad överlag nu och att det kan smitta över i ridningen med. Har börjat om lite från scratch med rehab-träning iom att vi har haft rätt dåliga förhållanden för att hålla igång nu under vintern, så det har blivit mest tömkörning, klättring, akademisk markarbete och mkt lätta pass på banan. Ser sååå fram emot vår! :p
 
Här rullar vi på i halvfart för jag har antingen för mycket att göra eller så är det -18 och kallare och jag bara orkar inte stappla runt som en michelingubbe. Fick iaf tillbaka min breddade sadel förra veckan och har ridit ett pass i den. Tanken att starta MsvB i slutet av mars försvann rätt fort :D. Kommer ta ett tag innan jag är tillbaka i nån sorts ryttarform. Har inte ridit henne riktigt sen slutet av oktober och det känns som ett skämt hur fort en tappar i kroppen! Barb är dock rätt nöjd med livet att göra lite så där lagom mycket, hon lyser i blicken och ser rätt ok ut i kroppen även om hon hade behövt väga lite mindre :).
 
Igår var det ett år sen Caspian senast var på Ultuna med halsen och sen dess har det minst sagt hänt en del. Förra veckan tränade han och min stallkompis för tyska tränaren som tyckte att Casp var "lite fet, lite bortskämd och andningen är hans största problem". Tysken hade ridit Don Primero på ngt Bundeschampionat och tyckte att han lämnade bra ridbarhet. Och det är väl vad han är känd för.

Men i övrigt tar vi steg framåt varje vecka. Jag hoppas verkligen vi kommer iväg nästa vecka på tävling som planerat, skulle gärna vilja checka av läget. En annan tävling som jag verkligen sett fram emot blev just inställd pga att de inte vill ha in andra hästar på deras anläggning. Så kan det gå.

Caspians hagkompis opererades för några veckor sen för en lös benbit och sen dess har tyvärr Caspian varit väldigt intensivt lekande med hästen i hagen bredvid (två giraffer som når varandra över staketet). Den andra bryr sig inte alls om elen så han drar sönder sin hage och Casp kommer in blodig så gott som varje dag. Så nu har C blivit isolerad så han inte kommer åt den andra hästen i väntan på läkningen och att våra 40 cm snö ska smälta undan lite. Tråkigt just nu, men inte mkt att göra åt. Idag fick jag rida i grimma för jag ville inte äventyra läkningen.
 
Idag har Barb blivit vaccinerad. Vi bor så nära distriktarna att jag rider bort dit, på vintern innebär det att rida genom villakvarter och genom en läskig väldigt låg gångtunnel. Inga problem med SuperBarb såklart :heart. Igår anmälde jag till årets första tävling i slutet av mars. Vi börjar med en MsvC2 och det är stenhård konkurrens. Gillar programmet och känner mig pepp att få ett mål att träna mot. En tränare jag red för för flera år sen kommer hit från USA nästa vecka och då blir det en träningsdag med Barb.
51920737_10216224017625033_2843773034379083776_n.jpg
 
Jag påverkas genom att jag tackade nej till ett domaruppdrag idag. Ytterligare en stor anläggning drabbad. Jag hoppas vi kommer stänga vårt stall, men det har vi inte gjort hittills. Skulle ju tävlat i helgen men jag är glad att det inte blir av.
 
Än är jag inte påverkad alls. Har fördelen med eget stall och tror inte jag skulle bli utestängd från vår ridskola om de väljer att stänga eftersom mina hagar ändå är precis bredvid deras. Men två stora ridskolor i Sundsvall har stängt sina stall men verkar låta sina ridhus vara öppna. Ska på träning nästa vecka och hoppas det blir av. Första tävlingen här är 23/3 och jag hoppas innerligt att utbrotten lugnat sig tills dess. En klubbmedlem var anmäld till en tävling förra helgen som de valde att ställa in, det var klubben som gick ut idag med konstaterad EHV4.
 
Än är jag inte påverkad alls. Har fördelen med eget stall och tror inte jag skulle bli utestängd från vår ridskola om de väljer att stänga eftersom mina hagar ändå är precis bredvid deras. Men två stora ridskolor i Sundsvall har stängt sina stall men verkar låta sina ridhus vara öppna. Ska på träning nästa vecka och hoppas det blir av. Första tävlingen här är 23/3 och jag hoppas innerligt att utbrotten lugnat sig tills dess. En klubbmedlem var anmäld till en tävling förra helgen som de valde att ställa in, det var klubben som gick ut idag med konstaterad EHV4.

Jag har ju oxå stått så. Eget litet stall precis intill en större ridklubb. När dom fick smitta fick jag välja att bli inkluderad och rida på anläggningen men oxå då drabbas av isoleringen eller exkludera mig och rida i hagen 1 månad, vilket jag då valde eftersom det var tävlingssäsong.

Nu har ju inte ni smitta men om dom väljer att stänga sin anläggning så får väl ingen heller åka ut och tävla för vad är det annars för mening med att stänga?
 
Jag har ju oxå stått så. Eget litet stall precis intill en större ridklubb. När dom fick smitta fick jag välja att bli inkluderad och rida på anläggningen men oxå då drabbas av isoleringen eller exkludera mig och rida i hagen 1 månad, vilket jag då valde eftersom det var tävlingssäsong.

Nu har ju inte ni smitta men om dom väljer att stänga sin anläggning så får väl ingen heller åka ut och tävla för vad är det annars för mening med att stänga?
Mina hagar ligger så pass nära att jag inte hade vågat ge mig ut och tävla om de skulle få just EHV eftersom det är luftburet. Så blir det nerstängning blir jag isolerad med klubben. Just i år är det ingen katastrof för säsongen ändå. Borde nog ändå hålla mig hemma och träna det här året.

Men de som stängt har bara stängt sina stall och inte ridhusen. Vet inte om det egentligen är ganska meningslöst och att det bara känns som om de gör nåt.
 
Vi har stängt hela vår lilla anläggning idag för utomstående ekipage och vi får inte heller träna på annat håll. Då får hästen stanna där fram till 10/3. Vi får ha tränare och hovslagare under perioden men de ska rengöra verktyg och tränare får inte röra hästar eller våra kläder. Jag som har en häst utan immunförsvar är så klart nöjd.
 
Vi har bokat in årets meeting i april. Nu får vi hålla tummarna för att han fortsätter vara på gott humör.

Lär mig fortfarande med honom vilken balansgång det är för att han ska vara frisk. Men tack och lov meddelar han snabbt när det är något som stör.
 
Eftersom jag fortsätter att spamma den här tråden så tänkte jag igår när jag tömkörde honom att ganska ofta är träning med honom mest: En högerbogs öden och äventyr.. :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp