07:or del 23

Men oj! Ingen av mina har tillräckligt med päls för att det skulle vara lönt att klippa, inte ens avelsstoet som inte sett ett täcke sedan i februari

Rut har isbjörnsgener! :D
I år har jag helklippt henne även på sommaren, men då räckte det med 2 gånger på hela sommaren och hade förträngt hur fort pälsen växer resten av året. :cautious:
Var väldigt glad att hon var nyklippt när det var 36 grader på terrängdagen i Strzegom! :eek:
 
Rut har isbjörnsgener! :D
I år har jag helklippt henne även på sommaren, men då räckte det med 2 gånger på hela sommaren och hade förträngt hur fort pälsen växer resten av året. :cautious:
Var väldigt glad att hon var nyklippt när det var 36 grader på terrängdagen i Strzegom! :eek:

Shiiit! Men vad kul att ni varit i Strzegom, det har jag nog missat. :o Bilder? :D
 
Shiiit! Men vad kul att ni varit i Strzegom, det har jag nog missat. :o Bilder? :D

Vi var nere 2 vändor, red CCI 1* intro bägge gångerna. Superkul!
2695A12A-BE2A-4246-9D13-E43165A1A974.jpeg

foto: pompomompo equestrian and horse photography
 
Hade ju ett superpass med Harry i onsdags. Åkte till Breeders och på torsdagen va han ofräsch pga muggen. :down: Han har fått skritta fram till i går och i dag red jag ett lättare pass. Han kändes fräsch och va ”hyfsat” pigg. Tyvärr har det nu regnat hela dagen, hoppas muggen fortsätter bli bättre trots detta. Så här trist ser det ut. Han har på 3 ben.:cry:
60CBAFD7-9510-4F50-BDF7-7B84603E021C.jpeg
 
Nu har Skrullan tränats från marken i typ två månader, och börjar bli riktigt riktigt pigg, så nu är planen att sitta upp och börja rida lite i nästa vecka. Hon är fortfarande lite väl tjock, men inte lika illa som för någon månad sedan. Blir nog bättre snabbt om vi kommer igång på riktigt med ridningen.

Hon verkar inte ha ont när hon galopperar längre, utan visar snarare att hon tycker det är skönt att få galoppera på lina ibland. Men kommer nog dröja ett tag till innan vi testar galopp under ryttare igen.
 
Hade ju ett superpass med Harry i onsdags. Åkte till Breeders och på torsdagen va han ofräsch pga muggen. :down: Han har fått skritta fram till i går och i dag red jag ett lättare pass. Han kändes fräsch och va ”hyfsat” pigg. Tyvärr har det nu regnat hela dagen, hoppas muggen fortsätter bli bättre trots detta. Så här trist ser det ut. Han har på 3 ben.:cry:
Visa bifogad fil 37514
Har du klippt benen på honom? Jag hade en häst som inte tålde att klippas på benen, fick mugg direkt, men när jag insåg att jag inte skulle klippa benen hände det aldrig igen.
Provat medicinsk honung för att läka?
 
Har du klippt benen på honom? Jag hade en häst som inte tålde att klippas på benen, fick mugg direkt, men när jag insåg att jag inte skulle klippa benen hände det aldrig igen.
Provat medicinsk honung för att läka?
Har klippt benen 3 gånger denna höst och resten av kroppen 1 gång. Han blir mer känslig med klippta ben men det underlättar så enormt nu när det är lite lerigt. Jag kan spola/tvätta och han är torr direkt. Det är mkt lättare att få bort alla krustor med mindre päls. På måndag ska han vaccineras och tar ev. ett bakterieprov då. Jag lyckas få bort muggen på ett ställe så kommer det på ett annat. Har provat med medicinsk honung och tyckte det blev sämre. Han står på spånpellets och honungen suger åt sig allt. Kör Hibbiscrub och sen Silon på.
Har köpt startpaket för vattenträningen på Lövsta för Harry. Har varit där en gång och behöver lite mera träning innan han slappnar av.
 
Har klippt benen 3 gånger denna höst och resten av kroppen 1 gång. Han blir mer känslig med klippta ben men det underlättar så enormt nu när det är lite lerigt. Jag kan spola/tvätta och han är torr direkt. Det är mkt lättare att få bort alla krustor med mindre päls. På måndag ska han vaccineras och tar ev. ett bakterieprov då. Jag lyckas få bort muggen på ett ställe så kommer det på ett annat. Har provat med medicinsk honung och tyckte det blev sämre. Han står på spånpellets och honungen suger åt sig allt. Kör Hibbiscrub och sen Silon på.
Har köpt startpaket för vattenträningen på Lövsta för Harry. Har varit där en gång och behöver lite mera träning innan han slappnar av.

Testa med alcogel på muggen.

Jag hade inte brytt mig så mycket om leran - jag har hellre leriga ben och ingen mugg än att man måste hålla efter muggen. Testa med Novalis förslag att inte klippa.
 
Har klippt benen 3 gånger denna höst och resten av kroppen 1 gång. Han blir mer känslig med klippta ben men det underlättar så enormt nu när det är lite lerigt. Jag kan spola/tvätta och han är torr direkt. Det är mkt lättare att få bort alla krustor med mindre päls. På måndag ska han vaccineras och tar ev. ett bakterieprov då. Jag lyckas få bort muggen på ett ställe så kommer det på ett annat. Har provat med medicinsk honung och tyckte det blev sämre. Han står på spånpellets och honungen suger åt sig allt. Kör Hibbiscrub och sen Silon på.
Har köpt startpaket för vattenträningen på Lövsta för Harry. Har varit där en gång och behöver lite mera träning innan han slappnar av.
Jag klippte benen på Hedwig en gång och då fick hon hemsk mugg. Usch, höll i sig i en evighet. Har läst att håren på benen korsar varandra och därmed ger skydd mot grus o bakterier. Nu klipper jag inte benen på någon av mina förutom hovskägg. Tycker att det går lätt att spola av dem om de är skitiga. 😊
 
Muggen har helt klart gått åt rätt håll efter att jag klippt. Detta gjordes på inrådan after att veterinär kollat på det. Muggen uppkom alltså innan klippning. Hibbiscrubb har ju ungefär samma inverkan som alcogel men nu tvättas benen ordentligt och får verka 15 minuter. När man tvättar är det dessutom mkt lättare att få bort alla krustor där bakterierna gillar att gömma sig.
Jag har dokumenterat de 3 benen men några dagars mellanrum för att hålla koll på utveckling. Ska försöka visa med bild men uppladdning krånglar.
 
Min Rut har ju väldigt håriga ben, enda gången hon haft mugg var när jag inte klippt benen. (Men det märktes knappt för det går inte att känna igenom den hårväxten. Borstarna går inte heller igenom. 🙄)
 
Muggen har helt klart gått åt rätt håll efter att jag klippt. Detta gjordes på inrådan after att veterinär kollat på det. Muggen uppkom alltså innan klippning. Hibbiscrubb har ju ungefär samma inverkan som alcogel men nu tvättas benen ordentligt och får verka 15 minuter. När man tvättar är det dessutom mkt lättare att få bort alla krustor där bakterierna gillar att gömma sig.
Jag har dokumenterat de 3 benen men några dagars mellanrum för att hålla koll på utveckling. Ska försöka visa med bild men uppladdning krånglar.

jag körde manuka fill, alltså honung, på Myrans rasp. Kletade på, satte kompress och sen linda på det. Hon blev bra på 5 dagar. Innan körde jag tvätt osv osv
Men mugg är ju ett aber. Ibland funkar en grej ibland inte. Om du ska använda honung måste du ha något över det annars fastnar all skit.
Myrans rasp exploderade från typ ingenting till lymfangit och sjuka skorpor efter klippning. Var tvungen att klippa pga vi skulle ultraljuda.
72652901-D565-40CC-8D4E-1A9595919B5F.jpeg
 
Visa bifogad fil 38901Svårt att linda och att det sitter bra när det sitter på dessa ställen.
Hopplöst med dessa vita känsliga ben.
Har du provat equichaps?
https://www.good4u.se/benskydd/203-247-equi-chaps-close-contact.html
Tänkte just för att hålla benen torra. Skulle även lägga på ett cm tjockt lager hästsalva (Skillingaryd) på alla krustor under dagen. Då lossnar de direkt om du tvättar benen på kvällen sen med hexocil eller liknande.
Hedwig blev av med sin mugg när jag började använda dessa skydd i hagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 566
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp