07:or del 23

Har du provat equichaps?
https://www.good4u.se/benskydd/203-247-equi-chaps-close-contact.html
Tänkte just för att hålla benen torra. Skulle även lägga på ett cm tjockt lager hästsalva (Skillingaryd) på alla krustor under dagen. Då lossnar de direkt om du tvättar benen på kvällen sen med hexocil eller liknande.
Hedwig blev av med sin mugg när jag började använda dessa skydd i hagen.
Han skulle få skav direkt av att gå med skydd i hagen. Han är en sån som får skav av allt. När muggen kom var det absolut ingen lera ute och han går fortfarande kvar i sin sommarhage, som är helt ok. När det börjar bli för lerigt får han flytta in i vinterhagen. Så muggen har inget med leran att göra. Den poppade upp från en dag till en annan. Jag smörjer med Silion som är superfet, vilket gör det lätt att pilla bort krustorna.
Det är absolut ingen panik över muggen, men vill så klart ha bort den. Med min första häst i minnet med extrema mugg/rasp problem så känns det som jag har allt under kontroll. Till honom hade jag Sveriges bästa veterinär på hudproblem inblandad. Vi testade allt från antibiotika, 20 magnecyl om dagen för att förtunna blodet, aloe Vera osv. Han blev till slut så dålig att han stod på Mälarkliniken nästan en månad. Vad som till slut hjälpte är svårt att säga. Men ett preparat som funkar för en häst behöver inte funka på en annan. I Harrys fall tror tror jag som sagt att det är lugnt.
Så farligt lerig är inte hagen.....
9F3FFDA3-03F5-4E43-9988-6FEA81700B0D.jpeg
 
@Charlotte1975 tycker du verkar ha stenkoll på problemet . Precis som du redovisar beror ju inte mugg/rasp osv på lera i sak och inte heller behandlingsmetoder/typ av bakterier är samma, så där får man ju se till att prover tas och behandling anpassas utifrån just det .
 
Tyckte verkligen att jag hade koll på läget. Veterinären som var ute i måndags och vaccinerade tyckte också att vi hade koll på muggen. Men eftersom att muggen uppkommit snabbt utan någon "normal anledning" och att Harry ganska snabbt gått ner i vikt så tog vi ett blodprov. Vi har haft byte av hösilage och långsamt växlat över. Harry har inte velat äta av det nya hösilaget. Nu när det gamla tog slut var det tydligt att han inte åt bra och viktnedgången var tydligen. I onsdags svullnade ett bakben upp ordentligt och vätskade sig/varade. I går kväll var ha så smärtpåverkan att han var ovillig att röra sig. Något förhöjd temp. Ringde veterinären som ringde in Metacam. I dag fick vi svar på blodproverna som visar dåliga levervärden.:confused: Så att fortsätta Metacam kuren är inte att rekommendera. Proteinhalten i blodet var inte inom det normala. Ska lämna in ett urinprov nästa vecka. Min första tanke är att han blivit förgiftad.:nailbiting: Var ute på promenad i dag på morgonen och han skrittade på villigt. Svullnaden gick ner marginellt. Gick ute i hagen och han pillar lite med höet och ställer sig sen vid grinden, vilket han aldrig gör annars. Han visar tydligt att något är fel. Fick fucidin utskrivet att smörja på benet.
Hatar att inte veta....
 
Åh fan, @Charlotte1975... 😬 Fotosensibilitet?? Det brukar ju hänga ihop med dåliga levervärden.
Annars om han kan vara förgiftad som du säger, stånds t.ex. kraschar levern... Håller tummarna att ni får honom bra igen!

Fick du ingen annan behandling i nuläget utöver fucidin? Har som tur är aldrig haft häst med leverproblem (*peppar peppar*!), men min spontana tanke var om det skulle kunna vara positivt att vätska upp honom med intravenöst?
 
Åh fan, @Charlotte1975... 😬 Fotosensibilitet?? Det brukar ju hänga ihop med dåliga levervärden.
Annars om han kan vara förgiftad som du säger, stånds t.ex. kraschar levern... Håller tummarna att ni får honom bra igen!

Fick du ingen annan behandling i nuläget utöver fucidin? Har som tur är aldrig haft häst med leverproblem (*peppar peppar*!), men min spontana tanke var om det skulle kunna vara positivt att vätska upp honom med intravenöst?
Exakt min tanke också, fotosensibilitet.:arghh: Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.
 
@Charlotte1975 fy - det där ser inte roligt ut ! 😳😔

Svårt att tro att det är fotosensibilitet. Har du fått någon analys på bakterie odling det handlar om alls, dvs lämplig medicinering att sätta in ?
 
Exakt min tanke också, fotosensibilitet.:arghh: Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.
Hur är hösilaget skördat? Inte några ovanliga växter där i ? Är det en odlad välskött vall det kommer ifrån?

Krya hursom :heart
 
Exakt min tanke också, fotosensibilitet.:arghh: Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.

Näe, det brukar ju inte komma såhär sent, men det kan väl ta ett tag innan de blir såpass dåliga att man upptäcker det (höjda levervärden och så..)? Dessutom hade han haft "muggen" ett tag, eller hur?

Du får kolla höet riktigt noggrant vad det innehåller för växter för säkerhets skull..
 
Uppdatering i dag. Upprörd häst som röjde i hagen. Med dagens ösregn innebär det leriga ben. Av den anledningen har han nu fått flytta in i sin vinterhage.
Skulle gå en promenad men tyckte han blev flåsig med stora näsborrar. Ingen feber. Benet inte riktigt lika svullet och jag fick tvätta det ordentligt.
 
Jomen har de inte tagit prover på bakterierna sen tidigare ang muggen heller då?
Nej. I måndags när veterinären var där tyckte vi det såg så fint ut att vi inte gjorde det. Tog enbart blodprovet då eftersom att han snabbt tappat i vikt. Det var i onsdags som muggen exploderade på ett sätt som det inte varit innan. På måndag ska jag försöka fånga upp ett urinprov.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 566
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp