07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt det där med att rida fram och hur på bästa sätt inkl om man rider 2 klasser är en fråga som nog öht inte går att få svar på , det är så svårt och individuellt utifrån hästen, väder, situation osv så den enda som hittar bästa upplägget är du själv utifrån dig och din häst och vad som fungerar för er . Tråkigt svar jag vet ;)

Jag har tävlat rätt mycket på mina hästar innan jag flyttade till USA och blev kvar där i 11 år , det tävlandet var innan TDB:S tid . Standard då var att man alltid mer eller mindre startade två klasser . Inga fasta starttider fanns då heller .
Jag var nog lyckligt lottad när jag jämfört med många hade otroligt lättsamma hästar som inte krävde mycket framridning alls och samtidigt klarade långa väntetider mellan klasserna utan att sega ihop eller bli stressade . Men som sagt : omöjligt att svara egentligen på hur du preppar/rider fram på just din häst eftersom det är så individuellt ....
När jag bodde i USA de många åren hade jag ynnesten och möjligheten att faktiskt även tävla lite där , trots att jag öht inte var i USA för att rida alls, men första åren där saknade jag hästarna och såg till att rida och då blev det även tävlingar . Väldigt annorlunda där hur hobbyryttare tävlade allmänt , (tidigt 2000-tal ) och inget system fanns i lättklass så mycket och ffa ingen gräns att starta många klasser på en och samma dag . De flesta red 2 klasser minst och inte sällan 3 men det fanns mindre reflektion över det du frågar om, som jag upplevde det , att anpassa /reflektera över framridning osv .
Kul var det iallafall och väldigt roligt att ha tävlat dressyr utomlands om än lätta klasser :)
 
Senast ändrad:
@mackan Ja givetvis är det individuellt. Men det är ju alltid intressant att höra andras upplägg, hur man tänker och varför osv. Så kan det ju vcäka lite ideer hos en själv, man kan prova det med sin egen och se om det funkar...
 
@mackan Ja givetvis är det individuellt. Men det är ju alltid intressant att höra andras upplägg, hur man tänker och varför osv. Så kan det ju vcäka lite ideer hos en själv, man kan prova det med sin egen och se om det funkar...
Ja givetvis ! Det är väl därför folk öht reflekterar allmänt och har diskussioner oavsett ämne och finner det givande . Inkl svar man väldigt ofta får som mitt till dig att jag har inget svar direkt ;)
Tycker denna tråd är jättebra utifrån sånt allmänt , nog därför den är uppskattad och populär . Reflektionerna om hästar i balans och byten tex nu senaste är ju ett bra exempel .
 
Senast ändrad:
Jag rider helst inte två klasser, mest för att jag själv har svårt att fokusera men också för att två 5,5 min på lång bana kräver mkt av hästarna och ingen av de jag haft har kunnat hålla koncentrationen hela två klasser. När jag var på meetinget med C för några veckor sedan red jag två klasser på lördagen för det ena var bara ett fyraminutersprogram. Men då var han rejält trött mentalt i LA:3 och kunde inte göra halt eller fokusera i ryggningen. Men han är ju ganska orutinerad å andra sidan och jag var också trött. Kort bana skulle jag nog kunna rida två program samma dag på, för de brukar vara kortare.

Framridning till andra klassen brukar jag försöka hålla riktigt kort. Typ 15-20 min, ofta med fokus på uppmärksamhet och sidvärts. Och jag håller första klassens framridning kortare än vad jag gör när jag ska rida en klass. Mer skritt i alla fall.
 
@Amanda_F Det med koncentrationen har jag inte märkt nån skillnad på min. Snarare går hon ju alltid bättre i andra, för då har jag ju redan ridit igenom henne en gång och sen har hon sett banan och är inte så brydd i saker där. Hon är ju överlag inte brydd i saker, men hon är ju ändock en häst så dom kan ju titta till på saker första gången man passerar.

Jag tycker också det är svårt att fokusera och ställa om till nytt program. Nu har jag ju ridit alla LB-programmen flera ggr i år så nu kan jag dom utan o innan känns det som. Men med ett nytt program är det ju lite kinkigare.
Här är det mer regel än undantag att rida två klasser. Folk tycker nästan man är konstig om man ids åka så långt bara för en start, här har vi ju såna avstånd. Men ja, själv föredrar jag ju att kunna rida på morgonen och sen starta en klass
 
För övrigt väldigt bra att man som arrangör nu i nya equipe kan ställa in att ekipagen inte ska behöva vänta hela dagar mellan starterna, något som har varit ett problem här. Jag fick starttider med sju timmar emellan en gång, och de var inte lätta att övertala att jag skulle få flytta andra starten!
 
@Amanda_F 7 timmar!!!??? Med samma häst? Herregud det är ett sörlandsproblem. Här uppe har vi knappt så mkt folk att tävlingen tar 7 tim totalt ;) Möjligen med 4 klasser inkl pauser osv.
 
Två fulla 40-ekipageklasser med 5,5 minutersprogram så tar det ju hela dagen. Hade starttid vid 10 i första klassen och 17 i andra. Blev dessutom andraplacerad i båda och skulle ha in hästen på prisutdelning. Tack och lov flyttades andra klassen och överdomaren lät oss åka hem för min kompis vann så hon hämtade mina priser...
@Amanda_F 7 timmar!!!??? Med samma häst? Herregud det är ett sörlandsproblem. Här uppe har vi knappt så mkt folk att tävlingen tar 7 tim totalt ;) Möjligen med 4 klasser inkl pauser osv.
 
Denna helgen är det träningar för tillrest tränare. Idag lite med fokus på lydnad på banan i Eringsboda, i morgon mer fokus på att rida bana, i Hoby.
I dag red jag Penntrollet på träningen. Nu börjar vi hitta varandra lite mer! Hon var väldigt taggad i början, men efterhand började vi slappna av lite mer. Tränaren ville att jag skulle låta henne sköta hoppning och avstånd själv, bara försöka hitta en bra rytm och rida i den. Svårt, vill gärna "hjälpa till", men efterhand som vi hoppade lite högre hinder så vågade jag inte annat än att låta henne gå, livsfarligt att dra i henne inför "stora" (vi hoppade bara upp till 1 m) fasta hinder. Sen gjorde jag en avsaktning efter hindret istället och började om.

Min egen red jag i morse, red ut till ett stubbfält och dressyrade lite där. Tränade tempoväxlingar i galopp på stor volt, samt sidvärts i trav.

Beslut om framtiden börjar klarna upp alltmer nu.

I morgon ska jag försöka ha med farten i kroppen från dagens träning och se om jag kan överföra det till min.

Lite skakig film från den avslutande banan idag:
 
@Marvin Vilken härlig häst! Öronen spetsade hela tiden :) Ska dock erkänna att jag blev farträdd när ni gasade på :o

Skönt att beslut börjar klarna. Ska bli spännande att se hur det blir :)
 
Vad roligt med alla framgångar i tråden! Grattis till kval @Fiorano och 78% @polly p Wow!

Här övar vi på att rida ut. Igår tömkörde jag ut och idag red vi ut med min ponny och mamma. Massor med läskigheter att se. Blir uteritt i morgon också. Paddocken dammar något otroligt nu och vi väntar på ett lass med salt. Så tills det har kommit ska jag passa på att rida ut så mycket det går :)
 
@Marvin Vilken härlig häst! Öronen spetsade hela tiden :) Ska dock erkänna att jag blev farträdd när ni gasade på :o

Skönt att beslut börjar klarna. Ska bli spännande att se hur det blir :)

Jag gasade inte, jag bara slutade hålla emot! :angel: :crazy:
Och ja, jag blev farträdd, därav avsaktningarna emellanåt för lite andrum.
Man behöver tydligen göra så på tävling också. Men klarar tiden ändå. :angel:
 
11951959_994376303917222_1831636631163815353_n.jpg


Å så mina tår :D..

Så bra!! :bow::bump:
 
Nu har jag gett upp. :angel: Ariel stod igår vid grinden och hummade åt mig, något hon ytterst sällan gör. Det var en tydlig signal på "hallå matte, nu har jag slappat färdigt, kan vi göra någonting?". Så experiment rida lite, jobba mycket avsuttet har härmed avslutats i förtid och vi testar istället varianten med sex pass/vecka, men med noga koll så det blir varierat mellan lättare/tuffare pass samt ett pass longering och ett pass körning varje vecka.

Igår blev det därför ett uppmjukande dressyrpass på en stubbåker, helt ljuvligt var det. :love: Bara att kunna galoppera på ett stooort fält på en häst som jag vet är överpigg, men hon var helt med på noterna och så härlig att rida.

Idag red jag en lite tuffare runda, med brant klättring, mycket övergångar/tempoväxlingar samt även ett par lite snabbare galopper där det passade. Avslutade med att skritta en bit på asfalt också. Ariel tyckte att det var superskoj, men kändes lite tyngre i handen. Dock red jag på sidepull och jag har svårt med känslan då.
 
@Amanda_F Jag har som mål att träna en del utöver ridningen, men hittills har fokuset legat på att minska i vikt, dvs ändra min kost. Nu har jag börjat slarva en del dock. ;) Var hos sjukgymnast i tisdags och fick de första övningarna jag skall göra för att "hitta" min nya kropp. Sjukt intressant var det! Jag satt fast i bäckenet på höger sida, så nu försöker jag tex stå på ett ben (höger) när jag står i kön i affärer etc.

Förhoppningen är att få övningar som jag även skall göra på gym/hemma, så jag kommer igång med styrketräningen. Sedan försöker jag komma ut och springa, men det går trögt just nu... Det blir lätt att jag gör det en gång/vecka (som när jag sprang med Ariel) och känner mig duktig, men det räcker ju inte för att få upp flåset. :(

Kanske om jag belönar mig själv med choklad efter varje runda. :angel:
 
@stjarnfrugt Jag rider gärna två klasser just för att få möjlighet att ev hypa upp sig. Funkar ibland, ibland inte;). Har ofta minst en timma till olika tävlingsplatser också. Anmälde iof bara till en nästa gång då jag fick vara lite snål. Just hur man lägger upp det är ju jätteolika..Min andra häst kan jag rida fram i 45 min..Har hon då inte riktigt funkat och jag fått igenom hennne kan jag välja att rida fram minst en halvtimma till nästa. Bellona är lite annorlunda..Fortfarande förvånad över det som hände idag dock.
Trodde aldrig i värmen att jag skulle kunna sätta mer gnista i henne till klass två.

Tack för respons på min insats idag:), känns helt crazy! Är superglad om jag kommer strax över 60% nästa start vilket är där vi liksom "är" egentligen i dagsläget..
Lite amazing glädjepoäng vart det idag och det är inget jag säger på grund av jante.
Tyckte det jag fick i lb:n mer motsvarar dagsformen ändå..

Bollade tränare med en tjej som rider i en annan klubb..Den jag tänkt åka till är jättebra enligt henne speciellt på att få till uppvisningsridning;):banghead:..
Neee..det är ju inte det jag vill. Jag vill ha nya/andra ögon som hjälper mig att verkligen rida henne i sidorna. Som hjälper mig att rakrikta och inte hamna med huvudet på skrå.
Som lär mig ändamålsenlig ridning där hon verkligen jobbar genom hela kroppen.

Nästa vecka blir det lullridning och så ska min dotter på 15 få rida henne för min tränare på torsdag:)!
 
@stjarnfrugt Jag har startat två klasser i årets första start, försökte tänka att inte rida fram för mycket till första klassen (vilket jag med facit i hand ändå gjorde) och bara mjuka upp lite kort till andra klassen. Men vi håller fortfarande på och tränar på att tävla, så jag tror inte mitt upplägg ger andra så mycket. ;)

Men jag har redan börjat planera till nästa start. :angel: Köpte 30 mm-sporrar på hööks igår. :devil: Tänker låta henne sova inne de sista nätterna innan tävlingen samt att hon skall laddas med 5 hg betfor. Dessutom planerar jag att inte rida fram mer än 20-30 min och om vi inte får "överilat" i protokollet då, då vet i tusan vad man kan göra... :cautious:

Sedan shoppade jag även snygga vita ridbyxor (med bling), svindyra vita ridhandskar och en lite finare hjälm, så jag i alla fall känner mig FIN när jag rider in på banan. På senaste tävlingen skämdes jag lite när jag red i terränghjälmen utan någon skärm och vita handskar som var fladdriga. :o
 
Grattis @polly p och @Fiorano!

@Marvin Vilken jätterolig häst! Ska bli spännande att se hur det blir.

@mackan Jag avbryter gärna samtalet även om jag precis som du tycker det är jättebra att prissättning kommer upp till diskussion så att det ges en möjlighet att visa på hur tokig den varit tidigare. Jag förstår som sagt att det kan vara jobbigt att som djurägare, jag är ju det själv, att behöva inse hur subventionerad djurens vård hittills varit. Det blir lite chockartat.

Promenera några mil eller arbetspass i mina skor och läs på lite mer fakta så kan vi diskutera vidare senare. :)
 
Hmm..ser att det nog är felskrivet och räknat så inte så höga %..
Är dålig på det här men -9 blir poängen ist 289 som delas med 380?
Skithöga betyg ändå totalt med tre 9:or. Flera 8:or.
Så lite roligt men drar inte växlar på nuffrorna, däremot de trevliga omdömena var väääldigt roligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 523
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 697
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
25 081
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp