07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bollade tränare med en tjej som rider i en annan klubb..Den jag tänkt åka till är jättebra enligt henne speciellt på att få till uppvisningsridning;):banghead:..
Neee..det är ju inte det jag vill. Jag vill ha nya/andra ögon som hjälper mig att verkligen rida henne i sidorna. Som hjälper mig att rakrikta och inte hamna med huvudet på skrå.
Som lär mig ändamålsenlig ridning där hon verkligen jobbar genom hela kroppen.

Jag tänker likadant. Jag vill träna för en tränare som tänker långsiktigt och jobbar för att få en hållbar och ärlig häst. Men jag vet att quck fix ofta premieras på tävling, vi har ett praktexempel på det i den här regionen (ryttare alltså, ingen ödmjuk ridning men vinner jämt oavsett häst). Det ser inte hemskt ut, men det är väldigt lite harmoni och mjukhet och hästarna är lydiga men inte precis mer. Jag lever dock enligt min övertygelse om att quick fix bara håller till en viss nivå och sedan är det stopp. I lätt klass går det säkert att leva på.

Förvisso rider jag inte likadant på tävling som träning, på tävling blir det mer jäklar anamma än vad jag har hemma. Jag gillar det inte riktigt men tänker att där vi är idag är det väl vad som behövs. Jag längtar till den dagen vi kan ha samma mode på tävling och träning och ändå få framgång. Så fort jag tänker mjukt och fint på tävling går det dåligt, igår gaskade jag upp mig rejält till klass 2 och det blir mkt bättre resultatsmässigt. Lite blir det nog så att min häst är orutinerad på tävling och är man då inte övertydlig i sin ridning så far hon gärna iväg i egna ideer. Det är iaf min analys av läget. Huvudsaken att jag kan se skillnad på varför och när jag rider på det viset, och inte gör det hemma till vardags då det inte är slutmålet.
 
Red ut själv idag för första gången på 1 år tror jag, rider alltid med sällskap annars. Gick jättebra och vi såg inga hästätande stenar eller liknande. Galopperade till och med fort! Läs: typ mellangalopp :p

För 3 veckor sen började jag ge henne Thia cal från Finish Line då jag hört från många att det funkar. Meningen är att de blir lugnare på det. Inte så vakna.
Jag har ju haft lite problem med att Divan är så ofokuserad hemma då hon ska ha kolla på ALLT som händer och det händer mycket på en gård med 65 hästar plus poloklubb :p Ett typiskt ledarsto. Och det har stört träningen ganska mycket så jag tänkte ge det en chans. Och vet ni, det funkar!!!
Saker hon reagerade på förrut bryr hon sig inte om. Hon är lugnare i sig själv och mer fokuserad. Om hon var en 8-9 på vakenhet förrut är hon nu 5-6. Så himla skönt och man märker att hon också mår bättre av att inte behöva ha sådan koll hela tiden. Både i hagen, stallet och när man rider.
Är generellt MYCKET skeptisk till tillskott av olika slag men får nog krypa till korset.
Skönt att äntligen ha en häst som är likadan borta och hemma. Nästan iallafall :)
 
Idag blev det ett körpass, första på tre veckor. Återigen helt själva, men Ariel kan rutinerna nu och står stilla helt lös mellan skaklarna medan jag spänner för. Tänk så enkla djur de är bara man är konsekvent. :)

Körde lite mer trav än tidigare och uppför en brantare backe, men det var bara roligt tyckte Ariel. Klev ur och gick bredvid när vi skulle gå nedåt igen, det är svårt att bromsa en vagn i nedförsbacke när man är ny på körning.

Mycket nöjd med henne idag! Imorgon är det vila, sedan testar jag ett annat system. :)
 
Red ut själv idag för första gången på 1 år tror jag, rider alltid med sällskap annars. Gick jättebra och vi såg inga hästätande stenar eller liknande. Galopperade till och med fort! Läs: typ mellangalopp :p

För 3 veckor sen började jag ge henne Thia cal från Finish Line då jag hört från många att det funkar. Meningen är att de blir lugnare på det. Inte så vakna.
Jag har ju haft lite problem med att Divan är så ofokuserad hemma då hon ska ha kolla på ALLT som händer och det händer mycket på en gård med 65 hästar plus poloklubb :p Ett typiskt ledarsto. Och det har stört träningen ganska mycket så jag tänkte ge det en chans. Och vet ni, det funkar!!!
Saker hon reagerade på förrut bryr hon sig inte om. Hon är lugnare i sig själv och mer fokuserad. Om hon var en 8-9 på vakenhet förrut är hon nu 5-6. Så himla skönt och man märker att hon också mår bättre av att inte behöva ha sådan koll hela tiden. Både i hagen, stallet och när man rider.
Är generellt MYCKET skeptisk till tillskott av olika slag men får nog krypa till korset.
Skönt att äntligen ha en häst som är likadan borta och hemma. Nästan iallafall :)

Har också funderat på att prova de. Kan bero på att vi har lite samma vänskapskrets som gillar deras produkter.:p Nu måste jag också prova.
 
Jag har också funderat på något liknande till C. Nu är han visserligen cool men det är ju skönt för honom om han slipper vara på helspänn. Vart köper du ditt @Jfrelin
 
@Amanda_F Divan är ju också ganska cool. Blir inte rädd osv men just det här att hon lätt blir ofokuserad stör mig sjukt mycket.
Köper mitt direkt av Finish Line. Man kan maila och beställa.
 
@Amanda_F Divan är ju också ganska cool. Blir inte rädd osv men just det här att hon lätt blir ofokuserad stör mig sjukt mycket.
Köper mitt direkt av Finish Line. Man kan maila och beställa.

Hur snabbt märkte du resultat av det? Låter som det hade passat min Fjantos som ser spöken och spänner sig jämt.
 
@Amanda_F Vi har iofs inte diskuterat ingående exakt vilken hjälp man byter utan endast att jag ska ge byteshjälp men eftersom jag är lärd i Tyskland att byta för inner så är det det jag gör. Min tränare är ju utbildad i Tyskland så han tycker nog samma sak, han har inte sagt något annat iallafall :p

@Fiorano Ja det blir ju mer skänkelvikning eftersom man har dem rakare men då motställd skänkelvikning för vi ställer inte om förrän precis innan bytet.

Ska träna hemma hos tränaren imorgon så får fråga då :)

Du menar väl kanske inner som i nya ytterskänkeln? För det är ju innerskänkeln tills hästen har bytt galopp.

Det är ju viktigt att man lär hästen skillnad på vilken som är bytesgaloppen och vilken som är den vanliga galoppen/förvända galoppen så man inte sitter i samma galopp och gör byten, enkla byten och förvänd. Samt att man skiljer på kontakten. Blir väldigt enkelt för hästen sen att tyda signalerna för vad den ska göra. (dvs byta, fortsätta, förvänd, enkelt)

Så förändra galoppen ett par steg innan bytet så hästen vet att den ska byta, sen om det är till kvickare, större, mindre beror ju på hästen. Har inte sett Divan direkt så det där får man ju prova sig fram i . Oftast krävs ju en lite mer kvickare galopp.
 
Du menar väl kanske inner som i nya ytterskänkeln? För det är ju innerskänkeln tills hästen har bytt galopp.

Det är ju viktigt att man lär hästen skillnad på vilken som är bytesgaloppen och vilken som är den vanliga galoppen/förvända galoppen så man inte sitter i samma galopp och gör byten, enkla byten och förvänd. Samt att man skiljer på kontakten. Blir väldigt enkelt för hästen sen att tyda signalerna för vad den ska göra. (dvs byta, fortsätta, förvänd, enkelt)

Så förändra galoppen ett par steg innan bytet så hästen vet att den ska byta, sen om det är till kvickare, större, mindre beror ju på hästen. Har inte sett Divan direkt så det där får man ju prova sig fram i . Oftast krävs ju en lite mer kvickare galopp.
Precis det är mitt problem, C hade börjat byta innan jag köpte men när jag red galopp i början var han lätt förvirrad för hennes byteshjälp var lik min underhållande hjälp. Men nu byter han inte så ofta av misstag i alla fall.
 
Idag var det Chatsis tur att träna! Hon var pigg och glad, iaf i början. Samma jobb där, att inte inverka så mycket utan försöka hålla en mjuk och låg hand och låta hinderna komma. Och så ben då, förstås.
Såg på filmen från igår att skänkeln pendlar även när jag rider den andra hästen, men betydligt värre på min egen. :mad: Jag känner ju inte ens att jag gör det, hur ska man kunna sluta då!! :banghead::turd:

Filmsnutt från mitten av träningen, när vi fortfarande var rättså pigga, hoppade stocken ner i vattnet för första gången. Hon galopperade på rätt bra idag, men däremot blev det mycket korsgalopp. Senaste tiden har hon bytt så bra, idag ville hon inte alls.

 
Har linat Indra ikväll med träns på för första gången. Har försökt känna dom där vargtänderna, men antingen är de enorma eller så finns de inte alls. Så tänkte börja lite smått med henne på novabett tills munnen blir kollad om tre veckor. Hon är så härlig! Lyhörd och går av sig själv. Dvs tvärtom allt Juno var...
11951276_10206338485172900_833158246326376131_n.jpg
 
Har haft hästägarmöte idag. Känner mig förvirrad över hagsituationen.
Fick en förfrågan om jag ville ha min häst i grupphagen ihop med ett sto som går där nu. Givetvis vill jag ju det, men jag ville invänta dagens möte eftersom jag ville höra om det skulle bli en renodlad stohage vilket varit tal om. Isf finns ju inget att fundera på. men på mötet framkom ju dock att så inte blir fallet. Alla är välkomna dit, vilket gör att det kan bli tal om valacker där. Och flyttar jag då dit, bli jag av med min nuvarande hage. sklulle det sedan komma en valack i gruppen och jag flyttar ut min igen, då kommer min hage att vara upptagen och min häst således att hamna i en lerruta istället för nuvarande grusruta.

Så nu grubblar jag på om det är värt risken? Min häst får isf en stor hage med kompis mot dagens lilla grusruta ensam. Så långt allt väl. Men ponera då att det kommer in en valack... ska jag våga ta den risken? En kan ev komma på tal och det sägs vara en uttalad valack som inte betäcker. Men det har man ju hört förr... Dock är det inte säkert att den ska dit.
 
@stjarnfrugt Men om den nu skulle betäcka så kan den ju inte gå med ston alls, vare sig ditt eller någon annans så då bör det väl rimligen vara valacken som får flytta?
 
@Kirre Ja, men då kan ju skadan redan vara skedd. Jag har precis fått en fin ridhäst efter 1 års skadeuppehåll. Vill inte gambla i onödan. Det är en större risk att blanda än att inte göra det. Men samtidigt känns det inte kul att ha henne i tråkhagen.
 
Det är ju alltid en risk att släppa ihop nya individer och om de har möjlighet att gå bredvid varandra några dagar så ser man ju ofta redan där om de är betäckningsbenägna. Sällan blir det ju bråk utan snarare extra kärvänlighet och då är det ju bara att plocka isär dom. Och som Marvin sa, det är ju få valacker som betäcker och det hinner man se vilka om man bara är där och kollar dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 523
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 697
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
25 081
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp