07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag ut barbacka en sväng. Är tyvärr förkyld (Igen! :arghh: Hann vara frisk tre veckor) så jag tänkte att en barbackatur inte skulle vara så krävande. :angel: Men det råkade bli både trav (mest lättridning, men även lite nedsittning) och galopp. :banana: Hon kändes urhärlig i galoppen, mycket lättare att följa med än med sadel. Får se om jag vågar mig på att rida mer galopp barbacka framöver, tror det skulle vara bra för oss. Traven var :love: vissa bitar, så härligt att bara kunna dansa fram med henne. :)

@stjarnfrugt Förstår att du är less! Rygghästar är enormt påfrestande på tålamodet.

Var och tränade med Troll igår. Hoppade serie, väldigt nyttigt och roligt! Hon drar till höger över hinder. Det har märkts tidigare, men blev väldigt tydligt med så många hinder på rad. Fick hjälp att korrigera med en snedställd bom mot ett av hinderna, samt en mänsklig infångare på sista hindret.

Tycker det är jättekul att läsa att du trivs så bra med nya hästen och det ser så enkelt ut och även hur du beskriver känslan med hästen och har gjort hela tiden , jmf med det du skrivit tidigare ibland ang C. Hästen är ju bara guld i fråga om utstrålning och hur den ser ut att vilja och tar sig an uppgiften i hoppfilmen så fint !
Men Fy på dig att du inte lyssnat på bukefolk utan ändå valt själv ! ;)

Är besiktningen klar och köpet nu ?

Senast ändrad:
Jag har provat Finish Lines Thia Cal som @Jfrelin ger sin häst t.ex. men jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad på C:s mentala status. Däremot fick han allergiska knutor av det. Men det får han ju typ av allt, det lilla måndagsexemplaret... Måste försöka sälja det eller så.

Bild från idag. :love:

151105_563bc301e087c31acf03c4d9.jpg

Jag fick ut min veterinär i tisdags å kunde göra munkoll! Bellona var jättefin i munnen och det var himla skönt att höra! Dock tyckte hon jag hade alldeles för långt bett och att jag skulle rida på rakt och/eller bettlöst så ofta det går. Känns svårt att hitta bett på 10cm om man dessutom inte vill ha allt för smala.
Hon tycker inte man ska ha tjocka bett men jag upplever att hon blir tom eller knäpper av om dom inte är normaltjocka sas..Får väl leta och prova mig fram. Har sprenger dynamic ds i 11,5 nu..
Ja, ja.

Varit hos min tränare idag efter ett månadslångt uppehåll. Trodde vi skulle ha triljontals med olater att jobba med ( främst hos mig), men dra på trissor..det kändes kalasbra:D!
Såå nöjd och vill bara träna mer!
Red bla öppna en bit på långsidan och sedan halvvolt och så rakt på medellinjen. Det var lite svårt för jag är såå långsam och måste verkligen fokusera på rak och i ramen. Men något att ta med sig i hemläxa.
Tror jag ska lura mig själv och lägga travbommar också.

Nyklippt och fin. Fick i panik låna kompis klippare. Min är en slaktmaskin:devil:..
Ska köpa nya skär och hoppas den ska funka men annars får gärna tomten komma med en sådan jag lånade..Liite dyra:cry:..

Imorgon ska jag ha sadelprovning. Hoppas, hoppas vi ska hitta något!

Jag har provat Finish Lines Thia Cal som @Jfrelin ger sin häst t.ex. men jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad på C:s mentala status. Däremot fick han allergiska knutor av det. Men det får han ju typ av allt, det lilla måndagsexemplaret... Måste försöka sälja det eller så.
Jag har gett min Thia Cal i ganska exakt 2 månader nu. Så bra som de gått denna höst har de ju aldrig gått. Om de har med preparatet att göra låter jag vara osagt men jag vågar ju inte ta bort de nu. :D Värt 1000 kr flaskan även om de bara är placebo.:angel:

@sorbifolia jag tillhör dem som är väldigt otroende på "medel" som säljs på hästmarknaden för att lindra stress .
Magnesiumbrist kan ge stressliknande symptom, det stämmer, men då måste man ju ha konstaterat att hästen får för lite magnesium först och främst . Det är inte vanligt med svenska vallfoder att mg är i underskott och det ska till en rejäl brist för att få symptom på brist .

Jag tror mycket mer på , än att ngt ämne skulle saknas /ska ges som tillskott och marknadsförs som tillskott för påverkande av humör, temperament, reaktioner x och y etc , att det handlar om en individ som reagerar och går igång i olika situationer . Sånt tror jag mer på att försöka se det för just det och reda i det utifrån det än att tro att olika ditten datten preparat på marknaden löser det /skulle hjälp .

Det är hästar vi håller på med tycker jag alltid att man ska komma ihåg - de är ju inte sällan komplexa i sina reaktioner utifrån det vi använder dem till osv . Jag tror inte det finns en enda människa i hela världen som förstår hästars anledningar till att reagera/bete sig i alla lägen. Det bästa vi kan göra är att acceptera det och utifrån det hitta ett förhållningssätt som funkar att på bästa sätt försöka läsa av hästarna i de lägena även om man aldrig kommer ha ett svar på hur den tänker eller varför den reagerar på x i vissa lägen osv ☺️

I teorin håller jag absolut med dig, och jag tror ju inte att ett medel ska "fixa allt" sas...

Jag har redan gjort en rad med ändringar på hur hästen hålls (inget kraftfoder, ute min. 12 timmar/dygn, mera uteritter, regelbunden massage/ET för att få bort spänningar etc.), utrustning och även min riding. Men av någon anledning som jag inte riktigt hittar en bra förklaring på, stressar hon upp sig extremt mycket särskilt vid hoppning. Magnesiumtillskott verkar dock hjälpa på min häst, även om det är lite "ovetenskapligt". :)

Ang Thia-cal så har alla som jag känner som sagt att det funkar ston. Vet inte om det har betydelse men lite roligt eftersom @oxo och @Amanda_F inte märkte någon effekt och de har valacker medans jag @Charlotte1975 m.fl som har ston har märkt skillnad. Jag är ju mega mega skeptisk mot sånt här men funkar det så funkar det. Divan står förövrigt på 15 kg hösilage 0,5 kg slobber mash och inget annat.

Ridningen annars börjar verkligen lossna nu igen. Har haft lite trubbel sen träningen förra fredagen med min ridkänsla. Min tränare vill att jag ska börja ta mer kontakt i handen och verkligen rida henne bakifrån in i handen så jag får henne mer samlad. Jag som rider mycket bakifrån men typ aldrig tar i handen tycker detta är svårt såklart :p Men det är klart att det är onödigt att skapa jättemycket energi och sen bara släppa ut den fram :D
I helgen ska jag ju träna för Paulinda. Det ska bli väldigt kul och intressant.

Dömde en pay&ride hemma i söndags. Mycket roligt men inte så lätt att döma ponnys i LC som inte går i form.....

Jag var så ambitiös idag att jag byggde fram några gymnastikhinder. Tycker ju det är pest och öken att hålla på med det, men jag tänkte att min häst kan behöva jobba lite sånt nu med tanke på senaste tidens rygg och att vi ska rida för en väldigt spännande och ny tränare i helgen. Jaha... efter hinderbygge gick jag och hämtade min häst, som fö var jätteslö att leda in. Jag tänkte först att det berodde på att jag inte hunnit brodda och det var frosthalkigt i hagen, men jag träffade på en i personalen som sa att hon varit mkt loj och konstig redan att ta ut imorse.
38,3 och 38,5 i temp (tar alltid flera ggr). Inget snor eller nåt annat. Normaltemp för min häst är 1 grad lägre. Så det var ju bara att skippa det där med ridningen, bygga undan alla hinder igen och sedan börja ragga ersättare för kursen i helgen.
Man ska inte måla fan på väggen, men jag kan inte låta bli att påminna mig om att hon ju faktiskt gått nu i 4 månader oavbrutet så det är väl dags igen... :banghead:

Den enda fördelen med detta var väl att det gick att rycka manen. Om min häst går med på detta utan att försöka riva ner en från pallen då är hon inte helt kry... Så blev en dag med manfix och putsning av grejer istället. Behövdes väl det med.

Red sedan ponnyn en stund i ridhuset och hon gick bättre än nånsin. Kändes riktigt kul och det vägde ju upp den i övrigt värdelösa dagen. Nu ska den dock säljas så vi får se hur länge jag får rida den. Är ju fel årstid att sälja hästar på så det kan ju hända att jag har kvar den ett tag, men jag hoppas för både ponnyn och ägarna att den kommer iväg till ett bra hem snabbt.

I morgon är det dags för tävling igen men oavsett hur det går är jag så tacksam att vi mår bra just nu. Det hade kunnat sluta så mkt värre. Idag var han superfin att rida och så gullig! Var noga med att inte trötta ut honom och att berömma massor! Den här veckan har annars tränarbristen i vår del av Vallentuna gjort sig påmind, det tar alldeles för lång tid att åka till mina gamla tränare om det ska bli kontinuerligt så jag måste hitta en ny lösning. Men Jag har nåtta idéer i alla fall!

@Amanda_F Förlåt mig, men jag kan inte ta tränarbristen i Vallentuna på stort allvar :o ;)

Hoppas det går bra på tävlingen idag :)

*kl

Min häst ligger fortfarande en grad över normal temp (38,2), hade jouren imorse så jag tempade kl 7. Ska se vad hon har nu i em. Men i vilket fall känner jag mig rätt opepp på den där träningen, jag skulle ju ändå inte vilja pressa henne i två dagar. Om än hon har normal temp imorgon så känns det onödigt att provocera fram något. Hon har ju faktiskt känts lite loj en tid, och jag har trott att det varit pälsbyte och brunst, men det kan ju lika gärna var nåt som spökar. Kanske även därför hon reagerade så mkt i ryggen och aldrig riktigt återhämtat sig på nästan två veckor trots att jag inte ridit annat än lösgörande och lätt sits... Känns som att hon likväl kan vila några dagar så ser vi vad som händer.
I slutet av nästa vecka ska jag åka ner och hälsa på kompisar i Mälardalen för första gången på över ett år. Det känns bara trist för hästvaktens del om hon inte får rida ordentligt, men för hästens del kan hon lika gärna få en liten höstvila. Det gör nog inget.

Red ut en sväng på ponnyn som i vanlig ordning var spänd, gick runt och blåste och flög i luften flera ggr. Inget lugn och harmoni där inte men det är det ju aldrig ute. Man får väl se det som miljöträning och endast det.

Trist att hon är hängig @stjarnfrugt :(

Jag är bortrest i helgen och åker utomlands på torsdag, så Ariel får vara lite ledig ett tag nu. Hon är ju ändå inte helt igång och vi har inget riktigt mål. Men på måndag kväll skall vi träffas ett gäng och peppa varandra att träna under vintern för att genomföra en CR50 i juni. Skall bli så himla skoj!

Idag har jag tränat för Paulinda. Så himla roligt.
Fick börja med att rida lite lätt och lite övergångar. Efter 5 min sa hon: Din häst är fantastiskt! Den kommer kunna gå GP.
Då började jag nästan gråta för jag blev så glad och det tog säkert 5 min innan jag kunde koncentrera mig ordentligt igen :p Fan vad larvig man är :D

Fick jobba med att hålla in armbågarna (de ska sitta fast i sidan med karbinhakar alltså så ska jag tänka), korta tyglarna (vilken jädra surprise :p) och hålla henne i ramen. Måste sänka min vä hand också då den ofta är högre än höger handen.
Jag skulle tänka att jag körde bil i en jättesmal tunnel och att jag inte skulle repa lacken. Väldigt effektivt.
Fick mest jobba i galopp eftersom det är samlade galoppen jag behöver jobba med mest inför bytena.
Fick börja rida lite svag öppna på långsidorna och sen gå över till skänkelvikningar på diagonalen, ni vet ju att det är min favvoövning :p, rida kortsida i förvänd och sen diagonal tillbaks och så om igen. Sjukt bra och nyttig övning.
Tiden flög iväg och helt plötsligt var lektionen slut........ buhu det som var så kul. Tur att jag ska rida imorgon igen :D

Saker jag skulle tänka på framåt:
* våga ha tryck i handen, hon blir inte tung och jag kan inte bli för hård för jag har inte den handen och hon är inte den typ av häst tydligen :p
* Tänka på att göra allt med kvalité, var noggrann.
* En känslig häst så som Divan behöver stöd från skänkel och hand för att känna sig trygg.
* jobba styrka styrka styrka. Det tekniska kommer bli lätt när hon har styrkan.

Nu ikväll har hon hållit en clinic och nästan alla ekipage fick göra skänkelviksövningen i en eller annan form. Träffade äntligen @Charlotte1975 och kan meddela att hon är supertrevlig.

Här kommer filmen från dagen. 9 min lång. Tyvärr hör man inte vad hon säger då hon körde hörselsnäcka

Så taggad inför imorgon. Då ska vi tydligen rida 15 m volt i galopp med tagen bakdel. Blir kul.

@Jfrelin Vad ni är fina och duktiga! Så roligt med fina lovord om din häst också, hon verkligen jätteläcker!

Sadelprovning igår och det gick väl sådär..Känner mig liite kluven då den som passade bäst var en ny modell av sadel..+en Amerigo Cortina men den var inte lika öppen i fram som Bellona behöver.
Klantade mig och red på en betsling jag inte testat på henne men ville ju följa tandis rekomendationer om rakt och tog babypelhamet. Det gillade hon inte..Så lite svårtolkat då hon inte var riktigt så ridbar..
Ska få låna provsadeln och rida för min tränare på måndag så får vi se..
Jobbar sådant skitpass som är delat idag men bestämde att rida på dom lediga timmarna istället för att slöa vilket hade varit legalt med vädret i åtanke.
Tog ett kortare tredelat ur min lilla bettarsenal och fasen vad surt att man måste jobba för hon var superfin och vi hade en kanontur i skogen.
Eftersom jag är skogsmulla så jobbar vi mycket dressyr även ute.
Jag blir så lycklig när man lägger ner henne mot slutet i traven och hon känns härligt loss och rund:).
Å tur att jag red och inte soffade bort mina lediga timmar:D!

Idag har jag tränat för Paulinda. Så himla roligt.
Fick börja med att rida lite lätt och lite övergångar. Efter 5 min sa hon: Din häst är fantastiskt! Den kommer kunna gå GP.
Då började jag nästan gråta för jag blev så glad och det tog säkert 5 min innan jag kunde koncentrera mig ordentligt igen :p Fan vad larvig man är :D

Fick jobba med att hålla in armbågarna (de ska sitta fast i sidan med karbinhakar alltså så ska jag tänka), korta tyglarna (vilken jädra surprise :p) och hålla henne i ramen. Måste sänka min vä hand också då den ofta är högre än höger handen.
Jag skulle tänka att jag körde bil i en jättesmal tunnel och att jag inte skulle repa lacken. Väldigt effektivt.
Fick mest jobba i galopp eftersom det är samlade galoppen jag behöver jobba med mest inför bytena.
Fick börja rida lite svag öppna på långsidorna och sen gå över till skänkelvikningar på diagonalen, ni vet ju att det är min favvoövning :p, rida kortsida i förvänd och sen diagonal tillbaks och så om igen. Sjukt bra och nyttig övning.
Tiden flög iväg och helt plötsligt var lektionen slut........ buhu det som var så kul. Tur att jag ska rida imorgon igen :D

Saker jag skulle tänka på framåt:
* våga ha tryck i handen, hon blir inte tung och jag kan inte bli för hård för jag har inte den handen och hon är inte den typ av häst tydligen :p
* Tänka på att göra allt med kvalité, var noggrann.
* En känslig häst så som Divan behöver stöd från skänkel och hand för att känna sig trygg.
* jobba styrka styrka styrka. Det tekniska kommer bli lätt när hon har styrkan.

Nu ikväll har hon hållit en clinic och nästan alla ekipage fick göra skänkelviksövningen i en eller annan form. Träffade äntligen @Charlotte1975 och kan meddela att hon är supertrevlig.

Här kommer filmen från dagen. 9 min lång. Tyvärr hör man inte vad hon säger då hon körde hörselsnäcka

Så taggad inför imorgon. Då ska vi tydligen rida 15 m volt i galopp med tagen bakdel. Blir kul.
Vad kul och vilket kvitto !
Såklart du kan rida GP med din häst ! Det vet du ju redan , men självklart blir det extra boost när ngn känd tränare utan kännedom om er även säger det . Grattis :)

@Amanda_F Förlåt mig, men jag kan inte ta tränarbristen i Vallentuna på stort allvar :o ;)
Jag har kanske hittat en tränare nu som kan tänka sig att åka till oss. Min gamla stallkompis ska få ordning på oss, kan behöva för jag vet inte hur man gör halvhalter längre, och han lyssnar inte på det örat.. Jag vill hitta någon som VILL träna oss. Som tycker att vi åtminstone är ambitiösa. Och berömmer oss för det. Just nu känns det otroligt viktigt.

Vi har varit och tävlat idag. En LA3 med bara 18 starter tror jag det blev. Blev 11:a på 61,857 % efter ett program där C var ofokuserad och jag inte hade förmågan att lösa det. Bitvis riktigt fin, men också en häst som helst skulle vara på framridningen med de andra hästarna. Den var i samma ridhus, så det var lite svårt att fokusera för oss idag. I det läget har jag lite kort stubin, och det ska jag verkligen jobba med framöver.

Om någon är intresserad av filmen från idag så kan jag skicka via PM.

@Jfrelin Härligt att se och en inspiration för framtiden. :)

Igår gjorde jag min debut. Två nollor! :banana: Det blev en hel del djupandning och inför andra rundan fick jag magknip deluxe. Lanzelotten är dock säker och det är bara att styra och hålla om med benen. Min kära moder som var med gjorde sitt bästa att vara "stöttandeochtjatigponnymammamedkameraihögstahugg" vid framhoppningen. Jag fick säga ifrån på skarpen (inga skrik eller svordomar :p) och sen var hon tyst.
Min sits lämnar en del att önska, hade fokus på att ha igång galoppen och att styra mot rätt hinder, missade nästan fyran i 50 cm, har annars alltid haft lätt att komma ihåg banor. I 60 cm visade Lotten att även han kan lära sig banor och gärna tar snäva svängar. Jag hade en annan plan med stooora svängar så det blev bitvis orytmiskt. På det stora hela hade vi en trevlig dag och ska våga oss ut igen snart. :up:

https://www.facebook.com/photo.php?...41636aa23c3f494d880c&oe=56BDD76C&size=528,960

50 cm
60 cm

@Jfrelin Så himla kul att se träningen. Verkligen kul att du delar med dig:bow:.
Tycker det va väldigt roligt att hon trodde på Divan som blivande gp-häst:banana:. Tyckte även att de öppnade för lite diskussion. Vad är det som gör att en häst kan gå gp? Vad tycker ni?

@sommarminne Egentligen kan ju alla hästar på GP. Det är väl bara kvalitén som kommer vara varierande :p
Om jag pratar om blivande GP-häst så menar jag en häst med bra grundgångarter, bra ridbarhet och sen gör det ju inget om den är snygg. Den måste liksom ha förutsättningar att kunna göra de svåra rörelserna. Blir ju jättesvårt med byten i varje på en häst med fyrtaktiggalopp tex. Jag menar också en häst som kan tävla GP på en bra resultatnivå men inte en VM, OS eller världscuphäst. Det är ytterligare en nivå liksom.

@Jfrelin Tänkte du på det när du köpte Divan? Tycker det är så spännande det där med hästars kapasitet:D. Och framförallt hur olika man ser på individer och sen den jobbigaste biten med. Hur bra man rider:yuck: haha att det ska spela så stor roll liksom:angel:.

Är GP ditt långsiktiga mål?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka