07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt jag jobbar som säljare/kundtjänst på ett försäkringsbolag. Är egentligen utbildad lärare, men har jobbat inom samma bolag nu i sex års tid, så det känns lite osäkert att byta jobb. ;) Men en dag kanske jag gör det ändå...

Jag tog också Hippson-övningen och modifierade lite, jag har så himla dålig fantasi så det är bra när det poppar upp lite färdiga övningar. :p

Jag använde även hinderna till att rida slalom/serpentiner runt som uppvärmning, sedan började jag med att hoppa dem en och en på snedden och även rida en liten båge på 4 språng över cavaletti 1 och 3.

Jag måste dock ha stegat väldigt konstigt, för när jag tyckte att jag hade 6 och 6,5 meter blev det jättelångt och Bruce klämde in 2 galoppsprång till oxern :cautious:. Så jag fick dra ihop en halvmeter överallt för att få bra flyt.

Vi körde också veckans övning; med modifikation :D och jag stegade tydligen också konstigt! så jag fick också dra ihop en halvmeter överallt för att inte få känslan av att hon slänger sig. (hon klämde också in två språng till sista)
Hon blir så himla stressad av att hoppa serier, det blir liksom gas-häng och total acceleration. Första hindret hoppas mjukt och runt och sedan går det bara snabbare och snabbare med flacka och stressade språng. :( (Blir ju inte bättre av hennes överskottsenergi som hon glider runt med för tillfället) Vi kom in några gånger i trav och det hjälpte en del. Dessutom var det mycket lugnare att ta blåa till vita än att komma från andra hållet.. Avslutade med en avslappnad gång åt varje håll, men då var hon också trött.. blir att öva mer på detta. :up:
Bild på asövertaggat extraenergiskt sto. :banghead:
12345825_1241885245826230_2013368099_n.jpg

Grattis @Maja_Kandi! Detta är ditt livs bästa dag! Pojkvänner och djur i all ära, men inget slår en bäbis. :love:

Vi har fortsatt att ta de lugnt. Tömkörning måndag, skritt ute tisdag och onsdag. Kom till stallets morse och de va blankis. Att jag inte kört av vägen va imponerande för de va skridskobana. Lyckades få in hästen utan att bryta benen, och fick plocka fram broddgrejjerna. När hästarna hade gått ut tidigt hade de inte varit halt sen blev de underkylt regn. Pga underlaget ute så fick vi gå in och jogga lite i ridhuset. Förutom att hon känns lite "grisig/oriden" så va de inga protester i dag. Hon kändes bättre och bättre för varje varv men ville inte rida för länge i alla fall. När jag ridit klart hade nästan all is hunnit försvinna och nu har de regnat hela EM så nu är väl leran framme igen.

Är på så himla bra humör iväll att jag tom skriver på Buke:D. Barbie har vilat i drygt tre veckor eftersom hon inte kändes nåt vidare alls i kroppen efter Madsträningen. I ridhuset där träningen var, var underlaget helt galet djupt och det i kombinationen med två ordentliga pass blev helt enkelt för mycket. Således blev det vila och hon fick även en veckas kur med Metacam. Träningen för Mads var bra även om ridningen möjligen mer passar högenergisk superdressyrhäst än liten lurvig ponny. Andra dagen red Mads henne och tog igenom ett par byten. Han tyckte inte de var några problem alls utan det var bara att fortsätta jobba som jag gjort:).

Förra vecka började jag smyga igång henne igen men det är verkligen pansaris överallt som broddarna knappt ens får fäste i Så vi är förpassade i vårt ridhus där underlaget än igen är ett problem. Har därför valt att jobba från marken och har tömkört och då verkligen sett hur dåligt igenom i högersidan hon är:o. Hade tänkt att fortsätta tömköra och ta genom det från marken, men jag håller helt på att gå ner mig av att inte rida! Så ikväll belönade jag mig med ett kort pass för att jag genomlidit ett tandläkarbesök innan idag:D Och det var sååååå roligt!! Hon kändes fräsch och glad och jag jobbade med att verkligen få genom högerböjningen genom ganaschen. Kunde inte låta bli att testa ett byte åt varje håll och från höger till vänster var det rent! Åt andra hållet var hon efter bak, men jag kunde nog allt förberett henne bättre också.

Har lagt upp vår tävlingsplanering för nästa år och min tanke är att inte göra så många starter. Det kommer med all sannolikhet bli dyrare iom öd-kravet och även Indra ska komma ut förhoppningsvis. Blir ungefär två starter/månad vilket ändå känns lagom. Tycker att hon gått som bäst när det är längre mellan starterna. Kommer att rida MsvC först och främst. Om bytena känns ok blir det MsvB2 i slutet av maj och kanske B4 till hösten. Annars fortsätter vi i MsvC ett tag till alt. stannar hemma och tränar:).

Smyger i kulisserna annars och jag hoppas att @Marvin snart hittar Hästen! Gratulerar både @stjarnfrugt och @Maja_Kandi till era respektive nytillskott! Tycker det är superkul att du @Charlotte1975 verkligen är igång med din svarta skönhet och hade gärna sett mer bilder och filmer på båder er och @Jfrelin, särskilt på Divans bytesjobb:). @Gabby_Ossi jag hoppas så att du fixar ett fancy ingenjörsjobb så du kan köpa Bruce, ni passar så otroligt bra ihop! @sommarminne, tråkigt med din rygg men än mer imponerande hur bra du kan rida din jättehäst med så mycket rörelse i!
@Werze, vad skönt att ni äntligen kom iväg till klinik! Tror nog att din monsterhäst nog kommer bli lite snällare när hon är smärtfri:). @polly p hoppas era ridproblem kommer lösa sig med nya sadeln. Även om du inte har alla superförutsättningar så har ni gjort fina tävlingsresultat och jag tror att ni kommer ta er framåt uppåt i klasserna även om det kanske tar lite längr tid än vad det annars hade gjort:).

Mads på ponny:D
11998900_10206833176699879_2599578481210644337_n.jpg

Mitt tjocka lurv från kvällens pass:)
1450259_10207014512393158_6645799647537161938_n.jpg

Visst är det lite konstigt detta med anläggningar som bygger ridhus för dyyyyra pengar o sen slänger in för mycket sand? Var likadant här när det byggdes för x-antal år sedan och då stod jag ändå på barrikaderna o skrek för full hals att man inte skulle lägga in så mycket. Sen kom entreprenören o vräkte in 8 cm sand o katastrofen var ett faktum.
Har ni inte ridskola i ert ridhus @Fiorano? Fattar de inte hur farligt det är för hästarna med för djupt underlag?

@Novali01 Hahahaha. Huvudet på spiken. Problemet med underlag verkar vara ett odödligt problem. Samma råder här, det är praktiskt taget helt omöjligt att få till ett bra underlag. Här är boven den kommunala verksamheten, det är så oerhört svårt att få till nåt bra när det ska gå den politiska vägen med beslut och allt skit som skall nötas och dras i långbänk bland folk som inte kan ett dugg om varken hästar eller underlag. Den hästkunniga delen av personalen sliter sitt hår får att få till detta, men det är ett till synes omöjligt jobb. Nu kan jag ju inte alla turer eftersom jag är rätt nyinflyttad, men problemet har varit stående.
Nåt läggs in, det blir fel, det missköts, det är katastrof, det vill göras om, ingenting händer för "ridskolan har ju redan fått ett dyrt underlag", katastrofen fortgår, nåt skall göras, tids nog görs nåt - katastrof igen. Man vill åtgärda, långbänken ständigt närvarande, nånting görs, men då återstår bekymret med underhållet. Det funkar inte med folk som inte vet vad dom sladdar och harvar utan det görs på måfå. Nu har vi blivit av med kvicksanden man la in under hösten, men vi har ett material som inte blandat sig och ligger ovanpå botten och slirar.
Det är det ena ridhuset... det andra har en liknande story :meh:

@Fiorano roligt att höra lite rapport från er igen :)

Finns risk att jag inte riktigt hinner med att få nåt fancy jobb, det kommer ner några spekulanter efter nyår som verkar väldigt intresserade... :nailbiting:

Grattis @Maja_Kandi :rofl:

@Novali01 Vi hade samma problem när vi fick vårt nya ridhus. Supergenomtänkt med alla finesser man vill ha, ventilation, värme, automatisk port etc. men sedan lades det in sand. Djup sand. Och varje gång det skedde en acceleration på ett ställe gick hoven rakt ned till grunden och lämnade en fin hög att snubbla på till nästa gång man passerade... Det tog 7 månader innan ägaren var tillräckligt övertygad om att något behövde göras, så nu har vi fiber iblandat. Blev hur bra som helst.

Igår hade jag fått tillbaka mitt mysiga icke explosiva sto :love:
Vi som har kämpat med förvänd galopp och byten fick till helt underbar samlad förvänd galopp och riktiga "dressyrbyten". Alla var rena och med baken först! Så häftigt för mig som aldrig riktigt har ridit dressyr innan, att känna hur hon nästan sätter sig ned för att byta.
Så himla, himla nöjd med henne just nu.
Det var ju det här som var lite poängen; att vi skulle lära oss utav varandra. :heart

Syrran rider hopplektion på henne ikväll.. förhoppningsvis sköter hon sig lika bra även då.

Grattis @Maja_Kandi !!!

Jag har en häst som har tröttnat på ett liv utan action. Han går ju själv i hagen och motioneras bara i skritt och livet är pest (typ). Han är supersnäll att tvätta sår på och promenera med men man märker hur det pyser ur öronen på honom... Och jag är också trött på det här. Ingen av oss gör oss bra som konvalecenter.

Det är för övrigt riktigt ofta som jag tycker att underlagen är dåliga. Antingen för stumma, gropiga eller för djupa. En klassiker är att det är hårt på framridingen och jättedjupt på tävlingsbanan så man får en tävlingsritt med en häst som ser ut som den försöker ta sig fram i kvicksand. :(

Men oj! Tack alla goa ni! :love: Liten grabb hade väldigt bråttom till världen, här var det planerat för ett 2016-barn men tji fick vi. ;) Hade bf den 3/1 så tre veckor tidig blev han, men än så länge går allt bra! Mycket mystiskt att jag som alltid tyckt att nyfödda bebisar sett ut som aliens plötsligt är dödskär i en liten skrutt på strax under 3kg. :love: :heart

@Novali01 Träningen var inte i vårt ridhus utan på en annan ridskola. Dom har fixat underlaget där nu men just på träningen var det horribelt:(. I vårt ridhus är problemet tvärtom. Underlaget har flyttat och satt sig, stor del av problemet är såklart att det är dåligt skött. På våra kortsidor är det så lite sand att stenmjölet är framme och det är vad en rider på... Att rida en korrekt hörnpassering går inte heller för det är upp för en backe och ner i djupet.

Jag har självklart tjatat om att det måste fixas, i två månader. Och typ i januari blir det förhoppningsvis gjort nåt åt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka