07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi ska du få hem Hottie igen ?

Ja, när årets föl är avvant.
Och samma visa igen: jag vill inte sälja henne -asfjantigt, men nu har jag haft henne i 10 år (:eek:) och är skiträdd att släppa henne och så blir det inte bra... + att jag vill ha en avkomma själv, men jag har svårt att "starta med avel" som inackorderad -som jag är idag...
Men jag kommer inte låna ut henne på en säsong igen utan endast på längre tid, och sedan ev sälja om när jag vant mig vid tanken (och kanske kommer fram till en bra deal rörande en avkomma).
Nu har dock uppfödaren till hennes första avkomma hört av sig och vill ha henne igen då den blev så lyckad, så det lutar väl åt att det blir så.

Ariel och jag på julafton:

151224_568430e82a6b22a39c3dafbb.jpg

Ariel med sin son (till vänster) i lösdriften:

151229_56843136e087c35482d0a92f.jpg

Jag och några fler har varit hästvakt åt en inackorderads ponny i 10 dagar när de är bortresta. Underbar ponny och vacker som en dag och duktig på tävlingar i både hopp och dressyr , tjejen i familjen rider väldigt väl och mamman är med och stöttar med allt osv.
Den har dock inte gått att spola ?
De har haft massa problem och ponnyn har tydligen betett sig rakt ut farlig osv...
Nu när jag mfl varit hästvakter så utifrån deras förtvivlan plus att det var jäkligt drygt att borsta /svampa bort lera så bestämde vi oss för Projekt spola ponny ...
Det blev inget jätteprojekt ;)
Troligtvis en smart liten ponny som ponnyer oftast är som dragit nytta av ägare den känner bäst och vet hur den kan manipulera bäst ;)
Lite styrig och tjurig första 2 gångerna men nu står den som ett litet ljus och man stoppar in den i spolspiltan och spolar helt enkelt . ;) inga som helst problem ;)
Ägarna kommer hem i morgon och har förundrat sig när jag delgett dem på Mess hur vi lyckats och vill ha visning . Ska bli ett nöje :p

F.ö har vi underbart vinterväder här nu med -6 i snitt nattetid och ett par minus dagtid. Ska bli ännu kallare senare i veckan. Min häst är supernöjd med massor med energi på precis rätt sätt och underbar att rida både ute och inne på träningarna både för tränare och när jag trimmar själv däremellan :)

Senast ändrad:
Så fina bilder @Habina:love:! Saknar vår Balder så..:cry:

Igår var det träning. På plus är att inte ett öra bak i galoppjobb utan en ganska trevlig och nöjd häst överlag. Dock kör vi ganska basic i lite lägre form. Just nu rider jag ju dessutom i hoppsadeln och enbart lättridning i traven. Känns lite rumphugget eller något bara..Mycket fokus på självbärighet och lösgjörande vilket ju är jättebra. Men igår var det spöken i taket i ridhuset-På riktigt:eek:! ( Eller tak väven som släppt i stora sjok och fladdrade ordentligt i blåsten..) Det gjorde att det tog liite längre tid även om hon är relativt cool i sig..
Efter passet var tränaren nöjd med oss och tyckte jag gjort framsteg. Jag tycker det känns som sjutioelva steg bakåt..

Är så kluven bara..Man tränar ju inte för att"höra" att man är bra utan för att förhoppningsvis bli bättre. Men jag känner mig typ "dålig" varenda gång nu och frågan är om det i längden blir så utvecklande..hmm.
Sen skiljer ju tänket sig från min gamla tränare som fokuserade lite mer på att hon skulle vara ihop.
Men det kommer nog, just nu känns faktiskt tiden lite kort då det blir knappt en halvtimme. Speciellt som jag likt Lina i Emil i Lönneberga, pigan om ni minns, har så många krumelurerur i öronen,..
Ja, hörsnäckan är ett litet problem, men väl på plats är det rätt behagligt:D..
Sen var det lite tight att få till en fast varannan vecka plats vilket hade varit mitt önskemål för att få någon typ av kontinuitet..
Ja, ja..vi får se. Annars återgår jag till min gamla även om det är längre och inte finns möjlighet att träna kvällstid..

Inspirerad av @Gabby_Ossi red jag idag fram utan träns:D! Var långt från fin form osv, men vi styrde runt enkelt, gjorde övergångar och red i alla gångarter. Hon verade rätt nöjd och tyckte nog det var lite kul:). Sen dressyrade jag lite mer riktigt för första gången efter vilan och hon känns väldigt bra. Den nya dressyrtränaren som ska vara hos oss kommer hit på söndag och jag är lite sugen på att vara med. Har inte riktigt bestämt mig.
10653415_10207109440926312_4494792601367224907_n.jpg

Hoppade min häst idag, fick tips om en övning med tre hinder i sick-sack efter medellinjen och jag tänkte att det var ju bra då jag 1. har dålig fantasi och alltid gör studs eller 5,5an 2. måste träna på att rida på ett hinder i taget och inte bara styra på första och sen hålla i manen.
Men alltså nej, jag ska inte ägna mig åt nån riktig hoppning utan handledning. Min orutinerade häst ska inte tvingas gå på hinder med en ryttare som inte kan lägga henne rätt på dem. Antingen går vi av för tidigt, för att jag inte orkar hålla ihop henne och skickar iväg henne tidigt för att vi inte får plats med ett språng till, eller så hoppar hon mitt i hindret. Några bra språng fick vi med lite flyt men det är få.

Jag red några svängar och analyserade och som vanligt är det ju för dålig galopp, för lång och för flack eller ingen galopp alls för att jag inte får fram henne. I det första fallet blir hon ju lång och flack och hoppar för tidigt i nåt jättesprång och jag måste hålla i mig för kung och foderland i manen (tackolov har hon slutat dra iväg och bralla efter hindren för jag har inte en chans att sitta kvar då). I det andra fallet hoppar vi stillastående rakt upp och ner, grodhopp.
Väldigt få språng fick vi till med nån form av flyt, och gemensamt för dem var att hindren var typ 40 cm. De "stora" hindren på hela 60 cm var jag tvungen att sänka för att vi aldrig kom bra på dem och en gång rev hon frambommen i oxern och en annan gång kraschade hon hela krysset när hon tog ett halvt språng för mkt och ändrade sig. Nåväl, jag har iaf en väldigt snäll häst som bjuder och tycker det är kul, trots att jag coachar urkasst. Hon är iaf ingen som stannar för då hade hon börjat göra det för längesedan :meh:

Hur som haver så var jag ändå hyfsat nöjd efteråt, då jag tagit mig igenom ett pass och tyckte det var mer roligt än livsfarlig. Några språng fick vi ju flyt på iaf. Sen kommer jag in i stallet och inser att jag måste ha sporrat min häst nån förjäkligt i ena sidan, antagligen i grodhoppen. Trots att jag har ponnysporrar. För spörapp är det då inte, men hon hade liksom bulor som man kan få om man rispar sig med en nagel. Inga röda märken med utbuktningar :crazy: Hur kass är man inte då liksom? Förvånande att min häst, som är ett sto, inte sagt nåt om det. Inte ett endaste dugg, man kan ju minst vänta sig att hon skulle kicka. Tackolov gick det bort med lite is :o

Nej, nu blir det kulsporrar så länge hon är klippt. Och ingen mera hoppning i egen regi bortsett fån studs.

@Gabby_Ossi Bevisligen stör jag väl henne då istället, eftersom det inte blir mkt bättre för att jag låter henne rulla på.
Jag tror mest det handlar om att jag inte får till galoppen. Hon blir lång, stark och framtung och ingen kan ju hoppa bra i det läget. Eller så galopperar hon knappt, och är tre meter bakom skänkeln. Det blir ju heller inte nåt superhopp av det.

@mooi och @Gabby_Ossi hur kommer man upp med en sån där? Gissar att det aldrig kommer vara aktuellt för oss eftersom C har en redig manke..

Däremot har vi sadelprovning på lördag. Vi ska prova både hopp-och dressyrsadel. Nu börjar jag bli lite desperat för jag har fått ont i ryggen av vår prestige-sadel. Hoppas att vi hittar något!

Idag smällde stallets grannar EN raket och hästarna blev verkligen skärrade. Stackars små liv :(

Jag funderade också på det, men jag antar man gör samma som när man rider helt barbacka - dvs ställer sig på en pall, hoppar på hästen så att man hänger på mage över ryggen, och kravlar sig upp :p

@Fiorano Hur gör du byten på töm??

Här går det sådär med att få hit nya hästen. Det är ju värsta översvämningarna där hon bor, men hon bor tydligen på en kulle, så just där är det inte så högt med vatten.
Transportören är fast på Irland, färjorna går inte pga blåsten. Och då hinner de inte få med min häst denna rundan. Blä.

@Marvin Går ungefär lika bra för mig. FB meddelade i förrgår att de inte godkänner vet.intyget från Portugal, och jag är inte intresserad av att göra en ny besiktning i Sverige för risken att det blir nåt krångel. Då står jag ju liksom här med en häst som alt inte gått igenom en besiktning (dessutom efter en väldigt lång påfrestande resa som i sig innebär risker) och inte går att försäkra fullt ut. Med tanke på krånglet som varit med min 07:a så behöver jag inget mer risktagande känner jag. Jag vill ha fullförsäkringen klar innan köpet går igenom fullt ut.
Givetvis meddelar FB detta nu inför storhelg när hästen skulle åka på måndag nästa vecka. Men tack vare en försening hos transportören kommer hästen inte att åka förrän tisdag, vilket ger oss en vardag däremellan. Jag har skickat ner ett svenskt vet.protokoll till Portugal och hästen kommer att besiktigas på nytt under helgen. Sedan har FB en vardag på sig att godkänna besiktningen och vi hinner avboka transporten om hästen inte går igenom ua. Puh.

@Marvin Går ungefär lika bra för mig. FB meddelade i förrgår att de inte godkänner vet.intyget från Portugal, och jag är inte intresserad av att göra en ny besiktning i Sverige för risken att det blir nåt krångel. Då står jag ju liksom här med en häst som alt inte gått igenom en besiktning (dessutom efter en väldigt lång påfrestande resa som i sig innebär risker) och inte går att försäkra fullt ut. Med tanke på krånglet som varit med min 07:a så behöver jag inget mer risktagande känner jag. Jag vill ha fullförsäkringen klar innan köpet går igenom fullt ut.
Givetvis meddelar FB detta nu inför storhelg när hästen skulle åka på måndag nästa vecka. Men tack vare en försening hos transportören kommer hästen inte att åka förrän tisdag, vilket ger oss en vardag däremellan. Jag har skickat ner ett svenskt vet.protokoll till Portugal och hästen kommer att besiktigas på nytt under helgen. Sedan har FB en vardag på sig att godkänna besiktningen och vi hinner avboka transporten om hästen inte går igenom ua. Puh.

:arghh: Men vilket trassel! Hoppas verkligen det blir godkänt andra gången så du får hem underverket. :)

Har dock helt missat att hon står i Portugal. Är det hbl eller lusitano? :)

@Marvin Bytena gör jag i ett enkelt varvbyte, byter 20 metersvolt eller vänder igenom volt (målet är att kunna byta på rakt spår så småningom). Jag har tömmarna genom ringarna direkt till bettet för att kunna variera varv ofta. Samlar galoppen och när jag tar över henne på nya yttertömmen sas säger jag "byt" och kramar innerhanden. Då byter hon:).

Då är våra hästar i allra högsta grad vuxna nu-nio år! Är verkligen kul hur många av oss här i tråden som haft våra hästar sen de varit väldigt unga:).

Har firat in nya året med att först i eftermiddag skritta ut en sväng. Red barbacka på superladdad ponny. Inte så smart. Fick hoppa av ett par gånger för att hon larvade runt. Så ikväll rastade jag henne lite extra i ridhuset Red barbacka och bettlöst. Nyttigt och kul!

Spännande @stjarnfrugt med en lusitano. Hoppas verkligen allt går vägen så du snart får hem henne!
Nova har förvandlats till ett tjurigt monster!:devil:
Öronen bakåt, hugger i luften och hötter med bakbenen när man borstar, så får ha lite koll. Hon som alltid är så trevlig annars. Får hoppas hon blir sitt vanliga jag efter fölningen.
Hon är pigg och framåt när man rider och idag försökte hon nästan sticka i galoppen. Hon älskar snö och kyla och blir alltid extra pigg då. När man har ridit är det inga problem att borsta henne så här blir finrykten efteråt i stället.:)

Jag känner mig såhär just nu. :arghh::banghead::cry:

Får inte rida, ja klarar nog inte ens av att flytta hästen från hagen till uppbindningsstället. :meh: Men det är mindre jobbigt. Det riktigt jobbiga är att Ariel ätit minimigiva hösilage sedan oktober och det är ingen skillnad öht på hull. :crazy: 7 kg hösilage = 49 MJ och hon skulle nog behöva typ 40 MJ för att få en förändring... :arghh:

Önskar att jag var miljonär så jag kunde beställa upp en busslast med halm. :banghead:

Det tar så emot att fundera på att inte låta henne gå på gräs i sommar. Samtidigt är jag livrädd för fång. :nailbiting:

@Habina Hon dör inte en sommar utan gräs. Min fick gå i grushage hela förra sommaren från det att jag tog henne ur lösdriften (rundbal fri tillgång) vid midsommar och fram till i sep/okt. Kunde ntligen då börja styra näringsintaget. Tackvare det fick jag äntligen en normalviktig häst igen efter all konvalescens och tuggande på rundbal i hagen. Jag tror att det gör hästen lyckligare i längden, än att släpa runt på en massa övervikt.
Nu i år får hon gå i gräshage som alla andra. Hellre en sommar i grushage än ett helt liv i grushage när de väl fått fång en gång.

@Novalisa Ja, jag håller tummarna på att den går igenom andra besiktningen imorgon...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka