Hoppade min häst idag, fick tips om en övning med tre hinder i sick-sack efter medellinjen och jag tänkte att det var ju bra då jag 1. har dålig fantasi och alltid gör studs eller 5,5an 2. måste träna på att rida på ett hinder i taget och inte bara styra på första och sen hålla i manen.
Men alltså nej, jag ska inte ägna mig åt nån riktig hoppning utan handledning. Min orutinerade häst ska inte tvingas gå på hinder med en ryttare som inte kan lägga henne rätt på dem. Antingen går vi av för tidigt, för att jag inte orkar hålla ihop henne och skickar iväg henne tidigt för att vi inte får plats med ett språng till, eller så hoppar hon mitt i hindret. Några bra språng fick vi med lite flyt men det är få.
Jag red några svängar och analyserade och som vanligt är det ju för dålig galopp, för lång och för flack eller ingen galopp alls för att jag inte får fram henne. I det första fallet blir hon ju lång och flack och hoppar för tidigt i nåt jättesprång och jag måste hålla i mig för kung och foderland i manen (tackolov har hon slutat dra iväg och bralla efter hindren för jag har inte en chans att sitta kvar då). I det andra fallet hoppar vi stillastående rakt upp och ner, grodhopp.
Väldigt få språng fick vi till med nån form av flyt, och gemensamt för dem var att hindren var typ 40 cm. De "stora" hindren på hela 60 cm var jag tvungen att sänka för att vi aldrig kom bra på dem och en gång rev hon frambommen i oxern och en annan gång kraschade hon hela krysset när hon tog ett halvt språng för mkt och ändrade sig. Nåväl, jag har iaf en väldigt snäll häst som bjuder och tycker det är kul, trots att jag coachar urkasst. Hon är iaf ingen som stannar för då hade hon börjat göra det för längesedan
Hur som haver så var jag ändå hyfsat nöjd efteråt, då jag tagit mig igenom ett pass och tyckte det var mer roligt än livsfarlig. Några språng fick vi ju flyt på iaf. Sen kommer jag in i stallet och inser att jag måste ha sporrat min häst nån förjäkligt i ena sidan, antagligen i grodhoppen. Trots att jag har ponnysporrar. För spörapp är det då inte, men hon hade liksom bulor som man kan få om man rispar sig med en nagel. Inga röda märken med utbuktningar

Hur kass är man inte då liksom? Förvånande att min häst, som är ett sto, inte sagt nåt om det. Inte ett endaste dugg, man kan ju minst vänta sig att hon skulle kicka. Tackolov gick det bort med lite is
Nej, nu blir det kulsporrar så länge hon är klippt. Och ingen mera hoppning i egen regi bortsett fån studs.