07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin vad du är duktig. Kul att se!

Eftersom jag har det lite lugnt på jobbet nu så passade jag på att klippa ihop en film igår:

Vi har ju försökt med bytena förr i omgångar men det är först nu jag har börjat rida dem lite mer seriöst. Ska jobba lite mer på min egen position och så, samt få honom att ta skänkeln bättre. Men det går ju framåt i alla fall..
 
Läste precis en intervju av Carl Hester där han påpekade att man aldrig ska ha en bromsande position, dvs aldrig luta sig bakåt, eftersom framåt för hästen betyder att du måste sitta rakt annars bromsar den. När jag tittar på din video @Amanda_F så lutar du faktiskt dig ganska ofta bakåt, ibland mer o ibland mindre. Kanske ett tips för dig?
Tycker du är på god väg med bytena men han ser stressad ut när du gör dom genom sidförande galopp, ser ut som han fattar bättre vad du vill när du bara vänder snett igenom.
 
Läste precis en intervju av Carl Hester där han påpekade att man aldrig ska ha en bromsande position, dvs aldrig luta sig bakåt, eftersom framåt för hästen betyder att du måste sitta rakt annars bromsar den. När jag tittar på din video @Amanda_F så lutar du faktiskt dig ganska ofta bakåt, ibland mer o ibland mindre. Kanske ett tips för dig?
Tycker du är på god väg med bytena men han ser stressad ut när du gör dom genom sidförande galopp, ser ut som han fattar bättre vad du vill när du bara vänder snett igenom.
Det har du rätt i. Det har nog blivit en ful ovana eftersom han inte tar förhållning så bra (viker in näsan eller stoppar) och dessutom har jag svag ländrygg, så det blir obalanserat mot stark framsida.

Nu får jag nöja mig med att träna själv dock för han har dragit på sig någon sorts förkylning. Ingen feber eller så, men lite slemmig om han anstränger sig och låg i humöret. Stackaren.
 
@Novali01 ang bytena så är det lättare rakt fram åt vänster men åt höger kom vi fram till att det bästa var att byta på volt. Det fick vi dock inte med på film. Att det ser trassligare ut ur skänkelvikning beror på att han var tröttare då. De första bytena som var med på filmen var innan jag började känna att han var trött. Är lite arg på mig själv för att jag fortsatte med försämrad kvalitet. Men man lär sig av misstagen.

Lättast är det om jag försöker byta med fart och att han inte behöver sätta sig. Då byter han nästan alltid rent åt vänster. Men domarna tycker tydligen inte att man ska stå upp i lätt sits i mellangalopp där det är byten..
 
Barb har vilat två dagar och idag kom hon som en galning i hagen och bockade och busade :D. Fick med mig mycket energi när jag red och då blev det väldigt lätt att rida byten! Hon lyfte ordentligt med baken bara jag petade med spöt-inte för att slå mot det utan mest för att hon verkligen tog i. Är första passet som jag känner att det var lätt att bara lägga till byteshjälp och direkt få en respons. Det tar sig!
 
Fortsätter hålla hov här i tråden med dagens tävlingsrapport :D!

Barb hoppade super och barnet red kalasbra! Tyvärr föll en en bom när hon blev lite lång i sista galoppsprången till ett räcke. Men det handlar så mycket om orutin från Barbs sida. Känner just nu att det är så kul att stå bredvid hoppbanan och titta att jag bara rider tävlingen nästa helg (står som reserv i LA3 för jag ville göra nåt lätt, men kommer vi inte med rider jag nog MsvC1 ändå) och så får hon hoppa två starter till under hösten. Barb har presterat så fint på dressyrbanorna i år att de sista tävlingarna inte känns så viktiga.


Typ enda ponnyn på framridningen som gick på tygeln...
14333012_10209138316326929_1704249502190914286_n.jpg


14291847_10209138386168675_7427334409077660718_n.jpg
 
Kul med hopptävling @Fiorano !

Bruce är som sagt på Nordiska-Baltiska Mästerskapen i Norge och tävlar nu, de blev tyvärr inte uttagna till laget men ligger individuellt 5a i den öppna klassen (7 placerade) och 4a i NM för J+YR efter dressyr och terräng. Ni får hålla tummarna för att det går bra på veterinärbesiktningen och hoppningen imorgon så de får rosett eller till och med medalj med sig hem! :)

Har för övrigt gått jättebra med mina fuxmärrar idag också ;), satt upp på 08an för första gången! Och min 3-åring var superladdad när jag tömkörde :p. Men när hon väl kom igång och blev lite mer lagom tempererad gick hon SÅ fint. Hon har inte den roligaste arbetstraven och har inte kommit på det där med att länga steget heller ännu, men däremot jag tror hon kommer bli en riktigt piaff- och passagemaskin! :love:
 
Idag var det Skåne-utflykt för träning. Tog hela jäkla dagen, men det var det värt! Är väl egentligen ingen jättebra tränings-bana då den är så utsträckt och mycket träd att man bara kan hoppa några (1-2, max 3) hinder åt gången, om tränaren ska kunna se. Men nyttigt att komma iväg och se lite nytt!
Svårighetsgraden steg rejält för oss idag, och Rutan var jättefin! :love: Pigg och glad och letade hinder.
Hoppade nästan bara 100-hinder, och några 1*. Hon var väldigt "med", men lite missar hade vi förstås. Jag är väldigt nöjd med att jag lät bli att "trixa" idag, och ingenting kändes högt! :love:















Filmklipp:
 
"ingenting kändes högt"
Det var inte sant kom jag på nu, för i början kändes det lite högt. Oxern jag hoppar först på filmen tog jag för att jag inte vågade ta lådan bredvid, som jag hoppar i andra sekvensen. SEN kändes inget högt!
 
@Amanda_F Tack!

3 tävlingar kvar, rider 90-klass i Vinslöv och sedan Tågarp de kommande 2 veckorna, och sen avslutar vi med debut i 100-klass i Udden i mitten av oktober, sen är säsongen slut.
 
Är så lycklig då min vackra grå Despoina HQS debuterade 1.50 i Ljungby i helgen med ett nedslag och snabb tid så det blev en 4:e placering... Nu har hon en 5:e placering i 1.45 och en 4:e placering i 1.50 i resultatlistan... Började helgen med att vinna 1.30 klassen.. Nästa tävling är Flyinge Indoor och sen Billdal Horse Show.
 
Är så lycklig då min vackra grå Despoina HQS debuterade 1.50 i Ljungby i helgen med ett nedslag och snabb tid så det blev en 4:e placering... Nu har hon en 5:e placering i 1.45 och en 4:e placering i 1.50 i resultatlistan... Började helgen med att vinna 1.30 klassen.. Nästa tävling är Flyinge Indoor och sen Billdal Horse Show.

Vem rider nu? Kanske kollar den helgen i Billdal! Kunde vara kul att se.. Vilka dgr går hon? Jag rider bara på torsdagen på 6 åringen, gissar att ni inte är där då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 863
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp