07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan för ovanlighetens skull bidra med lite bilder! Vi var ut på långpromenad idag, i heeelt fantastiskt väder! Fick med mig sambo med barnvagn å passade på att tömköra samtidigt, klockrent! :)

Ponny har sån fruktansvärd björnpäls så det är inte klokt..... Ser ut som jag har dragit gjorden hur hårt som helst, haha! När jag tömkörde försvann tömmarna i pälsen på henne. :p Nu minns jag varför jag brukar helklippa henne... :angel:

IMG_20161112_121841_zpsms8l0o5p.jpg


IMG_20161112_121836_zpstipcluxh.jpg


Också lite bilder från promenaden!

IMG_20161112_133129_zpsre8ttt3g.jpg


received_10209387529719095_zpsfvtfl1xk.jpeg


Tänker man bort den där tjocka pälsen så är hon nog inte så fet där under. ;) (och min mössa är verkligen jättesexig!)
received_10209387528839073_zpsqvvtjfw4.jpeg


IMG_20161112_125954_zpshieoidfm.jpg


Det var den längsta turen ifrån fölet, vi var ute drygt 1,5 timme. :)
 
@Charlotte1975 jag hoppas att det ska gå att ha hästvakt till C också i framtiden, nu när han blivit lugnare. Utan att behöva vara orolig alltså.. Jag vill ju helst inte att andra sitter och gnider inne på honom och då har det varit svårt att lämna bort. Men som tjejen som hade utsläppet i morse sa till mig idag. Han är alltid snäll, men nu var han liksom lugn. Det värmer en orolig hästägare.--
 
Här fortsätter den fina känslan att infinna sig. :) Idag satte vi två fina förvända i hö och en i vänster. Då rider jag halvt igenom, ut på långsida, genom kortsida, klipper hörnen, och så diagonalen ut i rätt galopp igen.

Hon har dock frustrerande nog börjat med att hon ska bajsa stup i kvarten och innan hon väl gör det ska det "nog" bajsas dvs tvärnit i galoppen, fiser lite och sen nje, inte nu. Hon har aldrig bajsat under ett ridpass på banan i typ hela sitt liv, förrän de senaste månaderna och nu är det typ tre ggr på 45min. :mad: Jättefrustrerande. Nu är jag iaf direkt på henne för att göra det obekvämt de första "nog" så att hon faktiskt bajsar direkt och inte känner efter någraggr först. Känns som en typisk grej bara för att få e paus. Jäkla ston! :banghead:
 
Rutan tycker att det är helt onödigt att hoppa studs. Rutan kommer att få hoppa studs minst en gång i veckan hela vintern, hehe!

Idag hoppade vi bana med 4 studsserier, blandat med smalhinder och travbommar.

I morgon "riktig" hoppträning.
Sen hoppas jag att det tinar så att jag får dressyra lite i veckan, så taggad på det nu!
 
Har varit på föreläsning om ryggar på Brunmåla i kväll. Det är så mkt häst i mitt huvud nu så jag har svårt att tänka på annat och sånt här sätter verkligen igång tankarna i ännu högre tempo. Rekommendationen är att variera allt. Och inte börja eller sätta press för tidigt. Skelettet är inte klart för än de är sex år, men ryggarna ska hålla ett helt liv. Sen pratade veterinärerna om var samling sitter och hur skelettet kan röra sig och vad som händer när hästarna får ont. Intressant alltså.

Red idag igen. Och man kan inte riktigt beskylla min häst för att vara het just nu. Men det gör inte så mkt. Roligt var i alla fall att när han blev rädd för att det trillade snö från taket (det låter ju en del), så stannade han och inväntade att jag skulle sätta mig på plats igen. Och var sen inte direkt tittig i det hörnet där det hände (trots att det var på vårt farliga hörn, där alla grejer står och där man går in och ut...). Sen var han jättesnäll på vägen till och från ridhuset trots att vi hade en studsande unghäst i baken. Så skönt det här! Nästa onsdag ska vi till kliniken och sko och kolla hur bakbenen klarat den något ofrivilliga vilan.
 
Här är det inte så mycket galopp i solnedgången på stranden heller. Snarare Bambi på is över gårdsplan när jag halkar runt med gödselkärran. Vilket jla pissväder! Först härliga snön och nu har det blivit varmt, blev kallt och så lite regn på isen som pricken över i. Kunde inte ens parkera bilen på vanliga stället för den bara gled i väg...

Barb funkar fint i sin sjukruta och hovarna håller sig i schak :).
 
Idag har jag tankat energi på bästa möjliga sätt!

IMG_20161120_143840_zpsr6pkawka.jpg


Det är drygt 1,5 år sen sist jag red pga graviditeten, nu kunde jag inte hålla mig längre! :love: Helt underbar vinterdag, ett par minusgrader, vindstilla, packad snö på vägarna... Jag planerade en väldigt lugn tur i fri skritt, bara för att vi skulle få lufta oss lite båda två. Men det funkade bara halvvägs. :p När vi vände hemåt fick ponny krut under fötterna och tyckte det var fullt ös som gällde. :D Så nästan hela hemvägen bestod av att takta och trippa åt sidorna, kasta med huvudet och studsa på stället. :p Jag väljer att tolka det som att hon var lika lycklig som jag. ;) :love:

Hon är så vansinnigt lurvig! Om vi kommer igång så pass att det börjar bli svettiga pass så kommer det behöva klippas rätt mycket. :o
 
@Maja_Kandi Underbart!

Jag har råkat anmäla mig och Rutan till en dressyrtävling. En av grannklubbarna, perfekt, orkar inte åka så långt för en dressyrtävling. :p
Blir LB2, och sen blir det faktiskt LA3 också. Började med galopp-skritt-övergångar förra veckan, och ryggningar tänkte jag börja med denna veckan. :angel::angel: Skänkelvikning ingår ju i Lätt klass-programmet och även förvänd galopp, men den går ju på en grund serpentin längs långsidan i Lätt klass, ska bli spännande att rida La3-vägen i morgon!
Har aldrig ridit något av programmen, suttit och pluggat lite ikväll, ska på träning i morgon.

Rutis var så härlig att rida häromdagen, då hade vi inte ridit dressyr på ett tag pga frusen ridbana, men hon var så framme och satte sig fint i galoppen och kändes verkligen som i uppförsbacke när man släppte fram henne igen. Tur att ingen såg oss och kunde ta känslan ifrån mig. :angel::o

Nu skulle jag behöva åka på en hopptävling också innan jul. Tyvärr verkar det vara den helgen jag jobbar. Annars är det dagen innan dressyrtävlingen, det är kanske iofs ett bra upplägg.
 
Igår galopperade vi för första gången sedan augusti..
Hon är så fin! Och ja, jag är väl partisk. :angel: Men att få sitta i min sadel på min häst är ju obeskrivligt efter 10 veckor av trim på andra hästar. Hennes trav är så luftig att jag i början nästan hann tappa balansen i det upprätta läget av lättridning, för att jag måste stanna där så länge i varje steg..

Återbesök, klinikskoning och röntgen på onsdag, förhoppningsvis kan jag fortsätta med igångsättningen efter det. Men jag vågar inte hoppas. Time will tell :heart
 
Dressyrträning idag, tränaren har inte sett oss på ca 1,5 månad och reagerade på att galoppen blivit så mycket bättre! Även hopptränaren har noterat detta.

Tränade lite programdelar. Övergången från galopp till trav och sen ny fattning på diagonalen var svårt!
Ryggning fattade hon direkt, ska fortsätta träna på det hemma. Även skänkelvikningen kan vi nog få till. Det gick även oväntat bra att rida upp på medellinjen i galopp och göra halt.

Däremot förvända galoppen... Hon bytte och bytte. Skyller på @Novali01 som "tvingat" oss att träna på byten. :mad:
Rutan verkar ha hajat det! Byta riktning = byta galopp, jajamensan! :banana:
Suck! Nu måste jag lista ut hur jag ska få henne att fatta att jag ibland inte vill att hon byter.
Möjligen är det lättare nästa gång, nu hade vi tränat ett tag när vi kom till förvända och hon kändes lite matt.
 
Tränade idag och pålle kändes super fin i traven och även i galoppen åt höger. Men den vänstra galoppen har vi tappat någonstans i Kina. Jag kan tusan inte svänga till vänster. En kort sväng fick jag till det men hur svårt ska det vara? :mad: så nu ska jag träna vänstergalppp tills jag kräks, stackars häst. Det är ju inte så att han inte kan galoppera åt vänster med min kropp får inte till det just nu.
 
@Marvin om du verkligen har koll på "nya" "yttersidan to be" korrekt och hela vägen, så byter de inte när du inte vill att de byter :D

Börja lite grundmässigt , typ rid rättvänd och gör en mjuk båge ut på långsidorna och sen tillbaka på spåret som man gör med ungisarna i början . Då hinner du själv även få koll på bogarna och "nya yttersidan" ? :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 035
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp