07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har klippt Knatte för tredje gången redan i år! Han blir så himla svettig och idag klippte jag hela ansiktet för första gången. Såg så himla sportig ut:D. Någon som har tips på bra liten maskin?

@oxo Min kropp har också mycket svårar att galoppera åt ena hållet. Jag får liksom inte till de med att sitta på innesidan och samtidigt ha honom på ytter. Kan man inte välja en sak:angel:.
Har haft sådan enorm värk i min nacke idag med. Brukar kunna bita ihop men idag har jag haft så ont så jag mått illa. Så himla jobbigt! :banghead:
 
@sommarminne Det är precis det som händer mig. Nu trampar jag ner för mycket i inner och puttar ut mig själv och håller för mycket i ytter. Det blir ju svårt för stackarn att svänga då.

Hoppas du kryar på dig.
 
@sommarminne Det är precis det som händer mig. Nu trampar jag ner för mycket i inner och puttar ut mig själv och håller för mycket i ytter. Det blir ju svårt för stackarn att svänga då.

Hoppas du kryar på dig.

Gå till en bra kiropraktor är mitt tips. Sen bör du kunna sitta i sadeln sas.
Att sitta och böja och försöka jobba emot låsningar i kroppen ger bara frustration.

@Marvin
De måste lära sig byta på sitsen och i te handen.
Jag hade ridit lite böjningsövergångar sas i skritt och trav. Och velat jobba med att både få ren böjning med bakdelen med i böjningen och att bara ställa och rida hästen rakare i kroppen.
Sen hade jag i galopp gjort de övningarna. När man ber om ren böjning och med sitsen sätter sig för böjningen får man i galoppen ett byte.
Rider du bakdelen rak och sitter rakt får du inget byte.

Man kan inleda med att bara ställa yttepyttelite höger-vänster-höger-vänster så lite att det knappt märks. Och öka på hur mkt man böjer gradvis.
Noga med att sitta kvar i rätt galopp. Kanske tom lite överdrivet.

Ett riktigt galoppombyte är i balans.
Jag tror du får byta pga obalans=lättare att hålla balansen om jag byter, nu när jag lärt mig skifta galopp.
Det kommer!
 
@Marvin om du verkligen har koll på "nya" "yttersidan to be" korrekt och hela vägen, så byter de inte när du inte vill att de byter :D

Börja lite grundmässigt , typ rid rättvänd och gör en mjuk båge ut på långsidorna och sen tillbaka på spåret som man gör med ungisarna i början . Då hinner du själv även få koll på bogarna och "nya yttersidan" ? :)

Ja, mjuk båge på långsidan fixar hon ju bra. Tror jag ska börja med det, så hon fattar vad vi ska göra. Sen är frågan om man ska börja med att göra bågen djupare, eller om vi ska ge oss på halvvolten över ridbanan, men göra en planerad övergång efter halva, så att hon bara behöver göra ett "hörn".

Dammit, innan har hon ju kunnat galoppera i fel galopp i evighet, även på liten volt. :angel:
 
Ja, mjuk båge på långsidan fixar hon ju bra. Tror jag ska börja med det, så hon fattar vad vi ska göra. Sen är frågan om man ska börja med att göra bågen djupare, eller om vi ska ge oss på halvvolten över ridbanan, men göra en planerad övergång efter halva, så att hon bara behöver göra ett "hörn".

Dammit, innan har hon ju kunnat galoppera i fel galopp i evighet, även på liten volt. :angel:

Men hjälper inte din tränare dig med att se var det ev brister och hur du bäst jobbar med det utifrån det ? Som med det mesta är det ju till 90 % typ ett ryttarproblem dvs ryttaren signalerar/gör ngt annat än avsett och tränaren ser ju det isåfall och kan stötta/korrigera en och visa vad man bör tänka på/var det brister ?
Tränaren bör ju utifrån det kunna hjälpa dig med det du undrar tänker jag ? :confused::)

Att de kan galoppera i förvänd no matter what som hon gjort tidigare är ju heller ingen måttstock tänker jag , ffa om du ska rida en LA ;) Lika lite som att hon nu förvisso byter närhelst du byter varv :) Ingendera är ju egentligen korrekt dvs hästen/ryttaren har inte riktigt lärt sig rätt, lite krasst men ärligt :)

Går ju ypperligt att lära om men ju snabbare desto bättre . Därför min undring ang din tränares syn på saken och hjälp från denne ?
 
Senast ändrad:
Men hjälper inte din tränare dig med att se var det ev brister och hur du bäst jobbar med det utifrån det ? Som med det mesta är det ju till 90 % typ ett ryttarproblem dvs ryttaren signalerar/gör ngt annat än avsett och tränaren ser ju det isåfall och kan stötta/korrigera en och visa vad man bör tänka på/var det brister ?
Tränaren bör ju utifrån det kunna hjälpa dig med det du undrar tänker jag ? :confused::)

Det kan hon nog. Problemet idag var att hästen redan kändes lite trött, så vi avslutade istället för att stöka mer med henne. Om jag har tur kanske vi lyckas få till en träning till innan tävlingen, men det är långt ifrån säkert. Jag hade kanske hellre ridit en LB-klass till i det här läget, men det fanns ingen sådan, och andra starten är mest för att hon ska få komma in i ridhuset en gång till (kan behövas om hon blir lika spänd som i Udden), så skulle vi misslyckas är det inte hela världen. Hade ju inte egentligen tänkt rida nån svårare förvänd galopp i vinter, utan försöka få till hoppbytena så vi slipper hoppa banorna delvis i korsgalopp i vår.

Jättesvårt när man vill rida både dressyr och hoppning! Hur gör alla andra? Är det jag som är ovanligt trög?
 
@Marvin
De måste lära sig byta på sitsen och i te handen.
Jag hade ridit lite böjningsövergångar sas i skritt och trav. Och velat jobba med att både få ren böjning med bakdelen med i böjningen och att bara ställa och rida hästen rakare i kroppen.
Sen hade jag i galopp gjort de övningarna. När man ber om ren böjning och med sitsen sätter sig för böjningen får man i galoppen ett byte.
Rider du bakdelen rak och sitter rakt får du inget byte.

Man kan inleda med att bara ställa yttepyttelite höger-vänster-höger-vänster så lite att det knappt märks. Och öka på hur mkt man böjer gradvis.
Noga med att sitta kvar i rätt galopp. Kanske tom lite överdrivet.

Ett riktigt galoppombyte är i balans.
Jag tror du får byta pga obalans=lättare att hålla balansen om jag byter, nu när jag lärt mig skifta galopp.
Det kommer!

Jag försöker förstå det där. Alltså, rida rakt fram med hästen lite ställd och böjd inåt, även rumpan med inåt? Och sen räta ut och böja på andra hållet när man vill byta? Om man vill ha kvar förvänd då, ställa om, men inte böja åt nya innersidan?
Jag har börjat lite försiktigt med att ändra ställning i galoppen och ha henne lite motställd, mest eftersom det inte gick och jag kände att jag behövde få henne att kunna galoppera rakt fram och ställa åt bägge hållen utan att bli spänd.

Ja, jag tror också hon byter för att hon kommer i obalans, jag ska prova lite tidigare i passet, och på banan hemma som inte är så tung som den hos min tränare.
I hoppningen har hon ju inte bytt på hjälpen, men hon har kommit på att det är lättare för henne om hon byter när vi har ridit ganska svåra vägar.
 
@Marvin din fråga tycker jag är superintressant av många anledningar inkl egen erf av hur olika åsikter det finns och hur olika både ryttare och tränare ser på det .
Hade gärna sett en tråd om detta . För att inte snurra in för mycket i tråden vi nu är i .
Tack för kvällens bäst avancerade frågeställning på sociala media gällande häst ;)
 
@Marvin din fråga tycker jag är superintressant av många anledningar inkl egen erf av hur olika åsikter det finns och hur olika både ryttare och tränare ser på det .
Hade gärna sett en tråd om detta . För att inte snurra in för mycket i tråden vi nu är i .
Tack för kvällens bäst avancerade frågeställning på sociala media gällande häst ;)

Du menar galoppombyten när man rider flera grenar?
(ja, jag är extra trög idag! :o)
 
@Marvin Nu är jag inte alls på samma nivå som Tuapuha men med mitt ponnybarn som rider för mig, och som har heta hopponnier som byter för noll och ingenting, har vi börjat med att jobba rättvänd galopp på volt som hon rider utåtställd och minskar volten med en vändande ytterskänkel. När hon fått in den rörelsen i kroppen har det funkat riktigt bra att gå över i förvänd och rida med precis samma tänk att vända in hästen genom halvvolt/kortsida. .
 
På fredag klockan åtta på morgonen (hu) kommer veterinären ut med portabel röntgen och tar lite plåtar på Barbs framfötter. Är rätt nervös faktiskt över hur pass stor påverkan på hovbenet det blivit...

Burban blir iaf bättre och bättre. En del spänning och svårighet med kontakten, men det ger sig nog med tid. Ikväll har vi haft barbackapremiär på vår måndagstur med sällskap Nu skrittar hon på fint dessutom fastän det är mörkt :p.
 
@Marvin Nu är jag inte alls på samma nivå som Tuapuha men med mitt ponnybarn som rider för mig, och som har heta hopponnier som byter för noll och ingenting, har vi börjat med att jobba rättvänd galopp på volt som hon rider utåtställd och minskar volten med en vändande ytterskänkel. När hon fått in den rörelsen i kroppen har det funkat riktigt bra att gå över i förvänd och rida med precis samma tänk att vända in hästen genom halvvolt/kortsida. .

Toppen! Den övningen gör vi redan i trav (för att sedan ställa om inåt och flytta ut henne igen för innerskänkeln) för att få upp henne på yttertygeln.
SÅ sugen på att rida massor nu! Attans att jag åker till London på onsdag för en lång weekend, men vi kan nog träna oss i form också...
 
@Marvin Testar ju också lite förvänd på min, främst än så länge för gymnastiken. Min byter ju gärna alt saktar av när det blir jobbigt. Jag kör på någon variant av det @Fiorano beskriver. Har fått ha övertydlig ställning åt galopphållet sas (hö galopp, ställd höger) och tydlig innerskänkel, höger.
Vägen jag rider är rättvänd, vänder halvt igenom men kommer ut lite längre fram på spåret, sneddar hörnen något på kortsidan så det blir en mjukare båge och sen in på diagonalen och ut i rättvänd.
Har suttit riktigt fint senaste passen nu och känns mindre och mindre "kantiga".
 
Toppen! Den övningen gör vi redan i trav (för att sedan ställa om inåt och flytta ut henne igen för innerskänkeln) för att få upp henne på yttertygeln.
SÅ sugen på att rida massor nu! Attans att jag åker till London på onsdag för en lång weekend, men vi kan nog träna oss i form också...

VILA menar jag. Äsch. Läggdax??
 
Du menar galoppombyten när man rider flera grenar?
(ja, jag är extra trög idag! :o)

Nja .. Näe .. :D din fråga om hur man när man tränar/tävlar flera grenar kan hitta balans i det ang grunder och hur tränarna förhåller sig till det. Så nej - inte hur man byter /lär in byten .
 
Nja .. Näe .. :D din fråga om hur man när man tränar/tävlar flera grenar kan hitta balans i det ang grunder och hur tränarna förhåller sig till det. Så nej - inte hur man byter /lär in byten .

Aha! Ja, det är svårt!
Terrängtränarna vill att man ska låta hästen vara ifred inför hinder och leta sina egna avstånd, hopptränaren håller inte med.
 
@tuaphua Jag har varit maaaassor hos kiropraktor det här året och har inte sett några resultat alls på de tyvärr. Har märkt att det är träning som fungerar bäst men jag har en hel del röntgenfynd så jag får kanske inte får samma effekt av att bli korrigerad.
 
Igår galopperade vi för första gången sedan augusti..
Hon är så fin! Och ja, jag är väl partisk. :angel: Men att få sitta i min sadel på min häst är ju obeskrivligt efter 10 veckor av trim på andra hästar. Hennes trav är så luftig att jag i början nästan hann tappa balansen i det upprätta läget av lättridning, för att jag måste stanna där så länge i varje steg..

Återbesök, klinikskoning och röntgen på onsdag, förhoppningsvis kan jag fortsätta med igångsättningen efter det. Men jag vågar inte hoppas. Time will tell :heart
När ska ni dit? Vi ska sko kl 13 och knäfix vid 15...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 863
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp