07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx Stå på dig med UL, förstår inte riktigt detta med veterinärer som liksom ger upp? En blir hemskickad med 10 dagar metacam och en klapp på axeln liksom. När mina hästar varit tokiga av nån anledning (95% pga handhavandefel...) så har jag alltid valt att ta hästarna själv och försökt lösa det utifrån mitt eget schema. Jag orkar inte med pratat om ens hästar som nån form av monster pga andras okunnighet. Att nu ha mina ute på lösdrift så att ingen annan behöver göra något med dom är så himla skönt!

@spinxx - usch, vad tråkigt att hon fortfarande är halt, och att hon skrämt dom där ponnymammorna.. :( Kan du ge lite lugnande tillskott kanske, så att hon inte börjar busa ännu mer? Skrullan fick torkad kamomill (uppblött då) i fodret under sin boxvila, tillsammans med extra höga doser magnesium. På det höll hon sig förvånansvärt lugn... :idea:

Håller tummerna för er på fredag!

@Marvin - grattis till placeringen, jätteroligt! :D

Vi har tävlat hoppning i häljen, endast en klass (1 m i lördags). Resultatet blev inget vidare, men känslan var :love: och Skrullan skötte sig jättebra. Skönt att äntligen vara igång igen med tävlingen...! Försöker få tag på bilder från tävlingsfotografen, återkommer om jag lyckas! :)

Ungefär så, @fio .... :p

Lär inte bli det i år, nu fokuserar vi främst på att få iorning hoppningen, så kanske vi kan rida fälttävlan igen nästa år.

Funderar lite halvt på att åka på Pay & Cross nästa söndag, men min plånbok tycker inte om idèen.... drygt 3 timmars resväg (enkel resa)... blir nog hopptävling i grannkommunen istället. ;)

Idag firar jag och Barbie fem år tillsammans! Så här liten var hon på allr första fotot tillsammans :D
14183691_10209036168973309_3047687504211619872_n.jpg

Vi har firat dagen med att jogga lite på kandaret. Tycker av principskäl att kandar egentligen är helt onödigt. Var lite nyfiken på hur hon skulle kännas på det och jag undrar lite om jag kanske kan få henne lite mer uppe och lättare i kontakten på det. Kändes fint idag iaf även om jag aldrig tog upp formen, men hon är helt okomplicerad på det och väldigt fin i kontakten, skummade dessutom bra i munnen :).
14225499_10209038963283165_4552470199024411837_n.jpg

Som jag lovat mig själv och hästen tidigare ska vi variera oss och åka iväg lite så idag stoppade jag in henne i släpet och åkte 25 min till skogarna kring min gamla ridskola och red ut i 1.5h. Underbar trollskog långt bort från det mesta. Testade delvis ny väg då jag minns "branta backen" från när jag red på ridskolan och hade en hum om ungefär var den var men minns att det inte var en uppenbar väg dit. När jag gett upp om att ramla över den så uppenbarade den sig framför mig precis som jag minns det. Och :devil: vad brant den var. :D Och lång. Blev lite galopp men på supertittig häst som la mer fokus på omgivningarna än att ta sig framåt/uppåt så blev det lite lönlöst. :cautious:
Från trollskogen;
14212036_10154510420169784_3054272053978948106_n.jpg

Är anmäld till tävling på lördag men står som reserv. I övriga fem klasser har reservlistorna nollats och tre av klasserna är inte ens fulla längre men min? Nähä då, är fortfarande fjärde reserv. :arghh:

Som jag lovat mig själv och hästen tidigare ska vi variera oss och åka iväg lite så idag stoppade jag in henne i släpet och åkte 25 min till skogarna kring min gamla ridskola och red ut i 1.5h. Underbar trollskog långt bort från det mesta. Testade delvis ny väg då jag minns "branta backen" från när jag red på ridskolan och hade en hum om ungefär var den var men minns att det inte var en uppenbar väg dit. När jag gett upp om att ramla över den så uppenbarade den sig framför mig precis som jag minns det. Och :devil: vad brant den var. :D Och lång. Blev lite galopp men på supertittig häst som la mer fokus på omgivningarna än att ta sig framåt/uppåt så blev det lite lönlöst. :cautious:
Från trollskogen;
14212036_10154510420169784_3054272053978948106_n.jpg

Är anmäld till tävling på lördag men står som reserv. I övriga fem klasser har reservlistorna nollats och tre av klasserna är inte ens fulla längre men min? Nähä då, är fortfarande fjärde reserv. :arghh:

Ååh, den skogen! :love: :love:

@Marvin
Grattis till placeringen! Du är så värd det! Men nu vet du ju att det bara är att strunta i foto och film nästa gång så blir det rosett. ;) :D

Vinterhagen klar och hästarna ditflyttade, fodras med hö och thermobaren är fylld. Nu är det officiellt höst! Skönt att ha dem på plats innan älgjakten drar igång på lördag. :)

Vas olika det är i vårt avlånga land! :p Här är det bete från typ 1/6 till 1/9, tre månader. Resten är det hö som gäller! Inte utan att man är lite sotis på er som kan ha på gräs så länge. ;)

Vi har lekt med bytena idag och jag tror han börjar fatta. Vi har gjort för få för att jag ska se något mönster i hur han gör, det är med bock, brall, slängtrav och ibland kort och rent eller mkt gest men jämfota bak. Han får ingen riktig ordning på kroppen men han försöker i alla fall. Kunde avsluta med att rida förvänd så jag hoppas att jag inte förstört för mkt inför tävlingen i helgen :)

@sassiball Så fruktansvärt vidrigt och jag blev helt tårögd. Det finns liksom inga ursäkter. Jag hoppas innerligt dom hittar något via dna!

Knatte har återhämtat sig rekordfort ifrån lymfangiten och jag har joggat honom lite lätt igår. Tycker han har tagit sig mycket de sista även om han fortfarande får kämpa på för att få ihop kroppen. Väldigt varmt ute idag på morgonen men jag va tvungen att testa lite tips jag fått av @Novali01 på banan. Svettades ihjäl lite men Knatte kämpade verkligen på idag!

@sassiball Så fruktansvärt vidrigt och jag blev helt tårögd. Det finns liksom inga ursäkter. Jag hoppas innerligt dom hittar något via dna!

Knatte har återhämtat sig rekordfort ifrån lymfangiten och jag har joggat honom lite lätt igår. Tycker han har tagit sig mycket de sista även om han fortfarande får kämpa på för att få ihop kroppen. Väldigt varmt ute idag på morgonen men jag va tvungen att testa lite tips jag fått av @Novali01 på banan. Svettades ihjäl lite men Knatte kämpade verkligen på idag!
funkade det då?? :)

@Novali01 Fungerade hur bra som helst! Kändes som att hela yttersidan blev typ 20 cm kortare. Han blev först lite orolig och gick och klapprade tänder men när han väl fattade att han skulle sätta sig ett snäpp till och trampa på så trillade poletten ner. I galoppen blev det riktigt stor skillnad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 324
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka