07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball - fy vad otäckt! Stackars ponny! :cry:

KL
Vi hopptränade igår, och äntligen verkade poletten trilla ner hos Skrullan angående hur man hoppar studs! :banana: Dvs. tidigare har hon rusat iväg som en tok på alla typer av serier, men nu höjde vi studsen till ca. 80-90 cm (3 stk) som jag hoppade från trav, så att hon fick hoppa lite mer uppåt och använda ryggen. Jisses vilken skilnad! Första gången trodde jag att hon skulle stanna mitt i serien då det gick så långsamt... :rofl: Men tydligen är det så det SKA kännas! :p Vi kunde även lägga till en stor oxer på 2 stegs avståd i slutet utan att hon rusade på denna. :love:

Har anmält till 90 och 1 m nu på söndag, första inomhustävlingen för säsongen och nytt ställe så vi tar det lite piano bara.
Idag arrangeras det p&j på anläggningen närmast oss, men jag skippar det, tror att gumman är ganska mörbultad efter gårdagens gymnastikhoppning. Jag kanske går ut och promenerar med henne i skogen istället. :)

Nu har Harry varit hos mig i 2 veckor och vi har lärt känna varandra lite bättre. Ridmässigt får han MVG. Han har slappnat av på ett helt annat sätt nu än första dagarna och jag tror verkligen detta är en häst som passar min ridning. Även vid utridning så har han skött sig trots mkt läskigt att kolla på. Tyvärr så är han inte riktigt nöjd ute i hagen.:crazy: Har bytt hage och något bättre, men han har fått gå in tidigare än de andra för att han inte ska vandra för mkt. Pga detta vandrandes så har han gått ner i vikt så jag rider ganska försiktigt. Tips mot hatvandring mottags gärna. Tyvärr tyvärr så kan jag inte erbjuda honom en kompis just nu, om jag inte själv köper en sällskapshäst och de va inte poppis hemma.:angel:

Nu har Harry varit hos mig i 2 veckor och vi har lärt känna varandra lite bättre. Ridmässigt får han MVG. Han har slappnat av på ett helt annat sätt nu än första dagarna och jag tror verkligen detta är en häst som passar min ridning. Även vid utridning så har han skött sig trots mkt läskigt att kolla på. Tyvärr så är han inte riktigt nöjd ute i hagen.:crazy: Har bytt hage och något bättre, men han har fått gå in tidigare än de andra för att han inte ska vandra för mkt. Pga detta vandrandes så har han gått ner i vikt så jag rider ganska försiktigt. Tips mot hatvandring mottags gärna. Tyvärr tyvärr så kan jag inte erbjuda honom en kompis just nu, om jag inte själv köper en sällskapshäst och de va inte poppis hemma.:angel:

Vad härligt att ni redan har "hittat varandra" i ridningen! :) Angående hagvandring så kan du testa att lägga ut saker i hagen, t.ex. grenar, gamla däck, pilatesboll, osv. Om han vandrer längs staketet så lägg saker i vägen så att han måste gå omvägar och blir "avbruten" i sin vandring.

Ponny!:D köp en ponny o skyll på att barnet annars kommer bli mobbat o utstött bland de andra ridungarna om hon inte genast får en egen.. Sällskapsproblemet löst!

@Charlotte1975 om det finns möjlighet att låta honom gå i en hage "inbakad" av andra hagar med hästar i så hade jag tipsat om det.

Hade en inack som hagvandrade ngt sinnes i början när den kom, nötte upp en åtta stigmässigt längsmed ena sidan av staketet mot de andra hästarna trots att hagen han gick i var en jättefin betesvall och hästarna brevid aldrig hamnade långt ifrån.... Blev bättre när han fick en hage mellan två andra hagar . Försvann helt när han fick gå med kompis och sen ngt år senare kunde han även gå själv utan att vandra om hagen "låg rätt". Dock fick man alltid ta in honom bland de första alla 6 åren ägaren hade honom annars triggade han igång igen.

Ja det var vår lilla Dingla som var utsatt :(. En riktigt jobbig upplevelse.

Fruktansvärt :cry: hoppas hon blir helt återställd! Det är ofattbart att det finns sådana idioter i frihet, lås in och kastrera :rage: För många år sedan blev ett sto utsatt i ett stall där jag jobbade. Jag minns vanmakten och rädslan över mina egna skulle bli utsatta som gick på bete några kilometer därifrån.

Fruktansvärt :cry: hoppas hon blir helt återställd! Det är ofattbart att det finns sådana idioter i frihet, lås in och kastrera :rage: För många år sedan blev ett sto utsatt i ett stall där jag jobbade. Jag minns vanmakten och rädslan över mina egna skulle bli utsatta som gick på bete några kilometer därifrån.
Ja det är så tråkigt att man inte kan skydda sig mot den typen av brott. Våra hästar stod inne den första natten på hela sommaren eftersom de flyttats till nytt bete o Dingla får inte äta för mycket så de stod inne för att vila magarna lite. Vet inte om de är säkrare ute egentligen, svårare att ha kamerabevakning då.

Ja det är så tråkigt att man inte kan skydda sig mot den typen av brott. Våra hästar stod inne den första natten på hela sommaren eftersom de flyttats till nytt bete o Dingla får inte äta för mycket så de stod inne för att vila magarna lite. Vet inte om de är säkrare ute egentligen, svårare att ha kamerabevakning då.
Ja du det är svårt att veta. De som jag känner till hade också hästarna inne och de har bara 20 meter från bostadshuset till stallet. Det är svårt att skydda sig från galningar. Men de satte upp kameraövervakning på gården och har inte haft påhälsning sedan dess.

Tömkörde Divis idag. Fick ett jädra tryck i traven. Trampade lite också och hon sätter sig verkligen superfint. Hoppas det håller i sig tills man ska göra det uppsuttet :D

Fast det var säkert ändå inte ens början till riktigt piaff för jag rider ju tävlingsdressyr och vi kan ju ändå inget om det OBS! Mycket stor ironi nu :p

Tömkörde Divis idag. Fick ett jädra tryck i traven. Trampade lite också och hon sätter sig verkligen superfint. Hoppas det håller i sig tills man ska göra det uppsuttet :D

Fast det var säkert ändå inte ens början till riktigt piaff för jag rider ju tävlingsdressyr och vi kan ju ändå inget om det OBS! Mycket stor ironi nu :p

Såklart det inte var - såvida du inte hade näsan framför lod ? :cool:

För att utveckla lite innan jag blir lynchad av @Fiorano :D så såg jag en film på @sommarminne där det enda lilla som fattades var att han skulle sätta sig lite till, och få lite mer energi bakifrån. Tipsade då om att göra 1000 och en halvhalter på ytter och rida in bakbenen så manken kom upp. Sommarminne har tränat för min tränare så hon fattar ju vad jag menar direkt och provade dagen efter.
Tricket är att även om de är lite långsamma som hennes och min häst är, inte få de att SPRINGA på utan energin kommer per automatik när man får dem att bjuda ärligt. Genom att rida innerskänkel mot yttertygel, göra 1000 små halvhalter med sätet och på yttertygel så blir yttersidan som genom ett trollslag (Sic!) kortare och hästen vinklar om bak o får en helt annan energi. Men man får heller inte glömma eftergift lika snabbt som halvhalterna....

Kom till slut med på tävlingen idag, de ringde igår kväll och frågade. Debut i LB. Så upp och iväg idag. Efter gårdagens pass hade jag inte för höga förhoppningar men återigen, mycket trevlig häst på framridningen, stor skillnad från igår. Blir dock spänd inne på banan och resultatet är ju inget att hurra för 57.5%. Fick dessutom avdrag med kommentaren "omslag" i ena galoppen, där hon inte alls slog om. Morr.

Fick dock en kul kommentar till ena volten som hon hittade på något taktfelsgrejs i, gick emot skänkeln och stannade till i, där skrev domaren "trassel". :laugh: Kan man kalla det. Gillade det. :idea: Kompisen som stod på läktaren hade tydligen hört konversationen innan där domaren inte kom på vad hon skulle skriva och sa till slut "skriv trassel".

Påt igen. Någon gång i mitt liv bore jag väl få till det. :meh:

Hemma från dagens tävling och än igen är jag bra nöjd :). Har inte haft så bra ridkänsla i veckan men lyckades hitta den rätt bra på framridningen-att mentalt släppa pressen gjorde stor skillnad:idea:. Så jag smög omkring i en lite lusig trav och hittade känsla, och genom det kom jag till ridning i galoppen och hon var jättefin. I collectingring hittade jag en bra trav också genom att göra massa övergångar. Hann galoppera ganska mycket inne på banan innan jag fick startsignal och kom på en bra grej som jag måste göra alltid! Nämligen att göra uppridningar från fel håll så jag lurar ponny och kan trycka på framåt när hon tycker det är dags att stanna. Det gjorde skillnad öfr jag fick en sjua på inridningen idag och det kändes mycket mer balanserat än vad det gjort på ett tag.

Öppnorna var mycket bättre idag (6.5 på båda), däremot var slutorna sämre. Hade sånt fokus på att låta framdelen leda in att jag inte fick med mig bakdelen alls. Är väldigt nöjd med galoppdelen där vi hade mycket sjuor, men det blev ett obalanserat enkelt byte som drog ner poängraden. Första bytet, som egentligen är vårt svåra var fint på hjälpen men förstås ett efter bak (4a). Andra bytet sket hon fullständigt i hjälpen och bytte sent och fler steg efter bak (2a). 60,58% slutade vi på och är förstås jätteglad över att vi är så jämna i klassen. (Det var samma domare idag som förra veckan och jag roade mig med att räkna ihop högsta poängen från båda starterna för att få en idé om vad vi skulle kunna rida på, ca 63,5% blev det om allt stämmer, känns rätt bra :)).

14225429_10209090875540939_2785253352995041657_n.jpg

Protokollet
14237540_10209091347832746_5252434670145408180_n.jpg

14238171_10209091346392710_8835856348171644644_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 213
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka