07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 629
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagt fram ett förslag till min stallägare ang häst nr 2:

Jag hyr två platser i lösdriften fram till en box blir ledig (vilket jag hoppas på innan höst -15, annars få rjag problem..), därefter hyr jag 1 box + 1 lösdrift för att gardera mig med platsen. Jag har dock kvar båda hästar i lösdriften tills fölen tar sista platsen, då får en av dem gå in på stall och vanlig utevistelse... Tyvärr lär det bli 07:an eftersom jag tycker att unghästar ska prioriteras att ha i lösdrift om man måste välja. Ponnyn kommer antagligen att vara 3-5 år gammal. När sedan fölen flyttat ut och det blivit plats får min häst nr 2 gå ut på lösdriften igen.
Sedan håller jag tummarna att min 07:a inte blir kocko i sommar när fölen kommer, har ju läst skräckhistorierna här om @Hunter och Bäckahästens beteende ihop med föl :o

Stallägaren tyckte det lät okej. Vad tror ni? Hade ni vågat riskera att ingen box blir ledig om ett år eller hur mkt safe ska man tänka? Det är 8 inackorderingsboxar, resten stallägarens + 1 box till lösdriftens hästar.

Stallet kostar 2400 för box + spån och lösdriften 1600 inkl strö i ligghall samt att ägaren underhåller hagen. Stalljour har man för den häst som står på stall och så åtar man sig en vecka per häst i lösdriften, att mocka och fylla vatten. Dvs nu har jag 1v av 4 när det går 4 hästar där...

@stjarnfrugt Är tanken att fölen ska säljas sedan? Tycker det låter som en helt okej tanke. Du verkar gardera dig och det är ju ett bra tag tills nästa höst.
Skulle dom inte kunna klämma in en extra plats på lösdriften eller är den bara godkänd för sex hästar?

Idag har jag varit ute och ridit en riktigt härlig tur med sällskap. Plutten uppförde sig hela vägen även fast han var lite på tårna. Skönt när man kan rulla på i galopp och känna att hästen inte står emot för att han håller på att leta faror i varje buske. Han behöver verkligen komma ut mer i skogen och trava och galoppera i ett friskt tempo!

@oxo Lösdriften är bara byggd för 5 ston och deras föl upp till ett års ålder. Har jag för mig ägaren sa när den skulle byggas. Jag har i vilket fall plats för en av mina hästar när fölen står där. Och i dagsläget har jag plats för en d-ponny utöver min egen. Inte en stor häst, men det gör mig ju inget. Antagligen för att min häst + ponny räknas som 1 stor + ettåring ;)

Fölen ska säljas efter avvänjning. Är tanken. De blir fyra föl nästa år om allt går som det ska, men det är väldigt bra stam på dem så hittills har fölen inte vart svårsålda.

@Fiorano Jag tänker ju alltid så mkt "tänk om", speciellt eftersom man blir mer sårbar med två hästar än med en. Man kan tex inte ta en nödlösning att hyra in på ridskolan eller vart som helst om det krisar, då jag inte kan ha hyra på 3000 kr per häst liksom... Och min 07:a har ju dessutom bevisat att hon kräver en massa speciallösningar emellanåt. Fattas bara att hon blir knäpp när fölen kommer...
Vi får se hur det blir helst enkelt. Måste kolla med min hovslagare också, eftersom han är den enda jag kan anlita här så måste han ha utrymme. Vägrar att ha nån skräphovis på nån av mina hästar.

*kl

Idag har jag varit med min far och tittat på en fastighet. Letar ju nånstans att bo, kanske inte nåt direkt projekt då men den här "gården" kom ut för ett par dagar sedan till ett pris man inte rodde var sant. Lite drygt 10ha mark, 1,3 mil från stan.
Däremot är det väääldigt mkt jobb där. Finns ett litet hus men det är gammalt och har inte el eller avlopp. Det finns några uthus och en lada i gott skick, men inget som kan göras till stall utan att det blir billigare att bygga nytt. Gott om mark finns såklart men inte direkt betesmark, utan det blir skogshage med nån gammal liten odling. Inget lerelände däremot utan tallbacke.

Så, mkt mysigt ställe verkligen. Hade jag inte varit ensam hade jag nog slagit till, för de var inga pengar att tala om. Men allt jobb innan man kan ha det till nåt... jag vet inte vart jag ka få det ifrån. All tid och kunskap och allt det där, samtidigt som man ska jobba heltid och kunna ägna sig åt hästeriet. Jag får nog inse att jag inte kan bo så :(

Jag har lite livspanik känner jag. Andra vill ha barn och det där i min ålder. Jag vill bara ha nåt stabilt som är Mitt. Dvs leva Mitt liv utan kompromisser, slippa bo i lägenhet och ha vettigt avstånd till stallet. Gärna hästar hemma då men då måste det vara praktiskt. Inte så att det blir så tungt att man aldrig orkar rida... Jag inser att livet verkar bygga på tvåsamhet för att få det att gå runt. Deprimerande :(

Oj vad ni skriver :eek:
Jag har faktiskt varit uppe i sadeln idag på min älskade Billy! :banana::bump: har börjat få komma hem nu lite på dagarna. Innan jag blev inlagd hade jag Billy ute på annons. Letade fodervärd. Visste att jag hade några helvetiska månader framför mig med behandlingar osv. Men jag bölade mig nästan igenom en provridning så blev till att behålla han och min medryttare har lagt ner mkt bra jobb :love: idag när jag satt där uppe tänkte jag; tack å lov att jag behöll han! Ren å skär lycka!

Har även köpt nån typ av nackmagnet (ej BoT men liknande) som testades idag. Billy älskar BoT ryggvärmaren han har så han njöt även av denna.

@Fiorano Jag tänker ju alltid så mkt "tänk om", speciellt eftersom man blir mer sårbar med två hästar än med en. Man kan tex inte ta en nödlösning att hyra in på ridskolan eller vart som helst om det krisar, då jag inte kan ha hyra på 3000 kr per häst liksom... Och min 07:a har ju dessutom bevisat att hon kräver en massa speciallösningar emellanåt. Fattas bara att hon blir knäpp när fölen kommer...
Vi får se hur det blir helst enkelt. Måste kolla med min hovslagare också, eftersom han är den enda jag kan anlita här så måste han ha utrymme. Vägrar att ha nån skräphovis på nån av mina hästar.

*kl

Idag har jag varit med min far och tittat på en fastighet. Letar ju nånstans att bo, kanske inte nåt direkt projekt då men den här "gården" kom ut för ett par dagar sedan till ett pris man inte rodde var sant. Lite drygt 10ha mark, 1,3 mil från stan.
Däremot är det väääldigt mkt jobb där. Finns ett litet hus men det är gammalt och har inte el eller avlopp. Det finns några uthus och en lada i gott skick, men inget som kan göras till stall utan att det blir billigare att bygga nytt. Gott om mark finns såklart men inte direkt betesmark, utan det blir skogshage med nån gammal liten odling. Inget lerelände däremot utan tallbacke.

Så, mkt mysigt ställe verkligen. Hade jag inte varit ensam hade jag nog slagit till, för de var inga pengar att tala om. Men allt jobb innan man kan ha det till nåt... jag vet inte vart jag ka få det ifrån. All tid och kunskap och allt det där, samtidigt som man ska jobba heltid och kunna ägna sig åt hästeriet. Jag får nog inse att jag inte kan bo så :(

Jag har lite livspanik känner jag. Andra vill ha barn och det där i min ålder. Jag vill bara ha nåt stabilt som är Mitt. Dvs leva Mitt liv utan kompromisser, slippa bo i lägenhet och ha vettigt avstånd till stallet. Gärna hästar hemma då men då måste det vara praktiskt. Inte så att det blir så tungt att man aldrig orkar rida... Jag inser att livet verkar bygga på tvåsamhet för att få det att gå runt. Deprimerande :(
Synd att det inte var ordentlig avlopp i huset. Du hade kanske kunnat stå ut med lite sämre standard i boningshuset men en viss nivå måste man ju ändå ha. Finns det bara en ordentlig lada är det snabbt gjort att antingen sätta upp två boxar eller inreda en ligghall. Vet inte hur priserna är där du bor men inte är det så att man måste vara två för att få det att gå runt. Även om det nog är roligare att vara två om man ska bygga o fixa.

@Magica Vad härligt att du får komma hem och snusa hästsport och dessutom kunna rida lite:). Måste vara väldigt skönt med en så bra medryttare att lita på.

@Magica Gud så härligt att du fått komma hem :) Jag tror absolut på att behålla hästen, bara du får hjälp när du själv inte kan. Jag tror inte på att nedmontera det roliga man har för att det råkar ta tid och energi, vart ska man då tanka ny ork? Så är det iaf för mig, även om min häst emellanåt är pain in the ass så är stallet som helhet min energitankning :) Och i mitt fall det som gör livet värt, så har mkt svårt att se poängen med att ta bort det, även om det periodvis finns dom som talar om för mig att jag måste "ta det lite lugnare".

@sassiball Mja, det är ingen lada som kan användas som ligghall ens, bara en sån där ängslada. Och det är ju krav på uppvärmd stalldel även för lösdriftshästar.
Det finns en större lada men den skulle behövas som förvaring. Sedan finns ett gammalt uthus som inte går att ha till annat än förråd, "boningshuset" kräver också sitt. Tvivlar på att det går att bo där vintertid här uppe. Hade jag letat ett sommartorp hade det fungerat, men då måste jag ju ändå bo vintertid dvs ha dubbla boenden.

Det kommer inte bli billigt att fixa gården till dels bostad året runt samt hästgård. Och allt jobb vill jag inte ens tänka på, ensam... Och samtidigt ha häst och jobba... nja. Jag inser mina begränsningar. Jag är inte jättemkt intresserad av att renovera och fixa, jag vill mest bara ha en vardag som fungerar och ska jag ha gård ska vitsen vara att kunna ha hästar där ganska snart. Och inte först om 10 år...
Hade kunnat tänka mig att bo på gård med löpande underhåll, men även det tror jag är svårt ensam.

Dessutom om jag vill ha två hästar nu så har jag dels inte så mkt pengar över att jag kan renovera, eller ens tid. Man får välja.

@Fiorano ja det var underbart. Men underbart är även kort. Sämre idag så ska spendera resten av dagen på sjukhuset igen

@stjarnfrugt håller med dig! Tror inte jag hade orkat kämpa om jag gjort mig av med Billy :(

Nu har vi gjort sista tävlingen för året! Det blev en tredjeplats med 66,59% :). 7or rakt igenom hela traven och sedan lite mer blandat i galoppen. Ett avbrott i sista förvända så det drog ju ner en del också!

@Magica Härligt att få känna häst. Vad otroligt skönt med en så engagerad medryttare!

@Gabbi Kul med bra avslutning!

@stjarnfrugt Jag förstår precis dina tankegångar. Jag är i samma banor och det känns övermäktigt när man är ensam att ha allt på ens egna axlar. Då måste åtminstone något bara vara underhållsfritt, gärna huset då.
Nu med nya amorteringskraven så blev jag rätt sänkt. Jag är absolut för att amortera men hur mycket och krav blev ett sänke. :( Jag kommer inte ens ha råd med en sommarstuga med en timmes pendling nu.

Tog fram lite hinder igen idag. Bra och trygg övning hemma som vi också hoppat mycket på träning, två galoppbommar, ett språng och så hinder, för dagen ett räcke.
Jag har ju som ni vet jobbat på min höjdskräck. 30 år av trasselhästar har satt sina spår om jag säger så. Nu senast på träningen kändes ju hindren rätt höga men det brukar oftast bara vara känsla och inte så högt som jag tror/önskar. :p

Idag skuttade vi dock med lätthet över 110 och det utan det tryck jag kände i onsdags och som kommer med lite höjd så troligen var vi uppe och nosade på och tom över de magiska 120 på träningen. Om ni bara förstår hur enormt stort det är för mig! :D Och att våga ta 110 hemma utan support!

Det var först förra våren, innan skadan, som jag övh vågade mig på att hoppa hemma ensam med rädslan för att inte reda ut det om det trasslar. Hittills har jag hållt mig runt 90 hemma men jag behöver ju fler språng på högre för att sedan våga starta högre. Det räcker ju inte med några språng varannan vecka på träning. Och lillskit gör sina minibocksprång efteråt. :D

Så, nu ska jag sluta tjata, för den här gången, men det här är stort, för mig! :)

@Gabby_Ossi : Grattis till placeringen!

Vi fortsätter med tömkörning. Löshoppade faktiskt igår, passade på en sen lördagskväll, då var det tomt i ridhuset minsann! Hästen stod mest och tittade sig i spegeln medan jag byggde hinder (2 studsar och sen 7 m till en oxer). Kom och tittade lite på hinderbygget också. Sen när jag sa att vi skulle sätta igång, så sprang hon upp och gick på hinderna. :love: Höjde inte upp så mycket, utan ville mest att hon skulle få skutta runt utan mig på.

Idag tömkörning ute i blåsten, övergångar mellan kortare trav i lite högre form och mer trav i lite lägre form, fick henne att stretcha rätt ordentligt och ryggen gungande fint på slutet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka