07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 630
Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan förstår inte riktigt vad du menar men jag kan liksom inte lassa på i blindo utan måste ju bestämma mig för ett antal kg jag vill ge. jag räknar inte i något foderstatsprogram för vi har inget analyserat hö för tillfället

@sommarminne och @Marvin Jag kör latvarianten och räknar på hästsverige.se. Man ser iaf på ett ungefär, och så är det ju med det mesta.
Dock är jag väldigt irriterad nu för vi har inte fått vår analys ännu trots att bonden har gjort en. Nu har stallägaren tagit egen analys men det är från en annan leverantör, så i vilket fall har vi inte på allt. Och jag kan bara famla i blindo. Så har det varit sedan april pga allt flyttande... jävligt irriterande och jag är glad att jag inte har föl och unghästar :mad:

@mackan förstår inte riktigt vad du menar men jag kan liksom inte lassa på i blindo utan måste ju bestämma mig för ett antal kg jag vill ge. jag räknar inte i något foderstatsprogram för vi har inget analyserat hö för tillfället
Men lägg till massa kilo till stallägaren vad du vill ge då ? Om det inte är en prisfråga ? Fattar inte haha :)

@mackan Eftersom jag betalar är de givetvis en prisfråga om jag tar mer eller mindre haha
Jag må vara trög men fattar ändå inte utifrån det du frågade ursprungligen :) är det x kilo du vill betala för punkt och frågar om att fördela , eller kan du betala lite extra för att ge mer kg under tiden på stall om hästen uppvisar att den inte sysselsätter sig tillräckligt den tiden som jag fattade var problemet ? :)

Då fattar jag inte vad du menar ha ha ? Skojade du :) Om du är rädd för fosfor men inte räknar öht ? :) fattar inte hehe ;)
Jag var inte ett dugg rädd för fosfor innan jag försökte räkna. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Äsch.

Red ut idag, tänkte ta en ganska lugn tur, hästarna tänkte minsann annat. Hamnade i ett läge där ingen av oss kunde stanna eller ta ner tempot, Chatsi bockade och for och jag får väl vara nöjd eftersom jag har velat ha lite mer go och vilja i henne. :angel: Vi fick stopp på dem när vägen tog slut. :D

@mackan
jag va nyfiken på hur folk fördelade sina kg eftersom jag hade velat ge väldigt mycket mer under kvällen och natten när han är inne. han har alltid ätit fler kg på den delen av dygnet men det blir att öka på fler tänker jag.

@Marvin : din fosfor grej är inte applicerbar riktigt känner jag, den handlar ju inte om kilon grovfoder i sak öht .
@sommarminne fattar nog fortfarande inte hur du menar utifrån mitt senaste inlägg med frågor , men så må vara . :)

Äntligen tillbaka på hästryggen efter nästan 2 veckors frånvaro pga magsjuka och resa till Dubai. Hästen kändes fin och de va superkul att va tillbaka.

Gällande Hö får min 4 gånger per dag. Morgon 3 kg, lunch 3 kg, intag 4 kg, kväll 4 kg. Sen får hon 2 kg lusern uppdelat på morgon och intag. Hon skulle nog kunna gå på fri tillgång, men går med en tjockishäst i hagen. Får hon för mkt i boxen så äter hon inte upp de utan grisar bara runt.

Angående beräknade foderstater så gör ett kilo hitt eller dit ganska stor skillnad. I synnerhet när det kommer till kvoträkningen på smbrp/MJ och Ca/P. Mina måste egentligen hållas på sina 7kg och 0,4kg Krafft Muskel för att jag ska få en hyfsad kvot på ca 5,7. När jag lägger på mer hö sjunker kvoten drastiskt eftersom vi har alldeles för mycket MJ i förhållande till smbrp. Det är samma med Ca/P-kvoten, men tyvärr har jag fortfarande inte fått mineralanalysen (och lär inte få heller...) på vårt hö....

Jag räknar på freefarm.se vilket är väldigt enkelt:).

@Fiorano tack för givande inlägg. håller med om att de gör mycket med något kg och när min äter så himla mycket blir de lätt svajigt med kvoterna. vi har precis bytt högubbe pga liten incident med gubbe som mosade transport:angel: så jag borde egentligen skicka in en analys så jag har något att gå på.:)

Angående beräknade foderstater så gör ett kilo hitt eller dit ganska stor skillnad. I synnerhet när det kommer till kvoträkningen på smbrp/MJ och Ca/P. Mina måste egentligen hållas på sina 7kg och 0,4kg Krafft Muskel för att jag ska få en hyfsad kvot på ca 5,7. När jag lägger på mer hö sjunker kvoten drastiskt eftersom vi har alldeles för mycket MJ i förhållande till smbrp. Det är samma med Ca/P-kvoten, men tyvärr har jag fortfarande inte fått mineralanalysen (och lär inte få heller...) på vårt hö....

Jag räknar på freefarm.se vilket är väldigt enkelt:).

Fast nja ... Det är som sagt ett räkneverk . Det viktiga är en grundbalans i sig . Har man ingen analys öht blir ju hela diskussionen totalt meningslös utöver det .om man tror räkneverket spelar roll på några kilo grovfoder hit eller dit blir man rätt vilseledd .... Räkneverket vet ju inga nyanser på exakt individ , hull, vikt, arbete osv öht , det är rätt självklart att en räknemaskin i sak inte är dikterande exakta givor ngt djur ges . Du har ju inte ngn analys på bete hästarna stoppar i sig eller ;)

Kvoter har en rätt hyfsad marginal vad som är inom normalspann både mineraler och övriga kvoter .

Senast ändrad:
@sommarminne Ja för din som äter så mycket blir det mindre skillnad med flex på kilona. Mina som inte ska äta för mycket blir det lite värre med. Vilket ger mig ångest...

@mackan Det viktigaste är självklart att grundbehov är täckta i foderstaten. Sen kan det diskuteras hur stor betydelse en bra kvot har egentligen. Med vårt hö täcker jag alla behov på 8kg hö men hamnar på en rent usel kvot på 3,4. Därför fodrar jag på ett överslag bara för att få upp kvoten. Men vet inte riktigt hur du menar med grundbalans, om det är en vettig kvot eller att grundbehoven är täckta?

@sommarminne Jag förstår inte heller. :p Får du inte ta fler kilo även om du betalar? Om du får det skulle jag bara lägga på mer på kvällsgivan.
Ang fosforn är det ju ffa om den är för låg, alt för hög i förhållande till kalcium som man bör ha koll på. För hög i förhållande till kalcium justeras enklast genom kalciumtillskott i så fall.
Fast iom att ert hö är oanalyserat vet vo ju ingenting. :)

Nu får ju min fri tillgång men jag tänkte när jag stod på box att givorna är uträknade utefter hur långt det är till nästa giva. Tex jag vill ge tolv kilo så är det 0.5kg/ timme är det sex tim till nästa giva ger jag tre kg är det tio så ger jag fem osv. Är det mindre än fyra tim kunde jag dra ner lite på det för att få större nattgiva då vi tyvärr hade väldigt långt uppehåll (12-14 tim). Det brukade dock bli rätt ok med "jämn fördelnings-tanken".

@Fiorano pratar vi Smrp/mj kvot så självklart är det en variabel . Men har man ingen analys och hästen inte är fet som de jag svarat blir det ju totalt irrelevant som sagt utifrån att då inte kunna lägga till mera tugg foder .

En vettig kvot täcker grundbehoven . Eller vad menar du ? En Smrp/mj kvot på 3,4 täcker inte grundbehoven . Det hjälper inte att lägga på några mer kg av det grovfodret , då behövs komplement .

Jag har som sagt svårt att förstå frågorna och svaren ang foder nu sista sidan i tråden allmänt i fråga om resonemang /frågeställningar/svar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka