07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Men visst, jag känner inte att jag får ut extremt mycket av träningar, men har väl mest tänkt att det är så det är, det tar tid, finns inga genvägar, det viktiga är att han har någon som ser till att man tragglar på i rätt hjulspår så att säga ;)

Det får jag VARJE gång faktiskt. Ok nu tränar inte jag så ofta utan mer intensivt i perioder (eller en gång om året) så det kan ju bero på det oxå. :D Men på det stora hela så har jag fått med mig massa så att jag kan klara mig själv 11 månader om året :D Men vad jag minns från förr när jag bodde i skåne och tränade regelbundet så fick jag faktiskt ut massa på varenda träning även då.

@Gabby_Ossi Jag "tjatar" vidare nu och håller helt med @fio i sista inlägget, alltså, rida för tränare ska man känna varje gång att man verkligen lär sig och utvecklas , får nya insikter och aha och verktyg för att rida vidare själv emellan träningar ! Det är INTE ngt som typ bara "händer ibland" med en tränare som passar !

Jag kan öht inte relatera till din tanke att man skulle känna att träningen pga massor med stöttning och kommentarer skulle lämna en helt förvirrad efter passet eller att man inte vet riktigt vad man gjorde ? Kan inte öht se att det heller skulle ens vara applicerbart på dig själv som ryttare , du är ju rätt rutinerad och långt kommen så knappast !

Betala dyra pengar för en tränare bara för att få en avstämning att saker inte är käpprätt åt h-te liksom är ju inget ngn vill betala för - iallafall inte jag !

Jag menade det inte som att ni "tjatade" @mackan , bara konstaterade att samma sak kom upp igen och ville veta mer specifikt vad ni menade! Tog det absolut inte som kritik mot mig eller hästen heller utan vill bara analysera lite! Det är ju ganska dyra träningar (mer än dubbelt mot vad min "hemmatränare" tar) så det är klart att man vill få den hjälp man behöver när man är där!

Jag tillhör ju inte tråden eg. Men brukar kika ibland.
Jag håller med om att jag tycker att du kanske inte riktigt får rätt hjälp på lektionerna. Jag har tänkt det förr.
Dels kanske jag velat fokusera på andra saker.
Men oavsett så tycker jag inte du får pedagogiska instruktioner där du får lära dig vad och varför och exakt när.
Det blir liksom lite väl mycket kajka omkring och half-assa genom en väldig massa olika övningar utan att vare sig häst eller ryttare får full behållning av några av dem.
Det blir halvdant allting.
Jag tycker du är skitduktig som gör allt så bra som du gör med de förutsättningar du ges! Och hästen är det ju inte heller något fel på!
Det hoppas jag du förstår att jag inte vill göra ner dig. Men ni kan nog mer med annan hjälp, tror jag. Betydlligt mycket mer, på sikt.

Varje gång jag går från en lektion så har jag en massa nytt med mig. Jag har en detaljerad plan till nästa pass och jag vet hur jag själv ska felsöka ev missar vi får mellan gångerna.
Jag får väldigt ofta aha-upplevelser trots 15 år ihop med mina tränare, vissa heltid arbetandes där med minst en lektion dag och oftast fler.
Det handlar som sagt inte så mycket om mer instruktioner alltid i form av mer prattid. Utan man kan absolut låta elever vara, under tystnad, för att de ska få hitta känslan eller få testa, jämföra och göra fel.
Men det man säger när man säger det måste ge ökad förståelse.
Även om man så klart inte lyckas sätta alla saker rent fysiskt ska man ha fattat en hel del nya saker. Förhoppningsvis också känt att man grejat nya saker.
Då har tränaren anpassat undervisningen, lagt den rätt och sett till att man själv kan klara sig mellan passen.
Du är liksom inte mindre begåvad än någon annan om du inte fattar. Det hoppas jag du vet. Det är lärarens jobb att göra saker förståeligt. Det är lärarens skyldighet att leverera ny förståelse varje gång, tycker jag. Iaf tycker jag själv det är min skyldighet och har tränare som anser det. Det finns väldigt många fler som tänker så.
Då bör man ofta dela upp saker lite mer. Ingen kan lära sig en miljard nya saker på en gång. Och utan några mer ingående förklaringar eller stunder att få känna vad som är bra/dåligt innan man byter övning.
Hoppas du tar det på rätt sätt! Jag tror helt enkelt att du kan få ut mer av din fulla potential på annat vis. :)
Hade du inte verkat intresserad och driven själv hade jag inte lagt mig i. För det ser ut som när många andra rider. Inga konstigheter liksom.. ;)

Min häst gick så himla bra idag!
Även om vi har långt kvar så hade min häst en sån arbetsglädje att hon kändes tre nummer bättre än hon är. Såna här dagar när hon är fantastisk och nästan tankestyrd, då förlåter man henne för att hon är dum ute emellanåt :o

Det stod några sockerbitar med upphöjda bommar på medellinjen så jag galopperade över dem lite i framridningen. Tänkte att hon skulle byta galopp över dem men det gjorde hon inte så jag passade på att rida stora bågar i förvänd galopp, vilket vi inte vågat oss på ännu då jag tyckt att hon inte varit nog stark och balanserad. Och det är klart att vi inte fått några poäng på en tävling, ser ju ut som det gör med otränad häst och mig flaxandes i hoppsadeln, men det var nog en bra övning ändå. Efter framridningen la jag upp stigbyglarna i sann ridskoleanda för att jag insett att det är det enda sättet att komma ner i sadeln. Hon blev väldigt fin och framåt, så vi jobbade mestadels i galopp idag och gjorde tom några fattningar från skritt. Övergångarna neråt sitter inte ännu, men jag kan leva med att det blir några travsteg. Hellre det än att det blir dragkamp för att hon inte har styrkan.

Nu har jag blåmärken på insidan av låren pga de korsade stiglädren, men jäklar vilken nyttig sitsträning för man har verkligen ingen support av en flatbacksadel ;)

Fö så hade den sparkade hästen inga skador annat än blåmärken. Känns jätteskönt. Får verkligen hoppas att detta inte är nåt återkommande bråkande dom ska ha för sig. Men är i vilket fall väldigt tacksam att jag ändå har en vettig hästägare i hagen, som inte blir galet hysterisk på en gång, utan som faktiskt förstår att hästar är som dom är. Nu får vi bara hålla tummarna om framtiden.

Jag skulle ut och rida med min nyblivna stallkompis idag, kom hem från jobbet och började mocka i väntan på henne. Då ringer de från jobbet. Min chef och hans sambo hade krockat med stor traktor med stor balvagn med åtta stora rundbalar på, med hennes lilla skitskåpbil... Hon hade inget bälte, flög in i vindrutan och sen ner mittemellan framsätena. Kunde gått jävligt illa, men det var verkligen änglavakt... Hon hade ont i nacken så min sambo skjutsade henne på akuten och jag hoppade in och jobbade igen medan chefen fick ta hand om kvaddad bil, punka på traktorn och att få hem två traktorer med lastade balvagnar. Himla tur att de inte frontade utan att hon fick lite sladd så det touchade på bakändan av bilen istället... Bilen for i diket och chefen och hela det ekipaget fick inte stopp förrän typ 50 meter längre fram. Det är en jäkla vikt att försöka få stopp på på smal isig skogsväg, i en kurva i nedförsbacke... :crazy: Alla gånger 10 ton... Min kollega kom efter i andra traktorn men den är mindre, med mindre vagn och last och dessutom dubbade däck så han fick stopp. En sån gång kan jag hellre rida imorgon liksom... Usch vad otäckt.

@Jfrelin
Jadu, de här dårarna gör alltid det... Man kan ju hoppas att de lärde sig nåt av det... Jag tar alltid på mig bältet det allra första jag gör när jag sätter mig i bilen, det är ju den mest inövade rörelsen som finns. Med bälte på hade hon nog klarat sig med blåmärken bara. Nu vart det en rejäl smäll rätt upp i vindrutan som tillochmed buktar utåt och har spräckts...

@Maja_Kandi så sjukt onödigt med tanke på bälte :( otäckt oavsett ...

Alltså bilbälte vid körning och hjälm vid ridning tycker jag borde tillhöra väl etablerat sund självbevarelsedrift år 2015 ..... Och typ decennier bakåt ....

Nyare fordon har ju pipande oljud om inte bältet är på men knappast behövs det i sak folk har klarat av det i decennier även utan det om det känns viktigt i fråga om att helgardera sig så gott det nu går ...

Förlåt haha men blir riktigt irriterad över idiotin ....

@Maja_Kandi Usch vad otäckt tur att det inte blev värre!

Kl
Red barbacka idag igen. Traven är riktigt bra och jag kan sitta och hitta takten utan att spänna mig! Känns som om detta är bra träning för mig.
Galoppen var inte lika bra idag. Hamnade lite i tuggummi läge där jag inte fick till framåtbjudningrn ordentligt.

I morgon blir det ridning ganska tidigt innan han ska få nya skor. Blir snösulor den här gången så nu får vintern gärna ta och komma här nere!

@oxo och @stjarnfrugt
En rider barbacka och en utan stigbyglar.... Heja er!

Jag har aldrig ridit Divan barbacka och kommer inte börja heller. Den manken är inte att leka med.
Utan stigbyglar tycker jag själv inte funkar. Antingen pekar tårna neråt och då är hälen i eller så är hälen rak eller aningen neråt och då spänner man låret.Inverkan blir också kass när jag rider utan. Är väl såklart en vanesak men jag skiter nog i att vänja mig :p

Tack! @Jfrelin Den peppen behövs för min sits är bedrövlig just nu.

Kl
Red i morse och galoppen var bättre idag. Men jag måste arbeta upp min styrka så att jag inte viker mig i sidan och blicken upp och korta tyglarna och stäck på sig och vrid om händerna! Hur svårt kan det vara?!

Två suddiga mobilbilder
78532F00-D1AA-424B-9B19-F84E1388A851_zpsqfp9h4gr.png

09C7F1AD-2B88-4BF8-AFB4-A980FA11D304_zps0qjviy75.png

@oxo va fina ni är!

Jag har ridit på "banan" ett par dagar nu och det är så sjukt skönt att ha en helt plan åker på säkert 30x120 m att rida på. Är så smidigt med sidvärtes och man kan gasa på ordentligt på långsidorna:nailbiting: Väldigt nöjd med hästen som känns mer ihop än någonsin och börjar kännas lite mer stadig i sin kropp på något vis. Red en hel del förvänd galopp och kämpar lite med att reglera den. Tycker de lätt blir lite springigt i det svåra varvet. Någon som har bra förvänd-galopp-övning?:D

På torsdag ska han klippas och på söndag ska vi träna för ny tränare. Alltid lite spännande tycker jag! Hon jag tränar för nu har jag bara möjlighet att träna för en gång i månaden och nu lyckas jag missa en träning i januari så det drar iväg så himla långt så jag hoppas på att kunna få ihop det med den nya så jag har någon emellan som kollar på oss:)

@Jfrelin Hade det inte varit för att hoppsadeln sätter mig i stolsits så hade jag inte ridit utan stigbyglarna ;) Men det är totalt omöjligt att sitta bra i den med stigbyglarna så jag måste... Och det är nog bra på sikt, för som sagt allt kommer kännas gratis när dressyrsadeln är hel igen. Vilket lär dröja, eftersom ingen av de få sadelmakare som finns verkar vilja ha kunder :meh:

@oxo Fina är ni! Om den där sitsen är bedrövlig så vet jag inte vad... ;)

*kl

Gjorde en trevlig upprepning i gårdagens andra. Min häst kändes positiv och mjuk redan från start, och även om hon var spänd till en början pga rejäl blåst hela vägen dit + var tvungen stå och vänta ihop med småponnysar (= JÄTTEkul) innan ridhuset blev ledigt så fokuserar hon snabbt när vi ska jobba. Det är skillnaden på henne när hon är igång och när hon vilat för mkt. För några månader sedan hade ett pass med den här starten blivit kaos första 30 minuterna, nu kan hon lyssna på annat och tagga ner. Iaf i ridhuset :angel:

Red fram i förvänd galopp med hjälp av stora serpentiner längs långsidorna. Tydligen ett vinnande koncept för det gick snabbt att hitta en bra form efter det. Blev mindre galopp idag i själva passet eftersom jag vill vara noga med att variera från dag till dag nu när hon ännu inte är stark, så blev mer fokus på trav och sidvärts. Mkt bra resultat. Mest nöjd är jag över att hon på slutet gick trevligt med bra stöd i handen och en mer öppen form i nacken :)
Däremot måste jag bli bättre på att hålla takten med lättridningen, jag glömmer av mig emellanåt och min häst rinner iväg, speciellt i hoppsadeln är det lätt hänt.

Jag är så less på hästlivet häromkring just nu. Såhär ser våra hagar ut nu: (fotat i nedre delen av våran)
Typ 5 hästar är halta efter förra omgången med frusen lera och sjukhagarna räcker inte till... Sen tinade det, blev djup lera igen, och sen frös det på igen. Och stallägaren gör ingenting. Kan inte ens lägga ut grus, för det har frusit... :banghead: Mycket konflikter och tråkig stämning i stallet pga detta. Min kompis som numera är min dressyrtränare har sagt upp boxen och väntar på att flytta. :(
Övre delen av våran hage ser ut såhär:
Våra hästar kan iaf hitta någon plätt som inte är superknögglig/knädjupt med lera, men i de andra hagarna står hästarna på knöggel hela dagarna, vissa flyttar sig inte från grinden på hela dagen. Spända i ryggar och små vrickningar/svullnader varje dag.

Med alla helgdagar har det blivit mycket slitningar i in- och utsläppsgruppen, jag har släppt ut typ nästan varje ledig dag, och idag fick jag höra att hö-högarna i vår hage lagts typ bredvid varandra, vilket innebär att Chatsi inte får någon lunch, för hon vågar inte gå så nära de två andra.

Men, bortsett från eländet i stallet så är jag överlycklig, tränade dressyr idag igen och Chatsi börjar bli så trevlig!!
Förra träningen började vi med lite "tramp" i övergångar mellan skritt och trav, i syfte att få henne att kvicka upp bakbenen lite och peta in dem. Hon tyckte det var ett väldigt konstigt sätt att gå och gick mest på snedden. Provade lite på töm igår, och idag provade igen och efter en stund så fattade hon plötsligt vad det var jag ville! Trampar till lite med bakbenen i övergången och sen kan jag istället för att trycka fram henne som jag alltid måste göra annars, släppa fram henne, vilket är mycket trevligare!

Tränade även skänkelvikning i mycket få steg åt gången, omväxlande med trav rakt fram och fick ett trevligt driv framåt både i traven och i sidvärtsrörselsen, även åt det svåra högra hållet. Nåt som gick sämre var fattning av förvänd galopp på slutet av långsidorna, så det ska vi träna på framöver.
Hamnade i ett läge där jag kunde lätta med båda händerna framåt i galoppen, utan att hon slog sig fri eller blev lång.

Kan det vara så att vi äntligen ska få kunna utvecklas lite? :eek: (bortsett från att tränaren byter stall och blir mer svårtillgänglig)

@sommarminne Det är bara att rida förvänd :p nä men du måste låta han få lite tid att bli lugn i den förvända, sitt så still som du kan och vänta ut honom. Det kan ta ett par varv om han är väldigt springig. Försök försiktigt göra små halvhalter men var noggrann med att ge eftergift så han vågar galoppera fram på bettet. Oftast rider man förvänd på så korta linjer att vissa hästar inte hinner balansera sig innan man saktar av. Fin ställning, sitt i galoppfattningsposition och vänta ut. Easy peasy :p
Du kan också försöka tänka lite öppna men det är kanske lite avancerat i början men sen för att förbättra kvalitén.

@Marvin Vad kul att det börjar gå så mycket framåt för er. Det är du verkligen värd.
Alltså era hagar..... :o

*kl*
Divan gick i passage från hagen idag och skrittmaskinen var en passage och bockmaskin. Någon tycker tydligen att det är skönt att inte sitta fast i ryggen längre :p
Fick vänta ut lite lektioner i ridhuset så fick hänga med @tuaphua på teorilektion för hennes tränare. Vi pratade byten. Mycket intressant och nu är jag så sugen på att rida.
Tömkörde idag igen och helt annan häst nu. Så skönt.

Tyvärr pratade jag med min tränare idag och om vi inte blir fler som tränar för honom så kommer han sluta komma till oss :( Nu har jag hästen 15 min från hans ställe så jag kan ju åka dit men jag vill träna hemma! Hatar tiden det tar att åka och träna någon annanstans.
Anledningen att vi är så få som rider för honom nu är att 2 har flyttat och sen har en person på gården gått och snackat skit om honom så ingen som är vän med henne vågar prova :( så tråkigt.

@sommarminne Det är bara att rida förvänd :p nä men du måste låta han få lite tid att bli lugn i den förvända, sitt så still som du kan och vänta ut honom. Det kan ta ett par varv om han är väldigt springig. Försök försiktigt göra små halvhalter men var noggrann med att ge eftergift så han vågar galoppera fram på bettet. Oftast rider man förvänd på så korta linjer att vissa hästar inte hinner balansera sig innan man saktar av. Fin ställning, sitt i galoppfattningsposition och vänta ut. Easy peasy :p
Du kan också försöka tänka lite öppna men det är kanske lite avancerat i början men sen för att förbättra kvalitén.

@Marvin Vad kul att det börjar gå så mycket framåt för er. Det är du verkligen värd.
Alltså era hagar..... :o

*kl*
Divan gick i passage från hagen idag och skrittmaskinen var en passage och bockmaskin. Någon tycker tydligen att det är skönt att inte sitta fast i ryggen längre :p
Fick vänta ut lite lektioner i ridhuset så fick hänga med @tuaphua på teorilektion för hennes tränare. Vi pratade byten. Mycket intressant och nu är jag så sugen på att rida.
Tömkörde idag igen och helt annan häst nu. Så skönt.

Tyvärr pratade jag med min tränare idag och om vi inte blir fler som tränar för honom så kommer han sluta komma till oss :( Nu har jag hästen 15 min från hans ställe så jag kan ju åka dit men jag vill träna hemma! Hatar tiden det tar att åka och träna någon annanstans.
Anledningen att vi är så få som rider för honom nu är att 2 har flyttat och sen har en person på gården gått och snackat skit om honom så ingen som är vän med henne vågar prova :( så tråkigt.

Det går alltid i perioder vilka tränare som "är grejen" och vilka som har mindre bra rykte. De som inte själva ljugit och gjort bort sig brukar komma igen i en ny våg.
Så blir det nog med din tränare med.

Även mina och jag själv har ju fått vår beskärda del i perioder. Ofta startar ju skitsnacket av någon som antingen själv förlorat kunder till tränaren i fråga eller förlorat ansiktet.
Tror nog det går att reparera! Trist bara när en enda kan starta så stora saker. Det är ju inte bara nu eller den här personen eller tränaren det blir så med i flera stall än vårt.

Reserver från andra stall? Maila ut i vår kedja? FB? Buke-annons?
Och skriva hans meriter och vad han är bra på.
Borde funka!

Har aldrig ridit barbacka på min heller. Hennes tvära hopp åt sidan vid minsta ljud har fått mig att hålla mig ifrån det. :p

Vi börjar så smått jobba igång igen. Igår tömkörde jag. Gick helt ok men med insläpp, mockning av hage och svårlastad häst runt omkring så var fokus sisådär. Hon kan inte stänga ute ljud och jag kör huv och bomullslöst när jag tömkör. Hon var pigg och såg fin ut i kroppen iaf.
Idag red vi ut och lika pigg idag.
Nyklippt och lite kyla kanske tom visar sig på min annars obrydda flegmatiska häst. Körde med tre hål kortare än mina vanliga hoppläder så jag får gratis lårträning inför skidåkandet om några veckor. ;)

Imorgon blir det dressyrträning.

Jag vill bara passa på att säga att jag är så glad att få vara en del i den här tråden med så många fantastiskt duktiga och trevliga hästmänniskor som så gärna på ett vänligt och peppande sätt ger små tips och idéer både i ridning och mycket annat kring hästeriet. Det är många grejer jag tagit till mig, testat, tänkt på och utvärderat, även sånt som egentligen varit skrivet till någon annan. Så tack! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka