Jag menade det inte som att ni "tjatade"
@mackan , bara konstaterade att samma sak kom upp igen och ville veta mer specifikt vad ni menade! Tog det absolut inte som kritik mot mig eller hästen heller utan vill bara analysera lite! Det är ju ganska dyra träningar (mer än dubbelt mot vad min "hemmatränare" tar) så det är klart att man vill få den hjälp man behöver när man är där!
Jag tillhör ju inte tråden eg. Men brukar kika ibland.
Jag håller med om att jag tycker att du kanske inte riktigt får rätt hjälp på lektionerna. Jag har tänkt det förr.
Dels kanske jag velat fokusera på andra saker.
Men oavsett så tycker jag inte du får pedagogiska instruktioner där du får lära dig vad och varför och exakt när.
Det blir liksom lite väl mycket kajka omkring och half-assa genom en väldig massa olika övningar utan att vare sig häst eller ryttare får full behållning av några av dem.
Det blir halvdant allting.
Jag tycker du är skitduktig som gör allt så bra som du gör med de förutsättningar du ges! Och hästen är det ju inte heller något fel på!
Det hoppas jag du förstår att jag inte vill göra ner dig. Men ni kan nog mer med annan hjälp, tror jag. Betydlligt mycket mer, på sikt.
Varje gång jag går från en lektion så har jag en massa nytt med mig. Jag har en detaljerad plan till nästa pass och jag vet hur jag själv ska felsöka ev missar vi får mellan gångerna.
Jag får väldigt ofta aha-upplevelser trots 15 år ihop med mina tränare, vissa heltid arbetandes där med minst en lektion dag och oftast fler.
Det handlar som sagt inte så mycket om mer instruktioner alltid i form av mer prattid. Utan man kan absolut låta elever vara, under tystnad, för att de ska få hitta känslan eller få testa, jämföra och göra fel.
Men det man säger när man säger det måste ge ökad förståelse.
Även om man så klart inte lyckas sätta alla saker rent fysiskt ska man ha fattat en hel del nya saker. Förhoppningsvis också känt att man grejat nya saker.
Då har tränaren anpassat undervisningen, lagt den rätt och sett till att man själv kan klara sig mellan passen.
Du är liksom inte mindre begåvad än någon annan om du inte fattar. Det hoppas jag du vet. Det är lärarens jobb att göra saker förståeligt. Det är lärarens skyldighet att leverera ny förståelse varje gång, tycker jag. Iaf tycker jag själv det är min skyldighet och har tränare som anser det. Det finns väldigt många fler som tänker så.
Då bör man ofta dela upp saker lite mer. Ingen kan lära sig en miljard nya saker på en gång. Och utan några mer ingående förklaringar eller stunder att få känna vad som är bra/dåligt innan man byter övning.
Hoppas du tar det på rätt sätt! Jag tror helt enkelt att du kan få ut mer av din fulla potential på annat vis.

Hade du inte verkat intresserad och driven själv hade jag inte lagt mig i. För det ser ut som när många andra rider. Inga konstigheter liksom..