07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är bara lite avundsjuk :angel: @stjarnfrugt Det är nog min favorit tränare måste jag säga. Sista året jag gick där uppe bodde han ju där så vi tränade nästan jämt för honom och det gav så himla mycket!

@oxo Jo han är väldigt skicklig. Men jag hade gärna mjukstartat lite med tanke på att jag inte känner att vi är på topp just nu. Dock anmälde jag mig precis, det är som sagt bara honom och vår andra kändis som jag kan tänka mig att rida för här och de är inte uppa speciellt ofta. Får jag inte möjlighet att rida för den andre så måste jag ta det här tillfället om jag inte vill dö dålig-ridning-döden här, eller lägga ner det här dressyrridandet och köpa skogshäst.
Nu letar jag sadelmakare hysterisk. Vill inte rida i min plankiga hoppsadel och tvingas rida utan stigbyglar ><

@oxo Jo han är väldigt skicklig. Men jag hade gärna mjukstartat lite med tanke på att jag inte känner att vi är på topp just nu. Dock anmälde jag mig precis, det är som sagt bara honom och vår andra kändis som jag kan tänka mig att rida för här och de är inte uppa speciellt ofta. Får jag inte möjlighet att rida för den andre så måste jag ta det här tillfället om jag inte vill dö dålig-ridning-döden här, eller lägga ner det här dressyrridandet och köpa skogshäst.
Nu letar jag sadelmakare hysterisk. Vill inte rida i min plankiga hoppsadel och tvingas rida utan stigbyglar ><

Förstår det! Jag säger "Heja dig" och håller tummarna för att det löser sig med sadeln! Du får ge en utförlig återberättelse av träningen sen eller ännu hellre skicka en filmsnutt! Jag behöver inspiration :D

@oxo Tyvärr har jag ingen filmare längre sedan jag flyttade. Min pojkvän var ju kameranörd och tackvare det kunde jag få filmer, för trots att han hade ett obefintligt hästintresse var han intresserad av att prova nya kamerafunktioner ;)
Nu har jag varken pojkvännen kvar eller känner någon som kan och vill filma :( Trist, för det är verkligen nyttigt. Har försökt få till med att vi i vårt stall kunde filma varandra, men det är så svårt att tajma när vi inte står vid ridhuset och det inte är helt lätt att bara komma dit för att filma. Folk här har ju ett liv som innebär annat än häst och ridning, till skillnad från mig. Jag är helt oförstående :o

@stjarnfrugt du och jag förstår ju ibland inte riktigt varandra , men jag undrar lite utifrån det du upplever att du inte riktigt känner du är igång osv - varför sätter du ribban så högt ? Är det inte bättre att en period hellre rida regelbundet för ngn vettig människa även om den inte har ngn stjärnranking eller bokstav osv, för att komma igång och få en skjuts lite på allmän status nivå och sen isåfall träna för "önsketränare" ? Jag hade aldrig betalat ens 400 för ngn tränare om jag inte var igång eller kände att jag verkligen var igång generellt för att rida ngn enstaka lösryckt gång osv . Det viktiga i ett grundläge är ju att få igång det och få regelbunden hjälp och jag tror verkligen inte på att det inte skulle gå att hitta ngn sån tränare bara för att du bor i norr nu i sak . Det är inte så att bara för att man bor i x län osv så finns det inte några vettiga tränare annat än de med ngn hög bokstav !
Jag känner bara lite att du gör det så svårt för dig utifrån nivån ni ju är på just nu, och att det inte alls behöver vara så svårt . I min erf blir det ibland lättare om man släpper på föreställningar man har om nivå osv och även ens egen självbild ibland om var man anser sig vara .

Senast ändrad:
@mackan Mina krav är att det är en tränare som har en hållbarhetssyn på hur hästar ska ridas och tränas. Som fokuserar på rätt saker och lär ut rätt saker. Jag vill inte göra en massa krusiduller, piff och puff och rida på kandar innan jag dels kan sitta ordentligt i sadeln och dels hästen har balans, takt, lösgjordhet och bär sig själv. Tyvärr är detta krav väldigt svårt att tillgodose, eftersom många här i trakten tycker om att lära sig springa innan man kan gå. Och de tränare man anlitar därför sysslar med sånt jag tycker är helt förkastligt. Men de har ju kunder och därför är det så... för det är ju tråkigt att rida grundläggande med fokus på avspändhet och att inverka rätt på hästen, när man kan rida ett helt pass i galopp med kandaret på och slita sig runt i allehanda krumelurer och känna sig häftig.

Lite så kan man uttrycka det. Jag tycker det är ett ganska sunt förhållningssätt och det handlar inte om att jag har orimliga krav på prestation. Jag vill helt enkelt inte behöva göra fel och sedan göra om och göra rätt. Jag vill göra rätt från början, så mkt enklare... Det ger mig ingenting att betala för att dra fram och sparka bak, eftersom jag vet bättre än att följa såna instruktioner. Då kan jag hellre läsa en övning i Hippson och rida den gratis på egen hand.
Speciellt när vi inte är igång, skulle jag vilja påstå, är det extra viktigt att få en bra coachning i grunduppbyggnaden av min häst.

Jag är nöjd om jag i vår/sommar kan rida LB stadigt, i fin balans och lösgjordhet. Och kanske i slutet av säsongen LA, beroende på hur det känns i juli/augusti. Det tycker jag nog är ganska basic och rimligt utifrån där vi är idag :o

Senast ändrad:
@stjarnfrugt men det jag menade var ju att det kan ju inte vara möjligt att det inte finns en enda tränare även om de inte har ngn bokstav , som inte tycker som du utifrån det du skriver ? Det kan omöjligt vara så att alla är gravt galna tränare där piff och puff och kandar och genvägar skulle gälla om man är ett vanligt ekipage på hobby nivå som vill ha hjälp på grundnivå ?

@stjarnfrugt Ang jobbpassen, ni kan inte byta pass sinsemellan? Måste du ta semester? Erbjud dig att ta ett pass en annan helg om denne kan ta ditt pass på träningsdagen?

Jag jobbar ju också helg regelbundet och måste göra så för att inte behöva nalla semesterdagar så fort något hästrelaterat jag vill vara med på infaller min jobbhelg. Sen får vi heller aldrig semester beviljat om vi bara söker helgen, den måste ingå i minst en hel semestervecka. :/ Så det är bara att byta.

Jag har nu ridit. Eller ridit och ridit vete fan men jag satt på hästen i skritt, trav och galopp.
Började med att VÄGRA trava så det blev fullt ös framåt i 5 min med huvudet i luften typ sen började hon gå framåt och hamnade i någon typ av form. Sen försökte jag rida på volt...... skulle jag inte gjort. Hästen är ju så skev så man smäller av. Inte så konstigt iom att hon gått med låsningen i typ 1 månad.
Så följ systemet och lite på det och i slutet så var hon 35% lösgjord.
Hon fattade iallafall galopp i båda varven villigt och det var det hon inte gjorde när hon var låst.

Jag är ju kanske inte riktigt som er @mackan och @stjarnfrugt för jag ska rida för min tränare redan imorgon och betala 500kr för 30 min. Men jag vet också att när vi är klara imorgon är hon 80% lösgjord. Mitt rekord är nog 88% så det är good enough :p

Har för övrigt använt så mycket vä skänkel att jag har kramp typ.

@mackan Mina krav är att det är en tränare som har en hållbarhetssyn på hur hästar ska ridas och tränas. Som fokuserar på rätt saker och lär ut rätt saker. Jag vill inte göra en massa krusiduller, piff och puff och rida på kandar innan jag dels kan sitta ordentligt i sadeln och dels hästen har balans, takt, lösgjordhet och bär sig själv. Tyvärr är detta krav väldigt svårt att tillgodose, eftersom många här i trakten tycker om att lära sig springa innan man kan gå. Och de tränare man anlitar därför sysslar med sånt jag tycker är helt förkastligt. Men de har ju kunder och därför är det så... för det är ju tråkigt att rida grundläggande med fokus på avspändhet och att inverka rätt på hästen, när man kan rida ett helt pass i galopp med kandaret på och slita sig runt i allehanda krumelurer och känna sig häftig.

Lite så kan man uttrycka det. Jag tycker det är ett ganska sunt förhållningssätt och det handlar inte om att jag har orimliga krav på prestation. Jag vill helt enkelt inte behöva göra fel och sedan göra om och göra rätt. Jag vill göra rätt från början, så mkt enklare... Det ger mig ingenting att betala för att dra fram och sparka bak, eftersom jag vet bättre än att följa såna instruktioner. Då kan jag hellre läsa en övning i Hippson och rida den gratis på egen hand.
Speciellt när vi inte är igång, skulle jag vilja påstå, är det extra viktigt att få en bra coachning i grunduppbyggnaden av min häst.

Jag är nöjd om jag i vår/sommar kan rida LB stadigt, i fin balans och lösgjordhet. Och kanske i slutet av säsongen LA, beroende på hur det känns i juli/augusti. Det tycker jag nog är ganska basic och rimligt utifrån där vi är idag :o
Allt det här du beskriver har dom tränarna jag har tipsat om så sluta säj att det bara finns skit här uppe. Faktiskt!

@Jfrelin haha fast nu har du nog missförstått eftersom jag nog tror du befinner dig på en annan nivå än det jag kommenterade i grunden .

Det är väl en helt annan sak att betala x lappar för ngn du vet och rider för sen tidigare och har en relation till osv, i kombo med er nivå grundmässigt men ffa en redan sen tidigare etablerad tränar relation . Tänker jag utifrån ditt inlägg iallafall . Oavsett så känns det som du missförstod mitt inlägg . Jag gör detsamma utifrån skillnaden i det jag avsåg .

Senast ändrad:
Red lite dressyr igår igen, dagen efter träningen. Kändes väl sådär, lite seg och spänd. Sen när vi kom ut ur ridhuset så ställde hon sig och kissade en mindre sjö, och sen lite till i boxen när vi kom hem. Kan ju ha satt lite käppar i hjulen på henne att vara så kissnödig, knäpphäst.
Idag red vi ut en sväng och började lite galoppjobb igen så smått. Ängarna är översvämmade så vi galopperade på en grusväg i lätt uppförsbacke, vände och galopperade ner igen, vände igen och tryckte på lite uppför. Det var tydligen kul, för när jag vände igen, så hoppade hon rakt upp och slängde sedan upp bakbenen och tänkte dra iväg. Fick tag i henne, men slog hakan i mankammen. Fick sen dåligt samvete för att jag skällt på henne när hon var glad... Hon verkar känna sig rörlig i ryggen iaf.
Har fått förbud från min dressyrtränare att klämma och känna på ryggen, hon blir bara irriterad, och jag blir som besatt. Så nu klämmer jag överallt på kroppen utom där.

I morgon blir det tömkörning inför hoppträningarna i helgen. I morgon ska jag nog prova att rida igång hästen till tjejen som blev så svårt skadad tidigare i höstas, hon har ridförbud till mars. Ska nog inte berätta för mina kollegor att jag ska klättra upp på just den hästen. :o:angel:

Liten fråga till alla efter att skummat igenom senaste inläggen. Vad tycker ni är rimligt pris gör en lektion? Känns som åsikterna går isär. Förstår att priserna varierar i landet.

Det var bara det här jag menade :p Vilket är helt lösryckt ur ditt svar till Frugtis.

Haha ja det blev nog väldigt lösryckt eftersom det inte inkluderar en tränare jag redan rider för isåfall etablerat . ;) mitt svar var ju till frugtis eftersom hon inte befunnit sig i den sitsen på väldigt länge öht så att säga . Inget annat ;) Men ser att mitt inlägg blev otydligt och kan tolkas på många sätt om det inte läses som specifikt till frugtis , ursäkta för ev förvirring !

@Jfrelin Ja det är vad jag också får betala för att träna. 400 kr för ridskolans instruktör eller 500 kr och uppåt för nån av de andra. Det är liksom det eller inget, och även om jag rider väldigt basic så rider jag för att nu om någonsin behöver vi hjälp att bygga upp på rätt sätt. Jag vill ha en tränare som själv har kött på benen, som har erfarenhet och som jag sett att denne i handling genom sina resultat med egen ridning visar att den har ett hållbart system. Nu menar jag inte att man måste ha tränat landslaget eller ridit i det, utan mer att man med mer än en eller tre hästar genom åren visat att man faktiskt kan utbilda och rida dem hållbart på en relativt hög nivå. Och att man kan förmedla den kunskapen.
För mig är kvaliteten i undervisningen och tränarens filosofi viktigare än pengar, jag har bara ett intresse och det är i princip det enda jag lägger min tid, pengar och engagemang i. Därför kan jag utan problem lägga 600 kr på att rida för en sådan i 30-40 min regelbundet. Jag gör ju inte mkt annat som är dyrt.

@mackan Kom gärna och hälsa på. Jag är så frustrerad. Jag har haft det för bra därifrån jag kommer nu senast, för då jag bodde här förra gången upplevde jag inte alls detta. Då hade jag inte lagt till med finvanor kanske.
Sedan är det ju också en variabel att det nu är sämsta årstiden och man inte tar sig så långt ifrån sin egen gård. Iaf inte jag som inte vågar köra med min bil och hästsläp på riktig vinterväg. Vågar således heller inte boka in nåt framgent, eftersom man inte vet vad som blir för väglag och väder den dagen träningen/kursen ska äga rum. Nu är det tex blötsnö och har blåst som satan halva dagen, hade verkligen inte gett mig ut med framhjulsdrivet + hästsläp idag. Men till våren och sommaren blir läget ett helt annat, då har man ju iaf en radie på 15 mil dit man kan hålla utkik och ta sig iväg utan nåt större bekymmer. Och ja, jag har tänkt byta upp körkortet och bil med tiden så att jag kan ta mig iväg även vintertid, men allt kan inte göras på en gång. Jag har precis köpt en bostadsrätt, nån måtta får det vara med utgifterna.

@Kirre Tyvärr byter man inte helger här. Det är så inrutat i sten att man jobbar enligt det planerade schemat. Folk lever sina liv efter schemat. Var samma sak på mitt förra jobb, verkar vara så branschen ser ut överlag. Det var en helt annan sak då jag jobbade i vården, då bytte man jämt och ständigt med varandra. Om nu inte mötet går bra på måndag så ska jag fråga varför det är så svårt att byta, men jag antar att det handlar om att skiften är så invävda i varandra och att de passar ihop så, att det blir skitkonstigt och hattigt att helt plötsligt jobba en 12-tim dag eller natt mitt i allting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka