@Brille Vet inte riktigt hur vi hamnade här från mackans kommentar kring egendiagnosticerande hästägare och sociala mediers roll i hur hästägare söker råd och kunskap i veterinära frågor?
Även om alla veterinärer använder sig av vetenskapliga metoder och behandlingar har de olika preferenser kring vilken behandling som anses bäst. Tex så använder kliniken som opererat min andra häst preparat i behandlingen som försäkringsbolagen inte täcker eftersom de anser att det inte finns tillräckliga studier på det. Samma klinik behandlar även regelmässigt med IRAP efter en sån här op, ngt som flera försäkringsbolag ställer sig tveksamma till av samma anledning. På kliniken där min vän jobbar behandlas varken med det första preparatet eller regelmässigt med IRAP. Arbetsmetoderna skiljer sig därmed åt just på grund av den mänskliga faktorn och vilken erfarenhet behandlandet veterinär har. Därför tycker jag att det som hästägare är väldigt relevant att ta reda på så mycket info som möjligt om olika behandlingar och vad de innebär för hästen. Gärna med hjälp av sociala medier

.
...och för en rygghäst är faktiskt LDR är rekommendera. Har hästen KS så vill du ha den låg och rund i formen för att tornutskotten ska komma så långt från varandra som möjligt. Så jag skulle säga att ridning i låg rund form mycket troligt står på hemgångsrådet för en KS-häst.
Precis som
@Kirre säger kommer beprövad erfarenhet med att veterinär tänker utanför lådan och provar sig fram. Numera kan du även på alternativbehandlingar som akupunktur på en del större kliniker. Även försäkringsbolaget täcker sånt numera med vissa tillägg. (Att jag drar upp försäkringsbolagen är för att dessa är känsligast av alla när det kommer till beprövade metoder...).