07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 744
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Vi är tre personer i stallet, mina hästar har haft innetäcen sen i september vid samtliga insläpp. Hade glömt täckena på samma hängare innan i veckan när den tredje hade insläppet och hen hade inte svårt att räkna ut att täckena skulle på... Needless to say är att jag blev skitsur:p.

@Kirre Massa pepp och lycka till på tävlingen:)! Säger som @Jfrelin , rid ordentliga hörnpasseringar så får du upp poängen:p.

...
Veterinärer är bara människor och det finns inga standardsätt att arbeta på tydligen. Alla har olika preferenser i hur de felsöker och sedermera behandlar. En av mina bästa vänner är veterinär och det är nyttigt och kul att diskutera med henne om behandlingar och felsökningar.
...
KL
Veterinärer får ju inte bedöma/ behandla helt efter eget huvud. Citerat från veterinärförbundets etiska regler
§ 1
Veterinär skall i sin yrkesverksamhet samvetsgrant tillämpa vetenskap och beprövad erfarenhet och alltid visa omsorg om djurens hälsa och välbefinnande.

@Kirre Ser bilden nu. Den där hade jag lugnt tävlat i :) Lycka till!

@Marvin Blir riktigt avundsjuk på ert underlag söderöver nu när det går in i skitslaskperiod här. Vi har några veckor med värdelöst genomslagsföre framför oss, just nu önskar jag att vi hade haft mindre snö och is att tina bort ;) Men å andra sidan har vi haft det bra hela vintern. Man kan inte få allt har jag hört :o

Lycka till på tävlingen @Kirre

@stjarnfrugt det är ganska lerigt än hos oss, fast banan är fin. Det blir lite halkande i åkerkanter innan vi kommer ut till bra vägar.

Igår hade vi ett sånt där ögonblick som jag drömt om sen jag var liten. Vi var själva (såklart, de andra är på Hästhagens tävling) på banan och joggade början på LB:3 några gånger. Så snäll och rörlig häst! Han har bara inte riktigt fattat det där att öronen ska vara framåt när jag ska fota dem :angel:
http://instagram.com/p/1GyrCsDJtB/

Och här är grusvägarna framme och sådär härligt sviktande mjuka. :) Inte riktigt överallt men näst intill!

@Kirre
Lycka till idag! :bump:

@Fiorano
Vad roligt att träningarna funkar så bra! :) Men trist med täckena. Jag förstår heller inte hur svårt det ska behöva vara att tänka till lite extra en sån där gång...

Kl
I förrgår var jag ut och red med hoppsadeln och graman. Det var tur det, den behövdes ganska många gånger vill jag lova... Utan den hade det varit hysteriskt. Hade tänkt mig att trava mycket lång och låg men icke.
Igår lånade jag stallkompisens dressyrsadel och red en mycket trevligare runda! Hela turen fokuserade jag på övergångarna mellan skritt och trav, samt på att sitta så rakt som möjligt i sadeln. Funkade riktigt bra! :) Hon var väldigt lyhörd och fin med perfekt kontakt i tyglarna bitvis. :) Lite halter och variera formen och tempot, funkade jättebra! Har fortfarande svårt för att få upp henne i högre form, jag blir lite osäker själv på om jag gör rätt så jag backar alltid tillbaka.

Hade tänkt rida nu på fm men jag är så trött så vi får se.

Tack för alla pepp! :)

Gick bättre idag men inte bra. Var rätt off så fick till slut fulrida lite på framridningen för att få något att hända alls. Då blir ju resultatet lite väl spänd istället. Ingen ryggning idag men en bajspaus i utgången ur serpentinerna och ett omslag i sista galoppen och några gånger lite för hög och spänd. Låg när jag åkte på en fin förstaplats bakifrån med 56.7%. :p

Jag skulle önska dagens spändhet men som anspänning istället så det kom mer bakifrån. Tyckte ändå bakbenen var bättre än det senaste när jag kollade på filmen.
Fick som allmän kommentar att det är en energisk häst men lite spänd idag. Min häst energisk? :rofl:

KL
Veterinärer får ju inte bedöma/ behandla helt efter eget huvud. Citerat från veterinärförbundets etiska regler
§ 1
Veterinär skall i sin yrkesverksamhet samvetsgrant tillämpa vetenskap och beprövad erfarenhet och alltid visa omsorg om djurens hälsa och välbefinnande.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Alla veterinärer har lite olika preferenser och bedömmer samma sak olika. Nån tycker inte att 3 graders bp-reaktion är ett problem om det inte finns en tydlig initialhäta medan en annan veterinär tycker att 1-grads bp-reaktion bara i sig är något som måste utredas grundligt. Även hur veterinärer utövar sitt yrke praktiskt som exempelvis när det kommer till hur hårt hästen provoceras vid böjprov och hur röntgenbilder tolkas skiljer det åt, helt enkelt pga den mänskliga faktorn.

@Kirre Hur domarna tänker ibland när det gäller energisk och sånt det är inte alltid jag håller med dem, kan man ju säga.

Jag har fått ett problem. Caspian rör sig så stort nu när jag börjar hitta knapparna. Måste börja gymma igen! Min kompis som var med på provridningen kom förbi idag och såg honom riden för första gången sen dess och hon är övertygad om att det kommer bli bra. Det är ju tur att andra människor gör det för jag tycker att det krävs såååå mkt ridning för att det ska vara bra. :grin:

Söt är han i alla fall... Och nej han är inte gigantisk. Han var lite spänd och tog upp sin långa gifaffhals så jag hamnade typ låååångt under hans huvud.

19828_10155375824550497_5198983390470646964_n.jpg

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Alla veterinärer har lite olika preferenser och bedömmer samma sak olika. Nån tycker inte att 3 graders bp-reaktion är ett problem om det inte finns en tydlig initialhäta medan en annan veterinär tycker att 1-grads bp-reaktion bara i sig är något som måste utredas grundligt. Även hur veterinärer utövar sitt yrke praktiskt som exempelvis när det kommer till hur hårt hästen provoceras vid böjprov och hur röntgenbilder tolkas skiljer det åt, helt enkelt pga den mänskliga faktorn.
Jag menar att veterinärer liksom läkare ska följa vissa regler, se http://www.svf.se/sv/Forbundet/Stadgar-regler-mm/Etiska-regler/
De får inte hitta på egna undersöknings-, bedömnings- eller behandlingsmetoder. Naturligtvis kan olika veterinärer bedöma samma hälta olika de är ju människor. De metoder du diskuterar är sådana som är vedertagna. Men om en veterinär skulle utreda hälta genom att se hur ofta hästen blinkar är det varken beprövat eller vetenskapligt. Homeopati anses väl inte vara vetenskapligt. Frågan är när en metod kan anses vara beprövad. Är t.ex. LDR en beprövad behandlingsmetod vid ryggont?

Beprövad erfarenhet blir ju inte det utan att man just provar. Oftast går ju veterinärmedicinen till humanmedicin och tar metoder, behandlingar och tekniker och testar. Vilka patienter man testar på är ju dock väldigt specifika i början och alltid i tydligt samråd med djurägare. Vetenskapen skulle ju aldrig gå framåt utan vetgiriga och vågade veterinärer/läkare som vågar tänja på gränserna med risk för sin egen proffession.

Homeopati som nämndes som exempel är tex till viss del numera tillåten av veterinärer att använda sig av, då det finns tillräckliga studier/ beprövad erfarenhet av att vissa substanser faktiskt fungerar.

@Brille Vet inte riktigt hur vi hamnade här från mackans kommentar kring egendiagnosticerande hästägare och sociala mediers roll i hur hästägare söker råd och kunskap i veterinära frågor?

Även om alla veterinärer använder sig av vetenskapliga metoder och behandlingar har de olika preferenser kring vilken behandling som anses bäst. Tex så använder kliniken som opererat min andra häst preparat i behandlingen som försäkringsbolagen inte täcker eftersom de anser att det inte finns tillräckliga studier på det. Samma klinik behandlar även regelmässigt med IRAP efter en sån här op, ngt som flera försäkringsbolag ställer sig tveksamma till av samma anledning. På kliniken där min vän jobbar behandlas varken med det första preparatet eller regelmässigt med IRAP. Arbetsmetoderna skiljer sig därmed åt just på grund av den mänskliga faktorn och vilken erfarenhet behandlandet veterinär har. Därför tycker jag att det som hästägare är väldigt relevant att ta reda på så mycket info som möjligt om olika behandlingar och vad de innebär för hästen. Gärna med hjälp av sociala medier:).

...och för en rygghäst är faktiskt LDR är rekommendera. Har hästen KS så vill du ha den låg och rund i formen för att tornutskotten ska komma så långt från varandra som möjligt. Så jag skulle säga att ridning i låg rund form mycket troligt står på hemgångsrådet för en KS-häst.

Precis som @Kirre säger kommer beprövad erfarenhet med att veterinär tänker utanför lådan och provar sig fram. Numera kan du även på alternativbehandlingar som akupunktur på en del större kliniker. Även försäkringsbolaget täcker sånt numera med vissa tillägg. (Att jag drar upp försäkringsbolagen är för att dessa är känsligast av alla när det kommer till beprövade metoder...).

Och ang försäkringsbolag så kan de i vissa fall ersätta en i vanliga fall ej ersättningsbar behandling, om den är ordinerad av specifika veterinärer, troligen sådana med mer kunskap och erfarenhet av den eller den metoden/behandlingen så bolaget vet att det sätts in i de fall där det mer sannolikt kan hjälpa. Detta då under en övergångsfas för en behandling att bli beprövad.

@Brille Vet inte riktigt hur vi hamnade här från mackans kommentar kring egendiagnosticerande hästägare och sociala mediers roll i hur hästägare söker råd och kunskap i veterinära frågor?

Även om alla veterinärer använder sig av vetenskapliga metoder och behandlingar har de olika preferenser kring vilken behandling som anses bäst. Tex så använder kliniken som opererat min andra häst preparat i behandlingen som försäkringsbolagen inte täcker eftersom de anser att det inte finns tillräckliga studier på det. Samma klinik behandlar även regelmässigt med IRAP efter en sån här op, ngt som flera försäkringsbolag ställer sig tveksamma till av samma anledning. På kliniken där min vän jobbar behandlas varken med det första preparatet eller regelmässigt med IRAP. Arbetsmetoderna skiljer sig därmed åt just på grund av den mänskliga faktorn och vilken erfarenhet behandlandet veterinär har. Därför tycker jag att det som hästägare är väldigt relevant att ta reda på så mycket info som möjligt om olika behandlingar och vad de innebär för hästen. Gärna med hjälp av sociala medier:).

...och för en rygghäst är faktiskt LDR är rekommendera. Har hästen KS så vill du ha den låg och rund i formen för att tornutskotten ska komma så långt från varandra som möjligt. Så jag skulle säga att ridning i låg rund form mycket troligt står på hemgångsrådet för en KS-häst.

Precis som @Kirre säger kommer beprövad erfarenhet med att veterinär tänker utanför lådan och provar sig fram. Numera kan du även på alternativbehandlingar som akupunktur på en del större kliniker. Även försäkringsbolaget täcker sånt numera med vissa tillägg. (Att jag drar upp försäkringsbolagen är för att dessa är känsligast av alla när det kommer till beprövade metoder...).

Mitt försäkringsbolag ersätter IRAP. Tur för mig för i dag va de 4:e omgången...... Fick dessutom klarttecken att börja rida. :) Hon ska skrittas 2 veckor och sen skritt och trav i 2 veckor. Sen återbesök för att sko om med sjukbeslagen, och kolla hur hon ser ut då. Men hon va helt fräsch i dag. :bow: Tyvärr så kan jag ju inte hoppa upp och skritta pga sadeltvånget, och rasta av henne på lina är inte aktuellt riktigt ännu. Så vi börjar med tömkörning och sen får hon gå med som handhäst med sadel och en liten gummisnodd. Bara att lägga på en sadel nu kommer bli spännande efter 4 1/2 månad utan.

@Charlotte1975 Vilket bolag har du? Jag har Sveland och de verkar positivt inställda till att ersätta IRAP också:). Jag hoppas dock att den kan skickas upp hit så jag slipper köra ner för varje behandling...

@Charlotte1975 Vilket bolag har du? Jag har Sveland och de verkar positivt inställda till att ersätta IRAP också:). Jag hoppas dock att den kan skickas upp hit så jag slipper köra ner för varje behandling...
Jag har IF. De tog IRAP men troligen inte shockwave. Måste säga att jag varit väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag. Inget strul och snabba svar både med Elle och samma med förra hästen. Hoppas verkligen att de kan skicka upp IRAPen till er. Lite segt att åka ner för några sprutor. Hur många omgångar ska han få?

@Charlotte1975 Håller verkligen tummarna för er nu :)

*kl

Red ett lättare dressyrpass idag. Min häst känns fortfarande väldigt mjuk och trevlig, lyckades få lite bättre stöd i slutet idag även om det var i minsta laget större delen av passet. Dock inbillar jag mig att det kanske är ett gott tecken, att ha ett lätt stöd man får rida sig fram till men en häst som suger på bettet - än att hon gärna lägger sig i handen vilket hon gjort innan? Jag brukar dock tänka tvärtom, har man ett stöd har man nåt att utgå från. Jag är livrädd för hästar som backar av, det är så mkt svårare att få till tycker jag. Men jag vet inte. Ska bli intressant att bli filmad i helgen. Och att träna sen om två veckor.

I vilket fall känns hon mkt luftigare och trevligare i gången nu. Speciellt i galoppen har hon mer luft under magen än hon haft på länge. Det är nog mestadels tack vare senaste behandlingarna, men det underlättas ju inte av att hon gärna gått och hängt i handen. Vilket också hänger ihop.

Imorgon ska jag rida ihop med en från stallet. Om min häst känns lika trevlig som idag tänkte jag ev låna ut henne på slutet. Mest för att ryttaren ville prova sitta i min sadel, men även för att jag tycker det är intressant att se andra rida henne.

Och ang försäkringsbolag så kan de i vissa fall ersätta en i vanliga fall ej ersättningsbar behandling, om den är ordinerad av specifika veterinärer, troligen sådana med mer kunskap och erfarenhet av den eller den metoden/behandlingen så bolaget vet att det sätts in i de fall där det mer sannolikt kan hjälpa. Detta då under en övergångsfas för en behandling att bli beprövad.
Precis :)

Kl

Min 07 är tillbaka hemma hos sig efter kursen och idag har jag ridit min egen 00 på utebanan i t-shirt och +15 grader och sol på eftermiddagen . Ljuvligt väder ! Och härligt att sitta på sin egen idag då han fått ridas av medryttaren under kursen i helgen . Han kändes super och roligt att trimma idag på honom :)
På fredag ska jag rida 07 igen hon får vila sig lite från mig några dagar nu , läs ridas ut eller trimma lite lätt på fälten under ägaren .

Senast ändrad:
Red idag för första gången på länge. Blev ett väldigt lugnt pass eftersom jag fortfarande inte är helt okej än. Hästen var förvånansvärt sansad och samarbetsvillig. Blev mest skritt men kunde inte låta bli att trava och galoppera lite också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka