07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 651
Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är hö en arbetsförmån, jag jobbar helt enkelt av det. :angel: När balen tar slut snor jag traktorn på jobbet och kör hem en ny, jobbar ju hela 1,2 km hemifrån bilvägen. :p Jag har "fått en egen" lägda som i dagligt tal kallas för "Majas lägda" som vi kommer ta hö till mig även fortsättningsvis. :) Det är så himla bra! Tidigare har jag betalat 2.50/kg för torrhö i småbalar och ca 2:-/kg för torrare hösilage. :)

Håller med om att det här är den i särklass bästa tråden! Jag har typ slutat kolla nån annanstans. :p Utom på avel, för att jag är en nörd. ;)

Kl
Idag for vi till ridhuset. Sadeln är mycket bättre än den gamla, om än jag står fast vid att den tippar fram och har hoptryckt stoppning framtill. Framför allt så är galoppen otroligt mycket bättre. Idag hade jag tänkt rida igenom LA:3an, men vi fastnade redan på inridningen galopp-halt så sen tragglade vi det länge. Hon har inte förstått det där att man kan sätta sig och gå ner i skritt direkt utan avbrotten har ju alltid varit vår värsta akilleshäl. Men jag var lite smart! ;) Jag red på en typ åtta över medellinjen och varje gång jag korsade mitten gjorde jag halt. Började i trav, var noga med att hitta rätt spår och att få med ytterbogen, och sen när hon började lära sig vart man alltid stannade övergick jag till galopp. För det första så har hon aldrig gått i så samlad och fik galopp tidigare! Jag lyckades verkligen få upp henne i formen och kunde ha tyglarna kortare än på träning utan stret, och då blev kontakten mycket bättre och vi kunde både vända rätt och göra flera bra avbrott och en riktigt bra halt direkt från galopp! :banana: Yey! Efter det fick hon en paus innan lite upprepning och sen trava av. Stor fin trav och hon följde bettet framåt direkt och svingade ordentligt genom ryggen! :love:

Sen att hon är galet tittig får jag väl leva med. Solkatter och stolar i hörn äter grå ponnyer! :nailbiting:

Ang grovfoder så är det ju en av anledningarna till att jag flyttar till kommunala anläggningen. Det finns på plats, analyserat och betalas per kilo.
Alla andra stall har som praxis att man ordnar själv, och gemensamt verkar även vara brist på lagringsutrymme. I mitt nuvarande hade man ca 1 månads ranson hemma åt gången då min häst stod på stall.
Jag tycker det är ett jäkla bök. Ska man ändå sköta sånt själv vill jag kunna köpa ett helt parti så problemet är ur världen. Men då faller det på utrymmesproblemen. Och i år har det varit svårt att hitta hö öht, min häst har fått byta 4 ggr nu sedan september. Och stallbytet innebär ju oxå byte.

@Maja_Kandi Är inte jätteförvånad att stoppningen är tilltryckt fram av förra hästen. Den är byggd lite speciellt milt uttryckt och har gått med den sadeln i fyra år ca... Så en fix av stoppningen kan nog behövas. Härligt att din gråa superponny verkar trivas i den iaf:). Rid nu och tävla i år och vänta med betäckning:p.

@Fiorano
Ja den är liksom hoptryckt så att det ser ut som att stoppningen har åkt bak och ligger på mitten, så den tippar fram och lättar bak. Tyvärr... Försöker få tag i nån som kan stoppa om den åt mig. Hade inte räknat med det rent ekonomiskt men jag får väl överleva. :)

Jag kan ju inte låta bli att kolla på hingstar hela tiden! :p Men jag ska försöka hålla mig. :angel:

Såhär ser sadeln ut, nu står hon väl inte direkt bra på bilden men jaja
IMG_20150408_161624_zpsy1q9axch.jpg

IMG_20150408_161631_zps3rpvhcgd.jpg

@Fiorano
Ja den är liksom hoptryckt så att det ser ut som att stoppningen har åkt bak och ligger på mitten, så den tippar fram och lättar bak. Tyvärr... Försöker få tag i nån som kan stoppa om den åt mig. Hade inte räknat med det rent ekonomiskt men jag får väl överleva. :)

Jag kan ju inte låta bli att kolla på hingstar hela tiden! :p Men jag ska försöka hålla mig. :angel:

Såhär ser sadeln ut, nu står hon väl inte direkt bra på bilden men jaja
IMG_20150408_161624_zpsy1q9axch.jpg

IMG_20150408_161631_zps3rpvhcgd.jpg

Den ligger ju väldigt framåtlutad. Hur ligger den du har lånat av stallkompisen? Ska jag vara helt ärlig så hade jag aldrig ridit med en sadel som låg sådär, men nu kan det ju se värre ut på bild än det är i verkligheten :)

Angående hö så ingår det i priset hos oss, tur är väl det eftersom jag trycker i hästen så mycket han orkar (vilket är mellan 15 och 20 kg/dygn beroende på hur torrt parti det är).

Sen är jag vansinnigt dålig på att skriva här, vilket väl kanske beror på att allt flyter på just nu *peppar peppar*

Men det går bra här, hästen är mjuk och fin i kroppen och nöjd i skallen. Det är varmare och torrare väder och täckena kan stanna i stallet de flesta dagarna. Han har blivit jämn i hoppningen och ligger stabilt på 120-130 träningsmässigt nu (hoppar vi upp honom blir det uppåt 140-150). I dressyren utvecklades galoppen så fint att tränaren övertygade mig att introducera byten ungefär ett halvår innan jag tyckte att det var dags. Han gör rena och trevliga med fin gest från ena till andra galoppen men andra sidan har han svårt för och jag är för ringrostig så där kommer jag att ta hjälp av en annan ryttare som är väldigt duktig på just det. Och det är dags att någon annan börjar rida honom också, aldrig haft en tränare som suttit upp innan. Annars ska vi fokusera mer på traven ett tag nu framöver.

Sen har vi hunnit ut i terrängen ett pass också, där hästen absolut skötte sig enligt förväntningarna. Och en hopptävling, nollade första klassen (110) och var trött i andra (120) så där rullade en bom. Dock nöjd med rundan och ingen nollade den klassen, så det får vara godkänt med råge.

Nu har vi lite träningar under april, ett hopp och terrängläger och sen debut på fälttävlansbanan i början av maj. Återigen *peppar peppar*

I alla stall jag stått där grovfoder ingått så har det alltid varit en begränsning på hur mycket man får använda. Oftast har den legat runt 10-12 kg när det kommer till hö.
Vår gård tar ju in eget hösilage men det är inte tillräckligt mycket för att hela gården ska kunna ta av det och det har varit otroligt mycket svinn eftersom folk som säger att de tar 12 kg tar egentligen 14 kg och när 65 hästar gör så............. ja ni fattar.
Jag tycker det är bra att jag kan välja eget stråfoder då jag är noga med att det ska vara bra analys och skulle bli skogstokig om det ingick stråfoder av tveksam kvalité som det ibland gör i vissa stall, iallafall om man läser här på Buke :p

Jag har plats för att ta in ett halvårs åtgång på en gång men tycker det är så drygt så jag tar hellre små partier. Vårt hö är fantastiskt och jag har inte lämnat tillbaks en enda bal till denna bonde på 4 år.

Ja men varför inte köra på när man ändå är igång. Efteranmälde mig just till en tävling på söndag. Utomhus med två klasser bredvid varandra = kan gå hur som helst. Men sen jobbar jag helgen efter det, anmäld till pnr efter det, sen funktionära och sen semester över tre helger. Så som sagt, det är bara att köra på.

Och apropå att köra på anmälde jag mig visst till vasaloppet nästa år och DÄR gäller det att ligga i och köra på. Är verkligen ingen spontanmotionär så här måste motiveras och planeras. Är dock sjukt pepp! :bump:

Ja men varför inte köra på när man ändå är igång. Efteranmälde mig just till en tävling på söndag. Utomhus med två klasser bredvid varandra = kan gå hur som helst. Men sen jobbar jag helgen efter det, anmäld till pnr efter det, sen funktionära och sen semester över tre helger. Så som sagt, det är bara att köra på.

Och apropå att köra på anmälde jag mig visst till vasaloppet nästa år och DÄR gäller det att ligga i och köra på. Är verkligen ingen spontanmotionär så här måste motiveras och planeras. Är dock sjukt pepp! :bump:
Herregud, vasaloppet! Din galning haha men jag har förstått att du är ganska sportintresserad? Jag har inte stått på ett par skidor sen mellanstadiet. Kul med att anmäla till tävling, det gör du rätt I, lika bra att passa på när det finns passande tävlingar och man är ledig.

Red lilla GP ikväll, hon har stått några dagar nu igen eftersom jag koncentrerat mig på femåringen som gick en träningstävling i dressyr i går kväll. Det gick så bra på träningstävlingen, hon är lika cool och okomplicerad som hennes mamma var och som även GP är. Lite rädd för dressyrstaketet och lite spänd men hon var så duktig så. Nästan så man blir sugen på att träna lite.
GP idag tränade jag mest på att försöka få bogarna med mig och på plats. Hon blev inte riktigt lösgjord men det tar alltid några pass när hon vilat.

@sassiball Sportintresserad så tillvida att titta på sport. :p Och skulle vilja tycka det var roligt att gymma, springa osv. Det gör jag dock inte. Så det här kommer att bli en utmaning helt klart. Jag har dock alltid velat åka Vasaloppet någon gång i mitt liv (glöm, vättern, lidingö, göteborgsvarvet, aldrig intresserat mig,) men just vasaloppet. I år var det bara rätt och jag fick en plats på de där 83 sekundrarna så nu kör jag! :D

Det är en vetenskap lika bred som hela hästsporten dock det här med vasaloppet och det känns kul och fascinerande. Stavar kom med bussgods idag och imorgon ska jag bestämma mig för vilka pjäxor.

Jag som längtat så till våren känner mig nästan kluven nu. Idag kom attackmyggorna till vårt stall. Caspian var inte nöjd. Det är tydligen en norsk variant som är tyst och stor. Väldigt äckliga! Ryktade 1,5 timme men säkert en kvart gick åt till att mosa myggor... Och inte blev han ren heller :(

Jag som längtat så till våren känner mig nästan kluven nu. Idag kom attackmyggorna till vårt stall. Caspian var inte nöjd. Det är tydligen en norsk variant som är tyst och stor. Väldigt äckliga! Ryktade 1,5 timme men säkert en kvart gick åt till att mosa myggor... Och inte blev han ren heller :(

Vi har också plötsligt massor med mygg! Inte kul, och väldigt tidigt tycker jag! :turd::turd:

@Marvin Familjen som har stallet där Caspian står säger att det är värst första veckan när solen är framme och sen förflyttar de sig så vi får väl hoppas på något sånt för oss båda...

@Marvin Familjen som har stallet där Caspian står säger att det är värst första veckan när solen är framme och sen förflyttar de sig så vi får väl hoppas på något sånt för oss båda...
Usch, de är hemskt med så där mkt myggor. I förra stallet så kunde vi ha de i bland. Då gick de tex inte att rida på utebanan vid skymmning. Hästarna blev helt skogstokiga och själv blev man ju också uppäten. Men som sagt, det brukar väl bara vara under korta perioder.

Jag har lämnat in mina stövlar på lagning och eftersom det är helt hopplöst att dressyra utan stövlar blev det barbacka ridning idag. Alltså det är så himla nyttigt! Det är lättare att känna rakriktningen och känna hur mycket ryggen är med. Hon änns verkigen så otroligt mycket bättre att rida nu än vad hon nånsin har gjort! Helt enorm skillnad och det är så himla roligt. Har anmält oss till en kvällstävling i maj där jag tänkte rida MsvC1. Mest för att bara känna på det igen.

Vi har fått varmt nu även om det varit riktigt blåsigt senaste dagarna, hästarna har iaf kunnat vara nakna och pållsen kliar ivrigt varandra:love:.
11051764_10205352781290919_6976980734903508378_n.jpg

Red min pålle idag. Pigg och glad över att få komma utanför hagen :) tyvärr ser han riktigt skabbig ut nu, han fäller som bara den och är mer brun än grå nu när han gått utan täcke i några dagar. Att manen är väldigt lång gör att han ser ännu värre ut. :p

Ska försöka ta tag i lite av delarna i helgen om jag hinner. Tyvärr har ett väldigt tragiskt döttsfall inträffat i familjen så hästarna får stå tillbaka lite :cry: känns som att det aldrig kan få vara bra och flyta på...

Red min pålle idag. Pigg och glad över att få komma utanför hagen :) tyvärr ser han riktigt skabbig ut nu, han fäller som bara den och är mer brun än grå nu när han gått utan täcke i några dagar. Att manen är väldigt lång gör att han ser ännu värre ut. :p

Ska försöka ta tag i lite av delarna i helgen om jag hinner. Tyvärr har ett väldigt tragiskt döttsfall inträffat i familjen så hästarna får stå tillbaka lite :cry: känns som att det aldrig kan få vara bra och flyta på...
Beklagar att ni förlorat en närstående :(. Hästarna får ju liksom stå över när annat viktigt tar plats, så är det bara. Att han ser lite skabbig ut som du sager, det ändrar sig så snart han fällt färdigt säkert.

Jag red också idag och idag var GP betydligt mjukare. Jätteduktig. Tyckte själv att det var synd jag inte hade kameran med för hon är väldigt snygg i kroppen just nu. Fasar lite för betet... men har gjort färdigt sommarhagarna idag, gjorde även en något mindre bantningshage där GP och ponnyn kan gå om de blir för runda. Kanske även halvblodet, vi får väl se.

Stackars er @oxo :( förstår att prio flyttas när något sånt händer.

Caspian har fått prova min sadel alls och han sa nej, den vill jag inte ha. Den låg ok men han tyckte inte om den, kändes stabbig och lite orörlig i den. Så jag får rida vidare i gamla ägarens equipe ett tag, fast den inte passar mig. Det är ett gissel att ha så smala höfter som jag har, jag får ont av de flesta sadlar tyvärr.

I morgon ska gamla ägaren rida ut på honom, blir nog bra. Jag har två andra att rasta i morgon varav jag ska tävla den ena på sön, så jag har fullt upp ändå...

@sassiball och @Amanda_F Tack för omtanken! Är egentligen inte mig personligen det drabbat utan min sambo. Men allt blir omkullkastat ändå när det kommer så nära. Och det är som ni säger att hästarna finns ju kvar och mår ju inte dåligt av att se skabbiga ut en dag extra :)

Kul att GP går bra! Jag bävar också lite inför betet och badbollsmodet som verkar vilja infinna sig då ;)

Trist att din häst inte gillade sadeln Amanda. Jag trodde Equipe var hyfsat smala i midjan. Har haft funderingar på om en sån hade kunnat passa min men jag har inte fått tag i någon att prova.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka