07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 636
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Tack så jättemycket.:bow: Med tanke på att jag bara ridit ut under december och januari och ridit på banan 1-2 gånger/veckan under februari och mars så känns de som att vi har massor att hämta när det blir bana på stället där jag står så vi får lite bättre ordning på lösgjordheten. :angel:

Grattis till både @Kirre och @sommarminne! :)

Kl
Jag har varit på hingstpremiering i helgen så ponny fick vila igår. I lördags red medis ut en sväng. Idag har jag varit så seg på morgonen så jag orkade inte rida, nu hinner jag inte innan jobbet heller, får se om jag orkar ikväll. :p

På onsdag ska jag åka och få sadeln omstoppad, surt att jag hann boka tid 13 mil bort när det tydligen gick att göra bara 3 mil bort. Men jag kan inte med att boka av tider när jag väl har bokat så jag får väl vackert åka... :banghead: Sen på kvällen är det träning så det blir perfekt! Skulle ni ha smort upp sadeln nu innan eller efter omstoppningen?

På onsdag ska jag åka och få sadeln omstoppad, surt att jag hann boka tid 13 mil bort när det tydligen gick att göra bara 3 mil bort. Men jag kan inte med att boka av tider när jag väl har bokat så jag får väl vackert åka... :banghead: Sen på kvällen är det träning så det blir perfekt! Skulle ni ha smort upp sadeln nu innan eller efter omstoppningen?

Men det är väl klart att du ska avboka tiden långt bort och åka till det närmre stället!
Smörjt efter, med lite tur har nån redan gjort det åt en. :angel:

Grattis @sommarminne till placering och fina %!

@Gabby_Ossi vad ni är tuffa! Jag önskar att jag hade modet att rida terräng men det är läskigt nog att rida ut efter alla vurpor jag gjort.

Igår tävlade jag med min kompis häst och idag ska jag och Caspian iväg på miljöträning/programridning. Hans gamla ägare var anmäld till en LB som jag tagit över så nu måste jag börja träna. Ons em kommer vi rida för NB också... Det känns som jag gör allt i omvänd ordning, men det är lika bra att vara med när tillfälle ges!

Hej igen. Har inte varit inne här sedan torsdag, har haft besök och dessutom har jag inte fått nåt internet i radhuset utan kör mobilt. Det är så jäkla segt så det är knappt lönt att koppla upp.

Roligt att läsa om er som tävlat och hur bra det gått för er :) @Kirre @sassiball @Fiorano @sommarminne (har jag glömt nån? känns som att det var fler som varit ute? :o )
Jag ska titta på alla upplagda filmer när jag kommer till jobbet, går som sagt inte att titta här hemma.

Väldigt tråkigt att höra om dödsfallet @oxo :(

@Amanda_F Har du funderat på att titta på sadlar som är gjorda speciellt för kvinnor, de ska ju vara ännu smalare än "smala" sadlar vad jag förstår. Bates och Prestige vet jag iaf att de har såna. Finns fler men kommer inte ihåg just nu.

Jag har som sagt blivit filmad två dagar i helgen, hade möjlighet i tre dagar men jag ville inte nöta slut på min häst i ridhuset så jag red ut en dag emellan. Hon gick två ordentliga pass dagen före och efter, hon brukar inte orka tre utan att kännas träig så hon fick en joggingdag på lör.

Givetvis var det kaos i ridhuset på fre, fullt med hinder, ungar och vissa vuxna som tror att de äger världen. Blir så sjukt irriterad på folk som inte kan ropa när de rider an mot hinder eller bomserier. I 45 min fick jag bara hålla mig undan, paniksvänga eller slita tag i min häst för att inte krocka med andra, och kunde som vanligt inte alls koncentrera mig på att rida ordentligt. Blir så oerhört lätt distraherad och irriterad på sånt där och det blir bara skit.
Så givetvis gick min häst mest runt och tjafsade och slog med huvudet, krullade ihop sig och krånglade. Gick väl hyfsat på slutet men då hade vi ju varit där 1 tim redan eftersom vi försökte vänta ut hoppfolket så att de skulle vara klara så ridhuset blev ridbart för filmning.

Söndag skyndade jag mig till ridhuset i ottan för att hinna före en kurs. Men det hjälpte inte, det kom in två ponnyer varav den ena hade nån sorts privatlektion för medhavd lärare och givetvis på mittvolten så hela ridhuset sågades av på mitten. På C-volten var det en som blev longerad och jag hade således bara A-volten att röra mig på. Glöm diagonaler, långsidor osv...
Har ju som sagt tyckt ett tag att jag haft för lite stöd i handen. Min häst krullar tom ihop sig på lång tygel, vet inte hur jag ska göra. Jag hissade upp bettet något när jag tyckte det blev för extremt och det gick något bättre, men inte helt bra. Har ingenting alls på yttersidan och hon far bara omkring som en orm. Speciellt bogar hon ut till vänster och går ej att svänga till höger eller rama in i det varvet.

Jag var så arg/less/besviken då jag gick hem från ridhuset på sön att jag grät :cry: Dels för att när man för en gångs skull har en som ska filma, då är det värdelösa förutsättningar i ridhuset. Och inte är det heller konstigt att man rider dåligt och kör fast när det är 10 veckor sedan jag hade en instruktör eftersom min häst var dålig förra gången hen var här i mitten på mars. Det är 2 veckor till nästa träning och då är det alltså 3 månader mellan!!!??? Sedan är det uppehåll till höstterminen för denna tränare. Ber till Gud att tyska tränaren kan komma hit någon gång däremellan.
Det här går ju bara inte. Jag känner att jag snarare utvecklas bakåt än framåt just nu. Jag är för gammal för att slösa bort mina ambitioner på att ha såhär dåliga träningsmöjligheter :banghead: Det är tillräckligt svårt att rida ändå, men i den här takten tar det ju 10 år innan jag kommer framåt. Då är jag medelålders. Fyfan så oinspirerande.

Nåväl. Jag tröstar mig iaf med att trots att vi gjorde skitdåliga pass båda dagarna så är det som jag haft känslan av - min häst rör sig bättre. Hon börjar få tillbaka lite av sina gångarter så givetvis har kiron gett resultat. Skönt att jag känt rätt :)
Dessutom har jag fått analysera min sits och insåg att jag behövde en padd baktill för att jag hamnar lite på bakvalvet i sadeln beroende på hur den ligger nu. Så igår letade jag fram min back-riser och genast satt jag mkt bättre och skänkeln hamnade i bättre läge. Nog för att den hamnar lite långt fram ändå, men jag skulle tro att det beror på att min häst är så tjock. Det ser inte alls ut så på gamla filmer när hästen är i form och det är samma sadel på dem.
Så bara för att göra sadlingen ännu roligare så har jag nu renskinnspadd + schabrak + front-riser + back-riser. Känns galet, men jag har inte kommit på nån bättre lösning för att få sadeln att ligga stilla och i rätt position.

Idag red jag över upphöjda travbommar, och hade lite mer plats att röra mig på i ridhuset. Red i friskt tempo hela passet och min häst fick verkligen gå framåt ordentligt. Tyckte att stödet i handen blev bättre och formen stadigare, så det är väl det som är grejen. Rida framåt till förbannelse så att hon inte kan gå och krulla ihop sig. Sen att man får rida i mellangångartstempo hela tiden är en annan sak, men hon blev iaf stadigare och jobbade på fint.

Senast ändrad:
@stjarnfrugt Finns det inga ridhusregler kring longering/hoppning/instruktör? Vi har tydliga regler kring detta och kommer nån in och longerar/hoppar när dom inte får är jag en riktig surtant och säger ifrån. Jag behöver också arbetsro när jag rider. Idag red jag tillsammans med nya ridläraren på klubben. Hon tävlar upp till Intermediaire och är således på rätt mycket högre nivå:p. Är väldigt inspirerande att se henne jobba serier och passage, samtidigt som en själv känner sig lite halvshitty milt uttryckt.

@Fiorano Ja det finns regler. Men vederbörande som stod för hoppningen den här gången är ökänd och anser sig äga företrädesrätten före alla andra. Det är ingen ide att diskutera med hen. Har aldrig varit. Det är bara att hålla sig undan och hoppas att denne inte rider där när man råkar komma dit. Det kommer underlätta då jag flyttat min häst, eftersom jag enkelt kan gå ut i ridhuset och titta innan jag bemödar mig med att rida dit. Nu får man ju ta vad som är när man kommer fram. Och förra veckan var många påsklediga så det gav såklart ett högre tryck på ridhuset. Tur jag jobbar bra tider denna vecka så jag kan rida tidig em när få är där :angel:
Vi har heller inga avsatta hopptider utan det sker under eget omdöme och givetvis andra ryttares godkännande. Men kommer man då efter när det redan byggts fram har man ju ingen talan.

De flesta frågar innan de longerar eller tömkör, andra gör det inte. Den här föräldern frågade och jag sa att det var okej, men det var ju innan jag visste att det skulle vara lektion samtidigt. Då hade jag ingen lust att krångla utan försökte göra det bästa tänkbara.

@stjarnfrugt Trist att det blev så nu när du hade filmare med dig! Hoppas flytten går bra annars :)

Kl
Tömkörde idag. Ett relativt kort pass eftersom han inte har någon direkt styrka. Men det är riktigt kul att tömköra! Visserligen gick han i balanstrav hela tiden i början, men när han slappnar av blev det riktigt trevligt.:D

Liten film på mig och C igår. Han blir lätt spänd och bakom hand så det blev 61,8 % på själva programmet. Och om man bortser från mina vispar till skänklar tycker jag att det ser ok ut för att vara efter 12 dagar med mig...

(Detta är efter att vi ridit igenom LB:3)

Vad snygga ni är! Som du säger så blir han ju lite bakom men får ni rätt på det blir det ju hur bra som helst. Vem var det ni red för? (JF?) Jag tyckte jag kände igen de glada tillropen som hördes på slutet :p

tack @mackan jag tror han kommer bli bra med lite muskler. :) Han är fin redan nu men det finns nog ganska mkt bra där att ta fram gissar jag.

"Tränaren" är en domare som hjälpte mig lite efter programmet eftersom han gick ännu mer bakom när jag "åkte runt vägarna" i LB:3:an...

Om det är någon som har tips på tränare som kan lösa mysteriet med de flaxande benen så tar jag tacksamt emot det (via PM). Tror jag har försökt med allt. Spänna benen, försöka slappna av. Tårna in, tårna ut. osv osv. Kanske skulle behöva åka och göra en sitsanalys på en matta och en mekanisk höst. Har tränat "vanligt" för LL som gör dem och då, när hon är där, har jag aldrig lika mkt problem som annars...

Grattis till allas fina procent och placeringar! @Kirre och @Fiorano
@sommarminne Han är ju gigantisk! Ser mer lagom ut på den stora utebanan... Tempot är ju bättre på träningen ute tycker jag.

@Gabby_Ossi Han är ju riktigt sansad! :up: Önskar att min också kunde galoppera på sådär uppe och framme som din. När vi galopperar på blir hon lång och platt. Försöker jag få henne mer upp framför mig så bromsar hon.

Vi tränade dressyr i torsdags, red upp programmet för lätt klass som vi ska rida i Flyinge på söndag. Tränaren sa: Ehhh, ni lär ju inte vinna dressyren... :D:mad: Tror inte heller det. En dag skulle jag vilja rida in på dressyrbanan och känna att det funkar! :banana: (Särbon sa att det blir nog inte med denna hästen. :wtf:)
Skulle tränat på torsdag för min hemma-tränare, men hon har ställt in. Igen. :cry:

I helgen var det terrängträning för Magnus G. Vi var med på söndagen, och det blåste helt sjukt mycket. Kände vid flera tillfällen hur hjälmen lyfte från huvudet! Gick inte att höra vad någon sa om man inte stod precis bredvid, så man var "ensam" när man red och fick instruktioner och korrigeringar efteråt.
Nya hinderna på banan var färdiga, så vi hoppade sunken road, och den nya stora banken, med smalhinder efteråt. Sen hittade Magnus på en bana, som blev jättelång och jag glömde den hela tiden. :angel: (han hittade på en annan bana för de andra i gruppen, fattar inte att han inte blev mer förvirrad).

Chatsi galopperade på bra, tvekade när vi skulle på böjt spår hoppa över ett pinnhinder ner i vattnet, men det gick bra på andra försöket. Sen kom vi till sista linjen som var stora nerhoppet i vatten, upp över en stock på kulle och sen böjt spår till en triple brush. Hon tänkte INTE hoppa ner i vattnet sådetså. Vid första anridningen så stoppade hon faktiskt ner bägge frambenen, men backade upp igen, och var sen omöjlig! Här kan vi ju tillägga att hon hoppade det stora nerhoppet 5 dagar tidigare, då stannade hon en gång och kollade, och sen hoppade hon.

Vi provade det lägre nerhoppet, nix pix! Vi provade hoppa över en låg stock i, det gick bra. Vi provade nerhoppet från andra sidan, där hasade hon sig ner. Vi hoppade upp på det låga upphoppet, vi gick i från sidan och skrittade förbi i vattnet nedanför och det gick bra, men hoppa ner, Näver Bäver!
Så småningom (när jag började fundera på att dra av mig kläderna, hoppa av och lyfta i henne själv) så vågade hon hasa försiktigt ner från kanten på det låga uthoppet, och så gjorde vi det en 4-5 gånger, och sen gav vi oss.

Såg sen att hon hade skrapat upp flera stora sår på baksidan av framknäet. :( Kanske redan vid det första försöket, det kan ju förklara varför hon stod emot så mycket sen. Igår var knät stort som en handboll och hästen halt. Halt idag också, så vi får väl se hur det blir med start i helgen. Det är ytliga sår, men hon är rejält svullen och det stramar ju i såren när hon böjer benet. :meh:

@Marvin Haha han är stooor och domaren frågade hur hög och jag håller fast vid 180 för de va han för tre år sedan:angel: men hon trodde inte på mig haha.
Jag håller helt med om tempot! De är helt klart både den formen och tempot vi ska satsa på framöver även på tävling:D. Jag har lite svårt fortfarande att känna när de är lagom för de känns jämt som att de går lite fort på honom haha. Och förra året fick jag lite problem med att han blev låg i formen och dippade in näsan och nu blir han lite lång och öppen istället. Hur svårt ska det va att va lagom?;)
Fattar inte hur du vågar dig på terränghoppning i halvstorm:nailbiting:. Livrädd av bara tanken haha!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka