Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

+ oxo

Jag förstår precis vad ni menar! Och TRO MIG, jag säger till henne! Jag både säger till henne och igår la jag också på spöt, efter det skärpte hon sig!

Jag är stolt över att jag fick det upprett eftersom att jag innan varit lite mesig när hon backat eftersom att jag tycker att det är så obehagligt!

Jag vet att man inte gör henne okänslig för att man säger till henne, jag håller ju händer och skänklar stilla förutom att jag klämmer åt lite extra och "snabbt" med skänkeln, men lättar fort när hon gör rätt!

Jag vet att det är riktigt viktigt att man får det ur henne, det är både pinsamt och farligt med en häst som backar och även vill sparka andra hästar...
Det värsta är att detta är hennes hagvänner som hon känner väl! :crazy:
Och om jag går sist så kan hon gå in i rumpan på hästen framför utan att varken han eller hon gör något...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Usch vad obehagligt. Ska hålla tummarna så mycket jag kan för er skull.
Grannens häst var ute för något liknande för ett par veckor sen. Helt utslagen och tuggade fradga. Varken åt eller drack. Vet visste inte vad det var heller. Ev huggormsbett eller någon form av förgiftning.
Nu var hon betydligt äldre och en liten shettis så vet trodde att hon blev extra påverkad pga sin storlek.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Va bra! För jag får lite vibbar från dig och din hantering att du är för mesig och låter hästen bossa runt för mycket (obs, det är så jag känner för de inlägg du skriver, jag vet ju inget mer) och att du höjer hästen till skyarna oavsett vad hon gör, men det är ju en normal 4åring så det är viktigt att du får bort sådana olater illa kvickt :cool:

Bra att du blivit modigare :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

:grin::crazy::mad::devil::cool:


Ja innan var jag riktigt kaxig och fick alltid rida till dom tuffaste hästarna, men så ramlade jag av riktigt illa några ggr och så blev jag himla mesig ett tag.. Men nu är jag back on track! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nämän!? Ja det kanske är lite liknande, lät ju hoppfullt att det blev bra!


Nu är lilla ponnyn i karantän i isoleringsbox i Uppsala. Kom fram igår kväll ca kl 18. Efter att vi fixat en hemmagjord droppställning i transporten och fått tag på mer dropp (vi hade använt distriktarnas hela lager, på två dygn fick hon 57 liter dropp...) så lastade vi och åkte. Hon har alltid varit lättlastad, men jag tror inte hon brydde sig just om vad vi gjorde. Gick rakt på och stod sedan på exakt samma sätt hela vägen ner. Stannade många gånger på vägen och tittade till henne, bytte dropp och så. Hon tittade alltid upp och gnäggade, sen blev hon lika hängig igen... Som att hon hade samlat energi för att orka gnägga, sen tog den slut direkt...
Väl framme i Uppsala skrev vi papper och fixade i ordning med försäkring och grejer (det är en sån här gång man jublar över de där "jävla premierna som man måste betala varje månad") och blev visade till karantänavdelningen där vi lastade av precis utanför hennes egna lilla rum... In i en box med massor av tidningspapper som underlag. Hon var faktiskt piggare än på flera dagar när vi lastade av, såg sig omkring och gnäggade så jag blev döv, men när vi stått i boxen ett par minuter så segade hon ihop igen. Stod fortfarande men lutade huvet med hela sin tyngd i min famn och var jättehängig... Brydde sig inte om alla nålstick och droppslangar som drogs åt alla håll.
Vilken himla proffsig anläggning, och fantastisk personal! Vilken otrolig klasskillnad gentemot våra distriktare! Helt fenomenalt... De ställde alla frågor de kunde komma på, vi fick förklara sjukförloppet för femtioelfte gången, de tog en jävla massa prover, kollade puls, andning, temp - rubbet!
Nu skulle de tydligen göra allt de kunde över jourtiden, köra alla tester de kunde och så. Sen har de ju bara ett stenkast till SLU så de skulle köra alla "konstiga test" idag när de kom åt "stora labbet" igen på morgonen. Jourhavande veterinär skulle komma dit och titta på henne senare när han fick tid och sen skulle troligen dagtidsveterinären ringa mig idag - vilket jag sitter och väntar på.

Vi körde alltså hemåt med stackars flickan kvar helt isolerad... Hon såg så himla sorgsen ut när vi åkte, helt bedrövligt. Men ja, det är väl bara att inse att om dom inte hittar felet när hon står där, så hittar vi det förmodligen aldrig... Lämnade transporten kvar där nere, nu hoppas vi att vi får hämta hem den med hästen i...
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilken tur att ni kom ner hela allihop! Nu är det bara att hålla tummarna för att dom kommer på vad det är med er söta lilla häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Här kommer en bild från långritten när Amazing fick se och smaka på havet för första gången! :love::love::love:

198801_10150284704003180_569283179_7756370_7893071_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Håller verkligen tummarna!

*kl*

Jag har funderat fram och tillbaka ett tag nu, lite vad jag och Cero ska satsa på. Jag drömmer om att starta Fjord-SM allround med honom nån gång i framtiden och vill således träna honom för alla grenar. MEN. Jag utreds för fibromyalgi och troligen får jag diagnosen vid morgondagens sjukhusbesök. Jag märker själv att jag blir sämre, jag red ett dressyrpass för 2 veckor sen och hade otroligt ont efteråt och jag orkade inte rida igenom honom så som han behöver. Tränaren satt upp och red lite och han gick sjukt fint! Formen börjar komma i skritt, trav och han söker sig rätt i galoppen med. Dessutom fick hon högergalopp på honom, flera gånger (efter mycket tjaffs från Ceros sida).

Jag älskar körningen, tycker det är sjukt kul precis som Cero! Samtidigt vill jag rida dressyr och hoppa, hoppningen klarar jag någorlunda men dressyren är värre. Nu på måndag börjar jag tredje året på mitt gymnasie -hästskötare. Mycket ridning med andra ord, men mina lärare vet läget och jag får ta skrittpauser om jag får för ont. Därför tänkte jag fokusera på ridningen på skolan, och köra mer hemma eftersom det är så smärtfritt som det kan bli.

Min tanke är:
Köra två gånger i veckan
Rida ut en gång i veckan
Tömköra en gång i veckan
Vila tre dagar

Varannan vecka byter jag ut en vilodag mot att en vän kommer och dressyrar honom. Kan det vara en god idé tro? Jag har många vänner på skolan som är duktiga dressyrryttare och som kommer kunna rida honom bra. Frågar därför runt om någon är intresserad, vilket jag inte tror är några problem. Igår markarbetade jag Cero lite, bommar och något litet skutt, men jag var helt slut efteråt, alltså orkar jag inte ens det längre, eller så beror det på att jag inte har någon vidare inspiration nu. Uteritterna skrittar vi mycket på så det går an! Är jag hoppsugen kan jag dessutom ta ett skutt när jag rider ut då vi har terrängbanan 500m från stallet med massa fina hinder.

Jag ska försöka sälja av med lite saker nu, säljer en sadel + min trilla och ska senare mot vintern även sälja min gigg, och sen samla ihop pengar till en maratonvagn. Vi ska verkligen satsa på körningen! Och det är skönare för kroppen att köra en tvåaxlad än enaxlad vagn.

Vad säger ni, tänker jag rätt?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad tråkigt för dig att du får så ont.
Men försök att hitta det positiva som ändå finns, du kan ju köra Cero fortfarande. Det hade ju varit hemskt om du inte kunde ha honom kvar.
Satsa du på körningen istället om kroppen tål det bättre. Risken är ju annars att du tappar intresset för allt med hästar om du går och har ont hela tiden.
Hoppas att du hittar något som kan lindra värken.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tycker det låter som en jättebra plan! :) Kan ingenting om sjukdomen, men förstår att det måste vara väldigt jobbigt att ha ont av ridningen. Jag är själv så väldigt sugen på att köra men har inte kunskapen om det, men både du och Cero tycker ju om det, så satsa på det! :)


KL
Tack allihopa för alla tummar! :bow:

Runt kl 16 hörde vi ifrån veterinären i Uppsala och jag fick dra hela visan om igen för typ sisådär hundrade gången... :grin: Det var tydligen den vetten som pratat med distriktaren hundra gånger innan vi åkte ner, men hon ville höra om hela sjukförloppet av mig som varit med henne mest.

Idag har hon mått lite bättre, har stått upp och ätit och varit ganska vaken på omgivningen. Men när de provade gå med henne sa vet att hon "inte riktigt visste i vilken del av universum som bakbenen befann sig", och det känner man ju igen sen hon var här hemma... Idag hade iaf överläppen gått tillbaka till normal storlek vilket känns jätteskönt! Alla steg åt rätt håll känns som milakliv!
Hon har fortfarande dropp men får visst inga andra mediciner eftersom de inte vet vad det är ännu. Nu är hon på nästan konstant bevakning, är väl ensam max fem minuter åt gången, så att de genast ska märka om nånting ändras.

De hade kört alla tester de kunde komma på och i princip kammat noll... Alla symptomen tydde tydligen på leversvikt, men hästen har perfekta levervärden!? :confused: Det enda som var lite onormalt var att hon hade lite låga värden vita blodkroppar (vilket tyder på nån form av inflammation i kroppen). Iom att hon varit så påverkad i hjärnan (centrala nervsystemet genom balansen och synen) så kunde nästa steg vara att ta ryggmärgsprov och eventuellt göra nån större undersökning av hjärnan (typ röntgen), eventuellt kan det röra sig om nån form av hjärnhinneinflammation. Men dock måste hon sövas för båda de alternativen, allra minst få massor med lugnande, vilket de inte tordes göra än iom att hon varit så dålig. Eftersom det gått så himla upp och ner kan ju detta vara en av de tillfälliga topparna och rätt vad det är kan hon ju bara rasa igen... Då är det inte så smart att varken söva eller ge lugnande.

Nån professor hade varit inblandad i utredningen och de hade tagit upp henne på ronden på morgonen osv, veterinären jag pratade med sa att hon förmodligen var klinikens mest omtalade häst. :D Det känns så himla bra att hon är där nere! De gör verkligen allt de kan för henne!

Nu hoppas jag att telefonen är tyst tills imorrn på em, inga nyheter är goda nyheter. De skulle höra av sig (när som helst på dygnet) om hon blir sämre igen, eller imorrn em. Så nu blir jag skiträdd varje gång telefonen låter...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

usch, otäckt, jag hoppas verkligen de kommer vad det är och att hon blir bra snart.

Nu blir det videopremiär för min värsting här, dock inte jag som rider men hästen är den samma:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Han ser superfin ut! Hoppas att det går bättre för er ;)

Idag är min häst värd 1 miljon! Gisses vad trevligt han gick:love:
Red ut och klättrade och travade lite på vägarna och nu vet jag hur det ska kännas när han går bra. Jag har nog ljugit innan när jag sagt att han gått bra. Nu övade vi övergångar och han var alert och framåt och lyssnade hur bra som helst på sätet. Med välvd hals och riktigt härligt sväv i traven. Ja det går inte att beskriva denna underbara känsla! Jag hoppas verkligen att det håller i sig tills nästa ridpass för det var en häftig känsla:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ååh vad härligt det låter! :love: Det är ju så underbart när allt bara "sitter där"! :laugh:


KL
Rapport från Uppsala igen, läget ganska oförändrat. De förstår fortfarande inte vad som är fel... Hon är fortfarande väldigt vinglig med bakkärran, men äter och så.
Nu trodde vet att hon kanske fått nån form av påverkan på halskotpelaren, så att det ligger och trycker på nerverna, så på måndag (om inte läget förändrats) kommer de röntga henne. Eventuellt kan det röra sig om en spricka, eventuellt nån form av pålagring. Pålagringar i det området kunde tydligen förekomma på stora hästar, då kallades det för vobblers eller nåt liknande... Men de tyckte inte att det lät så troligt iom att hon är "fel ras", jag sa då att hon har ju större bakom sig, hennes mamma är ju hbl. Då blev vet lite tyst och sa sen att "ja, då ökade ju procenten liiiite för att det skulle kunna vara det...".
Men ja, de tidigare symptomen hör inte ihop alls på nåt sätt, men symptomen som hon har just nu är tydligen typiska för att det skulle vara nåt som trycker på nerverna där bakom nacken. Tydligen ligger nerverna till bakbenen ytligast, och det är därför bakkärran som brukar bli vinglig först - vilket ju stämmer...
Hon mumlade även om att flickan kanske eventuellt fått nån reaktion på nån medicin, men att det också var väldigt otroligt för ingen av de medicinerna hon fått har några kända biverkningar...

Men ja, som sagt så är de lika stora frågetecken som vi! Vi får nästa rapport på måndag, om hon inte skulle störtdyka under helgen, efter att de röntgat henne.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

och OXXO, det går framåt men det går sakta vi är inte tillbaks där vi var innan allt strul började, han rids fortfarande på lina 10minuter varje pass innan vi släpper honom. Han har slutat kasta sig hejdlöst och bocka men är fortfarande istadig, tar inte skänkeln utan galopperar hoppar på stället, helikopethoppar och slår en del, i onsdags gjorde han ingenting och i torsdags (filmen) var han väldigt istadig och stel (!) i början men efter ett par varv är det som han tar en djup suck och inser att nehe det gick inte idag heller och sen bara går han och som sagt när han går, går han ganska bra faktiskt. Men har beslutat att stryka honom från kalitetéts och 4årskvalet han är inte redo han måste fungera iallalägen först innan vi tar steget att ge oss ut.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Din häst ser verkligen super trevlig ut!

I helgen var min pålle i väg på sin första dressyr träning. Hon är inte helt i gång efter 2 1/2 månad vila, men eftersom denna träning (för Per Sandgard) var en present så såg vi det som bra träning inför kvalitén. Pålle skötte sig perfekt trots mkt hästar och stor publik.:laugh: De var en mkt trött tjej som åkte hem från träningen, och i går blev det lång promenad för hand. Har filmat och ska redigera lite film som kommer senare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Kul! :laugh: Det är så härligt när man inser vilka coola hästar man har! :D


KL
Rapport igen, de har inte hittat vad som är fel, har väl ungefär femton olika saker som det "kanske eventuellt" skulle kunna vara. Hon har fått halskotpelaren röntgad men det var u.a. Nu är iaf prognosen som sådan att hon får komma hem igen och sedan vila konstant i ca två veckor. Efter det blir det långsam igångsättning utan ryttare, hur länge är det ingen som vet. Då är det alltså tömkörning, promenader och lite longering som gäller.
Enligt vet så kan det antingen stanna så som det är nu, det kan om vi har tur bli bättre, det kan också bli sämre. Vet beklagade sig lite över att vi bor så långt bort, det blir som svårt att ha ordentliga uppföljningar. Men vi ska ha nära kontakt med vår vanliga veterinär och rådgöra med henne inför varje nytt steg.

Lite jobbigt är det ju att ingen vet vad som orsakat allt, men samtidigt känns det ju såklart jätteroligt att få hem flickan igen. :) Vi åker ner antingen imorrn eller på onsdag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad skönt att hon blir bättre!! :bump:

Vi ligger i hårdträning just nu. Åkte till öland i torsdags för att träna (10 mil), fick väldigt mycket skäll och pållan var initialt tjurig och stod emot, ville inte hoppa. Sen vaknade hon plötsligt till och blev som vanligt. Jag fick mer skäll. :p

Sen har vi gjort vår hemläxa (tömkörning, uteritt och kort dressyrpass) över helgen och idag var det träning igen. Jag vet inte riktigt varför men hon gick väldigt bra idag! Hoppade en lång och trixig bana med många hinder och kluriga svängar och hon bara flöt på. Hoppade vattenmatta som vi inte gjort på väldigt länge, hon tittade inte ens (däremot flög hon över, för jag trodde hon skulle stå emot och gick på henne :p).

Sen efter träningen flyttade jag henne till hennes nya stall. Hon gick rakt in i sin box och åt hö! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 922
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp