Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

I andra tråden för 07 orna, den om vintervila, skrev du ju nyss att din häst vilat i 1v?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag bestämde jag mig för att det får bli vintervila nu! Så, fyra veckor framöver kommer bestå av uttråkad o skogstokig bäbis och ryttare med ridabstinens, haha!:p

Hon kommer få vila till efter nyår (si sådär 4 veckor). Det var egentligen tänkt att hon skulle få vila lite senare, men vädret har börjat bli skit och hon har en liten svullnad i ena bakbenet (Inget ömt eller varmt, har ingen aning om vad hon gjort) som kan få vila ut ordentligt. Nu kommer vi igång tidigt istället och hoppas på 2012's första i slutet av februari (Clear round dressyr).

Angående sadel så har jag letat ihjäl mig hela sommaren och hösten. Min är OMÖJLIG och växer och musklar o ändrar sig HELA TIDEN :eek:
Tillslut har jag hittat en fantastisk liten Tolga sadel som passar MIG perfekt, och som är otroligt mjuk (känns nästan lite läskigt) och anpassar sig efter när hon ändrar sig. Det är fabulous! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Jag behöver också sadel råd! Söker en dressyrsadel som passar mycket rakrygg. Har en hoppsadel, trainers proffesional flatback.

Det var ju ett tag sedan jag skrev här nu. Vi har flyttat till ett nytt stall och trivs kanon-bra! Nu börjar hon allt bli riktigt snygg i kroppen :love:
Häromdagen visade hon upp sig lite för mycket när jag skulle tömköra.. (hon vet att hon är snygg, och varje valack i stallet är förälskad i henne) Fick mig en spark på benet.. Tänk att min lugna tjej kan hon med :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

I andra tråden för 07 orna, den om vintervila, skrev du ju nyss att din häst vilat i 1v?

Ja han fick vila 1v för lite mer än 2v sen har jag ridit ut lugna skogsturer efter vilan. Får se om underlaget tillåter att ridas dressyr.. sen smyger jag in 1v då och då
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*
Första snön firas med en barbackatur på guldpojken! Både han och jag tyckte det var mys, och inte nog med att känslan redan är på topp tack vare snön, så red jag på repgrimman och han skötte sig KANON! :love: Har tidigare bara ridit i paddocken med det, så jag hade tränset över ifall jag skulle behöva byta, men icke :)

1323165741840_178021577.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad mysigt det ser ut med snö!

Ska snart ta mig ut till stallet och rida men jag får plugga lite till först. I morgon blir det nya skor till pållen och då åker även snösulor på. Har ni skott era med sulor än och kommer ni göra det?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag skor inte med sulor, hade det något år för många herrans år sedan, men tyckte inte att det hjälpte när det väl var kramsnö.

Ifjol klarade vi oss bra utan sulor, så det får vi göra även i år. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med sulor än....
Hon kommer ju vila hela december, men blir det massa snö i januari så hade det ju varit bra att ha dom.... Ah, vi får se ;)

Delar med mig av en liten bild från sista ridpasset innan vilan :love:
1_177694899.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Har ni skott era med sulor än och kommer ni göra det?

Q fick nya skor igår och då med snösulor och broddhål. Min andra skoddes för fyra veckor sedan och fick samma då (eftersom man aldrig vet när snön kan tänkas komma).

Jag skor alla med snösulor som inte är barfota, även om de bara ska gå och drälla i hagen så är det besvärligt för dem om de får styltor hela tiden. Sedan får hovslagaren slå på skor med två broddhål och så broddar jag själv när det blir halt, låter aldrig hovslagaren brodda i, då sitter de som berget och är omöjliga att plocka ur och i senare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Q är för övrigt helt igång igen efter skadan, ca 7 veckor efter första hältan. Går normala turer i skogen och lättare dressyrpass på banan samt både på hårt och mjukt underlag (dock ej alltför ojämt än). Första hoppträningen på torsdag med mest fokus på markarbetet och lite småhinder.

Planen är att trimma båda hästarna för tränare nu fram till jul för att sedan ta det lite lugnt under julveckan (de får ingen mer direkt vila eftersom de båda varit halta och vilat länge perioder nu under hösten). Sedan kör vi igång igen och tränar fram till första tävlingen i slutet av januari. De får gå ett par hopptävlingar i januari och februari och eventuellt någon dressyrträning. Sedan gör vi en utvärdering inför den riktiga säsongsstarten och lägger upp huvudmålen och träningar för att matcha så bra som möjligt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja så har jag också tänkt. Skor även gammel pållan med snösulor även fast hon inte går något direkt.

Kan ju säga att jag är glad över att hovis kommer i morgon för bara den ynka mm snön som har kommit här gjorde att Plutten hade högklackat på sig och jag vill inte riskera att han vrickar sig pga av snöklampar. Så det blev ingen ridning idag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Min är sen några veckor vinterskodd med sulor och broddar. Dock ingen tåbrodd bak eftersom hon aldrig haft skor bak. Men dom måste på nasta vända. Blir boots på fram så hon inte trampar upp sig.

Kollade tävlingar igår och första här är sista mars...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vaknade till snö idag. Perfekt tajming då hovslagaren skulle komma en timme senare. Så det blev sulor och brodd runt om.

Har alltid tyckt att jag klarat mig utan sulor förr om åren men har omvärderat nu när jag insett hur fantastiskt mycket lättare de gör livet för de fyrbenta. :bow:

Tjejen har lagt sig till med att skjuta upp rumpan i galoppfattningarna, mindre trevligt. Vet inte riktigt varför. I onsdags på hoppträningen satt de som en schmeck medan hemma så skjuter hon nästan av mig. Väl i galopp är den bättre än någonsin med fint stöd och form. Travarbetet är också så jättemycket bättre än för bara några veckor sen. Jaja, hoppas några veckors vila får in henne på bättre tankar. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Min har inga snösulor, dock broddhål så jag kan brodda själv. Vi har ingen snö här än och jag kände mig kaxig när hovis var ute sist (två veckor sen), men behövs det så åker det på sulor nästa skoning :)

Vi hade Pay ´n Jump hemma i lördags och vi var med och red på 70 och 80 cm.
Första rundan så fick jag trava runt många många varv innan han slappnade av. Hindrena var pyntade med julklappar och glitter och annat juligt och det var skitläskigt. Det gick inte att rida an i galopp och knappt mellan hindrena heller, men han hoppade varenda hinder utan att tveka (jättehögt så jag höll på att flyga av några gånger :D), slutade på 8 fel efter två nedslag.
Andra rundan var han varm i kläderna och drog runt med mig så jag fick sitta och bromsa. Han var skitfin och vi fick till riktigt bra språng och flyt.
Dock var ett hinder som var en väldigt snäv sväng till och jag red dåligt och höll inte igång galoppen så det hindret rev vi. Men jag är grymt nöjd.
Han skötte sig och tyckte det var lattjo lajbans. Det känns väldigt skönt att han är så positiv till hoppningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

kl

aramis har fått vila nån dag nu förhoppningsvis så orkar jag mig upp på honom idag, har hjärnskakning sen jag red en häst i tisdags.. :(
ska nu mer ta med aramis till träningarna, det är ju han jag vill satsa på fast har varit jätte försiktig med att rida sen han sträckte sig för 2månader sen, han fick vila helt 1.5 v och sen skrittas i 2 innan jag fick börja jobba honom men har tagit de väldigt lugnt tänkte börja jobba honom nu när snön äntligen kommit :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

kl.

Jag börjar få inse att det är vintervila nu. Kommer dock leda honom på några promenader då han blir tossig nu när det är hårt i hagen och dom inte springer lika mycket.
Men mitt nya nöje har blivit att pyssla så Plutten har fått ett nytt julpannband :)
377546_10150510785520196_610595195_11184839_113713485_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har en passier optimum på om 07 och de är de enda som har legat bra på honom så de har inte varit så mycket att välja på:D
men jag är supernöjd med sadeln och jag hoppas verkligen jag kan ha den länge för den är superskön
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Okej :) jag får hem en pfiff alberto imorgon får se om den ligger bra hoppas verkligen de. Känns som om han knappt blivit riden sen sadel problemen börja. jag räkna ut idag. att jag ridit ca 13ggr förra månaden och 3 denna..

Kl
min sambo satt och räkna ut hästarnas vinervila när han insåg att aramis kan ta semester i februari :) då får han stå helt i 3v och skrittas 1v :) men allt hänger på sadel, hittar jag ingen så får han vila nu :(
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag var jag och Q iväg på första hoppträningen sedan kvalitén. Även första gången någonsin som jag åkte helt själv med honom.

Lastningen gick jättebra och även att göra iordning honom utan någon som höll i när vi var framme. Joggade fram honom och sedan fick han hoppa en förlängd 5½a med flera travbommar innan och en galoppbom efter. När han hade lärt sig att vänta och hoppa på stryka istället för fart så byggde vi ihop den till en vanlig 5½a och höjde upp lite. Lade även infångare så att han bara hade ca 1,5 m mitt på räcket och oxern att hoppa på så att han skulle använda frambenen ordentligt och inte bli rakare. Sista sprången låg på 1 m ut vilket inte var särskilt illa med tanke på att han inte hoppat på 3 månader. Sedan tog vi igenom travarbetet ordenligt efteråt och jobbade en stund på galoppen för att få bogarna på plats. Han blev riktigt samlad, lösgjord och fin.

Imorgon ska jag bara jogga honom lite på lina och sen får han vila över helgen eftersom jag ska åka bort. Två hoppträningar kvar innan julveckan när han får ta det lugnt. Sedan är det dags för nästa säsong att dra igång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp