Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Har ni börjat "trampa" med era hästar än?

Ja, börjat med antydan till tramp med Lester.

Lester är en fjording född -07. Ridits mest på skogsstigar fram tills min paddock blev klar i slutet av augusti, därefter börjat jobba i paddock ca en dag per vecka.
Infogar min skrytbild från dressyrtävling i somras. Har lagt den bilden lite här och där för jag är så löjligt nöjd med den.
Lester har fått börja lite med förvänd galopp, gör skrittpiruetter, börjat med bakdelsvändningar i trav och så förstås basic övningar som öppna och sluta på rakt spår och på volt i skritt och trav, förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav, introducerat galoppsluta när jag rider ut och sådant.
246649_113553905398964_100002330643644_135630_144951_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja, börjat med antydan till tramp med Lester.

Lester är en fjording född -07. Ridits mest på skogsstigar fram tills min paddock blev klar i slutet av augusti, därefter börjat jobba i paddock ca en dag per vecka.
Infogar min skrytbild från dressyrtävling i somras. Har lagt den bilden lite här och där för jag är så löjligt nöjd med den.
Lester har fått börja lite med förvänd galopp, gör skrittpiruetter, börjat med bakdelsvändningar i trav och så förstås basic övningar som öppna och sluta på rakt spår och på volt i skritt och trav, förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav, introducerat galoppsluta när jag rider ut och sådant.

Haha, och jag som är stolt över att min bäbis går på tygeln i alla gångarter, länger stegen i balans och orkar skänkelvikning hela diagonalerna X)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Och jag är nöjd att min bebis bär sig i skritt, är stabil i körningen och trygg med vad än matte hittar på, det är jag mer nöjd med än att han är utbildad :) Varation i traven får vi till men i galoppen får vi bara till variation framåt ;) Påbörjad bakdelsvändning, det är det enda i "dressyrväg" vi gör! Men sen har jag inte riktigt samma ambitioner som de flesta här inne.

Senaste veckan har vi skrittat runt i skogen i repgrimma och jag är supernöjd att jag har fått fram hans roliga sida i ridningen - framåt, känslig och lyhörd, och det får jag ut enbart av att skritta :) Men så är ju utbildningsstegen lite annorlunda i PNH än i "normal" ridning ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilken fin fjording! Jag förstår om du är nöjd med den bilden :)

Pannis: Har börjat så smått på töm att trampa honom men det är så lite som att fånga upp traven genom många halvhalter men ändå behålla bärigheten. Vill inte stressa fram det eftersom han behöver otroligt mycket mer styrka.

kl
Idag tog vi en promenad på 1,15 tim. Det var en liten bomb vi fick med oss eller iaf till en början. Sedan taggade han ner men var fortfarande löjligt pigg när vi kom hem!
IMG_0032.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

är det någon som funderar på att kvala till breeders för 5åringar? :)

Jag har ju en ponny, men planen för henne är att hon skulle kvalas till femårschampionatet i dressyr. Eftersom jag har bestämt mig för att tävla bland storhästar vet jag dock inte om jag får det. Ska dock kollas upp. Även om vi skulle kvala vet jag inte om vi ens skulle startat eftersom finalen rids typ 90 mil bort...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja, börjat med antydan till tramp med Lester.

Lester är en fjording född -07. Ridits mest på skogsstigar fram tills min paddock blev klar i slutet av augusti, därefter börjat jobba i paddock ca en dag per vecka.
Infogar min skrytbild från dressyrtävling i somras. Har lagt den bilden lite här och där för jag är så löjligt nöjd med den.
Lester har fått börja lite med förvänd galopp, gör skrittpiruetter, börjat med bakdelsvändningar i trav och så förstås basic övningar som öppna och sluta på rakt spår och på volt i skritt och trav, förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav, introducerat galoppsluta när jag rider ut och sådant.
246649_113553905398964_100002330643644_135630_144951_n.jpg

Jättefin fjording! Men det var mycket krumelurridning på en så ung häst. Varför så bråttom? För mig är skolor inte basic-det är samlade rörelser som kräver muskler och bärighet som en fyraåring inte kan begäras ha.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jättefin fjording! Men det var mycket krumelurridning på en så ung häst. Varför så bråttom? För mig är skolor inte basic-det är samlade rörelser som kräver muskler och bärighet som en fyraåring inte kan begäras ha.

Bråttom och bråttom.
Han har lätt för sig och gör det gärna, och jag ber om tre till fem steg i taget av varje övning. Han har härligt schwung i steget helt naturligt; inget jag har behövt jobba fram. Inför tävlingen där fotot är taget, har han faktiskt inte gått mer än två-tre pass totalt på ridbana - tro det eller ej. Så den typen av bakbensaktivitet som fotot visar, är hans eget sätt att arbeta i traven helt utan drivning.
Har nu börjat jobba honom med lite mer halvhalter i traven och får upp steget ännu mer.

Jag rider honom som sagt i paddock högst en dag per vecka. Det jag inte skrev, men som är sanningen, är att varje pass är högst 40 minuter långt inkl uppvärmning. Resten av tiden rids han på skogsstigar eller längs grusväg. Det tycker jag ärligt talat inte är att ha bråttom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Knapplånar mig själv.
Skulle Fiorano tycka att det är orimligt tidigt om jag haft ett halvblod för dressyrtävling, i stället för en fjording?

Min tanke är att kunna starta honom i LA dressyr som 5-åring och att då börja med lite förvänd galopp känns inte så hårt.

De flesta av mina hästar har haft lättare att lära in sluta i trav genom att göra det just förvänt på volt. Tydligen enklare för dem;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Okej jag velar lite är inte säker än. vill inte stressa ut med honom heller för han är mitt allt.jag har ca 48 mil dit x) du hade en del mer
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det va väl inte förvända galoppen Fiorano ifrågasatte utan skolorna och det är inte skolor i LA programmen. Det spelar väl inte roll vilken ras hästen är utan styrkan. Oavsett om hästen har en naturligt bra bakbensaktivitet så betyder ju inte de att den är tillräckligt stark för de ändå.
Har du tränare du tränar för?
Jättefin häst du har i vilket fall som helst:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag tränar för tre olika instruktörer.
Lester har dock - pga ung ålder - inte behövt vara med för instruktör så mycket. Kan säga att instruktörerna driver oss hårdare än jag själv har hittat på med honom. Lester har varit med på tre femminuterspass för ett år sedan, två pass i lördags och ett pass för 1½ månad sedan. När jag rider för instruktör, har jag oftast med de mer skolade hästarna som är äldre.
Visserligen är skolorna samlande, men förvänd sluta på volt är mer lösgörande än samlande, och jag använder skolorna mest för att träna uppmärksamhet och smidighet. Förvänd öppna kanske är något mer samlande än rättvänd öppna på volt.
Rider korta sträckor för att stämma av att hästen lyssnar och behärskar kroppskontrollen tillräckligt.
Jag tror faktiskt att fem steg sluta kan vara en lagom styrketräning även för en ung häst.

Och med risk för att låta riktigt bitchig: i de högre LA programmen är skolorna faktiskt med - på väg in i och ut ur volt. Tror det är i LA:3, annars möjligen i de programmen som 2011 döptes om till MSV C men som faktiskt ända fram tills nu hetat LA.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Du får gärna skicka en länk på ett la program med skolor om du hittar de för de gör inte jag?
jag känner inte någon som ridit högre än la:3 på sina femåringar men visst rider man msvc på dom så är de ju skolor.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det är intressant att läsa om vad andras tränare kräver av unghästar. Vi har visserligen börjat nosa på förvänd galopp men öppna och sluta har vi inte ens funderat på. Här har vi under de senaste träningarna börjat med skänkelvikning och nu sista gången innan vilan tyckte tränaren att jag kunde pressa honom lite mer i galoppen och rida 10 m volter eller åtminstånde minska ner volterna ibland.

Jag tror ibland att jag är lite väl försiktig men samtidigt har jag ju många år på mig att få fram en stark och smidig häst.


Spinner gärna vidare på den här frågan och undrar hur mycket ni andra kräver av era 4 snart 5-åringar?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag och min häst har en period med lite vila nu. eller han skrittas några dagr i veckan i skogen men vi tar det mest bara lugnt och tanken är att han ska få helvila ett par veckor men innan dess har vi gjort precis lika mycket som ni.
Jag jobbar också för att få en stark och hållbar häst och anser inte att en häst född 07 är redo för mycket mer än så. Så vi verkar kommit precis lika lång:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

... pressa honom lite mer i galoppen och rida 10 m volter eller åtminstånde minska ner volterna ibland.

Ja, fast min har lite jobbigt att minska ner galoppvolterna. Han verkar tycka att det är jobbigare än att krumelura (och jag upprepar: vi rider inte långa sträckor i krumelurerna).

För att också spinna vidare.
Jag har en till fyraåring, en islandshäst som jag börjat rida i april i år. Av honom begär jag att han kan gå i skritt, trav och galopp. Går i form i skritt och trav, har inte full kontroll på hastigheten i trav utan det blir lite som det blir. Börjar söka sig neråt i galoppen. Han ska ta rätt galopp på volt och på rakt spår. Han har fått börja nosa på att flytta bogar till lite öppna och lite sluta (OK, jag introducerar skolorna tidigt men jag gör det för att det är ett sätt att stämma av balans och kroppskontroll, använder det inte för samling utan för koordination) enstaka steg. Är nöjd när han flyttar bogar, har inte börjat flytta rumpa mot sluta än.
Så det jag kräver är att gå grundgångarterna, det jag frågar är om han också kan böja lite på sig.

Har en femårig fjording. Han har lätt för sig i kroppen och hittar på själv att gå galoppombyten - verkligen inget som jag har hittat på men ibland verkar han tycka att det är kul eftersom det är vad han gör. Han har problem med bjudning och attityd, så av honom begär jag att han går framåt och är hyfsat alert i övergångar mellan gångarter. Verkligen ingen idé att jobba honom i skolor, eftersom hästar gärna tappar bjudningen när det blir för jobbigt. Tränar honom på lite framdelsvändningar, för att få engagemang i bakdelen, och lite ryggningar. Kan utnyttja öppnan på volt i trav för att få lite mer aktivitet i bakbenen, och efter två stegs sidoförflyttning släppa fram igen för att han då ska bjuda lite bättre (vilket han gör).

Har också en treårig connemara som jag ridit högst trettio gånger. Han har mycket lätt för sig och han får leka lite med olika rörelser för att få kroppskontrollen. Fortfarande enstaka steg i varje moment.
Han går i form av sig själv, utan att jag behöver använda tyglarna alls, höjer ryggen när jag driver lite med sätet. Har ridit honom en del i paddock eftersom jag varit osäker på om han är trafiksäker, och för att stämma av kontrollen på svänga, start, stopp.

Jag begär egentligen inte så mycket av dem (även om det ser ut som om jag gör det) men jag frågar snällt om de vill och kan. Och om de vill och kan, så ställer jag frågan lite då och då och checkar av just kroppskontrollen.
Ingen av de hästar jag nämnt ovan, jobbar mer än högst tre dagar per vecka. Minst två av passen är uteritter, högst ett pass per vecka i paddock (utom som sagt alldeles i början när jag vill ha koll på grundkommandona innan vi hamnar ute i trafik).
Islänningen har haft två vilomånader under hösten och ska antagligen vila under vintern.
Connemaran började jag rida i oktober, och har som sagt ridit färre än trettio gånger. Han ska också vila i vinter och börjas om med i vår, har jag tänkt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Tack! :love: Hon rider honom verkligen SÅ himla bra. Jag ser verkligen hur nöjd han är med henne!

Han är e: Lambourgini 1028 u: Miss Bodil (vbl.)

Nu har han "gått på vintervila". Har planerat att han ska vila MINST 3-4 veckor. :idea:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Aha, funderade lite på om det var travarblod i honom efter förra filmen när han travade mot hinder då ryttaren inte hjälpte honom (vågade inte skriva det dock:p). Jättefin kille är det du har, men han kräver sin ryttare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 922
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp