1 år och äter bara välling!

jerseyko

Trådstartare
Min minsta har precis fyllt 1 år. Och hon vill bara ha välling, ska man bli orolig och när?

Hon började med smakisar när hon var 4 månader, men den senaste tiden har hon börjat med att vägra bli matad. Gröt/youghurt kan gå ibland, men det är sällan. Hon spottar ut maten i handen och slänger på golvet.
Hon får ju mat som hon plockar med, men blir ju inte mätt.

Hade inte de här problemet med de andra som knappt ätit välling alls å så kom 3an och bara ska ha välling i princip.
 
Min minsta har precis fyllt 1 år. Och hon vill bara ha välling, ska man bli orolig och när?

Hon började med smakisar när hon var 4 månader, men den senaste tiden har hon börjat med att vägra bli matad. Gröt/youghurt kan gå ibland, men det är sällan. Hon spottar ut maten i handen och slänger på golvet.
Hon får ju mat som hon plockar med, men blir ju inte mätt.

Hade inte de här problemet med de andra som knappt ätit välling alls å så kom 3an och bara ska ha välling i princip.
Så var det med min 2:a. Fortsatte att erbjuda "vanlig" mat. Försökte då hitta några favoriter och utgick sedan från dom.

Vad man kan göra är att kolla upp dom i halsen så att det inte är några fysiska problem.

Blev bättre med tiden sen.
 
Min äldsta var så. En period åt han enbart välling, 5ggr/dag. Men han överlevde och är en välväxt 13 åring idag! Dock fortfarande extremt kräsen vad gäller vad han stoppar i munnen.
 
Min minsta (2 år nu) var också sån. Löste sig av sig själv när han började på dagis vid 1,5 års ålder. Då åt han med de andra utan problem. Det var väl inte tillräckligt spännande sällskap med mamma, pappa och storebror. :devil:
 
Det var väl inte tillräckligt spännande sällskap med mamma, pappa och storebror. :devil:

Ja det är väl det! När hela familjen äter så är hon ju med och käkar men när bara vi ska äta lunch då är allt blä! Då ska hon ligga i soffan med sin välling.
 
Ja det är väl det! När hela familjen äter så är hon ju med och käkar men när bara vi ska äta lunch då är allt blä! Då ska hon ligga i soffan med sin välling.
Det är ju mycket mysigare att ligga i soffan och mysa än att sitta vid ett bord och behöva anstränga sig för att få i sig maten. ;)

Så länge barnet inte är onormalt i vikt (dvs varken väger för mycket eller för lite), så skulle inte jag dra för stora växlar av det. Äter hon dessutom på kvällarna när ni är samlade allihopa så skulle jag vara helt lugn. :)
 
Min minsta (2 år nu) var också sån. Löste sig av sig själv när han började på dagis vid 1,5 års ålder. Då åt han med de andra utan problem. Det var väl inte tillräckligt spännande sällskap med mamma, pappa och storebror. :devil:

Barn blir i regel mer benägna att prova ny mat på förskolan, har jag som personal förstått. Om det beror på spännande sällskap eller brist på alternativa födokällor låter jag vara osagt ;)
 
Jag är ju gröngöling på det här med föräldraskap men kan du inte ge välling blandat med 2:ans ersättning?! Då får hon ju i sig lite mer/bättre näring iaf.
Välling är ju bara mjölk och vatten i princip..
 
Jag är ju gröngöling på det här med föräldraskap men kan du inte ge välling blandat med 2:ans ersättning?! Då får hon ju i sig lite mer/bättre näring iaf.
Välling är ju bara mjölk och vatten i princip..


Det beror ju på vilken välling man väljer och mjölk är ju finfin näring :)
 
Det beror ju på vilken välling man väljer och mjölk är ju finfin näring :)

Om man köper färdigt vällingpulver innehåller det iof lite vitaminer.. På köpet får man också rätt obehagliga grejer :nailbiting:
Gör man egen består den ju av mjölk, mjöl och ev nått annat beroende på vad man har i :) (jag har i nyponskalsmjöl, aprikos och järnrike)
 
Hade de vart mitt 1a barn hade jag nog gjort egen välling. Nu är det nr 4 och det finns varken lust, tid eller motivation att göra olika pureer eller vällingar osv. Finns ju massa olika välling och hon som haft de kämpigt med trög och hård mage har vi hittat 2 som funkar jättebra. Mat får hon ju de vi äter.

Passar de inte åker de i golvet eller så spottar hon ut det.

Har inte vart på 1 års kontroll än, men hon är liten. Vet inte vad hon väger nu men hon vägde 7 kg på 10 månaderskontrollen.
 
Om man köper färdigt vällingpulver innehåller det iof lite vitaminer.. På köpet får man också rätt obehagliga grejer :nailbiting:
Gör man egen består den ju av mjölk, mjöl och ev nått annat beroende på vad man har i :) (jag har i nyponskalsmjöl, aprikos och järnrike)

Man kan välja ekologiskt :)
 
Min minsta har precis fyllt 1 år. Och hon vill bara ha välling, ska man bli orolig och när?

Hon började med smakisar när hon var 4 månader, men den senaste tiden har hon börjat med att vägra bli matad. Gröt/youghurt kan gå ibland, men det är sällan. Hon spottar ut maten i handen och slänger på golvet.
Hon får ju mat som hon plockar med, men blir ju inte mätt.

Hade inte de här problemet med de andra som knappt ätit välling alls å så kom 3an och bara ska ha välling i princip.

Jag skulle inte fler än 2 mål välling/dygn. Om mitt barn inte skulle äta sig mätt på mat skulle jag amma eller ge ersättning.
Välling är inte så bra mat.
 
Man kan välja ekologiskt :)

Här är innehållsförteckningen på Hipps ekologiska välling.

70% tillskottsnäring uteslutande baserad på mjölk* [vasslepulver* (delvis demineraliserat), skummjölkspulver*, vegetabilisk olja*, maltodextrin*, vitamin C, järnsulfat, zinksulfat, vitamin E, niacin, pantotensyra, vitamin B1, vitamin A, vitamin B6, vitamin B2, kaliumjodat, kopparsulfat, natriumselenat, folsyra, vitamin K, vitamin D, biotin], fullkornshavremjöl*, majsstärkelse*, kalciumkarbonat. Innehåller 19% fullkornsmjöl. *KRAV-certifierad ingrediens.

Finns tyvärr rätt mycket skit i den också :cautious:

Men inget ont om att ge färdigvälling!
Jag ger det ibland då dottern oftast ratar gröt och välling som är hemlagat :devil:
 
Undrar också vilket som är skit. Det vore ju såklart trevligare om man inte knixat till orden utan använt sånt folk förstått men jag tycker inte att det ser så hemskt ut.
 
Jag skulle inte fler än 2 mål välling/dygn. Om mitt barn inte skulle äta sig mätt på mat skulle jag amma eller ge ersättning.
Välling är inte så bra mat.

Hon har slutat amma självmant och är inte intresserad även fast hon alltid har "fri tillgång".
På Sempers hemsida står det: "Näringsmässigt är BabySemp och välling likvärdiga, men vällingen innehåller cerealier. Det bästa är att prova vilket som barnet tycker om och fungerar bäst."
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
964
Senast: Fetaost
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 612
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp