1 år och äter bara välling!

Jag menade inte att det bara är skit i färdigvälling. Däremot är jag skeptisk till att nått som egentligen består av mjöl och mjölk kan bli ett pulver med både sötningsmedel och stärkelser.

Ger som sagt själv färdigvälling till viss del.
 
Jag menade inte att det bara är skit i färdigvälling. Däremot är jag skeptisk till att nått som egentligen består av mjöl och mjölk kan bli ett pulver med både sötningsmedel och stärkelser.

Ger som sagt själv färdigvälling till viss del.

Det är ju för att man tagit bort vattnet som det blir pulver.
 
Min minsta har precis fyllt 1 år. Och hon vill bara ha välling, ska man bli orolig och när?

Hon började med smakisar när hon var 4 månader, men den senaste tiden har hon börjat med att vägra bli matad. Gröt/youghurt kan gå ibland, men det är sällan. Hon spottar ut maten i handen och slänger på golvet.
Hon får ju mat som hon plockar med, men blir ju inte mätt.

Hade inte de här problemet med de andra som knappt ätit välling alls å så kom 3an och bara ska ha välling i princip.

Kan hon inte få äta riktig mat själv med sked? Ett tips är att köpa såna där små "ergonomiska" skedar, med sådana lärde sig min dotter äta själv med sked på typ tre sekunder när hon var ungefär 10 månader :) Hon vägrade också bli matad, men om man inte ens försökte mata utan lät henne äta själv gick det snabbt bättre och bättre :) Vi har dock aldrig gett välling.
 
Kan hon inte få äta riktig mat själv med sked? Ett tips är att köpa såna där små "ergonomiska" skedar, med sådana lärde sig min dotter äta själv med sked på typ tre sekunder när hon var ungefär 10 månader :) Hon vägrade också bli matad, men om man inte ens försökte mata utan lät henne äta själv gick det snabbt bättre och bättre :) Vi har dock aldrig gett välling.

Problemet är ju att hon slänger maten på golvet. Men kan ju alltid testa å se om de funkar med sånna skedar.
 
Plockmat då? Sånt som är lätt att ta med händerna? Eller är det samma sak där?

Japp. Matar jag henne, spelar ingen roll om de är gröt/youghurt eller typ ris/makaroner så spottar hon ut det, rakt ut eller i sin hand så slänger hon iväg det. Hon äter ju med oss och får av våran mat. Hon äter lite och ibland äter hon jättebra, sen åker de på golvet. Vi kan äta nått hon tycker är supergott till middag och så värmer jag det till lunch åt oss och då äter hon inte alls.
Säger vi åt henne så tittar hon på oss med hundvalpsögon, hon vet så väl att hon inte får slänga på golvet.

Hennes storasyster var likadan, henne ammade jag i 8 månader för hon vägrade bli matad. Sen vid 8 månader började hon kunna plocka lite själv och då minskade ju amningen.
 
Japp. Matar jag henne, spelar ingen roll om de är gröt/youghurt eller typ ris/makaroner så spottar hon ut det, rakt ut eller i sin hand så slänger hon iväg det. Hon äter ju med oss och får av våran mat. Hon äter lite och ibland äter hon jättebra, sen åker de på golvet. Vi kan äta nått hon tycker är supergott till middag och så värmer jag det till lunch åt oss och då äter hon inte alls.
Säger vi åt henne så tittar hon på oss med hundvalpsögon, hon vet så väl att hon inte får slänga på golvet.

Hennes storasyster var likadan, henne ammade jag i 8 månader för hon vägrade bli matad. Sen vid 8 månader började hon kunna plocka lite själv och då minskade ju amningen.

Du har säkert testat men tipsar om att bara ge lite åt gången. Min unge slänger/leker bara med maten om hon får mycket (säg 5 makaroner och två köttbullar) direkt.
Jag portionerar och ger kanske två pastaskruvar, när hon ätit dom får hon en köttbulle osv..
Kanske lite dåligt av mig att inte låta henne styra helt själv men det funkar fint!
 
Problemet är ju att hon slänger maten på golvet. Men kan ju alltid testa å se om de funkar med sånna skedar.

Det gjorde min dotter mycket också i början, men jag tror mer hon ville testa och se vad som händer (kanske lära sig något om avstånd/perspektiv också tänker jag??) än att hon inte ville ha maten. Jag kommenterade det inte även om det var lite jobbigt att storstäda efter varje mål och efter ett tag slutade hon med det. Om man säger nej tror jag det kan bli en grej av det. Hon lärde sig tvärtom rätt tidigt att äta hyfsat spillfritt, även med sked, om jag jämför med andra barn i samma ålder.
 
Vi har hund tack och lov :D

Idag tog jag en fight, började äta lite sen blev de tårar å sparka med benen. Tog henne i min famn och så satt vi där, tills hon slutade skrika. Sen åt hon en hel burk :eek:

Får se vad som händer i morgon!
 
Vi har hund tack och lov :D

Idag tog jag en fight, började äta lite sen blev de tårar å sparka med benen. Tog henne i min famn och så satt vi där, tills hon slutade skrika. Sen åt hon en hel burk :eek:

Får se vad som händer i morgon!

Härligt! Inte att hon blev ledsen men att hon smaskade i sig maten :D

Min unge beter sig exakt likadant, man hinner knappt börja mata innan hon grinar och blir helt vild. Har efter mycket analyserande och funderande kommit fram till att i vårat fall handlar det om frustration över att "maten kommer långsamt". Med flaska går det fort att bli mätt, med sked eller på egen hand går det dödens långsamt :cool:
Jag ger ibland lite ersättning från flaska när hon sitter i matstolen. Då blir det inte lika panikigt.:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 005
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Fetaost
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Senast: Nixehen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp