Bukefalos 28 år!

1 kg hö = hur länge?

Nyx

Trådstartare
Jag har läst i en tidning för väldigt länge sedan om hur länge det tar för en häst att äta 1 kg hö.
Detta med att en häst har tuggbehov ca 18 tim/dygn får mig också att fundera vidare.

Hur lång tid tar det ta för en häst att tugga ett kilo hö?
Jag läste mig till en sådan summa som 45 minuter tror jag det var, på det ställe jag läste (tyvärr så kommer jag ej ihåg källa)

Det stämmer då ej på min häst. 1 kg hö försvinner tyvärr på högst 15 min.
(klockade sist idag faktiskt på just 1 kg bara för att jag var nyfiken)
 
Gick en foderkurs på Ulltuna för länge sedan och en uppgift vi fick var att kolla ättider för olika hästar. Vi vägde 1kg hö och den som åt fortast slukade varenda strå på 12 min. Längsta tiden vi uppmätte var 50 min och då var det strån kvar. Den som åt fortast tuggade oavbrutet, höjde aldrig skallen, struntade i att det kom in hästar i stallet osv. Den saktfärdige tittade ut, upp och runtomkring, hälsade på alla, tog ett varv i boxen etc. Snittet på 28 hästar blev 22 min. Litet konstigt för nånstans har jag läst ca 40 min.
 
Min häst höjer huvudet i princip hela tiden. Jag har iaktagit henne väldigt ofta. Dock så vandrar hon inte runt alls under tiden. Jag har även provat med att lägga tre drivor i samma totalmängd för att få lite mer förflyttning så att säga, med resultatet med någon aningens minut mera då.
Men det är ju en stor skillnad mot vad man "tror av avd man läser" och vad som är.
 
Är nog väldigt olika, som nån annan sa.
Min pålla slukar nog 1 kg på cirka 15-20 minuter.
Om hon är hungrig vill säga.
Är hon inte det finns det annat som är intressantare.
 
Min häst tar nog ca 30-40 minuter på sig för att äta 1 kg hö. Om det är blött tar det längre tid att äta.

Min häst käkar lite krafftfoder mellan tuggorna, och tittar upp om ngt händer i stallet, sedan dricker hon minst 1 gång, ofta 2-3!

I hagen äter hon något fortare, de två andra hästarna som är högre i rang än hon äter fortare, och hon blir alltid bortkörd när de ätit färdigt. Har märkt att hon inte har det hull jag trodde hon skulle få med 80 MJ (legat på 73 innan), så jag tror inte hon får i sig allt hö. Ska kolla det i helgen när jag lunchfodrar både lördag o söndag. För isf får jag ju ge mer hö inne, och lösa det med kostnaden med stallägaren, för om min häst bara får i sig 1,5 kg istället för 2 kg hö, både morgon o lunch, blir det ju ett helt kg jag betalar för i onödan. Det blir 30 kg hö per månad, och 60 spänn förlorat. Om jag dessutom ska ge 30 kg hö extra då i månaden, blir kostnaden 120 kr..

Pålla förlorar då 8 MJ kg/dag, i detta kg, så då blir det ju bara 72 MJ hon får i sig, vilket kan förklara hullet, hon är lagom kan man väl säga egentligen- inte mager eller nåt, men jag vill ha henne kraftigare.

Dessutom äter hon hö som aldrig förr, har inte fått i henne mer än 7 kg annars, nu äter hon 7,5 kg + lucern och lämnar inte ett enda strå.. Men då kanske hon egentligen bara får 6,5 kg hö?? :crazy:

Hm.. Sorry om jag snurrade iväg på eget håll här.. ;)
 
Min häst äter snabbare ju blötare det är har jag märkt. Dricker ungefär 1 gång under dessa minuter.(höt är blött)

Jo det blir ju en stor skillnad på bara en dag.
Det är alltid intressant att snurra iväg, hehe!
 
Min häst äter olika fort! Fast de är ju två, sto med 5 mån föl (inte för att jag tror han hinner knapra i sig sååå himla mycket).

Igår åt de FORT! 5 kg gick åt på en knapp timma! Annars kan de stå och äta lääääänge. Har aldrig gett bara 1 kg, så jag vet inte hur lång tid det tar.
 
Jag ger inte heller 1 kg/gång, men jag blev så nyfiken av vad jag sett och vad jag läst så jag klockade och gav på precisa kilot just för att se.
 
En liten uppdatering. Vägde min hästs hög idag, precis innan hon skulle bli bortkörd och inte få nåt mer hö än småstrån som låg kvar efter de andra hästarna.. 0,5 kg.. Så min teori stämde då alltså, och nu faller ju allt på plats också, det är därför hon inte tagit sig som jag velat. Och tänk vad lite hon låg på förut då, ca 67-68 MJ bara! :eek: Och när jag ökade ett halvt kg på höet så har hon legat på 73 MJ, det "vanliga", dock utan nåt gräs att pilla i sig i hagen som hon hade på förra stallet. Och jag som velat ha henne på 80 MJ.. Tja får väga höet imorrn också för att vara helt säker, sen får jag öka på hennes käk!!
 
Tänkte bara skriva att fr.o.m. nu så får jag ta 1 kg extra hö till min pålla. :)
 
Min äter ett kilo hösilage på runt 15-20 minuter. Har också funderat på detta med ätandet eftersom han uppenbarligen äter på väggen när det är slut på annat tuggvänligt.

Frukosten bestående av 2 kg hösilage och 1/2 liter havre slinker ner på runt 45 minuter, det vet jag efetrsom hästarna släpps ut eftersom de ätit upp, och det är himla olika i mitt stall kan jag lova. mIn äter havre långsammare än andras men hösilage snabbare, enligt vad jag sett.

Intressant iakttagelse du gjort!
 
Men herregud!! Menar du att hästen faller ur bara för att den inte får i sig det extra halvkilot varje dag???

Det låter ju inte klokt...
 
Ett halvkilo hö = 4 MJ, dvs 5-8% av en lågpresterande hästs energibehov, så javisst kan hästen falla ur av det!!
 
Tuggtiden beror förmodligen också på hur hungrig hästen är, och hur mycket tuggbehov den behöver tillfredsställa. En häst som bara får ett par kg hö per mål med större tidsintervall emellan tuggar förmodligen mer frenetiskt än en häst som har fri tillgång på hö, den kanske strosar runt lite och tittar upp då och då.
Mina hästar tar ca en timme på sig för två kg hö. Frågan är ju om det tar lika länge per kg, eller om det första går snabbare än det andra?
mvh Maria
 
Nja, faktiskt det dubbla eftersom det var totalt 1 kg hö. 1 kg av vårt hö är 7,9 MJ! Och det ÄR mkt! Men fallit ur har hon inte gjort, det har bara inte hänt så mkt med hennes utseende. Ville ha henne rundare efter boxvilan i somras, då föll hon ur, hon gick upp till nv vikt, och jag ville ha henne rundare ändå, då vi skulle bygga muskler. Men det gick ju inte så bra då eftersom hon inte fick i sig de där 8 extra MJ:na.
 
När jag hade inackorderingsstall så "klockade" vi alltid hästarnas ättid några gånger i början av varje installningsperiod. Det kunde diffa rätt mycket och de som uppenbarligen åt sakta fick man kompensera med mer natthö istället.
 
Vi har två hästar som äter väääldigt sakta, tuggar långsamt och ser sig omkring.
Sedan så har vi en häst som äter ganska så fort, fast hon tittar upp mellan tuggorna.
Unghästen ligger mitt i mellan.
 
Min nordis och halvblodet äter 1kg hösilage på runt 15-20 min.
Nordisen tuggar oavbrutet och tittat knappt upp någonting mer än för att dricka, äta kraft.
Lillponnyn äter 1/2 kg på runt 20-25 min och hon ser sig gärna omkring lite ibland och tuggar väldigt långsamt i boxen (hon äter lite snabbare ute eftersom hon är lägst i rang).
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 932
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·
Foder & Strö Jag kommer förmodligen ta hem min nu 1-åriga hingst efter betet i höst. Han går nu på lösdrift på ett stuteri. Där precis som hemma hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 226
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp