Bukefalos 28 år!

1 kg hö = hur länge?

Ett tips är att ge hästarna fler högar i hagen. På så sätt är det större chans att din häst får ngn hög att äta från. Jag har lärt mig att alltid ge minst två högar fler än vad det är hästar i hagen, helst dubbelt så många.
 
Länge sen jag såg dig skriva! :)

Hon får ju äta i hagen, hon har sin egen hög, alla hästarna står lugnt tills de som är högre i rang käkat upp. Hon äter långsammare helt enkelt. Hon är näst lägst i rang så hon brukar köra iväg en av de andra hästarna om den försöker ta "hennes" hög, vid fodringen. Men den äter också fortare än henne, så när min häst blir bortkörd skulle hon rent teoretiskt kunna ta denna hästens hög, problemet är bara att det bara är lite strån kvar då.

Men nu har det iaf ordnat sig, ska vi se hur det blir nu! Spännande.. :D Aldrig haft henne så här högt förut!
 
Vet inte hur länge det tar, men ett alternativ som man kan
göra är väl att mixa halm och hö och sedan ge det i ett hönät med småmaskor? En utav ridskolehästarna blev rätt så
stressad förut (gnisslade tänder, gick runt osv.), men nu när han har sitt nät som är toppenbra (!) så stressar han inte alls längre. Han kan endast bli ngt irriterad och liksom 'jag vill ha mat NU!' vid utfodring, men annars är hans hönät toppen, vad jag upplever det som.

Det är väldigt små, fina maskor i nätet som gör att det tar längre tid. Skulle man då fylla ett sådant nät med hö, blandat med halm, så skulle det ta ganska länge för hästen
att 'rensa allt'. Jag upplever själv näten som toppenbra,
och ska jag köpa häst ska jag köpa sådant hönät också. ;)
 
Min häst tar garanterat en timme på sig att sakna tugga i sig ett kilo hö medan en annan pålle i stallet gjort slut på vartenda strå efter 13 minuter.

Lite problematiskt för mig då min dessutom är ranglåg så jag räknar inte med lunchhöet som serveras i hagen i foderstaten.

/Jane
 
Men hur räknar du?
Du kan ju inte räkna att hästen förlorar ett kilo hö två gånger.

Om hästen inte får 30kg/månad så blir det 60kr som hästen inte får. Om du då behäver betala 60kr till för ytterligare 30kg, så blir det bara dessa 60kr extra för det höet äter ju hästen.

Så din extrakostnad blir bara 60kr. Hallå hjärnan kom in!
 
Prova med att förstå vad du läser.

ETT kilo om dagen var det. 8MJ.

Det var ett halvt kilo gånger 2 fodringstillfällen.
 
ÄH! Jag är ju mattegeni, visste du inte det? :rofl: Har läst Matte a-e.. visserligen med G rätt igenom. :o

Jaja, lite fel kan man väl få ha ibland.. :angel:
 
Jag skriver inte så mkt nu för tiden.....kul att nån minns mig iaf! :)

Bra att det ordnar sig ändå.

Men om ni ger fler högar har din häst en annan hög att gå till när en ranghög häst har ätit upp sin första hög. Sista högen går oftats till den ranghögsta men om man delar upp höet på flera små högar så blir varje hög så liten att det inte gör sååå mkt om en häst äter lite mer. De äter ju som sagt oxå olika fort så helt lika kan det ju aldrig bli i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 080
Senast: cambodia
·
Foder & Strö Jag kommer förmodligen ta hem min nu 1-åriga hingst efter betet i höst. Han går nu på lösdrift på ett stuteri. Där precis som hemma hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 226
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp